Beantwoord

Sms Databundel verbruikt

• 26 januari 2017
  • 6 reacties
  • 174 Bekeken

Vanochtend kreeg ik een sms dat ik mijn databundel heb verbruikt. Ik heb 250mb en ben daar nog nooit overheen gegaan. Op my t-mobile staat dat ik t/m gisteren 36mb heb verbruikt. Vanochtend heb ik mijn databundel niet gebruikt. Hoe kan die dan op zijn? Is dit een fout geweest van t-mobile?
icon

Beste antwoord door iamPuk 26 januari 2017, 19:17

De sms die je ontvangt is een realtime melding vanaf het netwerk. Op het moment dat je de sms ontvangt dan heb je ook daadwerkelijk de MB's verbruikt.

De belstatus heeft altijd een achterstand met verwerken. Zie ook de pagina Opvragen tegoed / Verbruikstatus particulier abonnement:
MB-verbruik verwerken wij één keer, aan het einde van de dag.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 2
Badge +13
De sms die je ontvangt is een realtime melding vanaf het netwerk. Op het moment dat je de sms ontvangt dan heb je ook daadwerkelijk de MB's verbruikt.

De belstatus heeft altijd een achterstand met verwerken. Zie ook de pagina Opvragen tegoed / Verbruikstatus particulier abonnement:
MB-verbruik verwerken wij één keer, aan het einde van de dag.
Maar hoe kan ik in 1x 214mb verbruikt hebben, zonder dat ik heb gebruik heb gemaakt van internet? In de tijd dat ik een databundel heb, heb ik deze nog nooit verbruikt en nu ineens zonder dat ik op internet zit. Datis toch vreemd?!
@Ellenhermans

Dat hoeft niet eens zo vreemd te zijn, soms draaien er in de achtergrond processen mee (back-ups, synchronisatie diensten, etc.) die data kosten. Vaak kun je dit soort processen uitzetten. Wat voor telefoon gebruik je?
Een Iphone 6. Maar ik heb geen andere apps oid dan het afgelopen jaar, dus dan zou dat toch al eerder zo zijn geweest?
Tja, en toch zou het zomaar kunnen. Al is het zo dat apps soms ook updates krijgen. In theorie zou het zelfs kunnen dat de WiFi-Assistent aanstaat. In een eerder topic heb ik al eens tips gegeven, ik zal diegene die bruikbaar zijn voor je even kopiëren:

- Zorg dat iCloud Drive niet onnodig verbinding maakt met het mobiele netwerk. Ga in de instellingen naar iCloud, en druk vervolgens op iCloud Drive. In dit menu ga je helemaal naar beneden en schakel je Gebruik mobiele data uit.
- Soms als je Wi-Fi verbinding slecht is, schakelt je telefoon automatisch over op het mobiele netwerk. Om dit in te zien/ uit te zetten ga in de instellingen naar Mobiel netwerk en scroll hierin helemaal naar beneden. Je kunt de Wifi-assistentie uitzetten om te voorkomen dat je teveel data verbruikt.
- Zorg dat de (meeste) achtergrondactiviteiten uitstaan. Ga in de instellingen naar Algemeen en zoek hier Ververs op achtergrond op en klik hierop. In veel gevallen kun je de complete verversingen uitzetten, maar je kunt dit ook per app bepalen. Deze functie controleert in de achtergrond of er nog nieuwe informatie bekend is, maar dit is bij veel apps onnodig (zelfs bij WhatsApp). De pacemaker-app niet uitzetten. ;-)
- Zorg dat apps niet constant jouw locatie zien. Veel apps zien wat je locatie is, en dat kan heel erg handig zijn bij een app als de NS en kaarten. Veel apps bekijken overigens ook jouw locatie als je de app niet gebruikt, met dataverlies als gevolg. Om dit aan te passen ga je in de instellingen via het menu Privacy naar Locatievoorzieningen. Pas hier per app de toegang tot locatie aan, bij veel apps kun je kiezen uit de opties Nooit, Bij gebruik van app en Altijd. Ik raad je aan om zoveel mogelijk de optie Bij gebruik van app te gebruiken, zodat je apps goed blijven werken.
- Veel apps sturen jou berichten (ook wel notificaties genoemd), ook dit kost data. Zet vooral social media-apps (Facebook!) en nieuwsapps uit. Dit doe je in de instellingen onder Berichtgeving, klik een willekeurige app aan en vink Sta berichtgeving toe uit. Doe dit vooral NIET bij apps als Telefoon, Berichten en Whatsapp, anders zullen je telefoongesprekken en berichten niet meer binnenkomen!

Ik hoop dat deze instellingen je al kunnen helpen. Maar om eerlijk te zijn, 250 MB is wel erg weinig data. Ik zou overwegen om wellicht iets meer internet af te nemen. Gebruik je trouwens al T-Mobile Samen? Zo nee, lees je even in, want het kan je een cadeau opleveren van 500 MB per maand (gratis!).
Reputatie 7
Badge +15
Hey Ellen,

Super om te zien dat je al een aantal reacties hebt gehad. Had je de tips toevallig al doorgelezen? :8

Je ontvangt van ons inderdaad een sms wanneer de bundel op is. Het kan zijn dat het op dat moment nog niet helemaal verwerkt is op My T-Mobile. Ondertussen zie ik in je verbruikstatus dat je gisteren inderdaad je databundel hebt opgemaakt. Wegens de privacywetgeving kunnen en mogen wij niet inzien waar je data precies aan op is gegaan. In dit forumtopic vind je hier meer informatie over. Ook vind je in het topic tips om je dataverbruik in de hand te houden.

Wil je het laten weten als je hier verder nog vragen over hebt? We helpen je graag!

Reageer