HTC One M9 - Gebruikersreview deel 1

Inleiding
Ben je op dit moment aan het rondkijken naar een nieuwe mobiel, heb je dat net gedaan of ben je gewoon geïnteresseerd naar de ontwikkelingen in de smartphone markt; dan zal de M9 je niet onopgemerkt zijn gebleven. Dit jaar stonden de geruchten, beschuldigingen en reviews klaar om er en masse op te springen en er een mening over te vormen. Objectief kon er dit jaar niet naar gekeken worden en, ook voor mij geld, enige mening is wel aanwezig over deze telefoon.

De telefoon is nu een paar dagen in gebruik en ondergaat mijn routine “nieuwe telefoon is binnen” gedrag. Daar kom ik netjes op terug, maar laten we eerst vooraan beginnen.

In deze review moeten we op een aantal punten ingaan. Zowel de reviews, de situatie op de achtergrond als het uiteindelijke resultaat wegen mee. Ik ben blij met mijn M9, maar hij/zij/het is niet foutloos en het erkennen van deze fouten is belangrijk. Zowel voor wat HTC zal moeten verbeteren als wat een ander vooraf moet weten om een goede keuze te maken.

Wat hebben we gemist dan?
Het is begonnen met een nogal discutabel gerucht over de Qualcomm Snapdragon 810 (vanaf nu 810) gerucht welke lang stand houd. Dankzij het uiteindelijke resultaat wordt dit gerucht nu hard ongegrond verklaard; het heeft beduidend andere resultaten dan verwacht, zoals je later in deze review zult lezen.

De 810 is een 4-4 bigLITTLE octacore die met twee clusters van 4x A53 en A57 cores wordt voorzien. Hiermee is in principe een mooie verdeling te realiseren met bigLITTLE en kan er in theorie mooi zuinig gedraaid worden, waardoor de batterij langer meegaat. De langzamere, energiezuinige, cores nemen de taken van de krachtige maar energieslurpende cores namelijk over tijdens minder intensieve taken. De 810 zou echter veel te warm lopen en voor zowel thermische als vermogens problemen zorgen. Warm is zowel inefficiënt, ongemakkelijk voor de gebruiker als slecht voor de accu zelf. Al met al zou de 810 een hele slechte keuze kunnen zijn.

Dat hebben we dan ook maanden lang, herhaaldelijk, in de media te horen gekregen. De 810 was een no-go. Niet verwonderlijk namen reviewers dan ook met een meer dan gebruikelijke aandacht de temperatuur onder de loep. Dit werd zeker eerder al wel eens gedaan, maar tot de 810 heb ik daar niet zo’n ophef over gezien. Een ophef die in mijn optiek niet terecht is én een mening die vrij hard (en langdradig) wordt gesteund door Semiaccurate.

De M9 kwam dus onder een donkere wolk van vooroordelen de reviews in. Gelukkig kon ik net zoals bij de M7 vertrouwen op Anandtech. Harder en minder vergevend, maar ook objectiever in hun reviews… en toen kwamen die door mij gevreesde reviews.

De M9 in de reviews
De M9 bleek geen uitblinker. Ten tijde van mijn M7 herinner ik me goed dat deze ook niet bovenaan stond, maar wel interessant hoog. De M9 kwam nu toch minder hoog uit en op meerdere punten bleek de M8 simpelweg sneller te zijn, beter te zijn, en hoger in die nare benches te eindigen.

Benchmarks zijn heel handig, als je een processor wil uitkiezen voor je zelf samen te stellen pc. Benchmarks zijn echter heel misleidend als je een totaal product koopt en de benchmark niet op de juiste manier dat product test. Om een voorbeeld te geven zou ik aanraden om de 5Y71 vs 5Y10 test te lezen van Anandtech en ja, die site heeft een stapje voor gekregen over de laatste tijd.

Met smartphones komen we dan op een punt uit waar benchmarks vergelijkende getallen geven en goed aangeven welke het snelste, sterkste en langste bepaalde trucjes kan uithalen. Daarbij doen meerdere fabrikanten, waar van HTC bevestigd er een is, aan benchmark detection. Dit heeft als doel het herkennen van benchmarks om zo hogere scores te halen. Jammer, want hoe de telefoon dan in werkelijk gebruik zal worden ervaren komt er dan niet uit naar voren.

