Beantwoord

Nexus 5 foutmelding bij voicemail instellen



Toon eerste reactie

46 reacties

Op zich zou ik het vreemd vinden als de informatie niet te delen zou zijn, tenslotte zijn het voor zover ik kan nagaan vermoedelijk eigenlijk al publieke gegevens die iedereen met een T-Mobile SIMkaart en voldoende technische kennis gewoon uit zou kunnen lezen. Helaas ben ik niet zo iemand.

Vooralsnog houd ik het op basis van de beschikbare informatie erop dat het een 'carrierprobleem' is, geen telefoonprobleem. Ik vind het dan ook erg jammer dat T-Mobile hier schijnbaar niets aan lijkt te willen doen, noch uit lijkt te willen leggen waarom het niet netwerkgerelateerd zou zijn. Verder lijken in ieder geval recent geen publieke bugmeldingen te zijn gedaan met betrekking tot de voicemailpreset, dus ogenschijnlijk zien de technische collega's ook geen reden om iets aan de softwarefabrikant hierover te melden, ook hierbij zou ik dat een lastig navolgbare keuze vinden.
Reputatie 7
Badge +15
Hey Zazzu,

Ik vind het vervelend dat je het idee hebt dat wij hier niets aan willen doen. Een van onze software-specialisten heeft dit onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat dit probleem helaas bij Google ligt.

Sorry dat we je niet verder kunnen helpen! Mocht je nog andere vragen hebben dan weet je ons uiteraard te vinden. 🙂
Ik kan natuurlijk uiteindelijk alleen afgaan op wat ik zie, en dat is dat het niet werkt, en dat daar vooralsnog geen verandering in is gekomen. Omdat het bij diverse andere netwerken/sims wel werkt, is de sim/het netwerk van T-Mobile NL in iedergeval een relevante factor in het probleem. Maar het kan natuurlijk best zijn dat de sim/het netwerk op zich prima aan de standaarden voldoet, en dat de telefoonsoftware er fout mee omgaat. In dat geval had ik echter inmiddels na >1 jaar wel verwacht dat de software-specialisten van T-Mobile die het onderzocht hebben hier bugmeldingen over hadden gedaan. In de publieke bugtrackers van AOSP en Nexus-Android zijn zulke meldingen echter niet terug te vinden.

Het is lastig te kiezen wie ik moet geloven, Google&LG die aangeven dat het in het speelveld van de provider ligt, of de provider, die aangeeft dat het aan de telefoonsoftware ligt. Vooralsnog ben ik geneigd af te gaan op het feit dat de functie bij andere providers wel werkt, en dus in iedergeval in bepaalde omstandigheden functioneert. Van wat ik verder gezien heb is bij patches in de software die voor bepaalde andere providers zijn aangebracht, ook duidelijk aangegeven dat die noodzakelijk zijn vanwege keuzes van de provider.

Als ik een bugmelding van de betreffende T-Mobile-medewerker over dit probleem zie, of een patch tbv T-Mobile NL, weet ik natuurlijk dat jullie er iets aan doen, anders is dat voor mij onduidelijk.
Het is nog steeds, ook bij Android 7.0, onmogelijk bij T-Mobile een voicemailnummer in te stellen, en het is ook nog niet door T-Mobile ingesteld. Ook is de afgelopen tijd nergens in de AOSP/Android/Nexus-bugtrackers een bugreport van T-Mobile hierover opgedoken, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.

Als de T-Mobiletechnicus mij van de benodigde informatie zou voorzien, zal ik hem graag het werk van het opstellen van een bugreport daarover uit handen nemen.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Zazzu,

Onze specialist gaat er begin volgende week voor je naar kijken. Als het dan bij hem ook niet werkt zet hij het door. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat je een report hoeft te gaan schrijven.

Zodra ik iets weet laat ik het je weten.
Ik ben natuurlijk heel benieuwd of er iets nieuws is, maar ik zal het wel zien verschijnen.
Is het nog gelukt er naar te kijken? Op mijn telefoon is het verschijnsek in iedergeval nog steeds aanwezig, en ik heb geen bugmeldingen/updates gezien, maar die zou ik natuurlijk ook gemist kunnen hebben.

