Sticky

HTC software update topic - stel je vragen aan de expert!


Reputatie 6
Hallo allemaal,

Om het forum wat overzichtelijker te houden kunnen jullie hier al je vragen over HTC software updates & versies kwijt. Kan je een software update niet uitvoeren, wil je weten wanneer een update uitkomt, of vraag je je af welke software versie je hebt? Meld je in het topic!

Mijn collega's en ik zullen ons best doen de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Soms kan het zijn dat je een paar dagen moet wachten op een reactie, omdat er het een en ander moet worden uitgezocht. Hoe dan ook krijg je antwoord. Zo niet, meldt het dan even met een quote van je vraag.

Een korte toelichting op mijn rol: ik ben in tegenstelling tot veel collega's hier op het forum geen Webcare agent. Eigenlijk heb ik geen contact met klanten, omdat ik als Toestelspecialist onze nieuwe telefoons en software update test en beoordeel. Dit doe ik met een collega, in samenwerking met onze internationale organisatie en telefoonmakers als HTC. Op die manier proberen we zo vlekkeloos mogelijke telefoons en software op te leveren voor jullie.

Het voordeel is dat wij veel weten over software versies, we hebben immers alles dat uitgebracht wordt door T-Mobile Nederland wel een keer getest. Het nadeel is dat het reguliere werk voor moet gaan, ik kan maar enkele uren per week op het forum zitten.

Het uitzetten van problemen met software updates gebeurt ook door ons. Ik doe daarom mijn best zoveel en adequaat mogelijk te reageren, want jullie signalen over uitblijvende software updates worden zeker gewaardeerd! Zie voor meer informatie deze blog.


Een verzoek voordat je gaat reageren: kijk op je telefoon even bij
Instellingen - Info - Software-informatie
Er staat nu een softwarenummer, bijvoorbeeld 1.23.114.5.
Plaats dit nummer hier, samen met je vraag.


Zo kunnen wij zien of het T-Mobile software betreft en welke versie het is. We kunnen alleen wat melden over T-Mobile of Nederlandse open markt software, de andere versies werken we niet mee. Ben benieuwd naar jullie vragen :)


_______________________________
Mod-edit Marten : sinds 1-12-2013 heb ik een andere rol binnen T-Mobile. Mijn collega's (T-Mobile Moderators) en de klantexperts beantwoorden nu de vragen. Blijf ze vooral stellen 😉

1437 reacties

Reputatie 5
Hoi,

Dat lijkt me de correcte versie, echter heb ik nog nooit een volledige rom gesideload.
Ik rootte het toestel altijd waarna ik via TWRP (een recoveryloader) de image kon flashen.
Gezien je geen garantie meer hebt lijkt me dat een 'eenvouderiger' optie dan het directe sideloaden
https://htc-one.gadgethacks.com/how-to/unlock-bootloader-root-your-htc-one-m8-0154444/

Zodra dit gelukt is kun je de zip naar je sd kaart (of je interne geheugen) plaatsen, dit zou dan zonder problemen moeten gaan.
Maak overigens wel een backup van al je files, omdat zodra je de bootloader unlocked het toestel zichzelf naar de fabriekstinstellingen zet.
oooo schreef:

Begrijp ik het goed dat ik de OTA zip (OTA_M8_QL_UL_L50_SENSE60_TMO_NL_1.21.114.1-1.10.114.11_release_472459l24j5h7g40lc8ekp.zip) moet sideloaden?



Excuus, ik zie dat je het had over de RUU en niet de OTA. Als ik zoek naar officiële RUUs kom ik terecht bij:
https://www.androidsage.com/2016/05/17/download-htc-one-m8s-and-m8-full-ruu-stock-firmware-android-6-0-marshmallow-files/

http://www.htc.com/us/support/rom-downloads.html

Die onderste lijkt me niet handig, wellicht de bovenste?

Groet

EDIT: Ik zie dat de naam van de OTA '_TMO_' in de naam heeft, waarschijnlijk voor T-Mobile. Dat doet me vermoeden dat ik dus ook een RUU met dat kenmerk moet hebben.

Zojuist contact gehad met HTC en als ik het goed begrijp kan ik niet via hun aan de RUU komen.

Volgens mij moet ik deze RUU hebben: https://ruu.lalleman.net/HTC_M8S%28QL_UL%29/RUU/RUU_M8_QL_UL_L50_SENSE60_TMO_NL_1.10.114.1_R_Radio_1.0.U20410.1G50408_15.00_016_F_release_429423_signed/
Beste Iwan,


Bedankt voor je reactie. Volgens mij zit er geen garantie meer op, en was inderdaad al aan het kijken naar adb/fastboot-achtige oplossingen. Voordat ik dat ging proberen wilde ik eerst zeker weten of ik niet iets triviaals over het hoofd zag.

De telefoon is helemaal stock, en dus inderdaad niet geroot.