Aan de positieve kant, de M9 is vertrouwd en zit wederom stevig in elkaar. De bouwkwaliteit, de afwerking en het design is vergelijkbaar aan de M7-M8 met daarbij een enkele wijziging.

Tweakers was hier niet tevreden over, een vertrouwd en bewezen uiterlijk hadden ze liever niet gezien. Misschien wel begrijpelijk, want Samsung, Apple en LG en eigenlijk alle andere merken houden vast aan hun design. Wanneer je vaker producten beoordeeld kan dit gaan vervelen. Samsung kwam wat dat betreft met de meest afwijkende versie in de vorm van de S6 Edge. Een gebogen scherm aan de voorzijde waar het OLED doorloopt, iets wat 150 euro meer moet kosten en toch trok het de aandacht. Het ontwerp is leuk, vernieuwend én de mogelijkheid tot nieuwe interacties zijn indrukwekkend, maar Samsung wist zijn oude kalmte te behouden door er te weinig mee te doen. Ik denk aan menu’s, opties, multi-screens en ach…. Er is dus nog geen reden om Touchwiz te accepteren en misschien zorgt het succes van de S6 Edge wel voor nieuwe revoluties in de ontwerpen. Persoonlijk kon ik enkel denken: “Eindelijke een Galaxy met fatsoenlijke uitstraling (mits je een doekje voor de vingerafdrukken bij je hebt) en nog lieten ze het schieten.”

De Hands-on van Anandtech was echter wel positief over het uiterlijk van de M9. De nauwkeurige afwerking, de uitstraling en de ergonomie leek positief te worden ontvangen. In het vervolg daarop gingen de positieve meningen snel achteruit in deel 1 en deel 2 van hun review.

De focus op hitte was nog steeds niet afgerond en initieel leek deze zelfs terecht. 55 graden is toch wel aan de hoge kant als je bedenkt dat de gemiddelde warm water kraan op 55 tot 60 graden staat afgesteld. Niet de temperatuur waar je vrijwillig en met plezier je vingers tegenaan houdt (de kraan vol open en dan de kraan vast proberen te pakken is redelijk vergelijkbaar).

Het bracht een pijnlijke vraag naar voren: Zou deze telefoon bruikbaar zijn als deze temperaturen geraakt worden?

Kort gesteld, ja… met gemak!

Praktijk vs. Synthetisch
In technische reviews gaat men tegenwoordig aan wat praktische punten voorbij. Hierbij bleek Tweakers erg hard aan een specifiek punt voorbij te gaan en dat was dat deze piek slechts bij GFXBench naar voren kwam. HTC staat al bekend als een ‘benchmark cheater’ en dán afgaan met een 55,4 graden telefoon is jammer te noemen. Een vrij late update bracht daar wel flinke verandering in. Tweakers heeft met de nieuwe software de testen opnieuw gedaan en met een 41,7 graden is het toestel nu niet meer overdreven warm blijkt in deze test. Wat dan jammer is, is dat de review nogal slordig is bijgewerkt en niet volledig herzien. Anandtech laat hier toch een niveau verschil zien op reviews, niet alleen werd Part 2 uitgesteld, maar alle resultaten werden geschorst. Tweakers heeft bijvoorbeeld nog steeds de “gekoelde HTC M9” in de resultaten staan die van voor de firmware update zijn.

De scores vallen daarom wel lager uit, maar de vraag vanuit mijn zijde bleef identiek. Is deze telefoon in staat dit te bereiken bij normaal gebruik?

Net zoals de temperatuur kwamen er een paar andere punten uit de reviews ook naar voren die ‘zorgen’ baarden. De accu en camera zouden slecht zijn en in verhouding viel het scherm tegen. Toch punten om bewust te gaan bekijken bij ontvangst.

Anandtech kwam pas met Review Part 2 uit toen de telefoon al besteld was. Tot dit moment zat het bij mij toch benauwder dan gewenst, was die S6 Edge niet toch een betere optie? De review was echter positiever als je tussen het synthetische bos doorkijkt.

Bovendien kwam er bij die tweede review een paar zaken naar voren. Met de nieuwe firmware was niet alleen het warmte probleem aangepakt, zoals ook Tweakers inmiddels had gesteld, maar ook de accu was beter geworden.

