Beantwoord

eSim in Nederland

• 13 september 2018
  • 68 reacties
  • 48951 Bekeken

Reputatie 3
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
Ik ben helemaal klaar ermee, dat wij nu ondertussen gewoon nog steeds moeten wachten tot de eSIM wordt aangeboden door Nederlandse providers. Om deze reden heb ik een petitie aangemaakt, hoe meer handtekeningen wij verzamelen hoe meer kans er komt dat de providers eindelijk eens gas gaan geven.

Hier de link naar de petitie!

De providers in Nederland moeten de consument de optie geven om eSIM te kunnen gebruiken. De providers komen met slappe excuses dat ze er mee aan het werk zijn, of de technologie is nog niet af, of simpelweg de consument geen interesse heeft in de eSIM. NIKS is minder waar hier aan, de providers zijn hier eigen baas aan het spelen, ze vinden het niks dat de consument straks flexibiliteit zal krijgen dat overstappen naar een andere operator makkelijk wordt.

Het belemmert de ontwikkelingen in nieuwe technologie, integratie van deze technologie in onze maatschappij. Neem een voorbeeld aan de Apple Watch met 4G. Deze zijn simpelweg niet te koop in Nederland omdat onze providers heel moeilijk doen met het aanbieden van de eSIM. De consument is JUIST geinteresseerd in de nieuwe ontwikkelingen in technologie.
Er is wel zeker markt voor in Nederland, zeker als bepaalde producten met een abonnement te krijgen zijn, zal de markt nog groter worden. Mensen waaronder mijzelf staan te popelen om de Apple Watch met 4G te kunnen gebruiken hier in Nederland. Het is toch uitermate absurt dat hier de providers invloed op hebben? Als hun het niet willen gebeurt het niet! Wat wil de consument? De consument wilt graag de keuze krijgen en deze is er op dit moment niet.

Het wordt bepaald door de provider dat het niet in Nederland beschikbaar is. Het aller ergste is dat het bij T-Mobile Duitsland en T-Mobile United States wel verkrijgbaar is, je zou zeggen voor T-Mobile Nederland een peulenschil om de technologie in te voeren. Ze hebben zelfs een voorsprong op de rest van de providers omdat hun HQ deze technologie in handen heeft. Zo lang er geen eSIM ondersteund zal worden, komen de watches ook niet naar Nederland.

Deel dit bericht met zoveel mogelijk mensen!
icon

Beste antwoord door David 21 augustus 2019, 08:12

Goedemorgen lezers,

In dit topic vinden jullie (vanmiddag) alle informatie! Dit topic gaat op slot.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

68 reacties

Reputatie 1
Ben het helemaal met je eens Teun.

Ik loop altijd met 2 telefoons op zak (1 privé + 1 werk telefoon)
Mijn T-mobile abonnement is al vanaf juli afgelopen en ik kan nu iedere maand opzeggen.

Ik ben een apple fanaat en wou. daarom toch al wachten tot de nieuwe iPhone.
Als T-mobile niet snel met een esim ondersteuning komt ga ik voor andere alternatieven kijken.
Mocht iemand alternatieven met esim ondersteuning weten, hoor ik het graag.
Reputatie 3
Ik heb sinds augustus gekozen voor de iPhone X, super toestel trouwens. In mijn geval wil ik dus de eSIM voor de Apple Watches. Ik vind het dus absurt dat providers in Nederland zo moeilijk doen, wat is er moeilijk aan om een technologie uit te rollen die al in andere landen bestaat. Ze kunnen wel steeds met slappe excuses komen maar wij weten allemaal wel de waarheid.. Zodra de providers de eSIM ondersteunen, gaat Apple de Watches met 4G ook aanbieden en wordt de dualsim ook nuttig.

