Beantwoord

Beltegoed gaat niet mee

• 10 januari 2014
  • 37 reacties
  • 1443 Bekeken

Reputatie 3
Hallo, ik heb een Stel Samen abonnement met een nieuwe Samsung S4 mini sinds begin november voor de duur van 2 jaar. Nu merk ik al voor de tweede maand dat mijn beltegoed  wat ik over heb niet wordt meegenomen. Begin december dacht ik nog dat ik alles misschien verbruikt had maar nu begin januari weet ik zeker dat ik nog beltegoed over had. Dat kan ik ook overigens zien aan de factuur over december. Ik voel me met dit abonnement dus flink genaaid mocht dit zo echt kloppen. Ik wist toch zeker dat het beltegoed bij een abonnement met toestel wordt meegenomen. Dat heb ik al die jaren bij T-mobile gehad. Wat is hier aan de hand?
icon

Beste antwoord door storm91 11 januari 2014, 15:38

Hey chrisant,

Dit was vroeger nog met de oude abonnementen. Bij de nieuwe stel samen is dit afgeschaft en word het niet langer meer meegenomen. Dit staat ook zo in de voorwaarden die je zelf nog had kunnen lezen, en had je eventueel zelf ook na kunnen vragen, en mocht je in de t-shop geweest zijn, had de medewerker dit misschien ook wel kunnen vertellen, maar dat gebeurd helaas niet altijd.
Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 4
Hey chrisant,

Dit was vroeger nog met de oude abonnementen. Bij de nieuwe stel samen is dit afgeschaft en word het niet langer meer meegenomen. Dit staat ook zo in de voorwaarden die je zelf nog had kunnen lezen, en had je eventueel zelf ook na kunnen vragen, en mocht je in de t-shop geweest zijn, had de medewerker dit misschien ook wel kunnen vertellen, maar dat gebeurd helaas niet altijd.
Reputatie 3
Dit is voor mij toch vreemd. Het is toch vorig jaar bij wet bepaald dat bel minuten ten alle tijde geldig moeten blijven. Of in ieder geval een bepaalde periode? Ik zie het trouwens niet in de algemene voorwaarden staan https://www.t-mobile.nl/global/media/pdf/voorwaarden/av_tm_2011.pdf , jij wel?
In de AV staat vermeld dat gebruikskosten worden berekend naar het geldende tarievenoverzicht, de huidige tarieven vind je hier: http://www.t-mobile.nl/service-en-contact/tarieven.
Reputatie 3
Dat de gebruikskosten verrekend worden naar het geldende tarievenverzicht heeft helemaal niets te maken met de geldigheid van de ingekocht minuten, maar de laatste zin die bij opmerking 3) staat, die zegt alles. Dat zijn de kleine lettertjes:

3)  Binnen uw Bellen bundel bedraagt het beltarief de gemiddelde prijs per minuut van uw Bellen Bundel. Zonder Bellen bundel of na verbruik van uw Bellen bundel bedraagt het beltarief € 0,30 per minuut. Gesprekken worden per seconde afgerekend met een minimum van een minuut. Voor bellen naar, in of vanuit het buitenland en Servicenummers gelden andere tarieven en worden apart afgerekend. Minuten zijn een maand houdbaar na aankoop.

Die zeven woorden zijn een wereld van verschil en zorgen er voor dat T-Mobile lekker wat extra verdiend over de ruggen van hun klanten.
Reputatie 5
@chrisant bij het Stel Samen abonnement kun je maandelijks je bundel verhogen óf verlagen. Je kunt geen lagere bundel nemen dan je oorspronkelijk hebt afgesloten bundel op je contract. Daarnaast zijn de databundel en belbundel niet meer aan elkaar gekoppeld. Hierdoor kun je de belbundel goed afstemmen op je verwachte verbruik waardoor het niet nodig zou moeten zijn dat je minuten meeneemt naar een volgende maand.
Reputatie 3
Ja, maar daar gaat het niet om. Als ik 90 minuten heb, waarvoor ik betaald heb, en ik gebruik maar 50 dan nam ik er vroeger 40 mee naar de volgende maand.
Verbruikte ik in die maand er maar weer 50 dan had ik de maand er op al 170 minuten staan (90 + 40) - 50 + 90.

Wanneer er dan een maand aankwam waar ik meer dan 90 minuten verbruikte dan was dat geen probleem omdat ik een buffer opgebouwd had (maximaal 180 minuten).  Zo had ik een maand waar ik dus boven de 90 minuten kwam geen extra kosten.

Nu zeggen jullie dat ik een hogere bundel af moet sluiten wanneer ik meer ga bellen, dat kost me dus meer geld. En het erge is dan wanneer ik daarna weer minder per maand bel aan die hoge bundel vast zit. Dus totaal geen optie.

