News

Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2023

  • 29 November 2022
  • 67 reacties
  • 14153 Bekeken
Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2023
Reputatie 7
Badge +16

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. Daarom verhogen wij elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

 

Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie. In januari 2023 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 8,6%. Dit zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2023 krijgt. 

 

FAQ
 

Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.

 

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor dit jaar (2023) is vastgesteld op 8,6%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.

 

Hoe is het inflatiepercentage bepaald? 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij, net zoals alle voorgaande jaren, op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 8,6% in juni 2022.

 

Hoe ben/word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?

Deze inflatiecorrectie is in lijn met onze beloften en de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren Thuis klanten via de nieuwsbrief van december en daarnaast zien alle klanten de inflatiecorrectie toegepast op de rekening in januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website. Daarnaast kun je natuurlijk al jouw vragen hier op onze Community stellen.

 

Wanneer gaat de correctie in? 

Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Contracten die op of na 1 oktober 2022 zijn afgesloten of verlengd, zullen pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.

 

Abonnement
 

Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?

Het is niet mogelijk om je abonnement vanwege deze inflatiecorrectie - voor het einde van de contracttermijn - op te zeggen. De inflatiecorrectie is onderdeel van je contract en staat vermeld in de Algemene voorwaarden van T-Mobile. Je bent dus hieraan gebonden. 

 

Hoe kan het dat ik geen verhoging zie op mijn factuur?

Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd op of na 1 oktober 2022, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement. 

 

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Voor mobiele abonnementen geldt: heb je je abonnement na 5 december 2010 nieuw aangesloten of verlengd? Dan wordt deze in prijs verhoogd. Maar is je huidige abonnement op of na 1 oktober 2022 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden. Voor T-Mobile Thuis klanten geldt: is je huidige abonnement op of na 1 oktober 2022 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden. Voor zakelijke abonnementen geldt dat de inflatiecorrectie niet van toepassing is op het Corporate Rateplan en het T-Mobile Zakelijk Internet prijsplan.

 

Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over: het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement inclusief de kortingen op het maandbedrag. We berekenen geen inflatiecorrectie over: aanvullende mobiele diensten zoals Deezer en Videoland, de maandelijkse betaling voor je toestel, kosten buiten de mobiele bundel zoals bellen naar servicenummers, eenmalige tarieven zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart, kortingen die je krijgt over aanvullende diensten via T-Mobile Samen of T-Mobile Klantvoordeel. 

 

Ik heb T-Mobile voor thuis, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over: het maandbedrag van je internet abonnement inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid. Het maandbedrag van je televisie abonnement inclusief eventueel Mobiel+Thuis voordeel. Het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement. *(internet 80, Postcodekorting, Glasvezel internet 750). We berekenen geen inflatiecorrectie over: extra TV pakketten zoals Thema pakketten, ESPN en Film1, beltarieven voor vast bellen, tijdelijke kortingen zoals actiekortingen van T-Mobile voor thuis, eenmalige tarieven zoals activatiekosten. 

 

Welke Zakelijke abonnementen zijn uitgesloten van inflatiecorrectie?

Het Zakelijk Internet prijsplan en het Corporate Rateplan zijn beide uitgesloten van de inflatiecorrectie in 2023.

 

Mocht je hier nog andere vragen over hebben laat het dan gerust weten in de comments onder dit bericht! 


67 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Helaas, het is wat het is. Ga er toch niet voor weg bij Tmobile bovendien is het overal zo! 
 

