Android app 888 sim toolkit (=sms spamware)

Reputatie 5
Mijn Mob simkaart heeft de ongewenste reclame-app "sim toolkit" in mijn Android app drawer gezet.

De app met deze misleidende naam (niks sim toolkit, het is een winkeltje dat ringtones en sms diensten verkoopt) laat zich niet verwijderen.

vraag 1: hoe krijg ik deze rommel van m'n telefoon af? ik wil deze onzin-app niet tussen m'n programma's hebben.

Toen ik in de applicatie ging zoeken naar een verwijderoptie ging ie ongevraagd en zonder om toestemming te vragen smsjes sturen, en prompt kwam er een ongewenst smsje terug met voetbalnieuws. Afzender: nummer 888.
Over eventuele kosten werd niks gezegd, dus ik ga ervan uit dat ik er geen cent van op m'n rekening zal terugzien.

vraag 2: zit ik nu aan een of ander sms abonnement vast? zo ja, hoe kom ik er van af?

Ik heb voor de zekerheid een sms met de tekst "stop" teruggestuurd. Dit is de in de gedragscode vastgelegde manier om dit soort sms-spam uit te zetten als het onverhoopt aan staat. Antwoord van 888: "stop is een niet bestaand keyword." Plus een link naar de T-Mob site, maar zoeken naar "sms 888" levert geen zinnig resultaat op.

19 reacties

Nu zie ik ineens op mijn factuur van deze maand ook
888-NIEUWS-045 0,38 cent

Ik heb toen ook inderdaad zo'n melding gekregen met nieuws blabla sinds een paardagen lopen mijn overige kosten ENORM op
nou is mijn vraag kan het ook zo zijn dat ik aan zo'n abbonnement vast zit zonder dat ik die berichtjes krijg? Ik heb me nu wel afgemeld op
www.smsdienstenfilter.nl

Ik ben het zo zat heb mijn abbonnement pas een weekje lopen 😞
Ben al jaren klant van TMobile.
Tevreden en nooit iets van nare dingen a la Youp van het Hek gemerkt of zo.
Zie op mijn telefoon van een week oud ineens het icoontje, klik er op en meteen ook van die betaalde SMS gekregen.
Nergens een menu in tegenstelling wat de moderator zegt, ook verwijderen van de app gaat niet.
Volgens SMS gedragscode is dit 3 Euro per bericht nu. Heb inmiddels STOP terug ge-smst
HaHa, de schade die Tmobile hiermee oproept is veel groter dan de inkomsten.
Met meer abonnementen in de familie en een Family pakket ben ik van trouwe klant mu er nu ook van bewust dat Tmobile negatieve kanten heeft.
Zo werkt Tmobile er dus ook aan mee dat mensen een onverwacht hoge telefoonrekening gaan krijgen.
Dat Tmobile zich met deze spam inlaadt zegt heel wat.
Reputatie 3
CindyS schreef:

Je ontvangt deze berichten niet zonder ze zelf aan te vragen. In het menu worden meerdere opties genoemd zoals bijvoorbeeld 'Info', 'Abonneren' en 'Opzeggen'. Bij 'Info' wordt vermeld wat de kosten zijn en hoeveel sms'jes je ontvangt.

@CindyS en T-mobile
Toen ik net voor het eerst mijn smartphone had en er dus totaal geen ervaring mee had, ben ook ik onaangenaam verrast door deze SIM-toolkit (zie mijn berichten eerder in dit forum).
Ook mijn simkaart had/heeft de opties 'Info', 'Abonneren' en 'Opzeggen' niet!!! (misschien is dit inmiddels door T-mobile aangepast???) van de opmerking: "dat ik deze berichten heb ontvangen omdat ik[i]zélf iets zou hebben aangevraagd' is dus totaal geen sprake!!!
Ik vind de naam "SIM-toolkit" dan ook zéér misleidend: uit niets blijkt dat dit een ordinaire en dure sms-dienst is!!
Schandalig dat T-mobile deze APP standaard op de simkaart zet, ze zouden op zijn minst de benaming van de APP zodanig moeten aanpassen dat voor iedereen direct duidelijk is dat het om een duurbetaalde sms-dienst gaat!
Ik ben al sinds de overname van 'Ben' klant van T-mobile en over het algemeen zeer tevreden over T-mobile, maar deze SIM-toolkit vind ik schandalig, zeker omdat er nog steeds mensen de dupe van worden. Ik hoop dat T-mobile hier nu eindelijk iets aan doet!
Reputatie 5
Nou dan heeft jouw simkaart een heel ander menu dan die van mij.

