Beantwoord

Anonieme bellers blokkeren bij T-Mobile

• 25 april 2019
  • 2 reacties
  • 967 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Sinds enkele dagen heb ik last van een anonieme beller. Deze belt enkele keren per dag naar mijn mobiele nummer. Doorgaans gaat mijn telefoon 1 keer over, zodat ik nooit tijd heb om op te nemen en daadwerkelijk een verbinding tot stand te laten brengen. 1 keer ging de telefoon vaker over, maar toen ik op had genomen was ik blijkbaar toch net te laat.

Ik heb hierover contact gehad met T-Mobile. Zoals altijd zijn ze behulpzaam. Er zou sprake kunnen zijn van tele-marketeers. Mij werd geadviseerd om me te registreren bij het bel-me-niet-register. En als dat geen effect heeft kan ik een formulier indienen.

Het klinkt redelijk, maar het is een beetje een wassen neus: Inschrijven bij bel-me-niet heeft pas effect na 6 weken. Bovendien heeft het geen gevolgen voor bedrijven die mij "mogen" bellen omdat ik een relatie met ze heb. Dat is dus niet afdoende.

Het alternatief, een formulier indienen, is aan voorwaarden gebonden. Er moet 3 keer een gesprek tot stand zijn gekomen voordat de klacht in behandeling wordt genomen. Neem daarbij in overweging dat de beller na 1 keer overgaan ophangt, en je weet dat het haast ondoenlijk is om een gesprek tot stand te laten komen. Laat staan 3 keer.

Technisch gezien moet het toch mogelijk zijn om -in het geval van anonieme treiterij- te registreren waar het gebel vandaan komt. Misschien niet altijd en voor iedereen, maar wel naar aanleiding van dergelijke klachten. Nu wordt ik verantwoordelijk gemaakt voor het aanleveren van gegevens, terwijl dat door de manier van treiterij onmogelijk wordt gemaakt.

Telecom-aanbieders, in dit geval T-Mobile zouden bovendien moeten faciliteren dat dergelijke oproepen mijn telefoon niet bereiken. De anonieme beller zou dan gewoon een melding van T-Mobile moeten krijgen dat mijn telefoonnummer niet bereikbaar is voor anonieme bellers. Zo moeilijk kan dat niet zijn.

Mvg
icon

Beste antwoord door pipodeclown_2 27 april 2019, 16:23

Het zouden zelfs anonieme belletjes van verschillende organisaties of personen kunnen zijn. Dat maakt het onmogelijk om een klacht in te dienen, omdat je niet weet tegen wie. In geval van een telemarketing bureau houdt her vanzelf op nadat de actie is afgelopen. Soms maken incassobureaus ook gebruik van een belcomputer, die je probeert op allerlei dagen en tijden te bereiken. Met een Android telefoon schijnt de app Bel Control je te kunnen helpen om ongewenste telefoontjes te weren. Met een iPhone is dat helaas niet mogelijk. Jezelf aanmelden bij het bel me niet register en bij stichting infofilter is in ieder geval aan te raden. Echter mogen organisaties je -zoals je zelf al aangeeft- wel bellen als je een klantrelatie met ze hebt.
Het blokkeren van anonieme bellers biedt voor zover ik weet geen enkele provider.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Het zouden zelfs anonieme belletjes van verschillende organisaties of personen kunnen zijn. Dat maakt het onmogelijk om een klacht in te dienen, omdat je niet weet tegen wie. In geval van een telemarketing bureau houdt her vanzelf op nadat de actie is afgelopen. Soms maken incassobureaus ook gebruik van een belcomputer, die je probeert op allerlei dagen en tijden te bereiken. Met een Android telefoon schijnt de app Bel Control je te kunnen helpen om ongewenste telefoontjes te weren. Met een iPhone is dat helaas niet mogelijk. Jezelf aanmelden bij het bel me niet register en bij stichting infofilter is in ieder geval aan te raden. Echter mogen organisaties je -zoals je zelf al aangeeft- wel bellen als je een klantrelatie met ze hebt.
Het blokkeren van anonieme bellers biedt voor zover ik weet geen enkele provider.
Het bleek ENECO te zijn. Eindelijk was ik in staat om binnen 2 seconden op te nemen.
Wat een ranzigheid, dat je gewoon een week lang door een energie-leverancier wordt geterroriseerd.

Het wordt inderdaad niet gefaciliteerd dat je anonieme gesprekken kunt blokkeren. Uiteraard is het technisch mogelijk, maar telco's staan waarschijnlijk niet te springen om dat te doen. Dan lopen ze omzet mis. En dat is voor hen belangrijker dan klanttevredenheid.

Reageer