Beantwoord

Nexus 5 foutmelding bij voicemail instellen


Reputatie 3
Op mijn Nexus 5 blijkt mijn voicemailnummer niet ingesteld te zijn. Het voicemail icoontje op de dialpad onder nummer 1 werk aldus niet. Waardoor ik steeds mijn adresboek moet doorbladeren of moet zoeken naar de contact "Voicemail".

Via de Toestelhulp van T-mobile heb ik de stappen doorlopen om mijn voicemail ingesteld te krijgen. Maar dan ontvang ik de volgende foutmelding:

Kan het voicemailnummer niet wijzigen.
Neem contact op met uw provider als dit probleem zich blijft voordoen.


Bij deze, hoe kan dit opgelost worden?
icon

Beste antwoord door Bram 10 juni 2014, 20:02

Er wordt verwacht dat dit een bug is in de firmware van de Nexus 5. T-Mobile levert dit toestel niet en hebben ook niet de mogelijkheid om dit te testen.

Wel is er meegedacht er is namelijk een mogelijkheid om een favoriete contacten op je homescreen te zetten, door middel van een widget. Als je dan de voicemail als favoriet contact op je homescreen zet dan bel je wel de voicemail met 1 druk op de knop. Het is geen oplossing maar een omweg om het anders voor elkaar te krijgen.

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 3
hallo evanluxzenburg.
Setup Voicemail on Android 4.4 KitKat NEXUS 5! dit kan je opzoeken met google het is een filmpje op youtube van hoe je je voice kan instellen,hoop dat je er wat aan heb.
groetjes namiroda
Reputatie 3

hallo evanluxzenburg.
Setup Voicemail on Android 4.4 KitKat NEXUS 5! dit kan je opzoeken met google het is een filmpje op youtube van hoe je je voice kan instellen,hoop dat je er wat aan heb.
groetjes namiroda



Dank je, die stappen heb ik doorlopen, met de foutmelding die ik in de screenshot heb bijgevoegd als resultaat. Om de een of andere reden weigert mijn Nexus 5 de T-Mobile voicemailnummer op te slaan!
Reputatie 5
@evanluxzenberg Excuses voor de late reactie. Is het misschien een idee om één van je sneltoetsen, dus vanaf 2, te koppelen aan 1233? Of lukt dat ook niet?
Sinds een week ook een Nexus 5 en ook ik krijg het niet voorelkaar om de voicemail op deze manier in te stellen. Is het misschien een beperking vanuit T-mobile?

@Tom: vanilla android heeft alleen een sneltoets op de 1, voor de voicemail dus.
Reputatie 4
@all

Welk nummer voeren jullie in als voicemail? Is dit met +31 ervoor?
Ik heb zowel 1233 als de +31-variant zoals ie op de sim staat geprobeerd. Vriend van mij heeft precies hetzelfde, ook Nexus 5, ook t-mobile, ook sim only abbo.
Reputatie 3
hallo als je een persoonlijke t-mobilesite hebt dan kan je daar je voicemail aan of uitzetten.
groetjes namiroda 😮
Ik heb hetzelfde probleem met de nexus5. Kan niet het voicemailnummer opslaan.

Is hier inmiddels een oplossing voor?
Hier zelfde probleem, instellen sneltoets 1 bij voicemail instellingen numer 1233 en +31 werkt niet ( Nexus 5 en t-mobile )
Zelfde verhaal hier. Dit moet toch op te lossen zijn???
Reputatie 4
Er wordt verwacht dat dit een bug is in de firmware van de Nexus 5. T-Mobile levert dit toestel niet en hebben ook niet de mogelijkheid om dit te testen.

Wel is er meegedacht er is namelijk een mogelijkheid om een favoriete contacten op je homescreen te zetten, door middel van een widget. Als je dan de voicemail als favoriet contact op je homescreen zet dan bel je wel de voicemail met 1 druk op de knop. Het is geen oplossing maar een omweg om het anders voor elkaar te krijgen.
Dit probleem lijkt ook bij de Nexus 5x bij T-Mobile nog te bestaan.

Gezien het advies 'Neem contact op met uw provider als dit probleem zich blijft voordoen.': is er echt geen oplossing voor te vinden aan providerkant?
Ik ben geen expert wat betreft gsm en simkaarten, maar zo te zien is het probleem onder andere dat T-Mobile NL geen/de verkeerde standaardwaarden op de sim kaart vastlegt (in EF_MBDN of EF_MN(CPHS). Een oplossing zou dus wellicht zijn dat T-Mobile de simkaarten aanpast. Een andere oplossing zou zijn dat google standaardwaarden vastlegt in /system/etc/voicemai-conf.xml. Dit is eventueel ook zelf te doen als de telefoon geroot is.
Reputatie 7
Badge +15
Hey Zazzu,

Wat onhandig dat je dit probleem ook hebt. Ik heb het net direct doorgezet naar de afdeling die hier meer expertise in hebben. Zodra ik een reactie heb dan koppel ik dat uiteraard aan je terug. 🙂
Reputatie 7
Badge +15
Hey Zazzu,

Het gaat hierbij inderdaad om een bug in Android. Nou hebben wij helaas geen invloed op de software van Nexus toestellen. Die wordt volledig door Google beheerd. Het is ook niet een probleem dat enkel bij ons optreedt, ook in andere landen (met name in de USA) komt dit Issue voor. We zouden je hier graag mee verder helpen maar doordat wij geen invloed hebben op de software gaat dat niet.