 

Dat het overal zo is veranderd niets aan de betaalbaarheid natuurlijk. Als iets onbetaalbaar wordt zal je op een gegeven moment er toch voor moeten kiezen om dan maar helemaal geen tv meer te nemen, of helemaal geen internet meer en besluiten je mail via de bibliotheek wifi te moeten lezen. Voor mij zijn telefoon abonnementen reeds onbetaalbaar om die voor een heel gezin te hebben, dus hebben we allemaal prepaid en gebruiken data met telefoon alleen via publieke wifi. Zo heb je onbeperkt data, maar ben je 1230 euro goedkoper uit in een jaar (we vullen per persoon hooguit een tientje aan per jaar). Of ja, bijna 1340 euro na deze inflatie correctie. Dat zijn geen kleine bedragen meer. Alleen de inflatie correctie van t-mobile van dit jaar voor telefoonabonnementen zou dan al weer voor 0,46% extra inflatie zorgen voor het volgende jaar voor ons gezin… Maar dat weten we dus te voorkomen door het product helemaal niet meer af te nemen.

 

“Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?”

Dan moeten jullie eens opletten. We zijn nu in 4 jaar tijd al van 25 euro naar 45 euro per maand gegaan voor precies dezelfde dienst. Nog eens bij 9% erbij? Echt niet!

Reputatie 1

Het is toch belachelijk dat T-Mobile maar even de inflatiecijfers pakt die ze het beste uitkomt?

Hoe kan het dat de correctie die T-Mobile hanteert het dubbele is dan wat de andere providers hanteren? 

Het is toch bijzonder dat de prijsstijging verschilt terwijl het om inflate gaat waar iedereen mee te maken heeft.

Ik vindt het belachelijk dat bedrijven vrij zijn in het vaststellen van het inflatiepercentage en consumenten daar dan aan gehouden kunnen worden.

Ik zie dat dit bericht inmiddels nieuwswaardig is geworden; https://www.nu.nl/tech/6239457/t-mobile-verhoogt-abonnementsprijzen-per-januari-met-86-procent.html De getallen van andere providers brengen wel wat nuance aan wat betreft ‘het is overal zo’, niet in gelijke mate in ieder geval. Verschillen worden veroorzaakt doordat elke provider zijn eigen ijkmoment lijkt te hebben. Daarbij heeft kpn alsnog een maximum bedrag aan zijn inflatiestijging toegekend. Maar eerlijk is eerlijk, mijn glasvezelverbinding is bij t-mobile nog altijd het goedkoopste! Daar gaan we dan ook gewoon van genieten.

Reputatie 1

Bijzonder ook dat zakelijk internet niet stijgt.

Als de prijsstijging nodig is door gestegen kosten, dan stijgen die kosten toch ook voor zakelijk internet?

Het lijkt erop dat de rekening enkel bij de consument wordt gelegd om een zakelijk voordeel te houden op zakelijke aansluitingen.

Reputatie 1

“Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?”

Dan moeten jullie eens opletten. We zijn nu in 4 jaar tijd al van 25 euro naar 45 euro per maand gegaan voor precies dezelfde dienst. Nog eens bij 9% erbij? Echt niet!

Ze mogen alles in hun voorwaarden zetten wat ze willen. De wet gaat altijd boven voorwaarden. ACM geinformeert en ook deze inflatiecorrectie is gewoon een prijsverhoging naar de consument en mag je dus daarom ontbinden aldus de ACM. Dus dat T-Mobile een mooie tekst heeft opgenomen betekend niet dat ze daarmee het recht aan hun zijde hebben.

 

“Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?”

Dan moeten jullie eens opletten. We zijn nu in 4 jaar tijd al van 25 euro naar 45 euro per maand gegaan voor precies dezelfde dienst. Nog eens bij 9% erbij? Echt niet!

Ze mogen alles in hun voorwaarden zetten wat ze willen. De wet gaat altijd boven voorwaarden. ACM geinformeert en ook deze inflatiecorrectie is gewoon een prijsverhoging naar de consument en mag je dus daarom ontbinden aldus de ACM. Dus dat T-Mobile een mooie tekst heeft opgenomen betekend niet dat ze daarmee het recht aan hun zijde hebben.