Meer informatie over wat ik zover heb geprobeerd staat op mijn xda-thread: https://forum.xda-developers.com/htc-one-m8/one-m8s-general/error-updating-to-android-6-0-t3719322/post74846715#post74846715

Begrijp ik het goed dat ik de OTA zip (OTA_M8_QL_UL_L50_SENSE60_TMO_NL_1.21.114.1-1.10.114.11_release_472459l24j5h7g40lc8ekp.zip) moet sideloaden?

Is er overigens een manier om sneller met elkaar te communiceren?
Reputatie 5
Hoi oooo,

Aiii dit ziet er niet best uit, ik heb even gezocht en de enige mogelijke oplossing is het flashen van de officiële ruu, indien je toestel niet geroot is moet je deze sideloaden.

Helaas ben ik al enige tijd HTC af en heb ik deze ruu niet meer. Daarnaast is het niet geheel risicoloos, je kunt je toestel daardoor 'bricken'. Indien je nog garantie hebt, zou ik het toestel naar HTC sturen ter reparatie. Deze kunnen zonder problemen de software updaten.
Hallo,


De update van mijn HTC One M8S mislukt.

Het huidige softwarenummer is 1.10.114.11
Android versie 5.0.2

De update zou deze brengen naar 1.12.114.1
Android versie 6.0

Bij het updaten krijg ik de volgende foutmelding:
system partition has unexpected contents
E:Error in @/cache/recovery/block.map
(Status 7)

Installation aborted.

Ik heb de data en cache gewipet, en factory reset uitgevoerd.

Daarnaast heb ik op advies van HTC de gegevens voor de volgende apps verwijderd:
Configupdater
Google Services Framework

Dit heeft niet geholpen.


Mochten jullie nog advies hebben hoor ik dat graag.

Alvast bedankt.
Reputatie 5
De update voor de A9 rolt inmiddels ook uit
Laat weten of het lukt, want de M9 blijft een ondergewaardeerd toestel wat zeker zijn best doet (als die werkt dan)...
thank you so very much!!
Top , dan maar op zoek naar een bankafschrift , ik heb de zolder kelder en schuur al op de kop gehad, nu mijn rekening maar eens binnenste buiten keren.. hahahah, geen bon te vinden...
Je hebt volgens EU wetgeving recht op 2 jaar garantie op elektronische apparatuur bij het verkooppunt.

Je hebt volgens NL wetgeving recht op de te verwachten levensduur qua garantie... daarvan kan je stellen dat 2 jaar wel aan de krappe kant is voor een top-telefoon ;)

Een verkoper die dus niet wil helpen omwille van een bon, kan gewoon het bos in als jij kunt aantonen het toestel daar gekocht te hebben. Daarvoor geldt aldus consumentenrecht ook gewoon een bankafschrift en zelfs je contract waar het toestel bij genoemd staat. Enige discussie kan zijn dat als je toestel is omgeruild bij de vorige garantie dat je huidige toestel een ander IMEI nummer heeft. Echter ook daar is de gang van zaken bewijsbaar, dus ook daar zou een 'verkoper' niet de discussie al te ver moeten laten oplopen.

In kort, verkoper heeft gewoon zijn werk te doen, maar neem mee wat je hebt aan bewijsvoering. Dan zal het toestel gewoon gereparareerd moeten worden (momenteel zit je van wat ik begrijp) gezien de minder dan 2 jaar kwestie.
Zelfs na reboot en het herstellen van de netwerkinstellingen en de reset op de telefoon , start de telefoon niet naar behoren op en houd htc sense er ook gelijk mee op , helaas geeft de telefoon nu ook aan dat Android er mee ophoud... dusss ,
En wat bedoel je precies met : NL wetgeving zegt nog meer dus als je nog tot 8-17 een abo hebt lopen, mag een verkoper daar even gewoon pech in hebben??
Ik wil graag mijn telefoon opsturen richting fabriek maar zie geen mogelijkheid zonder medewerking van T-Mobile..
Klinkt als dat de launcher stuk is... dan weet ik geen andere oplossing (naja... ) dan een fabrieksreset uitvoeren..

Dat kan voordat je de telefoon opstart, maar je bent wel alles kwijt. Je kan proberen of je telefoon nog wel met de PC verbinding maakt en dat je dan een backup kan doen. Dat scheelt iig telefoonnummers en/of foto's.

Wat betreft reparatie. Daar geldt de originele bon van aanschaf voor de EU wetgeving wat betreft garantie en niet zozeer een reparatie bij fabriek. Wat dan betreft de telefoon, NL wetgeving zegt nog meer dus als je nog tot 8-17 een abo hebt lopen, mag een verkoper daar even gewoon pech in hebben.

