Beantwoord

pas op: misbruik door derden van je factuur!

• 22 oktober 2019
  • 4 reacties
  • 483 Bekeken

Er is via de T-Moble factuur van mijn 12 jarige zoon 260 euro gefactureerd via Google Pay voor een spelletje. Dit is technisch niet mogelijk. Google Pay is voor Android een soort van wat de Apple store is op een I Phone. Deze is bij ons beveiligd met een wachtwoord en een Apple Id. Wisten wij veel, we zijn een Apple familie. Je kunt geen betalingen doen via Google Pay met een I phone. Toch is dit gefactureerd. Het duurde een hele tijd, veel bellen met T-Mobile, veel onderzoek, een bezoek aan de politie, veel mailen met Google (bellen kan uberhaupt niet) voor ik wat grip kreeg op deze rare ‘diefstal’. Maar oplossen doen T-Mobile en Google het niet. Het is totaal onduidelijk wat hier is gebeurd. Ik moet het geld terugvragen via Google zelf, maar zij vragen om ID nummers behorend bij Google Pay en die staan niet op de factuur. En is het daarmee opgelost: geld terug? Dit voelt als diefstal. 

Dus lieve mensen pas op. De optie: betalen via je Telefoon rekening staat standaard aan! Ook dus bij minderjarigen. Er bestaat geen lock voor. Je kunt het uitzetten als ouder, maar dan moet je “My T-Mobile’ verwijderen van de I phone van je kind. Mijn zoon gebruikte dit juist om zijn GB in de gaten te houden. 

icon

Beste antwoord door Folkert 22 oktober 2019, 15:57

Beste @Bern met klacht 

Minderjarigen kunnen geen abonnement afsluiten en daarom ligt de verantwoordelijkheid bij de meerderjarige abonnementhouder.

Als je de T-Mobile app ingelogd laat staan loop je inderdaad het risico dat een minderjarige gebruiker van jouw abonnement de blokkering verwijdert. Je kunt beter zelf het nummer op jouw T-Mobile app toevoegen en af en toe kijken hoe het met het dataverbruik staat. Automatisch inloggen via 4G op alle T-Mobile gegevens kun je uitzetten zodat je minderjarige kind echt niets kan wijzigen.

Groet, Folkert

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Beste @Bern met klacht 

Minderjarigen kunnen geen abonnement afsluiten en daarom ligt de verantwoordelijkheid bij de meerderjarige abonnementhouder.

Als je de T-Mobile app ingelogd laat staan loop je inderdaad het risico dat een minderjarige gebruiker van jouw abonnement de blokkering verwijdert. Je kunt beter zelf het nummer op jouw T-Mobile app toevoegen en af en toe kijken hoe het met het dataverbruik staat. Automatisch inloggen via 4G op alle T-Mobile gegevens kun je uitzetten zodat je minderjarige kind echt niets kan wijzigen.

Groet, Folkert

Beste Folkert,

Dank voor je antwoord. Dit is inderdaad een prima preventieve maatregel die je beschrijft! Had T-Mobile bij ons maar expliciet aangegeven dat deze betalingsoptie automatisch bestond en aan staat.

In ons geval had het niet uit moeten maken, omdat betalen via je Mobile factuur domweg helemaal niet kan met een I phone, maar goed. Er is bij ons iets anders gebeurd. Misschien is de simkaart gehacked. T -Mobile was niet erg behulpzaam in het oplossen van deze kwestie vandaar dat ik mijn verhaal hier gepost heb. 

Voor ouders waarvan de kinderen een Android telefoon of tablet gebruiken is het wel belangrijk om te weten dat deze optie ‘betalen direct via je telefoonfactuur’ standaard aanstaat. Misschien is er dan wel een wachtwoord bescherming mogelijk, zoals wij dat de voor de App store met Apple Id, geen idee.

Blijft het feit staan dat T-Mobile in real life gewoon te maken heeft met minderjarige klanten in de vorm van gebruikers en de ouders daarvan en dus al het mogelijke moet doen om deze klanten tools aan te bieden voor een juist telefoon gebruik. Aan deze betaaloptie zijn commerciele belangen verbonden en ik vind dat zelf ethisch niet verantwoord. Eigenlijk ook niet voor volwassenen. Dat staat even los van kidsmarketing door games :)

Fijne dag

Inmiddels is de klacht opgepakt door T-Mobile, heel fijn!

Reputatie 7
Badge +18

Tsja @Bern met klacht we leven in een kapitalistische maatschappij en ik ben het met je eens dat sommige game makers het bont maken met b.v. in app aankopen.

Voor zover ik weet kun je ook in de Android Playstore kinder beveiligingen aanbrengen.

Bij elk nieuw apparaat of abonnement besteed ik altijd een uurtje om alle beveiligingen en privacy opties goed te zetten, kost je even extra tijd maar je hebt er later veel profijt van.

Reageer