 

Helaas geldt dat niet voor telefonie, televisie en internet aanbieders:

Zie voor de volledige informatie van het ACM; https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden

 

En voor wie het interessant vindt; informatie voor opzeggen overige abonnementen na prijsverhoging (dus niet telefonie/tv/internet) vindt je hier; https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/prijsverhogingen-van-abonnementen

 

Kortom, je mag een internet/tv/telefonie contract niet opzeggen voor het verstrijken van de einddatum van het contract vanwege de inflatiecorrectie in dit geval. Is je einddatum verstreken dan is je contract natuurlijk sowieso op elk moment opzegbaar geworden (met een opzegtermijn van 1 maand).

Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd op of na 1 oktober 2022, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement. 

Dus nieuwe klanten krijgen geen inflatiecorrectie maar bestaande klanten die voor 1 okt een contract hebben  en dit nog niet hebben kunnen verlengen mogen meer gaan betalen. 

Eerlijk gezegd voel ik me behoorlijk genaaid door T-mobile. en een verhoging van ruim 8% slaat compleet nergens op. 

Reputatie 1

Ik ben onlangs verhuisd en TMobile heeft hier amper bereik. KPN en Vodafone zitten hier wel op de telefoonmast, dus ik zou na het einde van mijn contractperiode toch al overgestapt zijn.

Reputatie 3

Bij T-Mobile kun je toch de snelheid/bundel maandelijks wijzigen. Bij HollandsNieuwe en KPN kreeg ik de weer oude prijs bij een wijziging.

Ik heb afgelopen september een nieuwe sim only afgesloten die ingaat op 9/12 (na einde contract tele2). Ik neem aan dat de ingangsdatum leidend is en dit betekent dat ik geen prijsstijging zal krijgen betreffende dit abonnement?

Reputatie 3

Ik heb afgelopen september een nieuwe sim only afgesloten die ingaat op 9/12 (na einde contract tele2). Ik neem aan dat de ingangsdatum leidend is en dit betekent dat ik geen prijsstijging zal krijgen betreffende dit abonnement?

 

Contracten die minder dan 3 maanden lopen krijgen geen inflatiecorrectie. Die van jou moet nog ingaan, lijkt me dat je de afgesproken prijs betaald, Anders cancelen wegen wanprestatie.

Reputatie 6
Badge

Ik snap de text hierboven niet:

We berekenen inflatiecorrectie over: het maandbedrag van je internet abonnement inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid. Het maandbedrag van je televisie abonnement inclusief eventueel Mobiel+Thuis voordeel. Het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement. *(internet 80, Postcodekorting, Glasvezel internet 750). We berekenen geen inflatiecorrectie over: extra TV pakketten zoals Thema pakketten, ESPN en Film1, beltarieven voor vast bellen, tijdelijke kortingen zoals actiekortingen van T-Mobile voor thuis, eenmalige tarieven zoals activatiekosten. 

Wat wordt bedoeld met “internet abonnement inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid”. 

Wat zegt dat “inclusief”. Geldt de correctie VOOR af NA aftrek van de kortingen?

Stel ik heb een maandtarief van 45 euro voor T-mobile thuis en krijg de eerste 8 maanden 15 euro korting + nog eens 5 euro klantvoordeel en betaal nu dus 25 euro per maand.

Wat wordt dan het nieuwe tarief 45 * 1.085 = 48.83 - 15 -5 = 28,83 of wordt de 8,6% ook over de 8 maanden korting en de klantkorting berekend?

Nu is mijn abonnement op 13 october ingegaan en lijk ik dus geen inflatie correctie te gaan betalen, mooi.

Maar als er volgend jaar weer een inflatie correctie komt, gaat die dan over het dan standaard tarief of over het tarief wat ik nu betaal en in 2023 blijf betalen?

Reputatie 2

Nu ben ik wel benieuwd naar abonnementen met korting

We hebben sinds 7 september T-mobile Glasvezel, gedurende 8 maanden betaal je dan 30 euro, ik ga ervan uit dat de inflatie dan nog niet geldt voor ons? gezien het nog een vast contract is.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Enterprise1701 

Voor T-Mobile Thuis klanten geldt: is je huidige abonnement op of na 1 oktober 2022 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden

De inflatiecorrectie is ook van toepassing op vaste contracten maar voor de eerste 8 maanden blijf je wel 30 euro per maand betalen.