Als je een backup hebt weten te maken, kom dan even terug.. Dan leggen we stapsgewijs uit hoe je in de boot-menu komt om een reset uit te voeren.
Btw, ik heb geen enkel flauw benul van versies , en in principe hardware of software enz.. (whahaa ik ben verzorgende Ig van beroep en hou me vooral bezig met de ouden van dagen in deze samenleving) dusuuuh, ik vind dat ik al een heeeeel eind ben technisch gezien , but correct me if i am wrong..
Mijn tel heeft de Android vs 6.0
HTC Sense vs 7.0
Software nr 3.35.114.12, HELP!
Hoi hoi, mijn Htc m9 blijft crashen , ik zie alleen nog maar een zwart scherm na het opstarten en kom niet meer bij mijn apps. Daarnaast begint de telefoon te glitschen, en meld herhaaldelijk dat apps ermee zijn gestopt. Ook de Htc home sense kapt ermee zodat ik niet in de 1e opmaak van mijn paginaverdeling kom. Zelfs na een reboot blijft mijn telefoon raar doen of een zwart beeld geven. Nu ben ik bij de t-mobile shop in Enschede geweest om dit probleem op te lossen of de telefoon naar de fabriek te laten sturen, maar omdat mijn telefoon voor een jaar geleden richting fabriek is geweest (gevalletje waterschade)wou de medewerker mijn telefoon niet innemen zonder bon(ik neem aan van de voorgaande reperatie). Ik vind het vreemd want dit heeft volgens mij meer met een hardware probleem te maken, en significant detail, sinds ik de telefoon terug heb zit er een LOCK op, en daarnaast heb ik nog sinds 08-2017 een lopend abonnement. De 1e x de telefoon op laten sturen was geen probleem, en qua service zelfs kostenloos. Nu werd ik niet eens serieus behandeld, terwijl ik alle problematiek heb kunnen laten zien, de verkoper keek gewoon langs mij heen...😒 erg jammer, maar ik weet nu nog niet WAT ik moet doen.
Reputatie 5
@poco-loco, volgens mij is dat eerder ook wel eens gebeurt bij Samsung toestellen, later kwam er dan alsnog een aanvullende update met branding. Misschien zijn ze gestopt met het branden van de HTC toestellen?
Ok, omdat de M9 branded er nog niet zou moeten zijn (de verwarring was ook bij mij aanwezig) hebben we mijn toestel gecontroleerd...

Ik had een van de eerste en daarmee ook een unbranded toestel (nog)... Vandaar dat bij mij de unbranded is uitgerold. Overigens betekent dit enkel dat branded M9's iets later komen, maar de update wordt actief aan gewerkt momenteel. Helaas voor alle anderen even geduld dus.
Altijd een slag om de arm, maar zojuist de Android 7.0 Nougat update op de M9 binnen gekregen...

Geslaag en al, dus we gaan eens zien... zitten al wel wat andere GUI dingetjes zo te zien.
Reputatie 2

Als deze op internationaal niveau ook wordt goedgekeurd (waar we wel vanuit gaan) dan is de software binnen 3 weken beschikbaar!



Schijnbaar is sinds vanmorgen de Android 6.0 OTA update ge-released voor de HTC M8s.

Echter na het downloaden en tijdens de installatie de 'bekende status 7' foutmelding: (Daadwerkelijke meldingtekst is afwijkend, onderstaande gekopieerd van een website)
Finding update package...
Opening update package...
Verifying update package...
Installing update...
Verifying current system...
"/system/app/Drive.apk" has unexpected contents.
E:Error in /tmp/update.zip
(Status 7)
Installation aborted.

Wipe/Cache partition heeft geen effect.
Factorty reset niet geprobeerd ivm verlies van data
Reputatie 2
Hoi Issam,

Ik wacht het af.....
In ieder geval bedankt voor de genomen moeite.
Ik heb het al opgelost door via Settings naar Apps te gaan. En dan bij Sense Home de data en cach te verwijderen. daarna werkt alles weer normaal.

@Roy1970: Hoe dan ook, bedankt voor de tip.
Had ik ook. Probeer via de toets rechtsonder in de play store te komen en update dan HTC sense home. Na updaten werkt alles normaal.
Ik heb net de Marsmallow update kunnen installeren op mijn HTC m8s (het toestel bood hem zelf aan). Vervolgens kan ik na een herstart mijn pin-code ingeven.

En daarna gaat het mis.

Ik krijg namelijk een zwart scherm (met status icoontjes bovenin, en de 3 standaard iconen onderin en een popup dat Sense Home gestopt is. ( "Unfortunately, Sense Home has stopped" )
Deze melding blijft steeds terugkomen als ik hem wegklik.

Een normale herstart van het toestel lost dit probleem niet op.

Enig idee hoe ik deze lus kan doorbreken?
Reputatie 6
Badge +16
Hallo Leo,

Daar ben ik weer. Ik heb inmiddels een reactie gekregen van onze collega's. Ze hebben de software voor de HTC M8s afgelopen vrijdag getest en goedgekeurd. Als deze op internationaal niveau ook wordt goedgekeurd (waar we wel vanuit gaan) dan is de software binnen 3 weken beschikbaar!
Reputatie 6
Badge +16
Hi Leo,

Hier durf ik niet met zekerheid op te antwoorden, dus ga ik dit voor je navragen. Zodra ik een reactie heb laat ik het je direct weten!
Reputatie 2
Ik vind dat de update bij T-Mobile voor de M8S wel erg lang op zich laat wachten. Hoe komt dat?

Reageer