Beantwoord

Contractsovername of nieuw abonnement met nummerbehoud

• 6 september 2020
  • 7 reacties
  • 474 Bekeken

Wij hebben de volgende situatie. Wij hebben twee mobiele telefoonnummers: één op naam van mijn man en één telefoonnummer is van onze zoon (toen nog géén 18 jaar). Hij is nu 18 jaar en we willen graag dat het nummer op zijn naam komt, zijn eigen account / abonnement.

Ik heb gezien dat je dan contractsovername kan aanvragen. Maar ik lees ook dat dit niet kan als de vaste contractstermijn is afgelopen. Want dan moet je een eigen abonnement afsluiten en daarna nummerbehoud aanvragen.

Onze vragen:

1. Als je in je account ziet dat je kunt verlengen, betekent dit dan dat de contractstermijn is afgelopen? We hebben een sim-only abonnement.
  2. Als onze zoon een eigen abonnement afsluit en vervolgens nummerbehoud aanvraagt: hoe werkt dit dan, want hij voert dan een nummer in die op naam van zijn vader staat. Het is dan namelijk nog niet zijn nummer, hij wil dit nummer overnemen op zijn eigen naam. Hoe gaat dit dan werken, want je kunt toch niet zomaar een telefoonnummer invoeren als nummerbehoud, je moet daar toch eigenaar van zijn?
  3. Is het wellicht handiger om eerst contract te verlengen en dan contractsovername doen?

We wachten het antwoord af,

Frans en Sonja (ouders)

icon

Beste antwoord door Waqqas 6 september 2020, 11:14

Hallo @FLRensen 

In je account kun je al verlengen vanaf 120 dagen vóór de einddatum. Bij een sim only is verlengen ook al zichtbaar na 30 dagen na start van je contract, dit is voor toestelflexibiliteit als je er een toestel bij wilt.

Wanneer je inlogt in de app dan kun je onder abonnement de einddatum zien of via My T-Mobile onder abonnement & instellingen.

Als je contract nog niet voorbij is dan kun je hier een contractovername aanvragen.

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/contractovername

Let op dat je ook een kopie van identiteitskaart en kopie bankpas moet uploaden (van uw zoon).

Volgens mij kan je ook gewoon simpel bij het afsluiten van een nieuw abonnement het huidige nummer opgeven en dan zal de huidige contract vanzelf worden opgezegd wanneer dat kan.

Het nieuwe abonnement zal dan pas ingaan wanneer het nummer wordt overgezet.

Eerst verlengen dan overname dan nummerbehoud is een hoop gedoe maar nummerbehoud kan wel gewoon ongeacht dat uw man de eigenaar is. Het is makkelijk te regelen in de app onder meer, nummerbehoud of via dit online formulier.

Nummerbehoud

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @FLRensen 

In je account kun je al verlengen vanaf 120 dagen vóór de einddatum. Bij een sim only is verlengen ook al zichtbaar na 30 dagen na start van je contract, dit is voor toestelflexibiliteit als je er een toestel bij wilt.

Wanneer je inlogt in de app dan kun je onder abonnement de einddatum zien of via My T-Mobile onder abonnement & instellingen.

Als je contract nog niet voorbij is dan kun je hier een contractovername aanvragen.

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/contractovername

Let op dat je ook een kopie van identiteitskaart en kopie bankpas moet uploaden (van uw zoon).

Volgens mij kan je ook gewoon simpel bij het afsluiten van een nieuw abonnement het huidige nummer opgeven en dan zal de huidige contract vanzelf worden opgezegd wanneer dat kan.

Het nieuwe abonnement zal dan pas ingaan wanneer het nummer wordt overgezet.

Eerst verlengen dan overname dan nummerbehoud is een hoop gedoe maar nummerbehoud kan wel gewoon ongeacht dat uw man de eigenaar is. Het is makkelijk te regelen in de app onder meer, nummerbehoud of via dit online formulier.

Nummerbehoud

Reputatie 5
Badge +4

Bij aanvraag nummerbehoud wordt een sms met controle code gestuurd naar het nummer (van de vader).

Als je eerst verlengt en er een toestel bij gaat financieren, dan dien je eerst weer de hele lening af te betalen voordat het abonnement kan worden overgenomen. 
Een nieuw abonnement aanvragen met nummerbehoud lijkt de snelste optie.

Dankjewel voor de eerste antwoorden. De essentie van mijn vraag zit eigenlijk in het volgende. T-mobiel adviseert om géén contractsovername te doen, als je contracttermijn voorbij is. Ik vermoed dat dit bij ons is, want we kunnen weer verlengen en er staat dat ons contract een einddatum heeft van 30-04-2020. T-mobile adviseert in zo'n geval op de website om een nieuw abonnement af te sluiten en ook het formulier nummerbehoud in te vullen.

Maar.

Als mijn zoon een eigen abonnement afsluit en dan nummerbehoud formulier, dan vult hij dus een telefoonnummer in dat op het abonnement van zijn vader staat. Je kunt toch niet zomaar iemands telefoonnummer invullen, lijkt me dat je eigenaar moet zijn van dat nummer, toch? Of zit het anders?

Reputatie 7
Badge +18

@FLRensen

Bij een sim only kan je vanaf 4 maanden vóór de einddatum van je contract al verlengen.

Heb je in My T-Mobile onder abonnement & instellingen al gekeken wat de einddatum is?

Als de einddatum nog niet voorbij is kan je een contractovername doen.

Eerst een contract afsluiten en dan nummerbehoud aanvragen hoeft niet, je kan bij het afsluiten al meteen het nummer invullen voor nummerbehoud. Je nieuwe contract zal ingaan wanneer het telefoonnummer is overgezet.

Het is niet nodig dat je zelf ook de eigenaar bent van het te behouden nummer. Als het goed is krijg je alleen een sms op het nummer om te verifiëren.

Reputatie 5
Badge +4

Dankjewel voor de eerste antwoorden. De essentie van mijn vraag zit eigenlijk in het volgende. T-mobiel adviseert om géén contractsovername te doen, als je contracttermijn voorbij is. Ik vermoed dat dit bij ons is, want we kunnen weer verlengen en er staat dat ons contract een einddatum heeft van 30-04-2020. T-mobile adviseert in zo'n geval op de website om een nieuw abonnement af te sluiten en ook het formulier nummerbehoud in te vullen.

Maar.

Als mijn zoon een eigen abonnement afsluit en dan nummerbehoud formulier, dan vult hij dus een telefoonnummer in dat op het abonnement van zijn vader staat. Je kunt toch niet zomaar iemands telefoonnummer invullen, lijkt me dat je eigenaar moet zijn van dat nummer, toch? Of zit het anders?

Zoals gezegd wordt er een controle sms gestuurd met een code die je dan moet doorgeven. De eigenaar van het nummer heeft dus controle op de nummerportering en bepaalt of hij dat toelaat. Meer informatie over hoe dat werkt, vind je hier https://www.t-mobile.nl/klantenservice/contractovername

Dankjewel @pipodeclown_2 en @Waqqas 

Reputatie 7
Badge +18

@FLRensen 

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust 👍

Reageer