Tijd om van het liniair tv kijken te verlaten en weer eens te kijken bij de buren. Contract verlenging heeft hier toch geen nut. Scheelt1 euro per maand maar dan wel vast zitten. Gelukkig nooit in getrapt. Dus na jaren weer weg 

Het feit dat de inflatie volgens het CPB 8.6% is, betekent niet dat jullie kosten ook daadwerkelijk met het maximale percentage gestegen zijn. Kunnen jullie meer opheldering geven over de door jullie gemaakte kosten? Of is het gewoon een snelle winstmaximalisatie truc? Erg jammer dit!

Dit stukje is voor mij niet duidelijk:

We berekenen inflatiecorrectie over: het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement inclusief de kortingen op het maandbedrag.

 

Stel ik heb een abonnement van €50, maar met €25 klantvoordeel.

Betaal ik in 2023 dan 0,086 * €50 meer of 0,086 * €25?

Reputatie 7
Badge +15

@sublimerote

Ik heb een unlimited mobiel abonnement en kan me nog herinneren dat de inflatiecorrectie de vorige keer over 25 euro werd berekend.

Dus zoals het ook in de tekst staat, de inflatiecorrectie wordt berekend over het maandbedrag inclusief kortingen (add-on korting en klantvoordeel).

@sublimerote

Ik heb een unlimited mobiel abonnement en kan me nog herinneren dat de inflatiecorrectie de vorige keer over 25 euro werd berekend.

Dus zoals het ook in de tekst staat, de inflatiecorrectie wordt berekend over het maandbedrag inclusief kortingen (add-on korting en klantvoordeel).

Ah, “inclusief kortingen” is voor mij verwarrend; “voor kortingen” (exclusief?) of “na kortingen” (inclusief?) zou denk ik duidelijker zijn.

Reputatie 7
Badge +5

Tsja de nieuwe eigenaar heeft nu de 2e stap gezet in het verhaal waarvoor ze Tmobile-NL overgenomen hebben van Tmobile-D.

PLUKKEN met een duur woord ook wel Winstmaximalisatie genoemd.

Januari 2022 nieuw tariefplan

Januari 2023 maximale toepassing van de zogenoemde inflatie correctie waarbij Tmobile door dit gedrag ook deel uit maakt van de hoogte van het percentage. 🐓🥚

Ik zit nu te wachten op de kusjes. Gen…. zijn we sowieso

Reputatie 6
Badge

@sublimerote

Ik heb een unlimited mobiel abonnement en kan me nog herinneren dat de inflatiecorrectie de vorige keer over 25 euro werd berekend.

Dus zoals het ook in de tekst staat, de inflatiecorrectie wordt berekend over het maandbedrag inclusief kortingen (add-on korting en klantvoordeel).

het probleem is dat “inclusief” een toevoeging aangeeft (zie bijv. een inclusieve samenleving).  Inclusief is dan altijd groter dan voor de inclusie.  Maar een korting is negatief.

Dan krijg je dus verwarring: is het het grootste getal of het kleinste de basis voor de berekening van het nieuwe tarief?  Met andere woorden: worden ook kortingen gecorrigeerd met de inflatie?

Maar het zou veel duidelijker zijn als je zou stellen dat de tarieven EN kortingen worden gecorrigeerd voor inflatie.Dan is ook gelijk duidelijk wat de tarieven worden na het aflopen van tijdelijke kortingen

In welke categorie valt de (Apple Watch) multi-sim?

Vast (dus inflatiecorrectie) of add-on (geen inflatiecorrectie)?

Reputatie 3

Wat betekent dit voor de unlimited&entertainment bundels? Want als ik dit even snel uitreken komt het voordeel bijna in zijn geheel te vervallen. 
Het lijkt mij dat een deel van de kosten in dit abonnement voor de externe diensten zijn.

Hoe wordt hier mee omgegaan?

Reageer