Ongevraagd betaalde sms-abo

Reputatie 2
Op 26 en 27 maart (en op 9 april) ontving ik ineens een bericht met uitslagen van F1 RACE van T-Mobile 888. Ik had me daarvoor NIET aangemeld en ook geen bevestigingsbericht daarover ontvangen. In mijn factuur over maart 2011 is hiervoor 2 x 38 cent excl. BTW afgeschreven. Ik heb meteen alle sms-berichten geblokkeerd en naar 888 F1 RACE UIT gezonden, waarna ik bevestiging ontving dat mijn "abonnement" is gestopt. Gezien het kleine bedrag ga ik hierover geen klacht indienen, maar T-Mobile moet niet nog meer van dat soort geintjes uithalen, want dan neem ik met de vervaldatum van mijn belabonnement definitief afscheid van ze.

Zijn er meer klanten van T-Mobile die dit meegemaakt hebben? En zo ja, wat hebben die eraan gedaan?

78 reacties

Reputatie 5
@HansK

De sms-diensten van 888 worden aangevraagd in het toestel. In het menu van je toestel zit een smsdiensten menu. Via dit menu wordt de desbetreffende dienst aangevraagd. De diensten van 888 zijn ook via sms aan te vragen. Diensten van 888 worden niet vanzelf geactiveerd.

Wegens het ongemak heb ik een vergoeding toegekend van €5.-. Deze zal worden verrekend op de eerstvolgende factuur. Ook heb ik een algehele blokkade geplaatst op het ontvangen van berichten vanuit smsdiensten.
Reputatie 4
Bij mij stond op Nieuws en Sport opeens een vinkje. Ik dacht deze uit te scvahkelen om er nog eens op te klikken. Nu blijkt het dat ik hem geactiveerd heb???

Hoe kom ik er vanaf...zelfde probleem...al heb ik er zelf op geklikt, ik vind het scahndalig dat T Mobile dit in je telefoon zet en dat het zo makkelijk te activeren valt! HELP 😞
Reputatie 6
Badge +12
@all,

Vul gewoon SMS Dienstenfilter in.

Je krijgt dan nooit meer betaalde smsjes !
Reputatie 2
Hoi,
Ik heb ook van de volgende SMS nog een stuk of vijf gekregen achter elkaar gekregen volgens T-mobile.
Ik weet niet wie de afzender is en waarom ik ongevraagd dit soort SMS 'en binnen krijg?
Ik heb overigens helemaal geen SMS ontvangen op mijn mobiel. Het stond op mijn Tmobiel afrekening.
09.04.11 17:00 SMS 2580-CMTelecom-080 0,67
Reputatie 2
Correctie van bovenstaande. Het blijkt van de Vliegwinkel te komen over vlucht informatie.
Kennelijk heb ik aangegeven dat ik SMS wilde ontvangen over de vlucht info. Niet wetend dat dit geld gaat kosten. Stom he......
Gisteren een BB8520 gekocht. Na activatie kreeg ik direct een SMS van 2580 wat een betaalSMS blijkt te zijn van adult content(!). Omdat dit bkijkbaar zo makkelijk (ongevraagd) kan heb via SMS Dienstenfilter ALLE SMS-betaaldiensten maar uitgeschakeld (maart dit is natuurlijk de wereld op z'n kop).

SMS-ontvangst van 2580 schijnt 1,50 per SMS te kosten.

-kan ik deze kosten terugvorderen? Zo ja, hoe?

-ik wilde 6-maands gratis internet activeren door 'BB' te sturen naar 1616, maar nu blijkt het tegoed 0,08 cent te zijn en komt deze SMS niet meer aan (tarief 0,12 per SMS). Kan gratis internet dus niet meer activeren tenzij ik extra beltegoed ga kopen? (was niet de bedoeling!).

PS ik had problemen om een forum-account aan te maken en mogelijk is "pietje puk" aan het verdeerde T-mobile account gehangen. (ik heb er nl. 2). Moet zijn acoutn van JuliaB
Reputatie 5
@Pietje Puk
Welkom op het T-mobile Forum!

Vervelend om te horen dat je een sms van een sms-dienst ontvangt op je nummer. Ik kijk dit graag voor je na. Kun je me het nummer waar het om gaat in een privébericht doorgeven? Het nummer waarbij je nu bent ingelogd is geen BlackBerry PrePaid nummer en het nummer van JuliaB kan ik helaas niet opzoeken.
Ik ben een een nieuwe T-mobile klant.

Jammer dat ik meteen het gevoel krijg opgelicht te zijn door mijn nieuwe provider.