Niet in de benchmarks, maar in bij een test in ‘normaal ‘gebruik kwam ineens een veel beter beeld naar voren.

Hier komt dan ook het probleem van synthetische testen naar voren. Wat is een nuttige vergelijking om te zien welke telefoon de aller beste is en waar gaan we voorbij aan het punt “hoe bruikbaar is deze telefoon”. Op veel sites zijn we te ver weg van dat tweede punt, want na jarenlang een M7 te hebben gebruikt wil je weten wat de vooruitgang is. Anandtech is hierin echter net zo slecht bezig geweest en ik zal hier naar Iwan verwijzen op het T-Mobile forum die ook goed tussen de bossen door kijkt.

Ga niet de absolute scores, maar ga de resultaten onderling vergelijken. Die scores zijn betekenisloos en zullen in normaal gebruik zelden werkelijk nut hebben. Het is de batterij score van hierboven die Iwan hard naar voren schoof en het dan vergeleek tussen de M7, M8 en M9 wat het voor ons interessant maakte. De M9 blijkt als je zo gaat vergelijken ineens veel interessanter te zijn. Persoonlijk kon ik de vergelijking op mijn eigen M7 doortrekken en kreeg ik een goed verwachtingspatroon. Niet de benchmark met een score van X uur op blabla, maar dat de M7 Y en de M9 Z uur erover deed. Dat heeft nut…. Dat missen we.

Ontvangst
De M9 kwam dus binnen en voor iedereen die HTC al een tijdje kent is het overzetten van HTC naar HTC werkelijk een heerlijk moment. Drie keer tikken en alle data staat op de nieuwe telefoon (afhankelijk van hoeveelheid kost het wat tijd tussendoor, maar start de transfer tool en wacht… meer niet). De M9 was dus online, ingesteld en met mijn preferences voordat ik er erg in had.

Maar de knelpunten waren we dus nog niet vergeten en deze gaan we dus ook netjes behandelen:
- Hitte
- Accu
- Camera
- Scherm

Initieel is het echter, doosje open en beoordelen. Daar kunnen we dan ook heel kort over zijn. Het is eenzelfde doosje als bij de M7/M8. Vierkant, afgerond op de hoekjes en bevat een koptelefoon (met 3 setjes dopjes voor de juiste maat), lader, Micro naar USB kabel (voor lader / pc) en een tool voor het openen van de sim/MicroSD lades.

Het is geen vetpot, maar puur wat je nodig hebt om te kunnen starten.

Aanzetten, data overzetten en dan beginnen. Indelen, missende app’s installeren. Alles op de juiste plek zetten, je bent er uiteindelijk toch de hele avond mee bezig. Een avondje spelen zullen we maar zeggen, maar die avond geen firmware update gedaan. “Laat maar zien”, dacht ik nog.

Afwerking
Het is een andere telefoon dan de M7 en M8. Beiden hadden toch een ander gevoel in de handen en het randje van de M9 is mij nog niet als overtuigende toevoeging overgekomen. Daarbij komt dat de uitstekende camera gevoelig overkomt. Deze bevat een randje die de camera beschermt tegen krassen, deze zorgt er ook voor dat de hele telefoon zo niet op zijn vlak ligt. Ook krassen op de achterzijde worden zo tegengegaan. Toch is een hoesje dus snel een overweging.

De afwerking van de HTC M9 is echter wel weer een niveau’tje hoger. De M8 zat ook al extreem goed in elkaar, de afwerking van de M7 was beduidend ‘jonger’, zullen we maar zeggen. De M9 heeft een ander principe voor de behuizing en daarmee schuift de bovenzijde in de onderzijde. Hiermee ontstaat het randje aan de zijkant en alhoewel het een herkenbaar randje brengt, is deze niet meteen bijzonder. Het betekent echter wel dat de gehele voorkant nu nog meer 1 geheel is. De afwerking is nog strakker dan voorheen en het zit stevig in elkaar verzonken. Het enige plekje wat ik kon ontdekken is dat de front camera en lichtsensor een mm onder de grill liggen waardoor je dit kan voelen.

