[Nieuws] T-Mobile geeft gas met supersnel glas

  • 7 April 2021
  • 5 reacties
  • 680 Bekeken
[Nieuws] T-Mobile geeft gas met supersnel glas
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

T-Mobile schudt de telecommarkt opnieuw op, door minstens 1 miljoen adressen snel glasvezel aan te bieden voor een redelijke en lage prijs.

T-Mobile gaat in samenwerking met het nieuwe glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber snel internet beschikbaar maken in overwegend stedelijke gebieden. In vijf jaar tijd krijgen 1 miljoen adressen toegang tot supersnel glasvezel tegen een zeer aantrekkelijk tarief. Op deze manier levert T-Mobile een substantiële bijdrage aan de verdere digitalisering van Nederland.


Binnenkort start Open Dutch Fiber met de aanleg van het eerste deel van het glasvezelnetwerk, waarvan T-Mobile de eerste huurder wordt. Het wordt een open netwerk waarop ook andere partijen de mogelijkheid krijgen om diensten aan te bieden. Met het project is een investering gemoeid van tenminste 700 miljoen euro. T-Mobile, Open Dutch Fiber en haar investeerders zien mogelijkheden om deze ambitie binnen enkele jaren nog verder uit te breiden. Open Dutch Fiber is 100% eigendom en een gezamenlijke investering van KKR Infrastructure en Deutsche Telekom Capital Partners.

In de afgelopen anderhalf jaar kondigde T-Mobile samen met Primevest al glasvezel aan voor 130.000 huishoudens in Den Haag, Eindhoven en Rotterdam, waarvan ruim de helft inmiddels al beschikbaar is. T-Mobile en Open Dutch Fiber hebben nu een overeenkomst getekend die resulteert in een vertienvoudiging van deze eerste uitrol, waardoor flink gas wordt gegeven op het verglazen van Nederland. Via een open-access model stelt Open Dutch Fiber het glasvezelnetwerk, waar T-Mobile eerste huurder van is, open voor alle providers tegen uiterst scherpe voorwaarden. T-Mobile roept andere aanbieders van glasvezel ook te kiezen voor dit open netwerk model en redelijke tarieven te rekenen in het voordeel van bedrijven en consumenten.


Søren Abildgaard, CEO van T-Mobile Nederland: “We komen de belofte die we aan de Nederlandse consument deden bij de fusie met Tele2 na: iedereen in Nederland heeft recht op razendsnel internet. We waren al begonnen maar versnellen nu, door als eerste huurder op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber, toegang te bieden aan nog eens minstens 1 miljoen adressen. Wat mij betreft zou Open Dutch Fiber het daar niet bij moeten laten. Als er geschikte projecten voorbij komen, kan dit aantal zeker veel hoger uitkomen. Zo kunnen we de digitale achterstand die we in Nederland hebben ten opzichte van andere Europese landen inlopen. Wij kiezen voor het open-access model, omdat dit de klant keuzevrijheid biedt en de meest redelijke prijs oplevert. Naast deze elementen is er nog een zeer belangrijk aspect. Wij hebben duurzaamheid hoog in het vaandel. Daarom zijn we dan ook overeengekomen dat we ook met dit nieuwe glasvezelnetwerk bijdragen aan een klimaatvriendelijke samenleving door het stroomverbruik tot een minimum te beperken en gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen."

 


Uniek in Nederland: supersnel internet tegen een lage prijs
Daar waar dit beschikbaar is, geeft T-Mobile aan inwoners van Nederland toegang tot ongekend snel internet met een snelheden van minimaal 1 tot 10 Gigabit per seconde (Gbps) In combinatie met een Unlimited mobiel abonnement van T-Mobile betalen klanten slechts 25 euro per maand voor supersnel internet thuis. T-Mobile is de eerste aanbieder in Nederland die deze snelheden tegen een zeer lage prijs kan aanbieden en daagt hiermee de gevestigde orde, die standaard hoge tarieven rekent, uit. Tisha van Lammeren, commercieel directeur consumentenmarkt T-Mobile: “Het is onvoorstelbaar dat Nederland de beste mobiele netwerken van de wereld heeft, maar nog de wereld te winnen heeft aan glasvezel. Er wordt nu eindelijk op grote schaal uitgerold en wij jagen het tempo graag aan. Glasvezel biedt in de toekomst ongekende mogelijkheden voor consumenten. Wij gaan voor razendsnel vast internet voor een scherpe prijs. Alleen zo wordt Nederland weer de overall digitale koploper.


T-Mobile vertrouwt op ervaring in bijzondere constructie
Voor de aanleg van dit nieuwe glasvezelnetwerk wordt dezelfde constructie gebruikt als bij de realisatie van eerdere succesvolle projecten waarin T-Mobile samenwerkte. Open Dutch Fiber is de eigenaar van het netwerk en T-Mobile is de eerste huurder en gebruiker. KKR Infrastructure en Deutsche Telekom Capital Partners zijn de financiers en aandeelhouders van Open Dutch Fiber. Beide zijn grote partijen in deze branche met veel financiële slagkracht en ervaring op het gebied van glasvezelaanleg in Europa. 