De opties info, abonneren en opzeggen zijn op mijn simkaart nergens te bekennen.

Er zijn wel opties van het type "entertainment" en "nieuws & sport."
Een menuutje verder kan je kiezen uit sport, weer, nieuws enzo.
Op het volgende scherm staat voetbal, formule-1 en sportnieuws.

Op het volgende scherm... nee, er is geen volgend scherm. Elke volgende klik levert je zomaar vanzelf een ongevraagd SMSje op i.p.v. een keuze uit een paar voetbalclubs ofzo.

De kosten zie je pas op je rekening, want de simtoolkit op mijn T-Mob kaart rept er met geen woord over. Niet voor, niet tijdens, en ook niet nadat het SMSje je telefoon binnenvliegt. Als je me niet gelooft wil ik je best met een paar screenshots om je oren slaan, dan kan je het stukje spamware zelf in actie zien.

Volgende keer niet navragen maar gewoon zelf even testen.
Reputatie 7
@allemaal
Ik heb het nagevraagd en van SIM-toolkit kun je niet zelf verwijderen. Dit is namelijk een standaardfunctie op de simkaart. Als je deze 'app' niet wilt gebruiken kun je deze verplaatsen naar een scherm met items die je nooit gebruikt.

Je ontvangt deze berichten niet zonder ze zelf aan te vragen. In het menu worden meerdere opties genoemd zoals bijvoorbeeld 'Info', 'Abonneren' en 'Opzeggen'. Bij 'Info' wordt vermeld wat de kosten zijn en hoeveel sms'jes je ontvangt.
Het is inderdaad schandalig. Ik mijn nog geen 24 uur oude telefoon aan het verkennen en heb ik dan zoiets aan mijn fiets hangen. En megairritant dat ik het icoontje niet weg krijg.

Ik heb meteen alle sms diensten opgezegd bij http://www.smsdienstenfilter.nl/ en NETWERK UIT gesmsed.

Dank voor de tips.

...

Typisch zo'n geval van: Hee buk je eens. Nog wat dieper. Nog een heel klein beetje dieper. En ineens word ongevraagd iets je poepert in geduwd. Waar je ook nog eens 0,45 cent voor moet betalen.
Zoals eerder aangegeven:

NETWERK UIT

sms-en naar 888 geeft een bericht terug dat deze (T Mobile) netwerk dienst is uitgeschakeld.
Volgens mij is met deze actie deze SIM Toolkit app ook opeens verdwenen.
Heeft mij inmiddels, voor een berichtje van twee regels oud nieuws wel 45 Euro cent gekost!

Ik voel mij redelijk opgelicht door T Mobile:

1) Onduidelijke App naam: SIM Toolkit

2) Geen uitleg

Je ziet wat opties zoals nieuws en sport, maar er staat nergens bij wat het doet en wat het kost.

3) Ik heb niets kunnen accepteren.

Je selecteerd iets van nieuws en sport en zonder enige uitleg en acceptatie van mijn kant ontvang ik direct een smsje dat maar lieftst 45 Euro cent kost!!

Ik vraag mij af of dit juridisch gezien mag?

Stel je voor dat ik zo een app SIM super tool op de markt breng.
Gewoon een selectie menu en na elke selectie direct een smsje sturen met twee regels nieuws uit nu.nl en meteen 45 Euro cent incasseren.
Volgens mij mag dit niet en kan dit niet, maar T Mobile mag dit blijkbaar wel, vreemd?

4) Hoe schakel je dit uit?
Erg onduidelijk en ongemakkelijk gemaakt om deze dienst uit te zetten en betreffende app te verwijderen.
Je moet wel weten hoe je op internet moet zoeken om deze troep uit te zetten.
Blij dat iemand dit hier heeft gepost.
Ook vreemd dat een smsje met de gebruikelijke STOP tekst niet werkt.

Kortom T-Mobile gaarne deze troep niet ongevraagt installeren op mobieltjes of op z'n minst de gebruiker uitleg geven welke kosten hier aan verbonden zijn en de mogelijkheid geven om, na deze uitleg, te kunnen cancellen en de applicatie te kunnen verwijderen.

Als klant van T-Mobile voel ik mij aardig in de maling genomen, voor mij een reden om over te stappen naar een andere provider.

