Beantwoord

MB-verdeler Asus mifi router valt één keer per dag uit

• is een Master Poster
  • 19 reacties
Ik he op mijn abonnement een mb verdeler, die ik in een Asus mifi router heb zitten. Dit werkt prima, alleen moet elke middag de router opnieuw opstarten rond kwart voor drie omdat de verbinding dan wegvalt. Is dit een probleem met de simkaart of moet ik het in de router zoeken?
icon

Beste antwoord door David 10 maart 2017, 14:43

Hi Philip,

Dit lijkt mij te liggen aan het feit dat wij geen vaste IP-adressen aanbieden. Aangezien het elke op hetzelfde tijdstip gebeurt, is dat het moment waarop dit gewijzigd wordt. Op het moment zijn we wel met 4G voor Thuis aan het testen of er een mogelijkheid is voor een vast IP-adres, maar ik ga er vanuit dat dit bij het mobiele abonnement en de MB-verdeler voorlopig niet beschikbaar zal zijn. Wie weet ergens in de toekomst!

Als je nog vragen voor ons hebt, laat het dan weten!

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Hi Xnyx,

Handig dat je ook gebruik maakt van de MB-verdeler!

Vreemd dat je verbinding steeds rond hetzelfde tijdstip wegvalt. Ervaar je dit probleem al sinds je gebruik maakt van de MB-verdeler? Of heb je eerder problemen ervaren met de router? Het lijkt erop dat het probleem wordt veroorzaakt door je router. Heb je al geprobeerd om de router te resetten? Op deze pagina staat stapsgewijs uitlegd hoe je dat kunt doen.

Laat je even weten of het heeft geholpen?
Beste,

sorry voor de late reactie. De router heb ik meerdere malen gereset, maar geen resultaat. Het is elke dag om 14:42.

Philip
Reputatie 7
Badge +20
Hi Philip,

Dit lijkt mij te liggen aan het feit dat wij geen vaste IP-adressen aanbieden. Aangezien het elke op hetzelfde tijdstip gebeurt, is dat het moment waarop dit gewijzigd wordt. Op het moment zijn we wel met 4G voor Thuis aan het testen of er een mogelijkheid is voor een vast IP-adres, maar ik ga er vanuit dat dit bij het mobiele abonnement en de MB-verdeler voorlopig niet beschikbaar zal zijn. Wie weet ergens in de toekomst!

Als je nog vragen voor ons hebt, laat het dan weten!
Hallo,

Kortgeleden heb ik een nieuwe simkaart gekregen met een nieuw abonnement (tablet Go). Nu moet ik weer elke dag mijn Mifi router resetten. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Philip
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Philip,

Op jouw telefoonnummer zie ik terug dat je Go hebt voor mobiel, sinds 23 november, en dan het nieuwe Tablet Go abonnement, sinds 14 november. Bij Go is de MB-verdeler niet meer actief, dus dat is nu sowieso veranderd, ten opzichte van jouw eerste bericht in maart. Ik weet niet welke simkaart je op dit moment in jouw router hebt geplaatst, maar de simkaarten van jouw mobiele en tablet abonnement zijn allebei niet bedoeld voor gebruik in de router. Hier bieden wij geen ondersteuning in en kan ook als misbruik van het abonnement worden gezien. Het is mij op dit moment dus niet precies duidelijk wat de functie van de router in dit verhaal is en waar je deze voor in wilt zetten, aangezien jouw mobiel en tablet een eigen abonnement hebben. Kun je hier wat meer toelichting op geven?

We zien jouw reactie graag tegemoet, zodat we hier een definitief antwoord op kunnen geven!
Hoi David, bedankt voor je reactie. Dat is toch vreemd gezien het feit dat de T-mobile verkoper mij dit telefonisch heeft aangeraden. Ik had dus een stel samen en stel bij abo dat liep tot 23 november jl. Daar had ik twee MB verdelers op. Omdat de kortingen zouden vervallen per 23 nov zou ik veel meer gaan betalen. In overleg met de verkoper ( expliciet aangegeven dat het voor gebruik in een Mifi router ging) heeft hij mij dit aangeraden als de voordeligste oplossing. Ik ben ZZPer, en heb een pandje als werkplaats gehuurd. Hier ligt alleen een oude adsl lijn waarop ik met moeite 5Mb snelheid kon halen ( upload is nog veel trager). Een mifi router met T mobile kaartje is tien keer zo snel. Niet dat ik nou heel veel verbruik, maar af en toe moet je toch wel eens grotere bestanden binnenhalen of verzenden.
Wat nu? 4G voor thuis was ook een optie, maar ik wil geen verplichte andere router....
Groet, Philip
Reputatie 6
Badge +16
Hoi Philip,

Het is erg jammer dat dit niet helemaal op de juiste manier aan jou is gecommuniceerd. Mijn collega had er bij moeten noemen dat je het wel kunt proberen, maar dat we de werking ervan niet kunnen garanderen en het gebruik ervan gecontroleerd wordt volgens de fair use policy. Zoals David ook al aangaf, zijn de abonnementen voor mobiel gebruik bedoeld.

Om welke reden wil je geen andere router? 4G voor Thuis is hierin namelijk inderdaad een heel goede optie, en dus ook eentje die ik je van harte aanraad. Mocht het niet bevallen: het is maandelijks opzegbaar, dus je zit nergens aan vast! Misschien toch het overwegen waard?

