Beantwoord

Ik krijg kringen bij aanraking van mn scherm

Reputatie 2
Nadat mn Xperia Z1 compact is vastgelopen krijg ik zo nu en dan kringen op mn beeldscherm bij bv het typen
van berichten en zo nu en dan ook als ik op 1 van mn apps wil openen.
Wie kan mij hier meer over vertellen, na opnieuw opstarten van de telefoon blijft het komen.

Gr.
Spyder
icon

Beste antwoord door spyde 25 februari 2015, 21:23

Het probleem met de circels is opgelost, was niks met de telefoon aan de hand, het was
puur de instelling Handschoen modus.
Iedereen bedankt voor het helpen.

Gr.
Spyder

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 2
Hallo Spyde,

Is het effect ongeveer hetzelfde als wanneer je je computerscherm aanraakt (beetje druk toepast)of laptop/computer/tv? In dat geval is het beter om hem te laten repareren, blijkbaar heeft het scherm veel druk gehad waardoor het glas dat je aanraakt fysiek tegen het daadwerkelijke scherm in je telefoon komt. in tegenstelling tot bovengenoemde apparaten heeft je telefoon glas over het scherm dat dit moet voorkomen. waarom je telefoon dan zulke kringen geeft kan enorm veel oorzaken hebben.

Of is het toch net wat anders dan bovenstaande?

Gr. Bas
Reputatie 2
daar lijkt het inderdaad op, heb hem ook niet laten vallen of iets dergelijks alleen dat mn telefoon vast is gelopen en nu heb ik dit.
Maar kan het kwaad zulke kringen of moet het gelijk voor reparatie om erger te voorkomen.
Zou je mij de effecten kunnen geven als ik het niet ga laten repareren Bas.

Voor nu alvast bedankt voor je antwoord.

Gr.
Spyder
Reputatie 2
Hmm.. ja dan is er op één of andere manier een zwakke plek op het glas gekomen.
in principe zal alles wel gewoon blijven werken. Maar wat er uiteindelijk zal gebeuren is dat je een keertje te veel druk op het glas zet en in principe pixels op je scherm kapot gedrukt worden. waardoor je permanente schade op je scherm krijgt op ten duur.
Natuurlijk hangt bovenstaande wel een beetje af van de druk die je zet versus de verkleuring die je kunt zien. ben je dus van mening dat die verkleuring optreedt als je echt wel wat druk zet met je duimen of vingers.. Mwoah, dan is het geen probleem.
Als je licht tikt op je telefoon en je ziet al verkleuring dan is het wel een probleem.
Elke telefoon zal onder een bepaalde druk op het glas de kringen vertonen.. de vraag is meer of je dan abnormaal veel druk zet.

Verder kunnen de beschreven kringen niet optreden door een softwarematig probleem. als de telefoon een keer in je achterzak heeft gezeten bijvoorbeeld en je bent er op gaan zitten. Dan is de kans al groter dat het glas (weliswaar niet gebroken) losser zit en dus makkelijk op je scherm drukt.

(Overigens heeft de Xperia Z1 boven op het glas van je scherm en op de achterkant van je telefoon nog een laagje plastic zitten die moet voorkomen dat het glas in 1000 stukjes breekt in een worst case scenario) handig om een keertje te vervangen als je scherm gigantisch vol krassen zit. kun je zo weer een screenprotector overdoen :D

Gr. Bas
Reputatie 2
Ik zet geen extreme druk op het beeld scherm, alleen met het typen krijg ik ze zo nu en dan soms iets vaker dan anders, ze verdwijnen ook wel gelijk, en als ik mn flipcase dicht doe opent ie zo nu en dan een app dus dan is het echt het probleem van de beeldscherm lijkt me, en ik heb er een screenprotector er op zitten.

Ik hoor het wel als je nog meer info kan geven over dit probleem
Reputatie 2
Capacitieve touchscreens zoals de meeste tegenwoordig inclusief je Z1 werken met één laag van glas waar een electrische spanning doorloopt. wanneer wij met onze vingers het scherm aanraken Aangezien wordt er een onderbreking van het elektrische veld op het scherm geregistreerd en een signaal afgegeven aan de processor die aangeeft dat het scherm aangeraakt is.
Het lijkt me dus sterk dat dit komt door je flipcover tenzij ook je case gemaakt is van geleidend materiaal.

Bij het typen krijg je het soms? toevallig alleen een bepaald deel van het scherm? of een deel dat sneller de kringen geeft?

Gr. Bas
Reputatie 2
Het zijn eigenlijk ronde gekleurde cirkels.
Maar ik heb nog een vraag, ik heb net even gekeken in bij de instellingen van de telefoon
en zag dat ie op handschoenmodus stond, kan het zijn dat het scherm dan gevoeliger is dan als je er met je vingers overheen gaat ?
Reputatie 4
Hoi Spyde,

Dit zou heel goed kunnen. Heb je de functie al uitgezet en bekeken of dit verschil maakte?
Reputatie 2
Hoi Bram,

Ik heb intussen de functie al uitgezet, en merk het verschil, tot op dit moment geen gekleurde cirkels
meer, en als ik mn flipcase dicht doe en er op druk opent ie ook geen apps meer, en als ik het weer aanzet dan wel weer.

Maar kan jij mij vertellen wat deze functie nog meer doet met het beeldscherm?

Gr.
Spyder
Reputatie 7
Badge +20
Hey Spyder,

De naam handschoenmodus zegt het al bijna; met handschoenen aan kun je alsnog gebruik maken van het touchscreen. Heel handig natuurlijk in deze koude wintermaanden! ;)

Wat zou je nog meer willen weten over deze functie en het verband met het beeldscherm? Het doet namelijk niet specifiek iets ermee, behalve dat je gemakkelijker gebruik kunt maken van het touchscreen als je vingers even "offline" zijn.

We horen graag weer van je!
Reputatie 2
spyde schreef:

Het zijn eigenlijk ronde gekleurde cirkels.
Maar ik heb nog een vraag, ik heb net even gekeken in bij de instellingen van de telefoon
en zag dat ie op handschoenmodus stond, kan het zijn dat het scherm dan gevoeliger is dan als je er met je vingers overheen gaat ?

Wauw, i stand corrected 😃 ik had geen idee dat die functie überhaupt zo handelde.
Die kan weer in mijn "Note to self" boekje. wel fijn dat het toch een instelling blijkt te zijn en er dus niets met je scherm aan de hand is 🙂
Reputatie 2
Het probleem met de circels is opgelost, was niks met de telefoon aan de hand, het was
puur de instelling Handschoen modus.
Iedereen bedankt voor het helpen.

Gr.
Spyder
Reputatie 7
Badge +15
@Spyde

Fijn dat je er achter bent gekomen en het probleempje zo is opgelost!

Als je in de toekomst nog vragen hebt dan weet je ons te vinden! 🙂
Reputatie 2
AmyP schreef:

@Spyde

Fijn dat je er achter bent gekomen en het probleempje zo is opgelost!

Als je in de toekomst nog vragen hebt dan weet je ons te vinden! :)

Dat zal ik zeker doen

Reageer