[Review] OnePlus 7 Pro: Mag het ietsje meer zijn?

  • 8 July 2019
  • 0 reacties
  • 964 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4


Onlangs heb ik een review geschreven over de OnePlus 7. Deze reguliere versie mocht ik van T-Mobile testen. Dit heb ik afgezet tegen mijn oude vertrouwde OnePlus 3 en Samsung A8. Zo’n nieuw toestel testen heeft wel een nadeel. Zeker ten opzichte van een toestel van 3 jaar oud. Het is gaan kriebelen. De neergaande accu van de OnePlus 3 vond ik lastiger. Een dagje weg betekende plannen om niet zonder accu te komen. Zeker gezien ik een toestel best we intensief gebruik. Het voelde niet fijn om bij een concert te staan met een bijna lege accu of een avondje weg en net een paar procent over hebben voor je thuis bent. Zeker niet als je de laatste bus moet halen. Ik ben dus overstag. Toch heb ik niet voor de reguliere OnePlus 7 gekozen, maar voor de stevigere OnePlus 7 Pro. Was het nodig? Dat zal uit deze review blijken.

Unboxing party

Het unboxen van de OnePlus 7 Pro is niet veel anders dan bij de reguliere 7. Alles wat nodig is om te starten zit erbij. Smartphone met een standaard screenprotector, Warp lader, papierwerk en een tooltje voor het los maken van de simkaarthouder. Maar ook een TPU case; zo’n gelachtig hoesje tegen stoten. Erg fijn, aangezien accessoires voor de OnePlus - naast T-Mobile shops - niet altijd even gemakkelijk te krijgen zijn. Bovendien voldoet hij voor mij prima, omdat hij de nebula blauwe kleur nog prima laat zien. Een stijlvolle kleur naar mijn mening. De andere beschikbare kleuren zijn amandel en mirror grey.


Het eerste aanzetten werkt niet anders dan op de reguliere OnePlus 7, of enige andere (Android) smartphone. Vragen beantwoorden, instellen en data overzetten. Wat daarbij zeker goed helpt is de OnePlus Switch app. Iets dat ik niet eerder getest heb. Het werkt door middel van een hotspotprincipe, waarbij grote hoeveelheden gegevens en instellingen in korte tijd overgezet kunnen worden. Niet alles wordt meegenomen, zoals instellingen voor bankierapps of sommige spellen.


One small step

Na het opstarten en het overzetten van de apps kon het inrichten beginnen. Zo heb ik de kleur van het scherm warmer gemaakt, wat net iets prettiger kijkt dan de standaard ingestelde blauwe gloed. Dan het instellen van de toegang tot het toestel. Standaard moet je een pincode invoeren. Daarnaast heb je ook andere opties, zoals biometrische toegang; lees vingerafdrukscan en gezichtsherkenning. In tegenstelling mijn eerdere toestel moet de vinger niet over een sensor geswiped worden, maar stil op het scherm geplaatst worden. Dit werkt goed, al wordt de vinger niet altijd goed herkend. Ik heb daarom een nieuwe scan gemaakt, waarna het beter lijkt te werken. Gezichtsherkenning heb ik uit gezet. De reden hiervoor is de grote nieuwigheid; de selfiecamera. De feature an sich werkt prima. Je kunt kiezen of het scherm gelijk geopend wordt of dat je daarna nog een swipe over het scherm moet doen. Iedere keer dat het toestel het gezicht scant wordt de selfiecamera geactiveerd en komt deze omhoog. De selfiecamera zit namelijk niet in het scherm zelf maar is automatische uitschuifbaar in de bovenzijde van de telefoon. Aangezien ik het toestel veel gebruik en dus ook geregeld unlock schuift de camera vaak omhoog. Dat voelt niet helemaal lekker. Misschien onterecht, maar het zekere voor het onzekere.

Mobile cinema
Het voordeel is wel dat er geen notch of druppel in het scherm zichtbaar is, zoals bij veel gangbare toestellen. Dit vind ik de grootste plus, omdat ik een notch erg lelijk vind. Dit was voor mij een belangrijke reden om voor dit toestel te gaan. Het scherm zelf heeft een hogere resolutie dan de reguliere OnePlus 7. Hoewel ik sceptisch ben over hoge resolutie schermen zag het scherm er toch net iets verfijnder uit dan de reguliere OnePlus 7. Dit is niet enkel te wijten aan de resolutie, maar ook aan de hogere 90hz verversingssnelheid in het Fluid Amoled scherm met HDR10 ondersteuning. De reguliere variant heeft 60hz. Hierdoor zijn bewegende beelden een fractie soepeler. Het totaalplaatje is een erg mooi, strak beeld. Ik heb hierbij dezelfde trailers bekeken als bij mijn eerdere review. Dit beeld leek net wat meer gedetailleerd en gebalanceerd met een dieper kleurspectrum. Al snel besefte ik mij dat ik meer trailers en demonstratiemateriaal zat te kijken. Bij Netflix viel mij op dat wel HDR ondersteund wordt, maar geen 4k ondersteuning aanwezig is. Het plaatje is nog steeds goed. Zeker voor een smartphone.