Deel de petitie met zoveel mogelijk mensen, een bekende Facebook pagina bijvoorbeeld. Hoe meer handtekeningen en hoe sneller deze er bij komen, des te meer kans we krijgen dat providers eens gaan luisteren en er actie wordt ondernomen! Ik weet dat geen enkele provider tot nu toe nog de ondersteuning heeft voor eSIM in Nederland. Ik denk dat T-Mobile hier de meest geschikte provider van Nederland mee is, gezien hun de eSIM in andere landen gewoon aanbieden.
Beste T-mobile,

Esim is de toekomst, jullie weten dat ook dondersgoed. Doe er wat aan!
Laat zien dat jullie de voorloper zijn i.p.v. naar andere providers te staren.
Gaat gegarandeerd klanten opleveren!

Esim ready:
  • Apple iPhone XS
  • Apple iPhone XS Max
  • Apple iPhone XR
  • Google Pixel 2
  • Google Pixel 2 XL
  • Apple Watch Series 4
  • Samsung Gear S3
Alvast bedankt,

Yves
Reputatie 1
Ik hoop dat een van de providers ermee over de brug komt, dan zal de rest wel volgen.
Het heeft misschien met onderlinge afspraken te maken.
Anders ga ik andere manieren proberen. Ben aan het zoeken naar desnoods een buitenlandse esim aanbieder voor internet en dan bellen via een voip als dat werkbaar is.
Ik wacht toch nog op de iPhone Xr en kijk ondertussen nog even rond wat er mogelijk is of word.
Ondertekend. De eerste provider die een Apple Watch 4G abonnement aanbiedt kan direct op mijn klandizie rekenen. Ik hoop van harte dat het T-Mobile is.
Sorry my Dutch is awful, but could understand the thread... however we should let T-Mobile know that the moment another provider supports the Apple devices with eSim (watch, iPad, new iPhones) we're switching. First to market gets my business... and if it's not T-Mobile I'm never coming back
Goedemorgen,

Ook ik volg graag dit topic en E-Sim ontwikkelingen.
Als zakelijke gebruiker met nu een dual-Sim toestel, maar binnenkort een iPhone met E-Sim is mijn voorkeur om snel gebruik te kunnen maken van E-Sim ipv 2 toestellen.

Het zou fijn en interessant zijn als T-Mobile wel wat inzicht kan delen wat E-Sim in Nederland implementeren kost qua tijd en middelen.
Immers in Duitsland en andere landen werkt het al. Ik vermoed dat zaken moeten worden getest voor een betrekkelijk kleine markt, en dat is commercieel gewoon minder interessant.

Moet het uitvoerig eerst getest worden? Dat moet wel lukken met de vrijwilligers hier, ik stel me graag beschikbaar net als anderen in dit topic.

Thanks
Dennis
Intussen zijn wij al ruim in 2019. Wanneer komt de esim bij T-Mobile?
Het trieste is dat T-Mobile in 2016 (bijna 3 jaar geleden) als een blog schreef dat esim de toekomst heeft en het niet lang zal duren voordat esim ondersteund gaat worden: https://liveforward.t-mobile.nl/esim/
En in het buitenland kan T-Mobile wel esim ondersteunen.
Dus kom op T-Mobile en doe je trouwe klanten eens een plezier.
M.v.g
Bart
Reputatie 3
Na 9 maanden is het leuk om terug te kijken naar dit topic dat ik destijds vanuit onbegrip over de providers heb gemaakt. Ik kan mij niet goed verplaatsen in het opzicht dat de provider E-Sim niet zou willen introduceren. Ik ben er namelijk van overtuigd dat E-Sim een grote stap is naar een veiligere manier om je telefoon gegevens te verwerken. Het systeem zit zich namelijk in je telefoon verwerkt waardoor deze niet zomaar te verwijderen is, iets wat wel kan met de klassieke sim kaart.
Het introduceren van E-Sim is een sprong van innovatie die goed past bij een land zoals Nederland. We zijn immers het land met het snelste netwerk en wanneer de provider E-Sim gaat introduceren zal deze integreren bij consumenten. De overstap naar E-Sim zal erdoor makkelijker gaan en mensen worden zich ervan bewust hoe de technologie werkt.
Tevens door het introduceren van E-Sim kan de provider nauwer gaan samenwerken met de hardware. De provider kan zijn app optimaliseren waardoor deze op een betere wijze informatie kan doorgeven aan desbetreffende systemen en apps. Je krijgt hierdoor bijvoorbeeld betere informatie te zien in de app.

