Beantwoord

SMS blokkade

  • 4 maart 2019
  • 10 reacties
  • 265 Bekeken

Ik heb een mobiel abonnement wat tot verleden jaar liep bij Tele2. Een jaar geleden heb ik dat abonnement overgezet naar T-Mobile. Nu had ik bij Tele2 een blokkade op betaalde SMS diensten.

Als ik nu (bij T-Mobile) een SMS probeer te sturen dan krijg ik het bericht van 1555 "Je kunt geen gebruik maken van deze dienst omdat je nummer hiervoor geblokkeerd is. Maak de blokkade ongedaan op www.payinfo.nl ..."

Echter, op www.payinfo.nl verwijzen me me door naar de website van T-Mobile omdat je op de website van T-Mobile zelf de blokkades moet regelen. Op T-Mobile zelf staat alles gedeblokkeerd. Op www.payinfo.nl kan ik niets meer instellen.

Om een lang verhaal kort te maken: Aangemeld bij de technische dienst van T-Mobile en die hebben contact opgenomen met www.payinfo.nl en volgens beide bedrijven staat alles gedeblokkeerd. Ik kan echter nog steeds geen SMS sturen naar bijv. 1008 (Schiphol vluchtinformatie). Wat T-Mobile daarna zegt is eigenlijk zoek het zelf maar uit, wij kunnen niets meer doen. Overigens werken gewone SMS'jes prima.

Vraag: hoe nu verder? Ik heb ook nog met Tele2 gechat maar omdat mijn nummer daar niet meer actief is kunnen zij ook niets meer zien.
icon

Beste antwoord door rdebru1n 21 maart 2019, 18:29

Sinds vanmiddag werkt SMS weer. Het heeft bijna 14 dagen geduurd voordat het probleem verholpen was. Ik laat nog weten hoe-en-wat.

In ieder geval is het wel belangrijk dat je, voordat je overstapt naar T-Mobile met een mobiel abonnement, eerst eventuele SMS blokkades verwijdert bij je oude provider.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hoi @rdebru1n,

Dat is vrij onhandig! Als de technische specialisten ook al hebben gekeken, wordt het voor ons lastig om te achterhalen wat de eventuele oplossing zou kunnen zijn, maar we denken voor zover mogelijk in ieder geval nog met je mee!

Staan er via Payinfo ook geen abonnementen meer actief op jouw aansluiting of dat nog wel? Heb je ook al gecontroleerd of op jouw toestel zelf de premium diensten wel zijn gedeblokkeerd? Bij Android kun je dit controleren via 'Instellingen' - 'Apps' - Meer instellingen rechtsboven - 'Speciale toegang' en dan 'Premium SMS-services gebruiken'. Soms blokkeert men dit per ongeluk of onbedoeld, maar vergeten ze het weer te deblokkeren. Dit is misschien ook al met je doorgenomen, maar uit jouw bericht kan ik dit verder niet opmaken.

Heb je misschien ook wat meer voorbeelden van premium SMS-diensten die je niet kunt bereiken? Misschien lukt het bij de ene dienst wel en de ander niet, waardoor het aan de dienst zelf kan liggen.

We zien jouw reactie vanzelf verschijnen!
Probleem zit niet bij mijn mobiel, maar in het feit dat een blokkade destijds was ingesteld bij Tele2 (gaat via payinfo.nl) en na het overzetten van het abonnement naar T-Mobile de blokkade is blijven bestaan. Als je inlogt met een T-Mobile nummer bij payinfo.nl, dan kan je niets doen. Ook geen (de)blokkeringen beheren omdat payinfo.nl je nummer herkent als een T-Mobile nummer en je doorverwijst naar de T-Mobile site. Oplossing is dat men handmatig de database bij payinfo moet gaan aanpassen (deze info komt van payinfo.nl zelf). Onbekend of dit gaat lukken.

