Beantwoord

Gebeld door +212 616 600395 (Marokkaans nummer)

• 4 februari 2016
  • 7 reacties
  • 19608 Bekeken

Hey,

ik werd zojuist gebeld door +212 616 600395 (Marokkaans nummer). Toen ik opnam hoorde ik niks, er werd meteen opgehangen.
Ik heb uit nieuwsgierigheid teruggebeld. Ik had toevallig deze week een pakketje uit Zuid Spanje besteld, dacht dat het misschien dat was (wist toen het landnummer van Spanje niet).

Hebben hier meer mensen last van gehad?
Kan het kwaad dat ik heb opgenomen/heb teruggebeld?
icon

Beste antwoord door Jaimy 14 augustus 2017, 15:24

Hoi stipterlaan,

Dat kan inderdaad een lastige situatie zijn! Toch blijven we adviseren om geen oproepen te beantwoorden die afkomstig zijn van buitenlandse nummers die je niet kent.

Als jouw familieleden of kennissen in Marokko op vakantie zijn, is het misschien een idee om af te spreken dat zij met hun eigen nummer bellen of een voicemail achterlaten als zij in geval van nood een andere telefoon moeten gebruiken. Op deze manier weet je zeker dat het niet om oplichting gaat! Je kunt nog meer adviezen lezen in dit andere topic over gebeld worden door buitenlandse nummers.

Hopelijk heb je wat aan deze tips en als je meer vragen hebt, dan staan we voor je klaar. 😃
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3
Hoi Remko,

Hartelijk welkom op het forum van T-Mobile, en super dat je melding maakt van mogelijke oplichting via de telefoon.

Het nummer die jouw heeft gebeld valt (zover ik het kon checken) onder de telefoonnummers die fraude proberen te plegen.
Ze bellen vaak vanuit landen zoals Marokko, omdat ze dan moeilijk te traceren zijn.
Vaak bellen ze naar een willekeurig 06-nummer, in de hoop dat je dan opneemt of even terug belt.
Dit kan dan in het slechtste geval, je veel geld kosten (waar ze het ook om doen).
Of dit ook in jouw geval zo geldt, weet je eigenlijk pas zodra je jouw factuur te zien krijgt, maar kun je ook eerder (waarschijnlijk nu al) terug vinden binnen My T-Mobile en de T-Mobile App.
Kijk dan bij verbruikstatus, onder het kopje "Overige kosten".

Open de T-Mobile App, en tik op de drie streepjes links bovenaan.
Vervolgens tik je op "verbruikstatus", en je ziet dan o.a. het blokje "Overige kosten" staan.
Dit werkt ook hetzelfde via "My T-Mobile" via de website.

Hou het even in de gaten, of je daar opeens een hoog bedrag ziet staan.
Ter controle, tik of klik je op "overige kosten", en je ziet waar deze kosten vandaan komen.

Laat even weten of je daar rare/hoge bedragen ziet staan, gekoppeld aan het nummer.
Dan kan een moderator daar gelijk actie op ondernemen, als dat zo mocht zijn.

Als slot, nog een belangrijk advies:
Bel NOOIT een onbekend (buitenlands) nummer terug, dit ter voorkoming dat je slachtoffer wordt van oplichting!

Bedankt voor het melden, en ik hoop dat je wat hebt aan mijn adviezen.
Hey Michel,
bedankt voor je info.

Buiten de kosten voor het bellen naar het buitenland is niks raars te zien.

Waar kun je die nummers checken? Wel handig om te weten voor in de toekomst.

Gr.
Remko
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Remko,

Wij adviseren inderdaad zoals Michel al aangaf om onbekende buitenlandse nummers nooit terug te bellen of op te nemen. Ik zie gelukkig inderdaad geen hoge kosten staan bij je verbruikstatus. Houd voor alle zekerheid nog even je factuur in de gaten.

Je kunt het beste even googelen op een nummer. Meestal kom je dan snel genoeg een forumtopic of website tegen met info als het om een nummer gaat waarmee ze je proberen op te lichten. In ieder geval goed om voorzichtig te zijn!

Als je nog aanvullende vragen hebt, laat het gerust weten!
Ben net ook gebeld door een buitenlands nummer +212 6 99 75 40 92
Marokko
Ging 3 x over maar natuurlijk niet opgenomen,en of teruggebeld.dacht zoek het gelijk op, en toen vond ik deze forum.maar zoals ik begrijp kan ik dus geen hoge kosten krijgen ,omdat ik niet heb opgenomen / teruggebeld heb?
Reputatie 6
Badge +17
Hey Seanke,

Welkom op het forum!

Begrijpelijk dat je hier duidelijkheid over wilt hebben. Ik kan me voorstellen dat je geen onverwachts hoge factuur wilt krijgen.

Als je gebeld wordt en je neemt niet op dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Voor de zekerheid heb ik een kijkje genomen op je My T-Mobile account en ik zie ook dat er geen extra kosten zijn vermeld. Je hoeft je dus geen zorgen te maken. ;)

Ik hoop dat hiermee de twijfels zijn weggenomen. Als jullie verder nog vragen hebben dan horen we het natuurlijk graag van je!
gisteren, 13 augustus gebeld door het Marokkaanse nummer + 212 656 108309. gelukkig niet opgenomen, maar die kans bestaat natuurlijk wel als er toevallig familie/kennissen net op vakantie zijn in Marokko omdat je dan denkt dat zij bellen omdat er misschien iets mis is... vervelend hoor!
Reputatie 7
Badge +19
Hoi stipterlaan,

Dat kan inderdaad een lastige situatie zijn! Toch blijven we adviseren om geen oproepen te beantwoorden die afkomstig zijn van buitenlandse nummers die je niet kent.

Als jouw familieleden of kennissen in Marokko op vakantie zijn, is het misschien een idee om af te spreken dat zij met hun eigen nummer bellen of een voicemail achterlaten als zij in geval van nood een andere telefoon moeten gebruiken. Op deze manier weet je zeker dat het niet om oplichting gaat! Je kunt nog meer adviezen lezen in dit andere topic over gebeld worden door buitenlandse nummers.

Hopelijk heb je wat aan deze tips en als je meer vragen hebt, dan staan we voor je klaar. 😃

Reageer