Overigens denk ik dat een groot bedrijf zoals Apple de keuze zou moeten maken om een toestel te introduceren dat alleen nog maar beschikt over E-Sim, het zou dan voor providers geen discussie meer zijn en daardoor innoveren we eindelijk op een technologie die al vanaf de jaren 80 bestaat. Als Apple hier niet voor gaat kiezen denk ik dat het toch een verstandige keuze is voor de provider om E-Sim te introduceren.

Het zou voor mij en vele andere Nederlands geweldig zijn als een provider dit jaar eindelijk de keuze zal maken om E-Sim aan te bieden. Tevens zou ik het dan waarderen dat deze provider ook smartwatch abonnementen zal gaan aanbieden.

Het feit dat ik destijds een petitie heb gestart heeft ermee te maken dat ik erg benieuwd was hoeveel handtekeningen deze zou halen, hij is natuurlijk niet heel relevant maar het is wel leuk om te zien dat er nu na 9 maand wel 742 ondertekeningen zijn gedaan. Dit is op grote schaal natuurlijk een schijntje maar als er goed gepromoot zal worden denk ik dat deze petitie het veel beter had kunnen doen, hier heb ik mij nooit op gericht.

Beste T-Mobile, Ik heb nog een dik halfjaar mijn contract lopen bij jullie en ik ben erg te spreken over jullie netwerk en service. Echter wanneer een andere provider eerder E-Sim zal introduceren met onder andere smartwatch abonnementen zal ik een overstap serieus overwegen. Het zou overigens helemaal niet verkeerd wezen dat jullie dit najaar E-Sim gaan invoeren, ik denk namelijk dat het alleen maar positieve publiciteit voor jullie oplevert. Een provider die innoveert is natuurlijk een positieve ontwikkeling.
Ik ben erg benieuwd wat de ontwikkelingen zullen wezen dit jaar en kijk weer erg uit naar de volgende iPhones en Apple Watches.
Tmobile heeft ook de AppleWatch 4 niet in het assortiment opgenomen.
Dus de esim zal voorlopig ook wel niet in nl beschikbaar zijn.

Ze kunnen ook de iphone er ook wel uit halen als je er toch niet volledig gebruik van kan maken of er een redelijke compensatie voor geven

Ik ga mijn aflopend abonnement nog maar niet verlengen en wachten tot iemand van de providers in het commerciële gat gaat springen om de klanten bij de rest weg te trekken.
Beste Rene
vandaag contact gehad met dualsim.nl
die gaan de iPhone XS gewoon uit China halen
mij heb straks geen 2 toestellen meer😂😂
dus neem gewoon een simonly abonnement
Ik wordt er op het moment ook zo moe van dat dit nou nog steeds niet beschikbaar is in nederland.

Ik beschik op t moment over 3 e-sim apparaten, de ipad pro, iphone xs en de apple watch series 3 uit duitsland.

Ik heb voor privé een abbonement bij kpn maar zakelijk zat ik bij tmobile. Ik heb dit contract na een jaar afgezegd omdat ik het gewoon niet zag zitten om met 2 telefoons op zak te lopen. Hierdoor was ik zakelijk slecht bereikbaar omdat ik die vaak niet bij me had en gebruikte dus automatisch ook mijn privé nummer.

Hierom heb ik dus ook mijn zakelijke contract opgezegd bij tmobile. Hadden ze deze technologie ondertussen al eens ondersteund, dan hadden ze mij nog zeker als klant gehad.

Volgensmij zijn die analisten bij dit soort providers echt niet slim bij het nadenken over of e-sim voordelen voor de provider heeft of niet. Vaak hoor je dat ze vanwege het makkelijke switchen dit doen maar dit betekent dus ook dat mensen makkelijker naar jou als provider switchen. Tevens, wat is nou de issue van een nieuwe simkaart via de post ontvangen?