Hoe jullie het ook willen verwoorden, met een Stel-Samen abonnement ben je gewoon meer geld kwijt omdat je belminuten maar een maand geldig blijven. Je dient ze eigenlijk gewoon op te maken want anders ben je je geld kwijt. Ik kan gewoon geen buffer opbouwen voor een maand waarin ik meer ga bellen. In die maand zal ik bij moeten betalen.
@chrisant 

Je zegt: "Nu zeggen jullie dat ik een hogere bundel af moet sluiten wanneer ik meer ga bellen, dat kost me dus meer geld. En het erge is dan wanneer ik daarna weer minder per maand bel aan die hoge bundel vast zit. Dus totaal geen optie."

Dit is niet helemaal waar, zoals ook uit het bericht van Tom te halen is: "bij het Stel Samen abonnement kun je maandelijks je bundel verhogen óf verlagen. Je kunt geen lagere bundel nemen dan je oorspronkelijk hebt afgesloten bundel op je contract"

Stel je hebt nu een bundel van 90 minuten.
Volgende maand wil je meer bellen, dus je verhoogt je bundel naar 150 minuten, dan kun je de maand daarop weer terugstappen op 90 minuten.
Je kunt echter niet lager gaan zitten dan je oorspronkelijke prijsplan ("geen bellen bundel" zou hier dan onder zitten.)

Dit staat ook ongeveer zo verwoord in de voorwaarden, namelijk als volgt:
"U kunt steeds per begin volgende factuurmaand uw bundels verhogen of verlagen, maar nooit lager dan de bij aanvang van uw Overeenkomst
aangeschafte bundelgroottes (instapniveau)."

Dus jazeker kun je nog terug naar je oorspronkelijke prijsplan, alleen kun je niet lager dan dat. Als je zeker weet dat je in een maand meer gaat bellen, heb je dus de mogelijkheid om je abonnement hierop aan te passen.

Is 't zo wat duidelijker? 🙂
Reputatie 3
Okay, dat is wat duidelijker maar het kost me nog steeds meer geld dan in de oude situatie. Ik weet niet altijd in welke maand ik meer ga bellen en daar zit hem nu de wrevel. Als ik halverwege een maand al merk dat mijn beltegoed op is, wat dan? Kan ik dan pas beltegoed verhogen voor aankomende maand of kan ik dat meteen doen zodat ik weer minuten heb?

Daarnaast ben ik sowieso duurder uit
Waar ik in de oude situatie 12 x 7 euro betaalde voor abonnement van 90 mminuten moet ik nu 11 x 7 euro (90 min) + 1 x 10 euro (150 min) betalen, ik weet het, zijn maar 3 euro maar het is principe. En als ik niet een bepaalde maand verhoog dan kost het me sowieso meer omdat ik dan buiten mijn bundel schiet.

Waarom kan niemand op dit forum gewoon ruiterlijk toegeven dat het oude systeem van belminuten meenemen beter is dan het huidige systeem in plaats van het nieuwe systeem de hemel in te praten? De politiek wil zelfs dat belminuten oneindig bewaard blijven in plaats van een twee maanden en wat doet T-mobile, die maken er een maand van. Belminuten die niet gebruikt zijn is toch gewoon weggegooid geld. Dat is toch simpel?

Stel je hebt nu een bundel van 90 minuten.
Volgende maand wil je meer bellen, dus je verhoogt je bundel naar 150 minuten, dan kun je de maand daarop weer terugstappen op 90 minuten.
Je kunt echter niet lager gaan zitten dan je oorspronkelijke prijsplan ("geen bellen bundel" zou hier dan onder zitten.)

Dit onzinverhaal kreeg ik ook te horen nadat ik een klacht over dit onderwerp had ingediend. Net of ja van te voren weet dat je volgende maand meer gaat bellen! Ik hield altijd een paar minuutjes over met mijn oude abo, daarmee bouwde ik zoals Chrisant ook zecht een buffer op voor maanden dat ik meer bel. Tijdens het verlengen van mijn abo bij de t-mobile klantenservice is er nooit over gesproken dat ik nieuwe voorwaarden aan zou gaan bij het VERLENGEN van mijn oude abo.. 

Een klacht indienen heeft ook totaal geen zin.. Dan wordt je terug gebeld en zegt men dat je wel uitkomt met je minuten en dat je helemaal niks mee hoeft te nemen omdat je wel genoeg hebt. DAAR GAAT HET NIET OM! Jullie pakken minuten af van mensen die er netjes voor betaald hebben! Nog 1,5 jaar dan ben ik weg.. kan niet wachten :mad:
Reputatie 3
Inderdaad @Schmitzal T-mobile heeft gewoon de voorwaarden in haar voordeel, dus in het nadeel van de klanten aangepast. Maken helemaal de sier met Ali B. in de reclame hoe flexibel ze wel niet zijn en wat nog meer maar achter de rug van de klant om worden voorwaarden aangepast door ergens onderaan een lullige zinnetje van de 7 woorden te plakken Minuten zijn een maand houdbaar na aankoop. Waar bij nog eens niet staat Belminuten.