De gril zit dan wel weer vertrouwd onder en boven en bevat de boomspeakers. Zoals gezegd, mijn M7 is beschadigd geraakt en ik ben niet zachtzinnig herinnerd aan wat een One doet aan geluid. HEERLIJK, vol en mooi geluid dat weer door het huis galmt. De M9 klinkt geweldig en de Dolby lijkt beter te klinken dan de Beats Audio optie. Het is minder ‘over the top’ afgesteld en klinkt vol en gebalanceerd. Wat dat betreft is dit een vooruitgang t.o.v. Beats en bevat de M9 ook op dat gebied weer een nieuwe ervaring.

De M9 voelt echter ook anders aan met het andere formaat dan de M7. M8 gebruikers zijn al gewend aan deze dimensies, maar de M7 was toch “handelbaarder” en net iets vergevender qua formaat. Daar tegen is de IR blaster aan de kop wel ‘mooier’ en futuristischer en heeft de tone van de rand (ik heb de goud/zilver variant) wel een uitstraling die me met enige trots ernaar heeft doen kijken.

Dan zijn er nog knoppen wijzigingen. Ja, die powerknop bovenop was natuurlijk afgrijselijk voor mensen en daar viel niet mee te werken. Bedankt, hij zit nu eigenlijk net te laag op de zijkant. Helaas had de knop serieus iets hoger net beter gezeten, hij valt nu wat vreemd in de hand als je de knop zoekt. Met gewenning komt dat natuurlijk in orde, maar PCB technisch zit de microSD nu op een vreemde plek voor de buitenzijde. We hebben microSD, Vol+, Vol- en dan de powerknop. De microSD had of links onder de nano-SIM moeten zitten óf onder de knoppen, maar nu drukt het de knoppen onnodig omlaag. Jammer, want in een onnodige “buigtest” blijkt de powerknop nu de zwakste plek te zijn. Ach, “Wil it bend?” kan in ieder geval als “a little tougher than the i6” worden beantwoord.

Als laatste zit de microUSB en 3.5mm onderin. Voor M8 al bekend, maar t.o.v. de M7 is de 3.5mm verplaatst. Al met al geen wezenlijke problemen en eigenlijk ook wel in elke review al behandeld.

Maar, het is me wel weer een premium en degelijk stukje hardware dat je in je handen krijgt. Het randje geeft wat meer grip, al was dat geen gemis bij mij. Het scherm is degelijk en de constructie voelt solide aan. De M9 lijkt wel iets gevoeliger voor schade te zijn. De IR blaster en toch op de een of andere schil constructie geeft de indruk dat ik voorzichter moet doen dit keer.

De M7 bleek vrijwel onverwoestbaar én zou nog niet vervangen zijn als ik niet een metaalspinter in de onderste speaker had gehad en “one bump to far” ben gegaan op de behuizing. De bovenste laag is nu meer superglue dan mobiel om het bij elkaar te houden. Ondanks dat, werkt deze als mobiel nog steeds. De nieuwe M9 kreeg dan ook een vuurdoop bij ontvangst.

Het tweede deel van de review

7 reacties

Reputatie 5
@Poco-Loco lekker hoor! Ik heb nog even de plaatjes voor je in de tekst geplaatst. 🙂
@Poco-Loco lekker hoor! Ik heb nog even de plaatjes voor je in de tekst geplaatst. :)
Ik ben een kleuter op dit forum, zie gewoon de 'plaats in tekst' optie niet bij de plaatjes uploaden :S
Reputatie 4
Badge +5
@Poco-Loco lekker hoor! Ik heb nog even de plaatjes voor je in de tekst geplaatst. :)
Ik ben een kleuter op dit forum, zie gewoon de 'plaats in tekst' optie niet bij de plaatjes uploaden :S

Opdat je een grote kerel moge worden. :D:D

Reputatie 4
Badge +5

LOL, thnx!

Nooit genoeg herhalingen! Ik ben uhm ouder schijnbaar en meer gewend aan gewoon direct [img] te gebruiken ipv verborgen menu opties.. Al blij dat ik niet vergat om "dit is een vraag" weg te vinken 😉
Reputatie 2
Wat een gaaf verhaal!!! Complimenten @Poco-Loco
Dank, hopelijk hebben mensen er wat aan.

Zal bij deel 2 even een update op batterij plaatsen, is ook wel interessant te noemen!

Reageer