Ik heb ook een sms gekregen door het kijken naar de voor geïnstalleerde smsdiensten en deze is ook al in rekening gebracht.

Volgens mij zijn de afspraken van de SMS gedragscode dat er vooraf duidelijk is dat je moet betalen en hoeveel voor zo'n dienst, dit is hier dus niet het geval.

Of je nu wordt opgelicht voor € 100,- of € 0,38 maakt niets uit, het blijft oplichting.

Dit zou ik graag opgelost zien (crediteren zou ik zeggen).

Ook zou ik graag willen weten hoe ik deze app van mijn telefoon af krijg! Wat erop kan moet er natuurlijk ook af kunnen.

Ook heb ik een MMS van T-Mobile gekregen, deze kon ik niet lezen of downloaden en ook niet beantwoorden.

Weet iemand wat daar de bedoeling van is?
Ik heb hetzelfde probleem op mijn Samsung Galaxy S2

Het gaat om de volgende applicatie:

Plaatje van scherm 1: http://i54.tinypic.com/bdshi1.jpg (of zie bijlage 1.jpeg)

Als ik die applicatie open krijg ik onderstaande te zien:

Plaatje van scherm 2: http://i53.tinypic.com/afj51i.jpg (of zie bijlage 2.jpeg)

De menu-knop doet niets in deze applicatie. Meer informatie dan op bovenstaande plaatje is er dus niet. Als ik op "Nieuws & Sport" klik krijg ik onderstaande te zien:

Plaatje van scherm 3: http://i56.tinypic.com/2054eis.jpg (of zie bijlage 3.jpeg)

Hier doet de menu-knop wederom niets. Dus meer info is er in de applicatie niet.

Als ik vervolgens op "Actueel nieuws" klik krijg ik direct te zien dat er een sms wordt verzonden terwijl ik hier geen toestemming voor heb gegeven en het ook niet kan onderbreken! Het moge duidelijk zijn dat het zonder waarschuwing en zonder enige informatie vooraf onacceptabel is dat er opeens sms'jes worden verzonden. Tenzij het om gratis sms'jes gaat.

Vervolgens krijg ik dus een paar sms'jes binnen van 888. Zie hieronder:

Plaatje van scherm 4: http://i56.tinypic.com/2a9e3cx.jpg (of zie bijlage 4.jpeg)

Zoals je ziet is de afzender 888, wat (na zoektocht op internet) een nummer van tmobile blijkt te zijn. Verder blijkt nergens (niet uit de sms en niet uit de applicatie) dat het hier om tmobile gaat.

Aangezien:

1. er nergens staat dat er een sms zal worden verzonden.
2. er nergens staat wat de kosten zijn.
3. er ook niet in de sms staat wat de kosten zijn.
4. het onmogelijk is om van te voren te weten dat als je op "Actueel nieuws" klikt je direct 2 sms'jes ontvangt.
5. er 0,0 informatie in de applicatie is te vinden.

Ga ik er uiteraard vanuit dat dit een gratis dienst is van tmobile.

Indien het niet gratis is dan overtreden jullie volgens mij bijna alle regels van de SMS-gedragscode. Indien de de SMS-gedragscode niet wordt overtreden omdat het om éénmalige sms'jes gaat dan klopt de door o.a. operators (waaronder tmobile) opgestelde gedragscode niet en maakt tmobile doelbewust van een maas in deze o.a. door tmobile zelf opgestelde gedragscode.

Als ik "stop" of "uit" sms naar 888 krijg ik een sms terug met de melding dat het niet bestaande keywords zijn en dat ik op www.tmobile.nl en nota bene op www.smsgedragscode.nl moet kijken (in de gedragscode staat dat stop en uit moeten werken). Dus pas als ik terug ga sms'en naar 888 krijg ik eindelijk de informatie dat het om tmobile sms'jes gaat. Echter ook in die sms geen informatie over eventuele kosten of hoe ik het kan stoppen.

Maar goed, vooralsnog ga ik er uiteraard logischerwijs vanuit dat er geen kosten verbonden zijn aan deze ongevraagde sms'jes. Mocht dit wel het geval zijn dan zal ik dat uiteraard niet betalen.