Zie je Ali B. al roepen, al je belminuten die je overhoudt ben je kwijt? Nee, daar wordt wijselijk hun mond overgehouden. En als je dan klaagt dan probeert bijna iedereen om de hete brei heen te draaien zelfs mensen die niet bij T-mobile werken maar doen of ze expert zijn op een forum. Voor hetzelfde geldt zijn het 13-jarige pubers met gratis I-Phone van T-mobile die hier T-Mobile lekker lopen te maken.

Als er niets verandert de komende tijd dan ben ik aan het einde van het contract ook weg. Dan betaal ik maar wat meer bij een ander maar dan voel ik me tenminste niet genaaid. Ben al meer dan 10 jaar klant maar toch hebben ze me nu te pakken.
@Schmitzal:
Da's dus één van de redenen waarom ik liever online verleng ipv een nummer te bellen wat ook nog eens van mijn beltegoed af zou gaan.
Als ik online verleng kan ik zien wat voor abonnement ik zou willen en dan kan ik eerst op m'n gemak bekijken wat voor voorwaarden eraan vast zitten.

Het lijkt mij persoonlijk logisch dat aan elk product andere voorwaarden vastzitten, als consument hebben we zelf dan ook gewoon een plicht om informatie te verzamelen. Of we dat doen is een tweede.

Nog 1 ding uit je bericht waar ik nog even wat van wil zeggen: je zegt "jullie pakken minuten af", dat doe ik niet, ik ben namelijk, zoals alle "klant experts" hier op dit forum, net als jij, een doodgewone klant. Echter met een specialere titel op het forum, omdat wij er serieuze tijd in steken om medeklanten voor te lichten en waar kan te helpen.

@Chrisant:

Wat je zegt klopt, je zal meer kwijt zijn en het is in mijn ogen ook niet helemaal logisch dat je een maand van tevoren al zou kunnen weten dat je de maand erna veel gaat bellen. Als je halverwege de maand al door je tegoed heen bent, denk ik niet dat je dan al meteen nieuwe minuten krijgt, in de voorwaarden staat 'per factuurmaand', dus ik gok dat die minuten dan ook pas weer ingaan wanneer je je nieuwe tegoed binnenkrijgt.

En waarom niemand kan toegeven dat het oude systeem beter was? Geen idee, ik prijs het in ieder geval niet de hemel in.
Ik heb een ander type abonnement, een Bel&Sms&Web, bij dat abonnement gaat er ook niks mee. Die hiervoor bleef het inderdaad één maand staan als reserve. Nou moet ik eerlijk toegeven dat het mij persoonlijk weinig uitmaakt, daar ik zelden nog bel.

De politiek is er inderdaad vorig jaar mee bezig geweest om beltegoed langer houdbaar te maken, maar volgens mij heeft dat nog niet tot een wet geleid waarin beschreven staat dat het per sé zo en zo zal moeten gaan. Anders moet elke provider zich er immers aan houden. (Wetten zijn wetten.)

Het jammere aan het complete verhaal is dan ook dat alle drie de grote jongens op de markt dit voor hun abonnementen hebben ingesteld, kijk maar eens naar de voorwaarden op de website van kpn en vodafone. (Bij kpn is het zo gevonden, bij vodafone moet je eerst het een en ander aanklikken.) De belminuten, de sms-jes en de mb's zijn ook bij hun nog maar 1 maand houdbaar met de huidige abonnementsvormen.

Als het aan mij persoonlijk zou liggen gaan we qua houdbaarheid terug naar "vroeger, toen we nog prepaid gebruikten". 1 keer per jaar bellen of sms-en was voldoende om je beltegoed weer een jaar te behouden. Maar goed, "andere tijden" en al dat geklets. 😉
Ik vind het schandalig dat dit mag!!! Voor mij een reden om na mijn contract een provider te zoeken die wel je beltegoed mee laat nemen!!!
Reputatie 3
En weer een ontevreden klant. Goed bezig T-Mobile!!
Ben het helemaal eens met crisant!! Belachelijk vind ik het. Of je het nu kan lezen in de voorwaarden of niet. Al zeker 10 jaar een contract en nu toch serieus aan het demken of ik wel moet verlengen straks.
Reputatie 5
Jammer om te lezen dat jullie ontevreden zijn over het behoud van het tegoed. Zoals al eerder gezegd zou het vanwege de flexibiliteit van het Stel Samen abonnement minder noodzakelijk moeten zijn om tegoed mee te nemen naar een volgende maand. Wij zullen deze feedback van jullie meenemen voor in de toekomst en wie weet zal het volgende prijsplan van T-Mobile weer anders worden ingericht. 🙂
Ik vind het ook schandalig. Als mijn abonnement afgelopen is ben ik absoluut weg. Er zijn vast providers waar dit anders is.
Je hebt voor die belminuten betaald, heel simpel, dus afpakken is gewoon DIEFSTAL. 
Jammer om te lezen dat jullie ontevreden zijn over het behoud van het tegoed. Zoals al eerder gezegd zou het vanwege de flexibiliteit van het Stel Samen abonnement minder noodzakelijk moeten zijn om tegoed mee te nemen naar een volgende maand. Wij zullen deze feedback van jullie meenemen voor in de toekomst en wie weet zal het volgende prijsplan van T-Mobile weer anders worden ingericht. :)