Heb je al eens gekeken op de Nexus Support-pagina? Er is daar ook een forum waar je kunt reageren.
Bedankt voor het er nog eens naar kijken Amy, voor mij is het moeilijk te bepalen of het een bug in android betreft, of of wellicht niet toch bepaalde variabelen op de simkaart ontbreken, of of bepaalde variabelen verkeerd worden uitgelezen of het ontbreken ervan onjuist wordt afgehandeld door de Dialer/Phone-app of Android zelf. Om een dergelijk probleem uiteindelijk op te lossen is het handig om daarover toch wat meer te kunnen zeggen.

Aangezien bij T-Mobile blijkbaar al bekend is dat het een bug is, is die benodigde kennis er blijkbaar. Daarom zou het fijn zijn als iemand met de benodigde specifieke kennis een bug-report zou kunnen aanmaken bij Google of eventueel LG, als het toch toestelspecifiek is en niet Androidspecifiek.

Trouwens heb ik vanzelfsprekend ook op andere pagina;s gekeken, maar mijn indruk daaruit wat toch dat het eerder een providergerelateerd probleem zou zijn.
Reputatie 7
Badge +20
Hi zazzu,

Jij ook bedankt voor je reactie. Volgens onze specialisten ligt het probleem toch echt bij de software en is het geen providergerelateerd probleem. Ik zou je in dit geval adviseren om contact op te nemen met LG en wellicht kunnen zij jou van een oplossing voorzien.

We zouden je graag willen helpen en alleen kunnen wij hierin weinig betekenen.
Ik zal uiteraard bij LG te rade gaan hierover, ik denk trouwens dat T-mobile hierin nog wel behoorlijk veel zou kunnen betekenen, door (bijvoorbeeld hier) nader uiteen te zetten op basis waarvan de specialisten hebben geconcludeerd dat het een softwareprobleem is, dat zal bij de probleemverduidelijking en uiteindelijk ook de verbetering van de software zeer relevante informatie zijn (het is tenslotte al het eerste stuk van de oplossing)

Een concrete vraag die ik bijvoorbeeld heb is: worden door T-Mobile wel of niet voicemailgerelateerde variabelen aan de telefoon aangeboden? Zo ja: dan interpreteert de telefoon die gegevens kennelijk verkeerd, in dat geval is het handig te weten precies wat door T-Mobile aan de telefoon wordt aangeboden, zo nee: dan gaat de telefoon kennelijk niet goed om met het ontbreken van die gegevens, en zal de afhandeling daarvan moeten worden verbeterd.

Hoe dan ook kan wat meer informatie over waarom T-Mobile het een softwareprobleem acht denk ik alleen maar goed doen, zeker omdat het kennelijk al een zo lang bestaand probleem is dat ook niet met alle providers/simkaarten voorkomt.
Volgens LG ligt het aan de provider/simkaart, wat me op zich ook niet onwaarschijnlijklijkt, aangezien het probleem niet met alle providers/simkaarten optreed, dus de informatie van de T-Mobile-specialisten waarom het een softwareprobleem zou betreffen zou goed van pas kunnen komen.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Zazzu,

Helaas hebben wij geen invloed op deze software, deze versie van Android is van Google. De urgentie om dit probleem aan te pakken lijkt echter te ontbreken. Ook in andere landen worden deze problemen ervaren, het is dus niet gebonden aan Nederland.

Ik zou willen dat wij hier meer voor je in konden betekenen, maar helaas kunnen wij hier verder niets voor je aan veranderen. Doorsturen naar andere partijen vind ik altijd vervelend, maar in dit geval raad ik je toch aan om melding te maken via Google Support.