Mocht het inderdaad om betaalde ongevraagde sms'jes gaan dan is dit wellicht leuke informatie voor Youp van 't Hek 😉
Ook ik krijg ongevraagde SMS-diensten die bedragen in rekening brengen op mijn factuur. Ik heb ze via T-Mobile laten blokkeren en via www.smsdienstfilter.nl. Er blijft echter nog altijd een T-zone geld in rekening brengen. Hoe kom ik daar vanaf? Ook na invoeren van de gegevens bij www.smsdienstenfilter.nl blijven er betaalde sms-jes van deze anonieme dienst komen.
Is het webcare team op vakantie?
Nog steeds op vakantie?
Niet waar, voor mij dan. Ik krijg ze nog steeds binnen.
Het punt is dat T-Mobile niet laat weten hoe je dit moet voorkomen en hoe je er dus ingeluisd bent.
Het is schandalig, maar wat doe je er tegen? T-Mobile geeft ontwijkende antwoorden. Heb het hele net afgestruind, nergens is te vinden hoe je hier vanaf komt. Op een of andere manier wordt het boeltje steeds weer geactiveerd. Zou haast denken dat ook smsgedragscode is gehackt of in het spelletje zit dat T-Mobile met ons speelt.
Is het hele webcare team ontslagen dat ze zelfs op hun eigen website niet reageren?
Reputatie 5
@WoBr
Voor alle T-Mobile SMS Diensten geldt, dat óf de verstuurde SMS is gratis, óf de ontvangen SMS. (dus niet: én verstuurde SMS én ontvangen SMS)

@HarryOtto
Ik zie dat je inmiddels bent afgemeld voor de sms-diensten.
@EsthervD:

Ik heb geen SMS verzonden en ook geen toestemming gegeven om een SMS te ontvangen, maar heb dus wel sms'jes van 888 ontvangen.

Zie onderstaande reactie van mij inclusief screenshots van mijn Samsung Galaxy S2 hoe T-mobile te werk gaat:

https://forum.t-mobile.nl/sms-bundels-408/ongevraagd-betaalde-sms-abo-120942/#post815350

Kort samengevat:

1. er nergens staat dat er een sms zal worden verzonden.
2. er nergens staat wat de kosten zijn.
3. er ook niet in de sms staat wat de kosten zijn.
4. het onmogelijk is om van te voren te weten dat als je op "Actueel nieuws" klikt je direct 2 sms'jes ontvangt.
5. er 0,0 informatie in de applicatie is te vinden.

Ga ik er uiteraard vanuit dat dit een gratis dienst is van tmobile.

Indien het niet gratis is dan overtreden jullie volgens mij bijna alle regels van de SMS-gedragscode. Indien de de SMS-gedragscode niet wordt overtreden omdat het om éénmalige sms'jes gaat dan klopt de door o.a. operators (waaronder tmobile) opgestelde gedragscode niet en maakt tmobile doelbewust misbruik van een maas in deze o.a. door tmobile zelf opgestelde gedragscode.

Vraag 1:
Kun je bevestigen dat de ongevraagde sms'jes die ik van 888 heb ontvangen gratis zijn?

Vraag 2:
Indien de ongevraagde ontvangen sms'jes van 888 niet gratis zijn, hoe had ik dat dan van te voren kunnen weten kunnen weten? (zie screenshots eerder genoemde reactie)

Vraag 3:
Hoe kan ik mijn geld terug krijgen indien ik heb moeten betalen voor die ongevraagde sms'jes van 888?
Is het webcare team alweer op vakantie?
Reputatie 5
@WoBr
We zijn niet op vakantie, ik ben op verschillende afdelingen navraag aan het doen omtrent je vraag. Ik heb hier nog geen antwoord op ontvangen. Zodra ik hier een terugkoppeling van heb ontvangen laat ik je dit hier weten.
Bedankt voor de update Esther!
Ik heb vandaag het zelfde meegemaakt. Sinds vandaag mijn nieuwe simkaart geinstaleerd. Zie ik opeens bij mijn applicaties SMS-diensten staan. Ik al balen, omdat ik liever zelf beslis wat daar kom te staan.
Ik ben toch benieuwd wat het is en ga kijken. Ik zie de volgende menu's:
Nieuws&Sport
Entertainment
Beltonen & Logo's
MMS Diensten
Spraakdiensten

Ik druk op Nieuws en sport, deze opent naar een menu met:
actueel nieuws
sport
weer
onderweg
financieel