Ik heb trouwens wel nog een analyse van dit probleem (met betrekking tot een andere telefoon en de Deutsche Telekom als provider) gevonden, ook hier kwam de betreffende gebruiker uit op een incompatibiliteit tussen SIM en telefoon-software, waarbij volgens de gebruiker misschien beide partijen blaam treft (maar algemeen is de mening dat de Deutsche Telekom de SIM gewoon niet goed heeft geprogrammeerd), en waardoor het ook helaas eigenlijk vanzelfsprekend is dat de klant van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

De genoemde sim-variabelen daar waren EFmbdn; 0x6fc7, EFsst Service N°53 en EFust Service N°47; 0x6f38. EF_MBDN of EF_MN(CPHS) waren de variabelen waar ik eerder op uitkwam.

Aangezien veel andere providers kennelijk een niet-problematische SIM-configuratie hebben gekozen hoop ik dat T-Mobile dat ook zou willen doen (anders ben ik best benieuwd naar de reden dat niet te doen), mocht er dus een goede reden zijn om een dergelijke SIM-configuratie te blijven gebruiken, hoop ik dat T-Mobile wat meer druk op Google zou willen uitoefenen om de software compatibel met T-Mobile te maken.

In mijn ogen is het in iedergeval zo dat een klant van T-Mobile voor zijn geld in iedergeval een goed werkende SIM zou mogen verwachten. Ik kan me niet voorstellen dat T-Mobile dat anders zou zien.
Ik ben heel beniwued of T-Mobile nog tijd heeft gevonden te kijken naar het probleem, ondanks diverse updates van de telefoonsoftware in de tussentijd is er helaas niets veranderd.
Reputatie 7
Badge +15
Hey Zazzu,

Ik ga even bij David navragen met wie hij hier nog contact over heeft gehad. We komen er bij je op terug! 🙂
Amy, bedankt, ik ben heel benieuwd. Ik denk dat het probleem uiteindelijk misschien pas kan worden opgelost als T-Mobile en Google een congruente visie bereiken over wat de juiste interpretatie is van de bewuste variabelen van de SIM. Ik vind het ook jammer, begrijp ook vooral niet goed, dat T-Mobile heeft gekozen voor de tenminste wat onconventionele inhoud van die variabelen. Wat uitleg daarover zou dus ook prettig zijn, als geen oplossing in zicht is.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Zazzu,

Onze specialist heeft het nog eens getest met het toestel en geeft aan dat het zou moeten werken als je de 1 ingedrukt houdt. LG zelf geeft ook aan dat dit gewoon zou moeten werken.

We horen graag of het gelukt is!
Helaas werkt het bij mij nog steeds niet.

LG had mij eerder ook al geschreven dat het zou moeten werken (https://forum.t-mobile.nl/overige-toestelmerken-365/nexus-5-foutmelding-voicemail-instellen-229848?postid=1316425), en uiteraard zou het ook inderdaad moeten werken. Dat het bij de test door de T-Mobilespecialist ook werkt, zou misschien verklaard kunnen worden door een andere programmering van de SIM, misschien dat T-Mobile bij recentere (of oudere) SIMs de variabelen met te telefoon compatibele waarden heeft gegeven. Wellicht heeft de specialist daar zicht op, zodat hij/zij kan inschatten of het voor mensen bij wie het niet werkt zinvol zou kunnen zijn de SIM te vervangen.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Zazzu,

We kunnen uiteraard proberen om een nieuwe simkaart het probleem oplost. Ik heb je zojuist een nieuwe simkaart toegestuurd. Je ontvangt deze binnen drie werkdagen. Vergeet 'm niet eerst te activeren voordat je de simkaart gaat gebruiken. Ik hoop dat een nieuwe simkaart de oplossing is. Houd je ons op de hoogte?
Ik ben benieuwd, het zou best kunnen dat bijvoorbeeld juist oudere simkaarten nog een ingesteld/instelbaar voicemail nummer hebben. Bij Lag had men meen ik een vodafone-sim gebruikt om te testen.

