Vraag

Onderzoek Factuur mobiele diensten FTMSC

• 20 augustus 2019
  • 1 reactie
  • 612 Bekeken

Ik kom er onlangs achter dat er al ruim een jaar geld wordt afgeschreven door T-Mobile voor het gebruik van mobiele diensten (FTMSC). In dit geval gaat het over een abonnement van gameplaneet.nl, een spelletjes dienst/website waarvoor ik me niet actief heb aangemeld, waarvoor ik geen bewuste bevestiging heb gegeven, en waar ik überhaupt geen gebruik van heb gemaakt. Er zijn door t-mobile wel ruim een jaar kosten gefactureerd, terwijl elke werknemer van T-Mobile die ik gesproken heb zegt dat T-Mobile al lange tijd op de hoogte is van de malafide praktijken van deze dienst/bedrijf. Ik heb daarom een onderzoek laten starten naar mijn facturen via de t-mobile website.

Ik wil graag weten wat dit onderzoek inhoudt. Hoe bepaalt T-mobile of er onrechtmatig geld is afgeschreven. Hoe oordeelt T-mobile over een mogelijke schadevergoeding. Nergens op de website is hierover informatie te vinden, en ook de klantenservice kan mij hier niets over vertellen. Na een ticket te hebben aangemaakt voor een onderzoek naar mijn facturen heeft het meer dan een maand geduurd, en een reminder van mijn kant, om een antwoord te krijgen. Een hoogst onbevredigend antwoord per e-mail.

Uit het onderzoek van T-Mobile is gebleken dat ik mij via mijn mobiele telefoon heb aangemeld voor een dienst en dat hiervoor € 35 in rekening is gebracht. Men legt in de mail de aanmeldingsprocedure van een dergelijke dienst uit, en gaat er gemakshalve van uit dat ik ergens op heb geklikt of dat iemand anders mijn telefoon of SIM heeft gebruikt. Dit leidt tot de conclusie dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is dat er geld is afgeschreven. Desalniettemin krijg is het bedrag van €35 teruggestort.

Ik vraag mij af waarom het 6 weken moet duren om te concluderen dat het per ongeluk aantikken van een banner/pop-up je eigen verantwoordelijkheid is. Wat is dit voor klucht. Het onderzoek is niet transparant. Wat heeft T-Mobile precies onderzocht? Wat zijn hiervan de uitkomsten? Waarom wordt er geld teruggestort als het mijn eigen verantwoordelijkheid is? Daarnaast kloppen de conclusies van geen kant. Het totaalbedrag dat ik kwijt ben aan mobiele diensten voor de opgegeven termijn is vele malen groter dan in de mail wordt aangegeven.Ik heb daarom de klantenservice gebeld, maar die kan mij niet helpen en ook niet doorverbinden naar de afdeling die verantwoordelijk is voor het onderzoek. Mij werd aanbevolen een nieuwe ticket aan te maken waarop ik binnen 4 weken reactie per mail kan verwachten.

Ik krijg er al met al niet veel vertrouwen in dat men bij T-Mobile echt probeert een oplossing te vinden voor dit probleem. Een mooie website zonder informatie, een klantenservice die geen vragen kan beantwoorden en een onderzoeksafdeling die zijn eigen vlees keurt en doekjes voor het bloeden uitdeelt. Weet iemand bij welke instantie ik terecht kan voor een onafhankelijk oordeel over de rechtmatigheid van de afschrijvingen?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

1 reactie

Reputatie 4
Badge +3
Hoi @zwendel

Ik geef graag meer achtergrond. We blokkeren niet standaard de mogelijkheid om een dienst af te nemen via een abonnement waarbij er maandelijkse afschrijvingen plaatsvinden. Dit omdat er naast de partijen, die je gezien de handelingen als malafide zou kunnen bestempelen, genoeg aanbieders zijn die op een meer plausibele manier handelen. Je kunt de optie wel eenvoudig blokkeren via My T-Mobile.

Ik vermoed dat het aanmeldproces wordt onderzocht en in hoeverre wordt geacht dat een weldenkend mens moest of had kunnen weten dat er met een handelen een abonnement zou worden afgesloten. Het onderzoek zelf duurt niet enkele weken maar deze termijn wordt gehanteerd om er zeker van te zijn dat er uitsluitsel kan worden gegeven. Als een week wordt gecommuniceerd en door bijvoorbeeld drukte kan dit niet worden gehaald, dan zou dat natuurlijk minder ideaal zijn dan een wat ruimere periode communiceren met de zekerheid dat deze deadline wordt gehaald. Als de kosten alsnog zijn vergoed dan is dit - zeer waarschijnlijk - uit coulance geweest.

Het onderzoek vindt enkel plaats op de door jou opgegeven zaken op het formulier. Kan het zijn dat er gedurende het jaar meerdere aanbieders zijn geweest? Wellicht is het daarom niet onderzocht. Kun je mij via een privébericht voorzien van je 06-nummer, adres, geboortedatum en laatste vier cijfers van je IBAN? Dan kijk ik mee.

Reageer