Beantwoord

Hoe kan ik met een oude telefoon (POTS) via 4G LTE bellen

Ik zou graag een ouderwets toestel via het mobiele netwerk aansluiten.
Ik vroeg me af of een 4G LTE router zou werken?
Als ik daar een SIM in doe met bel tegoed of een bel-abo, zou ik dan gewoon kunnen bellen met de oude telefoon? (en gebeld worden)
Welke router zou ik dan moeten nemen?
Of zijn er andere betere oplossingen??
icon

Beste antwoord door David 11 januari 2019, 10:10

Hoi @Walliez,

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar kun je geen simkaart direct in het oude toestel kunnen plaatsen? Een router zou namelijk alleen werken voor internet, niet voor het bellen en gebeld worden. Daar moet de telefoon zelf echt actief voor zijn, om dat te kunnen doen.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan een PrePaidsimkaart voor het toestel, zodat je daar beltegoed op kunt zetten en kunt bellen en gebeld worden.

Als je iets anders bedoelt, dan horen we het graag!

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hoi @Walliez,

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar kun je geen simkaart direct in het oude toestel kunnen plaatsen? Een router zou namelijk alleen werken voor internet, niet voor het bellen en gebeld worden. Daar moet de telefoon zelf echt actief voor zijn, om dat te kunnen doen.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan een PrePaidsimkaart voor het toestel, zodat je daar beltegoed op kunt zetten en kunt bellen en gebeld worden.

Als je iets anders bedoelt, dan horen we het graag!
Reputatie 5
Badge +11
@Walliez Scharrel een (oude) Huawei E5186s-22a op b.v., stop er een 06-SIMkaart in. Deze heeft 2 RJ11 poorten, maar ik weet niet zeker of ze ook puls-kiezen ondersteunen. Maar gebeld worden werkt sowieso wel. Ik heb aan de mijne b.v. wel een tijdje een KPN Palermo (toonkies model) gehangen, werkte prima.
Standaard bij T-Mobile schakelt het apparaat over naar 3G voor een spraakverbinding (of 2G, maar dat is eerder bij KPN of Vodafone). Voor zover ik uit de datasheet weet kan ie geen VoLTE, dus echt 4G bellen is er niet bij, maar werkt sowieso ook niet (kosteloos) bij T-Mobile. Misschien kan je het ding een SIP client laten zijn, dan bel je over internet, al dan niet 4G.
Was het maar zo eenvoudig dat er in het oude toestel een simkaart kan.
Het toestel is nog ouder. Het heeft druktoetsen en maakt gebruik van toontjes om een nummer te kiezen.

Ik zoek een oplossing voor een 92 jarige vrouw, die demt, slechtziend én slechthorend is. DECT toestellen en GSM toestellen zijn 'te ingewikkeld'. Een ouderwets toetsentoestel met minstens 6 geheugen toetsen zou kunnen werken. Dat (her)kent ze nog. Ze heeft geen internet en ook geen TV en dan blijkt dat je voor enkel een vaste lijn aansluiting de hoofdprijs betaald 😞 Zeker als je internationaal wilt bellen.
Ze betaald het dubbele van mijn GSM abo met onbeperkt bellen en 200 min bundel voor Europa.
Ik zoek dus een alternatief.

@tmoesel aan zo'n type oplossing moest ik ook denken. Naast de Huawei, die je noemt, heb ik ook andere 'kastjes' gevonden op internet en Chinese websites. Maar werkt het? Zoals @tmoesel al schrijft: gebeld worden zal wel werken, maar bellen? Worden de Nederlandse pulstonen (DTFM) ondersteund. Bij de Huawei blijkbaar wel?! En ondersteunen deze oplossingen de goede GSM frequenties?? Blijven ze in de (nabije) toekomst werken?? Het zou fijn zijn als iemand hiermee ervaring heeft en wat tips kan geven.

Wat ik me ook afvroeg is of een LTE 4G router met SIM met internet en VOIP ook niet zou kunnen werken? Daar kan je toch ook een toestel met pulstonen op aansluiten??
Reputatie 5
Badge +11
@Walliez Het toestel is dus niet zo oud als ik dacht want je geeft aan dat ie het nummerkiezen met toontjes (DTMF) doet. 'pulstonen' bestaan niet; wel pulskiezen, maar wordt ook door KPN met echte analoge lijn ook niet meer ondersteunt.
'ouderwets' had ik geinterpreteert als 'antiek', maar de telefoon wordt dus gewoon gebruikt. Dus dan kun je zeker ook bellen als je hem aan zou sluiten op een E5186s-22a, heb het o.a. met VodafoneGmbH en T-Mobile NL SIMkaart wel gedaan. Je hebt dan natuurlijk geen vastelijnnummer.

Er zullen zeker genoeg ander aparaten zijn die de omzetten tussen mobiel spraak en analoog RJ11 spraak doen, kan heel goedkoop, want b.v. het hele internet en thuisnetwerkgebeuren van een router als de E5186s-22a heb je niet nodig. Deze router is wat T-Mobile eerder leverde bij 4G voor Thuis, maar dat abo omvat geen spraak, hoewel de E5186s-22a dat dus wel kan.

De ander oplossing is een omzetting van VoIP en analoog RJ11. Als het goed is kan E5186s-22a dat ook, maar heb ik nooit getest omdat ik juist mijn VoIP account had opgezegd. Dan kun je natuurlijk wel vastnummer handhaven, de vraag is of het dan al met al goedkoper kan.

Als je wat info hebt m.b.t. kastjes die RJ11 omzetten en vice versa laat maar wet. In een ver verleden heb ik gewerkt aan algorithmes voor DTMF detect (ISDN basestation), maar heb momenteel geen idee wat voor spullen er zoal te koop zijn, vooral ook m.b.t. 2G of 3G of misschien zelfs 4G spraak.
Bedenk wel dat de ondersteuning van T-Mobile ophoudt bij de SIMkaart, tenzij het 'toestel' ook in de T-Mobile winkel te koop is.
Reputatie 7
Badge +10
ven je meer opzoek naar een bedraadtoestel met simkaart
Hidden.nld schreef:

ven je meer opzoek naar een bedraadtoestel met simkaart

Dat zou idd ook een alternatief kunnen zijn. Ik zoek dan iets met grote toetsen en minstens 4, liever 6 grote geheugentoetsen waar je een fotootje in kan. Dat heb ik met SIM kaart nog niet gezien, maar wel eens als bedraadtoestel. Ze kan dan gewoon één grote toets indrukken en er wordt gebeld. Het zou helemaal mooi zijn als het gehoorapparaat ook aanslaat als ze belt.

Reageer