Zou netjes zijn als T-Mobile hier eens op reageerd en actie op onderneemt.
Ik vind het schandalig dat T mobile dit doet zonder het te vragen mensen op kosten jagen. Verdienen ze nog niet genoeg ben gelijk misselijk van deze p[rovider .

Opzeggen zo gauw ik gan

Ger
Reputatie 2
Ik had het dus met de daghoroscoop..Lekker zeg dat dit soort onzin gewoon op je telefoon wordt gepleurd..Logisch dat je al de apps even doorneemt he met een nieuwe foon...stelletje tillers
Om dit te stoppen sms je NETWERK UIT aan 888. Daarna ben je hier van af.

...... Als iedere Nederlander gemiddeld een keer per ongeluk SIM Toolkit gebruikt, dan levert dit de operators in totaal 16.000.000 x €0,30 = €4.800.000 op ......
Wat je altijd kan doen is een facotry reset uitvoeren dit zou de app toch echt moeten verwijderen.

Maak voordat je dit doet even een goede backup van de apps die je wel wilt behouden en je contactpersonen en andere gegevens die je wilt bewaren.
Reputatie 2
Neem eens een oude nokia en kijk eens in het menu "EasyMenu" zie je dezelfde diensten staan. Of te wel dit soort apps,of in geval van nokia menu, kom je overal tegen. Niet aankomen, gebeurd er ook niets

Reputatie 3
PS: Ik had maar 1 smsje gehad en heb net mijn factuur eens bekeken en bij mij koste dat ene
smsje 0.38.

SMS-diensten*** 26.02.11 10:27 SMS 888-NIEUWS-045 0,38 Totaal SMS-diensten 0,38
Reputatie 3
Op 19-03-2011 schreef ik:
"Ook ik kan deze app helaas niet verwijderen

, maar ik weet wel dat ik hier nóóit meer aankom!!"

Maar pas geleden zag ik ineens dat de app "sim toolkit" toch is verdwenen!! Hij staat niet meer tussen de applicaties, op de plek waar hij stond is nu dus een zwarte lege ruimte................geen idee hoe het komt dat de app nu toch ineens weg is, maar ik ben er blij om

!!
Reputatie 5
Rekening is binnen. Die ongewenste SMSjes kosten 30 cent per stuk en er zijn er drie verstuurd zonder dat ik om toestemming werd gevraagd.

Die 90 cent is niet de moeite waard om me druk om te maken. Om te zorgen dat het niet weer gebeurt heb ik de SIMtoolkitapp "bevroren" met Titanium.
Reputatie 2
Je kan je nummer ook afmelden bij SMS dienstenfilter.

Dan weet je zeker dat je geen extra kosten krijgt van eventuele sms abonnementen.
Reputatie 3
Hoi rogier666,

Je zit niet niet aan een abonnement vast, het is mij pasgeleden namelijk ook overkomen:

Deze 'sim toolkit' app staat ook op mijn nieuwe Galaxy S, mijn eerste Android toestel een ook voor het eerst met internet. Deze app staat al op je mobiel als je hem van T-mobile ontvangt. Ik was ook de menu's in 'sim toolkit' aan het bekijken en kreeg dus ook direct een sms met voetbalnieuws toegestuurd (en ik heb nogwel de pest aan voetbal!). Dit sms'je zal wel op mijn factuur komen testaan. De sms-service 888 is trouwens van T-mobile zelf. Meerdere keren telefonisch contact opgenomen met de klantenservice en die konden mij op dat moment niet zo goed helpen. moest steeds weer een iets anders terug smsen en kreeg steeds hetzelfde antwoord als jij: .... is geen bestaand keywoord.

Later heb ik middels het forum contact gehad met CindyS (moderator) zij heeft iemand mij laten terugbellen. Een paar dagen later ben ik idd keurig teruggebeld

: gelukkig blijkt het geen abonnement te zijn, maar een eenmalige sms! Ik heb ook nooit meer een sport-sms ofzo ontvangen, behalve die eerste.

Ook ik kan deze app helaas niet verwijderen

, maar ik weet wel dat ik hier nóóit meer aankom!!

Groetjes, Bersto
Reputatie 5
Die dienstenfilterlink verwijst naar een spamzoekmachine. En hij probeert ook nog popupreclame te lanceren.
Reputatie 6
hoe je die app moet verwijderen weet ik niet hoe je van die ongevraagde sms jes af moet komen wel ga naar www.dienstenfilter.nl dan je telefoon nummer invullen en je bent er van af

Reageer