Ik druk op actueel nieuws. Uit het niets verschijnt de sms is verstuurd. Ik denk nog sms? wat raar daar heb ik toch niet om gevraagd!
Ik heb direct t-mobile klantenservice gebeld en gevraagd of deze service gratis was. Volgens de mevrouw was het betaald en omdat ik zelf gedrukt had moest ik betalen. Hierna wist zij mij te vertellen dat dit allemaal in de voorwaarden stond en helemaal legaal was. Ik was maar een vervelende man, omdat ik zo zeurde over iets wat toch gewoon logisch was. Ik druk op knop en knop verzend sms.
Toen ik uitlegde dat ik geen flauw benul had dat het hier ging om een betaalde sms dienst was dat mijn eigen probleem.
Echt schandalig deze acties. T-mobile dit moet echt beter.
Ten eerste niet zomaar bij mijn telefoon een applicatie plaatsen. Ten tweede heel erg duidelijk maken dat het hier om een betaalde dienst gaat. Het liefst nog met en een bevestiging als: klikt u nu op bevestig ontvangt u een sms of mms die betaald moet worden.
Dit kan toch niet?
Stel je voor dat mijn zoontje de telefoon te pakken had gekregen en voor de grap een paar drukt op die sms dienst. T-mobile bescherm je klanten tegen ongewilde kosten!!!!
Ik wil dat ik de sms niet hoef te betalen en dat de diensten verwijderd worden van mijn telefoon. (in ieder geval uit mijn applicatie lijst.)
Dan vraag ik mij af over welke voorwaarden die medewerkster van support het had.

Als je die applicatie opent staat er iniedergeval op de Samsung S2 niets onder de menu-knop, er staat nergens in die applicatie dat je sms'jes gaat ontvangen en er staat nergens dat je moet betalen voor die sms'jes.

Er staat dus 0,0 informatie in die applicatie. Enkel en alleen de door mfreriks hierboven genoemde menu's waar je op kunt klikken.

Niets meer en niets minder dan pure misleiding oftewel oplichting oftewel diefstal wat ook nog eens in conflict is met de sms-gedragscode.

En wat misschien nog wel erger is dat T-Mobile maar liefst 4 maanden nodig heeft om dit probleem uit te zoeken. Vooralsnog zonder resultaat. Ik zou zeggen, support pak eens een Samsung S2 erbij en bekijk de flow van hoe dit proces loopt. Zo moeilijk is het allemaal niet. Of bekijk gewoon de door mij geplaatste screenshots.

Wellicht een leuk onderwerp voor Tros Radar, Opgelicht of Youp van 't Hek.

Dit was iniedergeval mijn laatste zakelijk T-Mobile account. Volgende keer sluit ik een abonnement af bij een aanbieder die zich niet met dit soort oplichtingspraktijken bezig houdt.
Ik heb zojuist een brief geschreven met een klacht aan T-mobile. met het verzoek de app aan te passen op de galaxy S II. Het is gewoonweg te misleidend en kan de klanten op ongewilde ksten komen te staan.

T-mobile kennende willen ze het beste voor hun klanten dus zullen ze het wel aanpassen.
Voor het uitzonderlijke geval van niet heb ik ook Tros radar een e-mail gestuurd en heb ik een brief klaar liggen voor de geschillencommissie.

Al is het dan om die paar centen ik baal hier gewoon zo verschrikkelijk van. Mijn eerste dag bij T-mobile en nu al het gevoel belazerd te zijn. Dit kan T-mobile toch niet willen!
Reputatie 5
@iedereen

Via het SMS Dienstenmenu in je telefoon is het mogelijk om een gewenste dienst aan te vragen. Hiermee kun je actuele informatie m.b.t. nieuws, sport en verkeer direct op je telefoon ontvangen. Bij de nieuwere simkaarten is deze dienst niet meer actief.
Mocht je van mening zijn dat er onterecht kosten in rekening zijn gebracht voor de SMS dienst van T-Mobile is het mogelijk om hiervoor dit formulier in te vullen en op te sturen. Wanneer wij dit hebben ontvangen wordt er een onderzoek gestart.
Reputatie 2
@iedereen Via het SMS Dienstenmenu in je telefoon is het mogelijk om een gewenste dienst aan te vragen. Hiermee kun je actuele informatie m.b.t. nieuws, sport en verkeer direct op je telefoon ontvangen. Bij de nieuwere simkaarten is deze dienst niet meer actief. Mocht je van mening zijn dat er onterecht kosten in rekening zijn gebracht voor de SMS dienst van T-Mobile is het mogelijk om hiervoor dit formulier in te vullen en op te sturen. Wanneer wij dit hebben ontvangen wordt er een onderzoek gestart.

Ik heb een nieuwe telefoon gekocht en smsdiensten staat er nu ook op als een app.

Ik wil deze App niet, Tmobile lijkt de boosdoener.

Tmobile hoe kom ik van deze ongevraagde APP af ????

Reageer