Dus idem voor mij, als tmobile de e-sim gaat ondersteunen als eerste provider dan sta ik voor in de lijn voor een 2e nummer op mijn iphone xs + apple watch + ipad pro.
Reputatie 1
De hype rond de eSim laait weer even op nu de nieuwe Apple watch en iPhones uit komen. De providers krijgen vragen en geven aan er bezig mee te zijn, maar dat de eSim voorlopig nog niet gebruikt gaat worden.
Over een paar weken zwakt alles weer af totdat er volgend jaar weer nieuwe producten worden aangekondigd, de hype weer oplaait en we weer dezelfde antwoorden gaan krijgen. Ik hoop dat de petitie zin heeft, maar ben bang dat we nog lang kunnen wachten op enige vooruitgang.
Wat ik vooral heel erg vind is dat ze via Twitter laten weten er “druk mee bezig te zijn” en vervolgens later aan nu.nl laten weten geen interesse te hebben aangezien ze bang zijn klanten kwijt te raken? Zo walgelijk dat er tegen de consument zo gelogen wordt. Vraag mij af af het überhaupt wel mag bewust iets tegen werken uit eigen gewin. Het meest frappante is dat het zelfs bedrijf bij onze oosterburen wel met een e-Sim werkt!?!?
Reputatie 7
Badge +18
@SergioSz

Heb je een link naar het nu.nl artikel waarin dat staat?
Reputatie 1
Ik heb vorige week een e-mail met een klantonderzoek ontvangen: "T-Mobile onderzoekt momenteel een mogelijk nieuw te introduceren dienst."
Dit ging dus over de eSim en smartwatches. Ze zijn dus wel echt ergens mee bezig nu, maar er werd ook wel heel erg duidelijk gemaakt dat het om een mogelijk nieuwe dienst gaat wat nog onderzocht word. Het begin is er dus:)
Gisteren de iPhone ze max binnen gekregen van dualsim.nl gewoon de Chinese met 2 simkaarten
het feest is begonnen
wel jammer dat ze in China geen apple watch 4 hebben met simkaart
wachten tot de Nederlandse providers wakker worden heb ik geen zin in
Reputatie 7
Badge +18
Mijn persoonlijke mening: 332 handtekeningen in 5 weken tijd is niet veel, blijkbaar is de nood niet zo hoog. En wanneer stap je nou over? Maximaal 1x per jaar of 2 jaar. Zo vaak hoef je die simkaart niet te wisselen dus. Het is uiteindelijk alleen handig voor smartwatches die autonoom op 4G werken waar fysiek geen simkaart in past en dat zijn apparaten voor de happy few.

Begrijp wel dat de providers nu nog geen kosten willen maken voor een techniek waar nu nog niet veel vraag naar is. Als ik nu de straat op ga en willekeurige voorbijgangers vraag wat eSIM is dat er maar weinigen zijn die dat zullen weten.
Reputatie 3
Dit slaat natuurlijk weer nergens op.. Het feit dat er niet veel handtekeningen zijn heeft te maken dat het niet heel hard gepromoot wordt. Stel dit zou wel gebeuren, zouden zeker meerdere mensen ondertekenen. Ik zou zelf persoonlijk ook niet zo snel op het forum van t-mobile kijken, ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen dus nam ik het t-mobile forum voor lief.

Ik ben het met je eens dat het overstappen niet aan de orde is, het gaat hier vooral om het gemak van de eSIM. Vooral voor zakelijke klanten is het heel aangenaam om 1 toestel op zak te hebben ipv 2 en de smartwatch markt is groter dan je denkt in Nederland, de Apple Watch wordt steeds populairder. En zodra providers smartwatches aanbieden met 4G komen hier ook de smartwatch abonnementen bij, wat het voor voor meer mensen aantrekkelijker zal gaan maken aangezien de meeste mensen niet veel geld willen uitgeven in 1 keer. Tuurlijk is het een hebbedingetje maar daar gaat het in dit geval niet om. Tevens heeft Samsung ook een smartwatch met eSIM.