Open Dutch Fiber zal worden geleid door Jordi Nieuwenhuis en Uwe Nickl. Jordi en Uwe hebben een bewezen staat van dienst als het gaat om het leveren van snelle, kwalitatief hoogwaardige en kosteneffectieve programma's voor de uitrol van glasvezelnetwerken. Meest recentelijk waren zij co-CEO's van Deutsche Glasfaser in Duitsland, waar zij de uitrol van glasvezel naar meer dan 1 miljoen huishoudens en 6000 bedrijven realiseerden. Voorafgaand aan zijn rol bij Deutsche Glasfaser was Jordi medeoprichter van Reggefiber in Nederland. Zij zullen bij Open Dutch Fiber worden vergezeld door Michael Griffioen als CEO, die verantwoordelijk zal zijn voor de dagelijkse activiteiten van Open Dutch Fiber.

Jordi Nieuwenhuis, mede-oprichter van Open Dutch Fiber, zegt: "Hoogwaardige en betrouwbare glasvezelverbindingen zijn essentieel voor Nederland. Die behoefte is alleen maar vergroot en versneld doordat ons leven compleet is veranderd door Corona. Wij bouwen aan een glasvezelnetwerk met open toegang voor alle telecomoperators, om te zorgen voor een efficiënte en snelle inzet van kapitaal en om kapitaalvernietiging door overbouw te voorkomen. We kijken ernaar uit om een belangrijke bijdrage te leveren aan de digitalisering van Nederland ten gunste van consumenten en bedrijven."

Alleen op plekken waar nog geen glasvezel ligt

Open Dutch Fiber legt alleen glasvezel aan op plekken waar nu nog geen glasvezel ligt. Søren Abildgaard is daar blij mee: “Het nut van het aanleggen van een glasvezelnetwerk waar andere partijen dat al hebben gedaan of nog aan het doen zijn, ontgaat mij. Ik onderschrijf de conclusie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), dat dit alleen maar leidt tot vertraging van de digitalisering van Nederland en verspilling van geld van investeerders en telecomproviders. Ik vind dat telecomproviders geld moeten verdienen met het leveren van goede verbindingen en niet door hoge tarieven te hanteren voor toegang tot de digitale snelweg. Het is de gezamenlijke plicht van alle providers om supersnel internet tegen een scherpe prijs aan te bieden.

 

FAQ

Waar of wanneer gaan jullie beginnen met graven?

De bouwcapaciteit bij Open Dutch Fiber is vastgelegd, dus ze zullen en kunnen binnenkort gaan graven en dan laten we natuurlijk weten waar dit gaat gebeuren.

Blijven jullie de snelheid van 1 Gigabit aanbieden voor €25,-?

Daar is op dit moment nog niets over te zeggen, maar ons doel blijft om meer mensen internet op hoge snelheid aan te bieden en, zoals je in ons bericht kunt lezen, blijven we dit doen met mooie aanbiedingen en prijzen.

Er is een glasvezelstrijd gaande in Den Haag Segbroek. Verwachten jullie dat dit nu klaar is?

Dit verwachten we wel, want dit is niet het beste voor onze klanten. We hebben als doel om particuliere en zakelijke klanten toegang te bieden tot glasvezel van hoge kwaliteit, met hoge snelheden en goede voorwaarden.

Jullie geven aan je te focussen op stedelijke gebieden, kunnen jullie dit iets specifieker maken?

We zullen snel onze mededelingen doen, dus houd je lokale media goed in de gaten!

 

Mochten er nog andere vragen zijn dan horen we het graag in dit topic!


5 reacties

Hoi @core2016,

Het lijkt erop dat dit eraan komt! In deze reactie kun je lezen dat ze net een wifipunt hebben geïntroduceerd met een 2,5Gbps LAN-poort en dat er een router komt die deze snelheid ook aankan. Er zijn dus mooie dingen onderweg, maar wanneer we dit kunnen verwachten weet ik nog niet.

Daaruit begrijp ik dat vooralsnog 5 of 10G verre toekomst is. Dank voor het delen van dat topic. Ik had het niet gevonden. 
 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @core2016,

Het lijkt erop dat dit eraan komt! In deze reactie kun je lezen dat ze net een wifipunt hebben geïntroduceerd met een 2,5Gbps LAN-poort en dat er een router komt die deze snelheid ook aankan. Er zijn dus mooie dingen onderweg, maar wanneer we dit kunnen verwachten weet ik nog niet.

Is er mogelijk al nieuws over sneller dan 1gbit verbindingen (Open Dutch Fiber)? Delta is vandaag-ish begonnen met het aanbieden van 2gbit lijnen. Kunnen jullie me hier een update over geven?

Groetjes Core

Reputatie 2

Wanneer worden de snelheden van mijn 1gbit abonnement  stabieler en krijg ik de juiste download- en upload snelheden.

tot op heden ontvang ik een downloadsnelheid van gemiddeld 475mbit download en 250 mbit upload.

las in een ander forum dat hiervoor een probleem was vastgesteld met packed losses (ouzo iets).

tot op heden merk ik joggen verandering in mijn verbinding

Reputatie 7
Badge +4

Mooi nieuws! Was al erg benieuwd wanneer de beloofde versnelling zou komen. Met de steeds meer oppoppende ODF plaatsen begint er aardig vaart in te komen.

 

Reageer