Beantwoord

Wat is 3555 voor nummer?

Wie zit er achter sms dienst 3555
icon

Beste antwoord door Aelonius 9 maart 2019, 14:55

@parallelweg12 en @bg.rutten

Dit is een bekende vraag en er is een handig topic beschikbaar op deze link:

https://community.t-mobile.nl/mijn-factuur-betalingen-425/info-mobiele-internetdiensten-ftmsc-betalen-via-je-factuur-307787

Je kan hier meer lezen over het blokkeren van deze diensten en hoe je een onderzoeksformulier kan invullen om de kosten te laten onderzoeken. Hou er wel rekening mee dat dit onderzoek vaak meer dan 4 weken kan duren.

Een snelle link naar het formulier:
https://www.t-mobile.nl/my/onderzoekfactuur

Bekijk origineel

14 reacties

Deze sms dienst stuurt je berichten over het weer nieuws belonen enz. Maar alleen als jij er zelf om vraagt
Reputatie 2
Hoi parallelweg12,

Alseerst welkom op het forum.

Sms diensten zijn meestal betaaldiensten je kan deze stoppen door "Stop"naar de afzender te sturen .

Kijk anders even op deze link daar kan je deze ook laten blokkeren.
http://www.payinfo.nl/

Ik hoop je hiermee van dienst geweest te kunnen zijn.
Mvg
Reputatie 7
Badge +20
Hi Paralellweg12,

Ik zie dat je ondertussen al het een en ander hebt geblokkeerd, dus dat is in ieder geval al handig! :)

Is nu alles geblokkeerd wat je wilde blokkeren en kunnen wij je nog ergens mee helpen? Mocht je nog vragen hebben, dan horen we dat graag van je!
Extra kosten €24 door de sms dienst 3555 Ik heb daar geen gebruik van gemaakt Zelfs op de dag dat ik daarover bel hoor ik dat ik extra kosten heb gemaakt terwijl dat ik die dag niet eens op internet ben geweest of had gebeld Er staat nu een blokkade op en ik hoop dat dit wordt opgelost Zeer vervelend !
Goedemiddag,
Ik heb 4 abonnementen op mijn naam. 1 van de nummers wordt gebruikt door mijn zoon. Hij heeft afgelopen weken een paar keer DUO gebeld via het nummer 1803. Dit is echter een oplichtersnummer. Hij moet nu bijna 50 euro hiervoor betalen. T-Mobile zegt hier niets aan te kunnen doen.
Maar als jullie weten dat dit nummer van een oplichter is en jullie betalen niet aan hun, dan hoeven jullie dit bedrag toch niet door te berekenen aan de klant? En dus hoeft het bedrag van door mijn zoon niet betaald te worden?
Reputatie 4
Badge +1
@Bianca112

Het nummer 1803 is van een legitieme dienst welke klanten doorverbind tegen een tarief. Als dit gebeld wordt door een klant is dit daarom ook de verantwoordelijkheid voor de beller.

Waarom gaat dit nu soms fout?

Het bedrijf achter dit nummer adverteert heel veel waardoor zij hoog in de Google resultaten komen. Veel mensen die dit nummer bellen, lezen vaak niet goed na of een informatienummer wel echt van de juiste organisatie is. Dit kan onverwachte kosten leveren waarbij T-Mobile geen enkele poot heeft om op te staan als ze bij die organisatie verhaal gaan halen.

Ik begrijp de frustratie echt wel, maar bij nummers als 1803 staat dit op de site ook vermeld. Technisch gezien volgt dit nummer de wetgeving zoals het er nu naar uit ziet, en mede daarom kan T-Mobile niet veel doen. Kijk daarom altijd op de officiële website van de organisatie welke je wilt bereiken, in plaats van Google.

Edit:

Overigens worden gemaakte kosten via jouw toestel bij service nummers altijd in rekening gebracht. Ongeacht of het bedrijf wat je belt, sjofel is of niet. De gemaakte kosten moeten namelijk door T-Mobile worden voorgeschoten alvorens jij betalen kan. Het is dus niet zo maar mogelijk dat kosten worden weg gescholden.
Reputatie 4
Badge +1

https://community.t-mobile.nl/mijn-factuur-betalingen-425/info-mobiele-internetdiensten-ftmsc-betalen-via-je-factuur-307787

Je kan hier meer lezen over het blokkeren van deze diensten en hoe je een onderzoeksformulier kan invullen om de kosten te laten onderzoeken. Hou er wel rekening mee dat dit onderzoek vaak meer dan 4 weken kan duren.

@Aelonius

Je zegt:
Het nummer 1803 is van een legitieme dienst welke klanten doorverbind tegen een tarief. Als dit gebeld wordt door een klant is dit daarom ook de verantwoordelijkheid voor de beller.

Maar dat doen ze dus niet. Dus houden ze zich niet aan de wet. En enige coulance van T-Mobile mag op zijn plek zijn? 4 abonnementen..
Reputatie 4
Badge +1
Bedankt voor het meedenken, @Bianca112.

Ik wil graag hier iets meer over schrijven, maar om dit te doen moet ik even duidelijk aangeven dat ik absoluut de frustratie begrijp, maar dat ik dit voor dit onderdeel even naast mij moet neerleggen om een goede uitleg te kunnen geven.

Er bestaan op dit moment twee grote dingen binnen dit onderwerp.

