Ik heb enige tijd een T-mobile abonnement en LG G4 telefoon.
Er zijn voor deze telefoon al meer dan een jaar geen beveiligingsupdates meer geweest. Het Android-beveiligingspatchniveau is van 01-07-2016. Behalve dat ik het zeer slechte service vind van LG, ben ik benieuwd hoe veilig mijn telefoon nog is voor:
- bankieren
- betalen
- overige privacy gevoelige zaken.
Als het doel waarvoor de smartphone in gebruik is niet meer safe is, dan zal ik misschien een nieuwe telefoon moeten aanschaffen. De LG G4 zal ik dan retourneren aan de verkoper , het contract met T-mobile zou dan wellicht moeten vervallen.
Er schijnt een update naar Android 7 aan te komen, maar is veiligheid tot die tijd gegarandeerd?
Ik verneem graag uw reactie over het veilig kunnen gebruiken van deze smartphone.
vriendelijke groet,
Walter Claassen
Beste antwoord door Poco-Loco
Hallo Walter,
Dit is een forum voor klanten onderling, niet de klantenservice van T-Mobile.
LG is verantwoordelijk voor de beveiligingsupdates, T-Mobile faciliteert enkel de uitrol hiervan over hun netwerk. Daarmee is enige discussie over je contract klaar, die kan je niet gaan beëindigen omdat er een nieuwsberichtje is van wat incompetente en vrij onwetende figuren bij de Consumentenbond (ga ik zo op verder).
Wat betreft de aankomende updates van de LG G4 is het vrij simpel, deze is ondanks leeftijd toch nog meegenomen in een Android 7 uitrol: linkje.
Wanneer deze exact komt is gewoon afhankelijk van LG en wanneer deze, ook gecontroleerd door T-Mobile, als veilig wordt gezien...
Dan...
Consumentenbond.
Ik snap dat er mensen zijn die denken dat deze tent iets goeds doet, maar in de praktijk kan je het wel simpel samenvatten. Ze brengen wat nieuws naar buiten, maar je moet wel lid worden en betalen wil je hun volledige verhalen lezen. Echter, als je werkelijk wat van software weet, dan weet je dat de gestelde nieuwsberichten van vandaag ronduit lariekoek zijn. Nee, je kan niet 'even bij de gegevens' omdat zogenaamd de updates zo slecht zijn. Als jij als gebruiker niet blind alles maar installeert, vallen de werkelijke gaten in de beveiliging enorm mee.
Zowel de 'bron' bij de Consumentenbond als de blinde paniek, is niet meer dan sensatie nieuws, puur bedoeld voor meer leden, meer advies (die meestal nog nutteloos is ook) en vooral geld... voor hun.
Je mobiel zal voordelen hebben van de update naar 7, maar hij is echt niet super onveilig. Eigen waakzaamheid is echter altijd noodzakelijk, dus bekijk gewoon minimaal 1x per maand je bankrekening en facturen... dan ben je beter bezig dan 90% in dit land.