Ik ben niet erg tevreden met de handelswijze van T-Mobile. Komt erop neer dat men geen blokkades in hun eigen systeem kan vinden en ook niets hoort van payinfo.nl, dus zoek het als klant zelf maar uit. Ik had wel een wat pro-actievere houding van T-Mobile verwacht aangezien je als particulier eigenlijk helemaal geen contact kan opnemen met payinfo.nl (ze verwijzen door naar de telecom aanbieder) en hebben geen telefoon/adresgegevens op hun website.

Als er zaken niet goed geregeld zijn tussen telecom aanbieders of er is een mismatch tussen de technische systemen, dan hoort de klant niet diegene te zijn die de kar gaat trekken, maar moeten de telecomaanbieders onderling (evt. met payinfo) de zaak oplossen.

Anyway, nog niet opgelost.
Overigens kan ik wel SMS'en naar bijv. 1616, een nummer van T-Mobile zelf bedoeld voor acties. Je krijgt dan een SMS terug dat de aanvraag ongeldig is.
Probleem is misschien morgen opgelost doordat Payinfo.nl handmatig de database met mijn nummer gaat aanpassen vannacht. Hier nog wat antwoorden van Payinfo:

1) Is dit een algemeen probleem omdat diverse telecomaanbieders verschillende systemen gebruiken die niet met elkaar praten? Of gaat het hier sporadisch fout?

Nee, de blokkering via Payinfo is eigenlijk leidend, alleen T-Mobile heeft een afwijkend eigen systeem. Het gaat meestal goed alleen is deze mogelijkheid er als er iemand overstapt naar T-Mobile en er staat nog een blok bij een andere provider, eigenlijk identieke situaties zoals bij jou nu is gebeurd.

2) Moeten telecomaanbieders niet onderling eerst de blokkades verwijderen voordat ze een nummer overnemen (porteren)? Of moeten ze de gebruikers daarop niet attenderen zodat de gebruiker het zelf moet doen?

De blokkade wordt door de eindgebruiker geplaatst en niet door de operator en alleen de eindgebruiker kunnen daarom een blokkering opheffen, het is aan de operatoren om je daar op te wijzen. De praktijk is dat dit weinig gebeurd aangezien dat afhankelijk is wie je helpt en vaak wordt daar niet aan gedacht, zeker niet als je weg gaat.

3) Waarom kon T-Mobile dit niet via jullie regelen?

Dit hadden ze kunnen doen maar ook hier hangt het zeer waarschijnlijk af van degene die je helpt.
Reputatie 6
Badge +7
Interessante reactie van Payinfo.nl
Ik ben erg benieuwd of je vanaf morgen geen last meer hebt van deze blokkade

Houd je ons op de hoogte?
Reputatie 7
Badge +20
Hey @rdebru1n,

Top dat Payinfo dit (hopelijk) voor je op gaat lossen! Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?
De blokkade is helaas nog steeds actief. Wordt vervolgd.
Blokkade nog steeds actief. Er zijn maar een paar werknemers die direct in de database kunnen wroeten, dus geduld.
Sinds vanmiddag werkt SMS weer. Het heeft bijna 14 dagen geduurd voordat het probleem verholpen was. Ik laat nog weten hoe-en-wat.

In ieder geval is het wel belangrijk dat je, voordat je overstapt naar T-Mobile met een mobiel abonnement, eerst eventuele SMS blokkades verwijdert bij je oude provider.
Opmerking van Payinfo:

Goed om te horen dat het probleem nu werkelijk is opgelost. Het probleem was dat op de achtergrond dit systeem van blokkades door heel wat servers heen gaat en daar dient je nummer dan ook overal verwijderd te worden. Het bleef op één van deze servers hangen. Probleem is dat dit alleen voorkomt in situaties zoals bij jou. Nummer geblokt bij een andere operator en in de tussentijd overgestapt naar een andere operator en dan dienen we heel het traject langs te lopen aan verschillende zijde (operator, Payinfo, onze systemen). Het was een puzzel die we nu opgelost hebben en helaas was jij daar de dupe van, maar nogmaals het is een combinatie van factoren geweest.

Nogmaals: Eerst handmatig je blokkades verwijderen op een van de laatste dagen dat je nog bij je oude provider zit voordat je overstapt naar T-Mobile.

Reageer