1. Wat is een 1803 dienst nu eigenlijk?
  2. Mogen zij wel geld rekenen voor dit soort diensten?
Ik heb daarbij een aantal bronnen gezocht. De belangrijkste bronnen zijn daarbij de publicaties van de Autoriteit Consument & Markt (www.acm.nl), maar sommige bronnen zijn al wat ouder. Dit kan betekenen dat er veranderingen zijn op detail niveau.

Wat is een 1803 dienst?

De dienst "1803" is in eerste instantie een service waarbij je nummers kunt opvragen om daarna zelf te bellen. Je kan het zien als een telefoonboek waarbij iemand betaald wordt om voor jou een nummer op te zoeken. Echter mogen dit soort bedrijven, zolang zij dit goed verwoorden en regelen, jou ook naar een andere organisatie doorschakelen met daarbij berekende kosten als een service.

Mogen zij geld rekenen voor doorverbinden?

In essentie heeft de ACM in dit persbericht in 2009 een waarschuwing gegeven aan zowel consumenten als organisaties dat doorverbind diensten als 1803 zich aan een aantal essentiële regels moest conformeren. Deze regels zijn:

• De bestemming van het nummer: een 18xy-nummer dient primair om een telefoonnummer op te vragen. Hiernaast mogen ook andere diensten worden aangeboden, bijvoorbeeld een doorverbindservice.
  • De tariefmelding: bellers moeten een tariefmelding horen voorafgaand aan de oproep van een 18xy of 0900-nummer. Uit deze melding moet duidelijk worden voor welke dienst je dat tarief betaalt. Daarnaast dienen 0900-nummers duurder dan 15 cent per minuut ook het maximum tarief per gesprek te melden.
  • De melding van de verkeerskosten: uit de melding voorafgaand aan de oproep moet duidelijk worden wat de eventuele kosten zijn voor het gebruik van een mobiele telefoon voor het bellen naar dat nummer. De melding “Plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon” is niet voldoende.
  • Misbruik: bellers mogen niet aan de lijn worden gehouden zonder dat er een dienst wordt geleverd.
Dit betekent voor een dienst als 1803 dat zij legaal opereren als zij jou 1 euro per minuut laten betalen om een doorschakeling te bewerkstelligen. Dit is ook waarom T-Mobile eigenlijk niets kan betekenen uit een wettelijk perspectief. De dienst is legaal en wordt gecontroleerd door de OPTA. In 2009 waren daar inderdaad problemen mee, maar het jaar daarop zijn deze volgens de ACM verholpen.

Mocht een dienst daarbij foute praktijken nahouden, dan zou dat een zaak zijn voor de Autoriteit Consumenten en Markt, welke onderzoek moeten doen naar de wijze waarop dit soort organisaties werken. Los of deze specifieke dienst alle voorwaarden correct uitvoert, blijkt dus dat een dergelijk gesprek wel degelijk een legitiem gesprek is dat de klant zelf uitvoert, net als dat je naar een 0900 nummer belt waar kosten aan vast zitten.

Dit hele stuk neemt natuurlijk de frustratie niet weg bij jou als medeklant, maar het geeft hopelijk iets meer inzicht in de reden waarom dit soort diensten mogen en kunnen bestaan. Ik ben het zelf persoonlijk ook niet eens met de extreme kosten welke dit soort diensten berekenen, maar dat staat los van de legaliteit van deze dienst. Mocht je echt het oneens zijn met de wijze waarop dit is verlopen, dan zou je het beste een klacht bij ACM kunnen indienen zodat zij via hun mandaat kunnen kijken of het ook volgens de regels verloopt bij 1803
@Aelonius
Bedankt voor jouw uitgebreide uitleg. Ik begrijp het. Ik begrijp ook ook T-Mobile hier niets aan kan doen. Ik noemde ook het woord "coulance". Dat is wat anders dan opkomen voor de kosten. Maar ik begrijp dat ook daar niets mee wordt gedaan. Erg jammer.
Reputatie 4
Badge +1
Bianca112 schreef:

@Aelonius
Bedankt voor jouw uitgebreide uitleg. Ik begrijp het. Ik begrijp ook ook T-Mobile hier niets aan kan doen. Ik noemde ook het woord "coulance". Dat is wat anders dan opkomen voor de kosten. Maar ik begrijp dat ook daar niets mee wordt gedaan. Erg jammer.

Ik weet niet 100% of daar iets mee wordt gedaan.

Een coulance regeling is altijd echt afhankelijk van case tot case en daar kan ik je helaas niks over vertellen, ik ben immers ook maar een medeklant. Nee heb je, ja kun je mogelijk krijgen. Misschien is het een idee om (samen) een topic op te zetten bij suggesties waar dit soort diensten (18xY diensten) kunnen worden geblokkeerd in je My T-Mobile. Dat zou namelijk dan een hoop problemen voorkomen.
@Aelonius
Misschien is het een idee om (samen) een topic op te zetten bij suggesties waar dit soort diensten (18xY diensten) kunnen worden geblokkeerd in je My T-Mobile.

Goed idee! 👍🏻

En ik hoop dat iemand van T-Mobile over zijn/haar hart strijkt en mijn zoon tegemoet wil komen in de kosten 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb een nieuw topic gemaakt naar aanleiding van jouw opmerkingen @Bianca112

https://community.t-mobile.nl/denk-mee-met-t-mobile-455/doorverbind-diensten-handmatig-blokkeren-309857

We kunnen in dit topic verder over ideetjes waarmee T-Mobile deze problemen kunnen voorkomen.
Aelonius schreef:

Hi Aelonius
Ik heb het al geblokkeerd en het formulier ingevuld Dankjewel
MvgBianca

Reageer