Ja dat is dan wel een beetje laat lijkt me, ik zit dan al bij een andere provider! Gewoon nu aanpassen, hoe moeilijk kan het zijn, laat je ali b het gewoon even vertellen op tv....
Ik vind het ook schandalig. Als mijn abonnement afgelopen is ben ik absoluut weg. Er zijn vast providers waar dit anders is.Je hebt voor die belminuten betaald, heel simpel, dus afpakken is gewoon DIEFSTAL.

Misschien mervouw kroes maar eens mailen of dit zomaar mag want wat je zegt het is gewoon diefstal, je betaald ervoor!! Of kanniewaarzijn of kassa. ik zal eens kijken!!
Als klant zou ik natuurlijk ook heel graag willen dat mijn telefoonabonnement goedkoop is en dat beltegoed onbeperkt houdbaar is.
Maar providers moeten ook ergens geld mee verdienen. Dus ik gok zo dat als de houdbaarheid omhoog moet de prijzen ook meestijgen.

Nu zijn de belminuten goedkoop maar beperkt houdbaar. Staat op de prijslijst. Weet je van tevoren.

Net zoals op een pak melk staat dat ie binnen 4 dagen op moet. Ik kan over twee weken ook niet naar de supermarkt terug met een pak melk dat over datum is.
Kijk ook eens hier:
http://www.consumentenbond.nl/campagnes/beltegoed/petitie-beltegoed/

misschien helpt het!!
Een abonnement met langer houdbaar beltegoed zal dan wel duurder zijn, daar gaat de consumentenbond niet op in, maar ik vind het op zich geen gek idee 😉
Reputatie 3
Beste Gwendolyn, als een pak melk altijd een week houdbaar is na aankoop en plots zijn de pakken melk nog maar maar 3 dagen houdbaar na aankoop dan klets je ook wel anders. Natuurlijk moeten de telecom bedrijven hun geld verdienen, maar dan wel op een eerlijke manier. Groots reclame maken over hun nieuwe abonnement maar overal verzwijgen dat beltegoed niet meer meegenomen kan worden. Iets wat ik jaren gehad heb en vertrouwd mee ben. En dan zetten ze dat nog niet in hun algemene voorwaarden, nee in een zinnetje van 7 woorden onderaan een appendix van een prijslijst. Het is gewoon misleiding van de klant. Voor zo'n firma heb ik echt geen respect meer. Het is dat ik nu nog aan een contract vast zit maar daarna ben ik als zo veel anderen weg.
Reputatie 6
Badge +9
Jammer chrisant , ben benieuwd waar je heen gaat.
Alle providers doen dit inmiddels, komt uit de lengte of de breedte.
Ik heb 2 abonnementen met verschillende voorwaarden.
Maar dat wist ik , en ga daar ook verstandig mee om.

Je geeft aan geen respect te hebben voor alle telecombedrijven die zo werken.
Dus je stopt met bellen via mobiel?
beste chrisant
dat klopt zat 6 jaar prima voor 60 euro pmaand ,bij dit oplichters bedrijf contract verlengt voor weer 2 jaar kan je je beltegoed van de vorige maanden niet meer meenemen,heb 4 maal contact gehad met de klanten service ook naar hun winkel geweest betaal nu 80 euro ipv 60 p maand, en rekeningen lopen op tot,
160 euro , de enige manier om eronder uit te komen is mijn abbonement afkopen 16 x 80 euro wat een verschrikkelijke oplichters firma. ik maak ze overal zo zwart als het maar kan .moet maar op mn belminuten letten !!! zeggen ze dan gaat lekker als je je klanten moet bellen maffia is het en nooit geen bereik ook nog,
iedereen die ik ken zonder 3g bereik zit echt bij t mobile ha ha ha nee tmobile nooit nooit nooit meer zegt het voort .

groeten dennis
klopt van geen kant
zijn nog genoeg providers waar je gewoon je belminutenWAAR JE VOOR BETAALD!!!!!!!!! meekrijgt bv Telfort groeten

Reageer