Beantwoord

Internet via laptop met sim uit dongle

Ik heb de volgende apparatuur:
- Dell E6400 laptop, win8pro, met ingebouwde wwan/simkaart ondersteuning
- Dell 5570 wwan kaartje, ingebouwd en alle kabeltjes goed aangesloten
- Huawei E3372 dongle van T-Mobile met T-Mobile mobiel internet simkaartje

Ik wil graag het simkaartje van T-Mobile in de simkaartlezer in de laptop gebruiken en niet via de dongle omdat de laptops heel veel worden meegenomen en tas-in/tas-uit gaan. Het is natuurlijk veel praktischer als we niet constant met de dongle hoeven te werken.

Ik loop echter tegen het probleem aan dat we wel verbinding kunnen maken met T-Mobile maar geen internet hebben, terwijl het met een simkaartje van Vodafone wel lukt. Dus ik heb de volgende situaties:

- Sim in dongle, dongle in laptop -> Internet
- Vodafone sim in laptop -> internet
- T-Mobile sim in laptop -> wel verbinding via HSUPA/HSPA met vol bereik maar windows geeft bij netwerkstatus 'beperkt' aan

Als ik via ipconfig kijk heb ik wel een ipadres gekregen van T-Mobile:

dhcp enabled: no
Autoconfiguration enabled: yes
ip: 10.48.194.118
sm: 255.255.255.252
gw: 10.48.194.117
dns: 84.241.226.140
dns: 184.241.226.9

Als ik in de eigenschappen van tcp-ip v4 ga kijken staat hij op 'vast ip' maar alle velden zijn leeg. DNS staat ook vast op de 2 zoals hierboven ingesteld. Ik kan dat zelf alles op 'automatisch' zetten, dan krijg hij een nieuw ip in dezelde reeks, ik heb dan de volgende instellingen gekregen:

dhcp enabled: no
Autoconfiguration enabled: yes
ip: 10.48.192.239
sm: 255.255.255.224
gw: 10.48.192.225
Ipv4-DHCP-server: 10.18.192.225
dns: 84.241.226.140
dns: 184.241.226.9

Er is dus wel verbinding, maar ik kan niet pingen naar de gateway of anderszins informatie uitwisselen met het internet. Maar de dhcp server is hetzelfde als de gateway dus er komt daadwerkelijk wel iets van info over lijn, aangezien dhcp dus werkt.

Wat me opvalt is dat ik bij 'breedband verbinding' kan zoeken naar meer netwerken. Ik moet dan een land kiezen en kies uiteraard voor nederland. Hier staan dan elke keer 3 van de 4 mogelijke opties: Vodafone, Telefonica, T-Mobile en Generic. Als ik daar een willekeurige optie kies, krijg ik de melding 'Uw instellingen worden bijgewerkt' en vervolgens zie ik een klein schermpje met 'Configuring mobile broadband device'. Mijn wwan-module verdwijnt dan uit apparaatbeheer. Als hij klaar is komt hij weer netjes terug en kan ik weer proberen te verbinden. Het lijkt er dus op dat hij per provider de wwan-kaart opnieuw voorziet van firmware en/of instellingen voor die provider.

Als ik kies voor Generic, komt er onder 'mobiel breedband' een signaalsterkte te staan met de tekst 'Naamloos' en daaronder 'vergrendeld'. Als ik daarmee verbindt geef ik de pincode in (0000). Er staat even 'Tmobile (HSUPA) (let op de U) en vervolgens komt er signaalsterkte VOL te staan met de tekst 'T-Mobile NL (HSPA)' en daaronder 'Beperkt' te staan (Let op, geen U).

Als ik kies voor Vodafone, heb ik exact hetzelfde: er komt er onder 'mobiel breedband' een signaalsterkte te staan met de tekst 'Naamloos' en daaronder 'vergrendeld'. Als ik daarmee verbindt geef ik de pincode in (0000). Er staat even 'Tmobile (HSUPA) (let op de U) en vervolgens komt er signaalsterkte VOL te staan met de tekst 'T-Mobile NL (HSPA)' en daaronder 'Beperkt' te staan (Let op, geen U).

Klantenservice van T-Mobile zakelijk zegt 'in de dongle werkt het wel dus het ligt niet aan de sim of abbonnement'. Ik zeg 'met een Vodafone kaartje werkt het wel dus het ligt niet aan de laptop of het wwan-kaartje'. Dus een pad-stelling waarbij ik niet verder kom.. iemand ideeen??
icon

Beste antwoord door p.vanlier 28 juli 2015, 11:03

-edit2- Op goed geluk de applicatie Skylight (Voorheen Aircardwatcher) geinstalleerd van de site van Fujitsu Siemens en via dat tooltje kan ik een APN instellen, pin verwijderen etc. Als ik nu verbinding maak heb ik wel internet. Dus lijkt voor zover opgelost....
Bekijk origineel

3 reacties

-edit- kan het zijn dat dit kaartje de 4g-frequentie van T-Mobile niet ondersteund en dus wil roamen via Vodafone o.i.d.? Ik weet dat we met deze kaartjes niet mogen roamen....
-edit2- Op goed geluk de applicatie Skylight (Voorheen Aircardwatcher) geinstalleerd van de site van Fujitsu Siemens en via dat tooltje kan ik een APN instellen, pin verwijderen etc. Als ik nu verbinding maak heb ik wel internet. Dus lijkt voor zover opgelost....
Reputatie 7
Badge +20
Hi P.vanlier,

Welkom op het T-Mobile Forum!

Wat fijn dat je zelf met een oplossing bent gekomen!

Mochten wij je nog met iets anders kunnen helpen, laat het ons dan weten! 😉

Reageer