Ik zal laten weten wat het resultaat is.
De simkaart lag kennelijk al tussen de post... Helaas werkt het nog steeds niet, aangezien het met andere simkaarten (van andere providers of T-Mobile) wel werkt, gabik ervan uit dat het inderdaad aan de programmering van de betreffende sims ligt. Zoals ik het heb begrepen werkt het niet als de simkaart wel aangeeft dat een voicemailnummer is gezet in de variabele daarvoor, terwijl dat niet zo is, als de simkaart aangeeft dat geen voicemailnummer is gezet, kan je op de telefoon een nummer instellen als voicemailshortcut, en als is aangegeven dat een nummer is gezet en dat bevind zich daadwerkelijk in de variabele, is dat vooringesteld onder de 1.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Zazzu,

De suggesties beginnen een beetje op z'n eind te lopen.. Onze specialist vraagt nog of je de simkaart in een ander toestel kunt testen en of het dan wel werkt? Anders zou het nog aan de netwerkinstellingen kunnen liggen.

We horen het van je!
Ik heb een kaart van een andere provider in mijn Nexus 5X (instellingen ongewijzigd) geprobeerd, bij die kaart werkt de 1 om voicemail te bellen ook op mijn Nexus 5X, de T-Mobilekaart had ook in het andere toestel geen voicemailshortcut onder 1, terwijl de andere kaart dat in dat toestel wel een shortcut had. Dit strookt ook met de ervaringen die eerder hier zijn geplaatst (o.a. https://forum.t-mobile.nl/overige-toestelmerken-365/nexus-5-foutmelding-voicemail-instellen-229848?postid=1319522).

Het lijkt dus aan de SIM(-instellingen) te liggen, zoals ik eerder al had aangegeven is de programmering van de SIM-parameters op de T-Mobilekaart vermoedelijk onconventioneel.

Diverse andere netwerken lijken samen met google patches voor voicemailnummers te plaatsen (bijvoorbeeld diverse bestanden onder https://android.googlesource.com/device/lge/bullhead/+/android-7.1.1_r22/overlay/frameworks/base/core/res/res). Ik weet zeker dat een T-Mobile-specialist zal weten wat te doen om een correctie in de firmware te krijgen, als het om de een of andere reden niet mogelijk of wenselijk is de sim-programmering aan te passen.
Reputatie 2
Badge +2
@zazzu

Vervelend dat het nog steeds niet werkt, maar ik zal je gelijk duidelijkheid geven omtrent deze zaak.
Als een factory reset niet helpt kunnen wij niks doen om dit alsnog werkende te krijgen en dat is jammer, maar ik ben liever eerlijk!
Een factory reset helpt, zoals ook verwacht kan worden, niet.

Bedankt in iedergeval voor de duidelijkheid over dat er niets aan gedaan zal worden, gezien andere providers het wel werkend krijgen (ofwel door conventionelere keuzes bij de sim-programmering, ofwel door in samenwerking met google specifieke patches voor het netwerk te laten includeren(zoals bijvoorbeeld https://android.googlesource.com/device/lge/bullhead/+/afa3156664649ad5f066b00445254b3b514afa5e)), is het op het oog niet zo zeer een zaak van 'niets meer kunnen doen' door T-Mobile NL, maar van 'niets meer willen doen'. Ik vermoed dat Google niet zomaar voor MCC204 MNC16,20,98 patches van mij zal aannemen, van een T-Mobilemedewerker vermoedelijk wel, het aanpassen van SIM-parameters ligt natuurlijk sowieso niet in mijn macht.

Ik vidn het natuurlijk erg jammer, maar het lijjkt niet anders te zijn.
Overigens is het probleem ook nog in Android 8.0 aanwezig. Jammer dat het niet wordt gepatched voor het T-Mobile-NL-netwerk of misschien vooral dat T-Mobile de SIM niet aanpast.
Versie 8.1 heeft het helaas ook niet verholpen. Ik heb onlan gs overigens ook nogmaals kunnen vaststellen dat het gerelateerd is aan de sim-kaartprogrammeering van T-Mobile, aangezien het met andere wel werkt.

Het is erg jammer dat T-Mobile pretendeert niets hieraan te kunnen doen.

Reageer