Als wij nog iets voor je kunnen betekenen, laat het dan weten en houd ons op de hoogte!
Hallo David,

Het is inderdaad zo dat dit probleem ook in andere landen en bij andere providers lijkt op te treden, maar de vraag is dan nog steeds of dat komt door keuzes van T-mobile/de providers of keuzes van Google of LG. Duidelijk is dat beide partijen invloed kunnen hebben, want niet op alle netwerken/met alle SIMs treedt dit probleem op, en ook bij T-Mobile NL lijkt het niet met alle toestellen voor te komen. Vooralsnog is het zo dat T-Mobile stelt dat het aan het toestel ligt en LG stelt dat het aan de SIM/het netwerk ligt (misschien niet geheel verrassend), Maar zo kan je lang van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Afhankelijk van de oorzaak van het probleem kan het worden opgelost door ofwel de gegevens die op de sim/door het netwerk aan de telefoon worden te corrigeren (als de oorzaak bij T-Mobile ligt) ofwel door de software te modificeren of corrigeren (als de fout bij T-Mobile ligt door die fout in software op te vangen of als de fout bij LG of Google/AOSP ligt door die fout in de software te verbeteren)

Voor dat laatste zou het handig zijn te weten hoe/of de velden voor de voicemailgegevens door T-Mobile gezet worden, dan kan tegelijk ook worden uitgesloten dat het daaraan ligt. Daarnaast kan dan een specifiekere bugmelding worden aangemaakt of doorgegeven, wat doorgaans sterk bijdraagt aan een snelle verbetering om die bug op te heffen. De code die de waarden uitleest is voor zover ik kan nagaan te vinden in het android-onderdeel com.android.internal.telephony.

Ik wil dus graag weer terug naar LG of Google, maar het zou het veel makkelijker maken om daar ook wat gedaan te krijgen als uitgesloten is dat het aan T-Mobile ligt. Dat laatste zou erg aannemelijk zijn als T-Mobile de bewuste waarden correct aanbiedt aan het toestel. Omdat ik begrepen heb dat de specialisten van T-Mobile hebben geconcludeerd dat het aan het toestel moet liggen, zullen ze ook moeten hebben gekeken naar de gegevens die T-Mobile via simkaart en/of netwerk aan het toestel doorgeeft. (om te verifieren dat die conform de specificaties zijn) Ik neem dan ook aan dat die gegevens zonder veel moeite terug te vinden zijn.

Het zou dan volgens mij, maar uiteraard zullen specialisten dat beter weten, gaan om de waarden voor EF_MBDN (4.2.60) EF_MBI (4.2.62) beschreven in de SIM-specificatie (ETSI TS 131 102 V13.3.0) op pagina's 67&68.
Reputatie 7
Badge +20
Hi zazzu,

Het lijkt erop dat jij wel je research hebt gedaan en aardig wat verstand hebt hiervan. Ik ben zelf geen software specialist en kan je dus inhoudelijk niet veel vertellen hierover. Heb je dit idee/oplossing van jou ook al gedeeld via Google Support? Ik snap dat je niet van het kastje naar de muur gestuurd wilt worden, maar wellicht levert zo'n melding jou wel wat op. Onze specialisten hebben ernaar gekeken en zij geven aan dat we er niks mee kunnen doen. Ik weet dat je op een ander antwoord zit te wachten, maar helaas kunnen wij hierin weinig betekenen.
Het is inderdaad niet het antwoord waar ik op zit te wachten, maar ik snap ook wel een beetje dat ik dat hier niet kan krijgen. Overigens heb ik van Google helaas nog niet teruggehoord.

Wat ik jammer vind is dat het kennelijk lastig is om de resultaten van het werk wat al is gedaan door de specialisten van T-Mobile (die hebben tenslotte uitgezicht dat het een softwareprobleem is, al een belangrijk deel van het werk wat gedaan moet worden om het probleem op te lossen) niet wat uitvoeriger kan worden gedeeld. Met die resultaten en de technische informatie die ten grondslag ligt aan de conclusie van T-Mobile zou het vervolgens relatief eenvoudig zijn naar Google/AOSP toe te stappen en om een oplossing te vragen.
Ik heb ook dit probleem met mijn recentelijk aangeschafte Nexus 5x. Hoewel het geen ernstig probleem is, deel ik het ongenoegen dat T-mobile de technische informatie niet deelt op basis waarvan zij de conclusie trekken dat dit aan de Android software ligt. Als het echt is uitgezocht, kan er geen reden zijn om die behulpzame informatie niet te delen.

Overigens heb ik reden om te vermoeden dat het toch aan de simkaart instellingen ligt: Als ik mijn T-mobile simkaart in mijn Nokia 105 reserve 'dumbphone' stop, heb ik precies hetzelfde probleem (lang drukken op de 1 toets voor voicemail werkt niet). Als ik een simkaart van een andere provider gebruik, werkt het perfect.
Reputatie 7
Badge +20
@0b5cur1ty

Welkom op ons forum!

Niet alle informatie is vanuit ons publiek met iedereen te delen. Wanneer onze technische collega's hier reden toe zien dan delen zij dit ook zeker met de leverende partij, hier hebben wij verder geen inzicht in.

Als we je echter ergens anders bij kunnen helpen, laat het dan weten.

Reageer