Ik vind het alleen van de zotte dat een land zoals Nederland, wat economisch super goed draait, heel hoog zit met innovaties en het land wat bijna het snelste internet heeft in vergelijking tot andere landen wij hier gewoon nog steeds in achter lopen.. Ook vind ik het niet normaal dat Nederlandse providers zo enorm achterlijk doen en het allemaal tegen willen houden, dan ben je dus niet echt een goede provider na mijn mening..

Ik begrijp dus ook niet zo goed wat het probleem is van de kosten.. Het activeren van de eSIM heeft niets te maken met randapparatuur, het gaat hier om een software matige activatie.. Het aanzetten van de eSIM is dus een kwestie van een druk op de knop en het feit dat er niet veel vraag naar de techniek is, ben ik het ook niet met je eens, dit is misschien op het moment van schrijven nog niet zo populair, maar na een jaar zal je waarschijnlijk al geen plastic sim kaart meer hebben, ik denk namelijk dat Apple providers gaat forceren om de eSIM te gebruiken. Ik denk dat Apple een iPhone maakt met alleen eSIM en gelijk hebben ze. Dan moeten providers wel 🙂 Want wie gaat nou niet de iPhone aanbieden.. Als dan de eSIM al is ingeburgerd maakt het dit weer een stuk gemakkelijker voor iedereen..
Begrijp wel dat de providers nu nog geen kosten willen maken voor een techniek waar nu nog niet veel vraag naar is. Als ik nu de straat op ga en willekeurige voorbijgangers vraag wat eSIM is dat er maar weinigen zijn die dat zullen weten.

Dat is hetzelfde type reactie dat je krijgt bij elke innovatie. Willekeurige voorbijgangers vragen naar iets wat ze niet kennen en, nog belangrijker, niet hebben gebruikt of zien gebruiken heeft geen enkele betekenis. Jij hoeft er niet op zitten te wachten. Ik echter wel (vanuit het oogpunt van het gebruik van een smartwatch).

Ook ik zal switchen naar de eerste provider die het in Nederland aanbiedt. (En nee, ik val niet onder de typische 'happy few'.)
Het is echt ongelooflijk. Ik voel mij als jarenlange klant niet serieus genomen met de mededeling "T-Mobile houdt de ontwikkelingen in de gaten". Al jaren lang kan men in Duitsland bij T-MOBILE van esim gebruik maken. Waarom dan niet in NL. Ook als er een reden is, vermeld dat de reden maar antwoord niet op deze manier. Kom op T-Mobile wees duidelijk en regel dat we e-sim kunnen gebruiken!
Reputatie 1
We zijn ondertussen weer een maand verder. Topics waarin naar de eSim wordt gevraagd worden gesloten en er wordt doorverwezen naar dit topic. Verder al maanden geen nieuwe info vanuit T-mobile in dit topic.
Kan er a.u.b. een update komen?
jammer, heb een Apple Watch Series 4 en zou deze graag nog willen gebruiken als mijn telefoon een keertje leeg is. Vind het ook niet erg €5,- extra te betalen zoals in Duitsland. Zou top zijn als er een test programma wordt opgezet, in ieder geval voor iedereen die in dit topic heeft gereageerd, net als het test programma voor Bellen via Wifi. Zou helemaal fijn zijn als er dan ook Bellen via wifi voor icloud apparaten komt. Dan kan je ook op je ipad bellen als je telefoon uit is, soort esim ondersteuning maar dan anders. Zoveel technologieën die er al jaren zijn maar waar niks mee gebeurt 🙁
Hey T-Mobile, wanneer komen jullie nu eindelijk eens met de eSim?
Reputatie 7
Badge +20
Hi allemaal,

Wij zijn bezig met de ondersteuning van eSim, maar kunnen nog niet zeggen wanneer klanten het echt kunnen gebruiken. Wij bieden met de gewone simkaart nu de beste kwaliteit en de snelste service. Op het moment zijn er ook nog weinig toestellen met eSIM. Het heeft daarmee nog beperkte voordelen voor de klant.

Ik hoop dat jullie nu meer duidelijkheid hebben!