Info

Inflatiecorrectie 2022: gaan mijn maandkosten omhoog?

  • 2 December 2021
  • 4 reacties
  • 4247 Bekeken
Inflatiecorrectie 2022: gaan mijn maandkosten omhoog?
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 5731 reacties

Hi allemaal,

Jaarlijks stijgen de prijzen in Nederland. Dit wordt prijsinflatie genoemd. In dit topic lees je meer over de prijsinflatie en prijscorrectie en wat voor effect dit heeft op jouw abonnement. Elk jaar verhogen wij de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie.

In januari 2022 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 2,0%. Dit zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2022 krijgt.
 

FAQ

 

Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.

 

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor dit jaar (2022) is vastgesteld op 2,0%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.

 

Hoe is het inflatiepercentage bepaald?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 2,0% in juni 2021.

 

Hoe ben / word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?

Deze inflatiecorrectie is in lijn met onze beloften en de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren Thuis klanten via de nieuwsbrief van december. Alle klanten zien de inflatiecorrectie toegepast op de rekening in januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website.

 

Wanneer gaat de correctie in?

Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Is jouw contract na 1 oktober 2021 afgesloten of verlengd? Dan zal het contract pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.

 

Abonnement


Mag ik mijn contract opzeggen?

Het is niet mogelijk om je abonnement vanwege deze inflatiecorrectie –voor het einde van de contracttermijn– op te zeggen. De inflatiecorrectie is onderdeel van je contract en staat vermeld in de Algemene Voorwaarden van T-Mobile. Je bent dus hieraan gebonden.


Hoe kan het dat ik geen verhoging zie op mijn factuur?

Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd sinds 1 oktober 2021, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement.

 

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Voor mobiele abonnementen geldt:
Heb je je abonnement na 5 december 2010 nieuw aangesloten of verlengd? Dan wordt deze in prijs verhoogd.
Maar is je huidige abonnement na 1 oktober 2021 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden.

Voor T-Mobile Thuis abonnementen geldt:
Is je huidige abonnement na 1 oktober 2021  ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden.

 

Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over:

  • het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement
    inclusief de kortingen op het maandbedrag

We berekenen geen inflatiecorrectie over:

  • aanvullende mobiele diensten zoals Deezer en Videoland 
  • de maandelijkse betaling voor je toestel
  • kosten buiten je mobiele bundel zoals bellen naar servicenummers 
  • eenmalige tarieven zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart 
  • kortingen die je krijgt over aanvullende diensten, via T-Mobile Samen of T-Mobile Klantvoordeel

 

Ik heb T-Mobile Thuis, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over:

  • het maandbedrag van je internet abonnement
    inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid
  • het maandbedrag van je televisie abonnement
    inclusief eventueel Mobiel+Thuis voordeel
  • het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement 

     *(Internet 80, Postcodekorting, Glasvezel Internet 750)

We berekenen geen inflatiecorrectie over: 

  • extra TV pakketten zoals Themapakketten, ESPN en Film1 
  • beltarieven voor vast Bellen 
  • tijdelijke kortingen zoals actiekortingen van T-Mobile Thuis 
  • eenmalige tarieven zoals activatiekosten

 

Heb jij hier nog vragen over? Stel ze gerust hieronder! 😊


4 reacties

Reputatie 4

Goedemiddag @Lisa,

 

Volgens jullie website, zou iedereen geïnformeerd zijn in het nieuwsbrief van December.

 

Ik heb zelf niks gehad.

 

Kan je mij uitleggen, hoe het zit?

Als er onderhoud is, werkt jullie communicatie wel toebehoren.

 

Reputatie 7

Hi @Meedenkertje26 ,

Goed dat je het bij ons navraagt! Het klopt helemaal, we kondigen de inflatiecorrectie aan in zowel de nieuwsbrief als op de Community, de website en de eerste factuur. Ik heb direct gecheckt of de nieuwsbrief ook jouw kant is opgekomen en zie dat ook is gebeurd. Wellicht dat die zoek is geraakt in een ongewenste folder in de mailbox. De mail is hoe dan ook verstuurd. Mocht je 'm nog kunnen vinden, let us know!

Reputatie 4

Goedenda​g @Boris thanks, voor je reactie.

Helaas heb ik niks gekregen.

Na het inzien van jullie laatste factuur is het mij duidelijk geworden.

Goedendag,

Waarom betalen alleen huidige klanten de correctie?

Abo kosten bij afsluiten zijn nog steeds hetzelfde sinds 2019 (voor DSL internet in ieder geval)
Correctie wordt niet toegepast op de “af te nemen” abonnementen, alleen voor de klanten…

Wederom bedankt T-Mobile!

PS: zie ook mijn reactie op de topic: inflatiecorrectie 2021, waar de discussie wat verder is...

Reageer