Een nadeel is de curved vorm van het glas en de afgeronde hoeken. Daar waar dit bij de Samsung nog een stukje bijdraagt aan de functionaliteit, heb ik dat hier nog niet uitgevonden. Het zorgt ervoor, net als bij de afgeronde hoeken, dat het beeld bij een verkeerde kijkhoek vertekend. Zeker als content door middel van een vingerbeweging beeldvullend gemaakt wordt. Bij sommige apps uit zich dit met beeld dat net wat raar afgesneden worden. Ik ben nog niet tegen gekomen dat functionaliteit daardoor niet meer werkt, maar mooi is het niet. Als een knop rond het curved glas zit dan kan het soms een extra aanraking nodig zijn om de actie in gang te zetten.

Trailer Star Wars: The Mandalorian (4K HDR)

Als muziek in de oren
Ook deze versie heeft Dolby Atmos beschikbaar. Bij vergelijk was de speakerkwaliteit aanzienlijk beter. Ik vond het geluid voller en zuiverder klinken. Via mijn OnePlus Wireless bullets merkte ik echter geen verschil met de OnePlus 7. Wel met de eerdere OnePlus 3. Het geluid klinkt met de nieuwste modellen prima. Ook nu heb ik een rondje hardgelopen en was het geluid beter te verstaan en heb ik geen storingen meer ervaren, zoals ik dat afgelopen week nog wel heb ervaren met de OnePlus 3. De connectie is beter en stabieler door de hogere versie BlueTooth. Als gevolg hiervan heb ik geen drops bemerkt tijdens het streamen van muziek of podcasts.

Ook het vastleggen van mijn runs ging prima. Al gebruik ik tegenwoordig een smartwatch met GPS en Glonas. Vergelijk leverde gelijkende resultaten op tussen de watch en de OnePlus. Al is hij bij een langere run de GPS verloren en heeft hij deze niet opnieuw opgepakt. Dit lijkt eenmalig te zijn geweest voor de OnePlus.

Trailer Disney's: Mulan (4K HDR)

It's a snap
De OnePlus levert overdag een prima plaatje op. Het ziet er net en strak uit. Ook hier weer een prima stap vooruit ten aanzien van de OnePlus 3. Maar dat was eigenlijk niet anders dan verwacht. Het zal het ongetwijfeld niet halen bij het camerageweld van de Apple iPhone 11, maar toch levert de OnePlus 7 Pro een scherp, contrastrijk en kleurrijk plaatje. Wel levert de standaardinstelling een breed formaat foto op. De nachtfunctie heb ik geprobeerd, maar ben ik nog niet helemaal over uit. Het lijkt een beter resultaat op te leveren, maar ik mis hier nog detail. Daar ga ik nog verder mee aan de gang.

Erg benieuwd wat het camerageweld van de aanstaande OnePlus 7T (Pro) aan extra's toevoegd. De specificaties zien er veelbelovend uit.


Het filmen is niet anders. Het geheel levert een kleurrijk, filmisch plaatje op. Ik heb daarbij zowel materiaal in 4k als in Full HD HFR (High Frame Rate) geschoten. Ook heb getest met de slow motion functie. Zeker de HFR levert een mooi vloeiend beeld op, waarbij beelden ondanks de snelle bewegingen vloeiend en scherp bleven.


De dag door
De accuduur is prima toereikend voor mij. Ik kom prima de dag door zonder extra te laden. Vaak nog genoeg voor de volgende ochtend. En dat bij regelmatig sporten, muziek luisteren, socials, lezen, synchroniseren met smartwatch, etc. Voor mij een prima resultaat met de 4.000mAh accu. Iets groter dan de reguliere OnePlus 7, maar in praktijk gecompenseerd door een hoger verbruik. Dit door met name het scherm.

Over het onderhoud van het toestel kan ik nog een keer mijn loftrompet laten schallen, maar het is niet anders dan bij de reguliere OnePlus 7 of de OnePlus 3. Dat zit goed. Er komen zeer geregeld updates uit. Al kan de uitrol daarvan wel even duren. Gelijk na het uit de de verpakking halen waren er meerdere updates gepland. Ten tijde van de omruil was net voor de OnePlus 3 nog een nieuwe Androidupdate gepland. Dat geeft een prima gevoel dat de toestellen up to date blijven en dus lang mee kunnen gaan.


That's a wrap
Dan nu terug naar mijn beginvraag; was het nodig? Nee, natuurlijk niet. Ik had net zo goed de accu van de OnePlus 3 kunnen vervangen en er nog minstens een jaar mee kunnen doen. Zoals gezegd wordt het toestel nog steeds onderhouden. Aan de andere kant zou ik absoluut niet terug willen. De OnePlus 7 Pro is een heerlijk toestel met een prachtig scherm. De camerafunctionaliteit behoeft nog wat verbetering, maar over het algemeen zien de foto's er kleurrijk en scherp uit. Ten aanzien van de OnePlus 7 is het verschil niet extreem, maar voor mij groot genoeg om voor de Pro te gaan. Doorslaggevend is daarbij de afwezigheid van de notch, de hogere resolutie en de Fluid 90Hz. Het is net wat verfijnder. Al is de OnePlus 7T (Pro) natuurlijk alweer onderweg om daar weer een schepje bovenop te doen.

Wat is er top?

V Kracht en snelheid
V Oxygen is een fijne, relatief schone versie van Android
V Fluid Oled scherm en weergave
V Geen notch in het scherm
V Geluidsweergave door Dolby Atmos
V Ondersteuning en updates

Wat kan er beter?

X Niet optimaal qua camerafirmware (volgt waarschijnlijk nog)
X Geen toegevoegde waarde curved scherm en wegvallen beeld door afgeronde hoeken
X GPS werd niet meer opgepakt na weggevallen te zijn tijdens run

0 reacties

Geen reactie

Reageer