Ik hoor het graag als je hier nog vragen over hebt!
Hoi Jaimy,

Ik wil geen andere router ad € 200,- omdat ik een router heb die me prima bevalt.
Ik begrijp dat ik dus wel zo door kan werken mits ik niet te veel gebruik volgens de fair use policy?
Reputatie 6
Badge +16
Hoi Xynyx,

Begrijpelijk!

Je kan er inderdaad gebruik van maken, echter bieden wij hier geen ondersteuning in zoals David aangaf. Zolang jij je aan de 'Fair use Policy' houdt is er niets aan de hand. Mocht je toch te veel gebruiken dan wordt er gewoon contact met je opgenomen door één van onze collega's en wordt er in overleg een andere oplossing geboden.

Mocht je aanvullende vragen hebben dan staan we voor je klaar!
Hoi Issam,
Wat zou het alternatief zijn buiten 4G voor thuis? Umlimited @work wellicht?
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Philip,

Ook Unlimited @Work is enkel bedoeld voor mobiel en tablet, dus ook niet voor routers. In jouw geval blijft 4G voor Thuis eigenlijk de beste oplossing. In dit geval moet je dan zelf overwegen wat jouw verbruik precies voor de Fair Use Policy in zal houden, maar dan weet je in ieder geval dat je er wel rekening mee moet houden, zodat dit later niet als een verrassing komt.

Als je nog vragen hebt of misschien meer informatie over wilt, laat het ons weten!
Wat een gedoe...Ik ga niet betalen voor een router die ik niet zal gebruiken. Een lichtpuntje: KPN is begonnen met het verglazen van de hoofdleidingen. Ik moet het maar uitzingen totdat dat werkt...
Reputatie 5
Badge +8
@Xynyx
Je kan inderdaad afwachten tot je een glasvezel abo kan nemen. Of misschien gaat KPN op de betreffende locatie "Sneller Internet Buitengebied" (hybride ADSL+4G) aanbieden begin volgend jaar, nu loopt er een grotere pilot moet tot 2500 klanten.

Alle T-Mobile mobiele verbindingen krijgen een reset 1x per etmaal, wat er op neer komt dat de 4G link door T-Mobile wordt afgebroken en weer opnieuw moet worden opgebouwd. Zie ook:
https://forum.t-mobile.nl/netwerk-347/dagelijks-verbinding-verbroken-284186

Bij mij zie ik aan modem dat er ongeveer 30 seconden tot 1 minuut geen internet is en vaak wordt er weer een andere mast uitgekozen met betere of slechtere ontvangst. Dit is met een vast IP adres (pilot) en 4G voor Thuis abo met open APN. Een duurder abo (van Tablet GO naar 4G voor Thuis) lost in jouw geval niks op, want je krijgt iedere dag een ander IP adres (van je 4G apparaat) dus alle bestaande IP verbindingen gaan mis en moeten weer opnieuw worden opgezet.

Het MiFi apparaat moet eigenlijk zelf zo slim zijn om tijdig die IP adres wissel te detecteren en intern weer nieuwe IP adres translatie (NAT) op te zetten, maar dat gebeurt blijkbaar niet, dus moet het handmatig gebeuren. Je kan kijken of je bij die betreffende MiFi de WAN IP adres leasetime / check kan verkorten naar b.v. 10 minuten. Maar wellicht is het euvel ook opgelost door een deels open APN te kiezen (APN internet), dan krijgt je MiFi een publiek IP adres en zou het wellicht beter mogelijk moeten zijn die dagelijkse disconnect te detecteren.

Aangaande datavolome: probeer te kijken hoeveel je per maand gebruikt. Iemand met GO Unlimited kan b.v. 4GB per dag youtube/netflix/etc streamen (is 120GB per maand voor 30 euro als T-Mobile samen) op een smartphone aangesloten via HDMI kabel op een TV. Of gewoon op hoge-resolutie smartphone scherm, met mogelijk nog hoger dataverbruik per uur video. En dat terwijl iemand met 4G voor Thuis b.v. 60GB per maand voor 50 euro gebruikt. Het opgeheven marketing vingertje van David is nogal failliet en van vroeger als je het mij vraagt. Het zou er uiteindelijk op neer komen dat T-Mobile voor jouw als individu gaat bepalen wat voor data je mag gebruiken, wat illegaal is volgens EU regels m.b.t. privacy. En een Smartphone in hotspot modus ook gewoon een router.
@Tmoesel,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp er weinig van, voor mij te technisch. Ik heb zelf geen idee hoe ik die instellingen in mijn MiFi (Asus 4G-N12 ) moet aanpassen. Maar ik heb gelukkig wel mensen die me daarbij kunnen helpen.

KPN buitengebied gaat hier niet komen, maar het bestaande ADSL net wordt ge-upgrade naar VDSL, als ik ze mag geloven. De kabelboeren zijn druk aan het graven in de omgeving. Ook wordt het een open net, en er kunnen dus meerdere providers over werken t.z.t.

Ik kijk hier geen TV en radio gaat over Digitenne, dus de data die ik gebruik is uitsluitend email en af en toe wat grotere bestanden als offertes of bouwtekeningen. De enige keer dat ik in het afgelopen halfjaar over mijn 20Gb bundel was gekomen was toen er meerdere PC's moesten worden geïnstalleerd en ge-update.

Reageer