Beantwoord

Sms via iphone

• 11 mei 2019
  • 11 reacties
  • 914 Bekeken

Heeft iemand ervaring, of weet iemand of dit klopt?

Ik gebruik een iPhone, sinds kort moet ik sms gebruiken ivm een ander persoon die geen Whatsapp kan gebruiken.

Nu blijkt dat als ik een sms verstuur van meer dan 40 tekens, dat deze sms opgesplitst wordt in meerdere sms’s.
Via dit forum heb ik al vernomen dat op een ander merk telefoon dit pas gebeurd na 140 of 160 tekens.
Dit alles via de provider T-mobile.
icon

Beste antwoord door Folkert 12 mei 2019, 13:05

Beste Jacobus,

Het probleem zit duidelijk in iMessage. Dit is een klant helpt klant forum met backup van T-Mobile. Blijkbaar heeft nog niemand eerder dit probleem gehad.

Is er behalve iMessage geen andere, simpele sms app zoals in Android? Gewoon een echte native sms app die niets anders kan?

Wat je ook zou kunnen proberen is de gratis app Signal Private Messenger, een WhatsApp alternatief die op verzoek ook sms kan ontvangen en versturen. In Android kan deze app de native sms app overnemen.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Beste @Jacobus.Kooij

Had je de optie die ik je stuurde in het vorige topic al geprobeerd?
https://www.applimited.nl/tips/iphone/484-aantal-tekens-van-sms-bericht-weergeven-op-de-iphone

Zo ja, wat geeft het tellertje aan? In het voorbeeld op die site zie ik 40/160 tekens dus het lijkt dat de iPhone in stukken van 160 splitst. ( Mijn Nokia splitst bij 145 )

Groet, Folkert
Ja die optie heb ik gezien en toegepast, bericht uit 2011, maar werkt blijkbaar niet meer in de laatste iOS.
Ik kan en heb de teller aanstaan, maar er is geen weergave van aantal tekens.
Sms via iPhone is eigenlijk iMessage, en dat is gratis als ontvanger een iPhone heeft.
Zo niet dan wordt het bericht automatisch als sms gestuurd.
Ik vermoed dat daar de oorzaak ligt, maar blijft nog duister.
Sorry, ik ontdekt net dat wanneer ik aan een niet iPhone gebruiker een bericht wil sturen, dan wordt het een sms i.p.v. een gratis iMessage, dan zie ik inderdaad heel klein de vermelding van b.v. 20/160
Dat is dus nu duidelijk, dankzij jouw link-info👌
Nu kan ik zelf wel uitzoeken wanneer hij gaat splitsen.
Maar het blijft dan nog duister wat en waarom de iPhone app dit splits na veel minder dan 160.
Ik ga vanavond dit uitproberen.
Ik laat het dan hier weten.
Bedankt zo ver voor de support.

Groet.
Ik heb eindelijk wat duidelijkheid gekregen van dit probleem.
ik heb het getest met 2 providers, mijn standaard provider T- Mobile en Lebara (KPN).
Zo ver ik het kan beoordelen ontstaat het probleem in de berichten app van iPhone, of de providers gaan er anders mee om dan standaard.
Ik heb een bericht van 79 echte tekens incl spaties enz, welke ik eerder via T-Mobile verzonden had, gebruikt en voor dat bericht werd 2 sms berekend.
Dit bericht op mijn andere iPhone geplaatst in het berichtenveld, en Ik zag op de tekenteller 79/70 staan.
Verzonden met Lebara, en inderdaad, er werd voor 2 sms afgeschreven.
Daarna 9 tekens verwijderd, en opnieuw verstuurd. Resultaat, 1 sms berekend.
Dat zou kunnen inhouden dat de iPhone app een sms maximaal 70 tekens kan bevatten voor dat hij splitst naar een volgende sms voor berekening kosten.
Duidelijkheid hierover kan, denk ik, alleen van Apple en/of T-Mobile komen, maar ja, kom daar maar eens achter.

Groet.
Reputatie 7
Badge +18
Dat is wel vreemd Jacobus,

Als ik dit verhaal lees hakt iMessage berichten in stukken van 153 karakters en dat is een ideale lengte als je weet dat een sms maximaal 160 karakters mag bevatten.
https://www.textanywhere.net/faq/is-there-a-maximum-sms-message-length

Groet, Folkert

P.S. Een spatie, newline en carriage return tellen ook elk als 1 karakter!
Reputatie 2
Badge +13
Sms is maximaal 160 tekens, ongeacht het toestel of provider..

@Jacobus.Kooij gebruik je emoticons in je bericht? Of is het alleen tekst?
Dat is ook zo, max. 160 tekens, wordt dan nog als 1 sms verstuurd en ontvangen, dat is duidelijk, (zie reactie test resultaat van Folkert)
maar via iPhone (iMessage), wordt dan door provider T-Mobile, en ook Lebara (KPN) per 70 tekens berekend via sms bundel.

Nee, ik gebruik alleen tekst.

Wellicht is er een iPhone gebruiker die dat kan bevestigen, als T-Mobile niet in staat is om dit te verklaren, wat mij nog steeds verbaast!!!

Het is meer een principe, of beter gezegd, een interessant technische zaak geworden, want communicatie met iemand die geen Whatsapp kan gebruiken, gebruik ik nu e-mail met een korte melding via sms.
Reputatie 7
Badge +18
Beste Jacobus,

Het probleem zit duidelijk in iMessage. Dit is een klant helpt klant forum met backup van T-Mobile. Blijkbaar heeft nog niemand eerder dit probleem gehad.

Is er behalve iMessage geen andere, simpele sms app zoals in Android? Gewoon een echte native sms app die niets anders kan?

Wat je ook zou kunnen proberen is de gratis app Signal Private Messenger, een WhatsApp alternatief die op verzoek ook sms kan ontvangen en versturen. In Android kan deze app de native sms app overnemen.
Ok, bedank Folkert, ga ik proberen, al is het maar om te weten.
Bedankt voor je support en meedenken.👌👌👌
Beste Folkert,
Signal lijkt mij een mooi programma, maar uiteraard alleen te gebruiken om te chatten met andere Signal gebruikers.

Voor sms gebruik het volgende:
Apple does not allow other apps to replace the default SMS/messaging app.

Ik hou het er maar bij om mail te gebruiken voor die niet WhatsApp gebruiker met een pop up waarschuwing via sms, omdat de melding van mail vaak wat later komt, afhankelijk van ophaaltijd door de ontvanger. Verder gebruik ik sms niet, ik ontvang ze alleen maar.
iMessage gebruik ik wel met iPhone gebruikers.

Dit probleem van sms heeft mij geactiveerd om te willen weten waarom mij, in mijn ogen, ten onrechte te veel sms in rekening gebruikt is door T-Mobile, maar zo te zien is de berichten app van iOS de boosdoener.

Groet, en nog bedankt.👌
Reputatie 7
Badge +20
Hi Jacobus,

Wat fijn om te lezen dat onze Superuser Folkert je zo goed heeft kunnen helpen! Dat is de kracht van onze Community, klanten die elkaar helpen. Mocht je in de toekomst weer vragen hebben, stel ze vooral op onze Community! 😀

Reageer