[Review] OnePlus 7: upgraden of niet?

  • 21 June 2019
  • 3 reacties
  • 5043 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

“Oh nee toch? Dit gaat me waarschijnlijk geld kosten.” Dat was de eerste gedachte toen ik de OnePlus 7 uit de verpakking haalde. Maar ik ben, hoewel het misschien anders lijkt in deze review, een sucker voor nieuw speelgoed. En dit toestel staat hoog op mijn verlanglijstje en de reden waarom is eigenlijk wel bevestigd; snel, krachtig en een goede ondersteuning.

Vroeger... of eigenlijk nu

Ik heb nu een OnePlus 3 en een Samsung A8. De eerste heb ik in 2016 aangeschaft, omdat ik een krachtige telefoon wilde met dual sim. Een paar jaar geleden werd je al snel gedwongen om voor een smartphone met zulke specificaties tot importeren over te gaan. Een meer high end toestel met dual sim was toen schaars, maar gelukkig is dit tegenwoordig al meer een standaard geworden. Ik gebruik mijn toestel veelvuldig om muziek te luisteren met de OnePlus Wireless Bullets, te surfen op het web, foto’s te maken, op de community andere klanten te ondersteunen, etc.

Mijn ervaring is daarmee misschien wat bevooroordeeld. Ik ben absoluut fan van dit merk. Ik was dan ook erg blij dit toestel te mogen proberen. Of eigenlijk ben ik een beetje angstig. Moet ik nu gaan upgraden? Mijn OnePlus 3 begint, ondanks dat ik nog steeds updates krijg, wel te verouderen. Zeker de accu begint langzaam aan capaciteit te verliezen.

Het tweede toestel is een werktelefoon en gebruik ik nauwelijks in mijn vrije tijd. Het doet voor mij wat het moet doen; Bellen, mail en berichten versturen. Maar ervaring met bijvoorbeeld de Dolby Atmos ondersteuning heb ik niet echt.

The box is here

Vorige week kreeg ik het pakketje binnen. Het uitpakken kon beginnen. Gaaf; het glimmende toestel pronkt in de verpakking tussen een pakketje met handleiding en een snelle oplader voor Fast Charge. Het was even uitvechten wie thuis de telefoon als eerste mocht uitproberen. Helaas, ik heb verloren. Maar misschien maar goed ook, want dan komt de kritische noot misschien eerst naar voren. Of niet.

De eerste opstart

Dat ging soepel. De standaardvragen beantwoorden, zoals WIFI instellen, koppelen met e-mail, privacystatements, etc. Dit gaat soepel. Daarna is het mogelijk om bestanden van mijn oude OnePlus over te zetten naar de OnePlus 7. Hiervoor is een vooraf geïngestalleerde app aanwezig. Hiervoor kies ik nu niet, omdat ik dit toestel alleen test.

Alle stappen zijn doorlopen. Nu kan het beginnen. Bijna dan. Eerst moet ik de telefoon afstaan. Anderen willen ook spe... testen. De eerste reactie is dat het scherm vloeiend is, hoewel het niet de verfijning heeft van de 90hz die op de OnePlus 7 Pro aanwezig is. Zeker in combinatie met de krachtige processor en geheugen. Ook komen er geregeld tips tevoorschijn, die slim inspelen op het gebruik. Bijvoorbeeld voorstellen over het inrichten van mijn beide simkaarten of over het plaatsen van apps. In die zin is het een stapje vooruit. Leuk, maar niet bijster nodig.

Let's play!

Dan Netflix en Youtube aanzwengelen. De OnePlus 7 heeft immers een 4K weergave ondersteuning op een scherm met een iets hogere resolutie dan HD en ondersteund HDR. Bij Netflix start ik de serie ‘Our Planet’ op. Een serie die visueel op mijn OLED TV van het scherm af spettert. Zeker met de HDR ondersteuning via Dolby Vision. Op de OnePlus wordt HDR ondersteund, maar enkel een basisvariant. Dat haalt niet weg dat het er strak uit ziet. Mooi detail en diepe contrasten zijn het gevolg. Dolby Atmos wordt evenmin door de app ondersteund. Wel door de telefoon, waardoor er een kraakhelder, ruimtelijk geluid wordt gecreëerd door het toestel op mijn OnePlus bullets.

Trailer Disney's Lion King (4K HDR)


Op Youtube zoek ik naar enkele 4K HDR en HFR trailers, zoals degene van de live action versie van de Lion King en Star Wars Episode 9. De trailers zijn in 4K beschikbaar, maar kennelijk ondersteund de Youtube app dit niet op de OnePlus. Waarschijnlijk in combinatie met de afwijkende resolutie van het scherm. De maximaal te kiezen resolutie is 1080p (full HD). Toch is er een prachtig gedetailleerd beeld te zien. De haren op de leeuwen zijn te tellen. Ook hier doet de Dolby Atmos functie zijn werk. Nu moet ik wel aangeven dat ik luisterde via mijn OnePlus Wireless Bullets. Zonder de hoofdtelefoon is het geluid beduidend vlakker. Zowel bij Netflix als bij Youtube.

POV Expedition Everest at Disney's Animal Kingdom (4K HFR60)


Ik vraag me persoonlijk af in hoeverre je baat hebt bij de 4K weergave op de telefoon. Zeker gezien de afmetingen. Een groot scherm, zoals een grote OLED tv, hebben door de gemiddelde afmeting een meerwaarde. Op een klein scherm zie ik weinig directe meerwaarde. HDR is een leukere functie, dat het beeld veel meer tot leven wekt. Zeker als je geregeld naar ondersteunde video- of gamecontent kijkt.

Trailer Star Wars: The Rise Of Skywalker (4K HDR)

Dan Deezer aan. Wat stevigere muziek van Rammstein en de wat meer blues geïnspireerde Rag 'n' Bone Man voor een mooi vergelijk. Beiden klinken, ondanks de beperkte bitrate, prima. Ook hier een ruimtelijk veld door Dolby Atmos. Dat moet beter getest worden. Hardloopschoenen aan, playlist op en hardloop app aan. Tijd voor een rondje hardlopen. 9 kilometer later heb ik geen uitval van bluetooth ervaren en was het resultaat dat de muziek beter hoorbaar was gedurende het lopen. Ook de locatie was sneller gevonden. Dit zijn punten die ik bij mijn huidige telefoon als iets minder ervaar. Al moet ik toegeven dat locatie en bluetoothconnectie na de geregelde updates al een stuk beter en stabieler was geworden. Dit vind ik dan ook een pluspunt. De OnePlus 3 wordt nog steeds volop geüpdate. Zo heb ik onlangs Android versie 9 (Pie) ontvangen. Welke ook aanwezig is op de OnePlus 7. Deze laatste heeft inmiddels ook al diverse updates ontvangen, waarbij ook op de OnePlus community gevraagde features zijn toegevoegd. Dit is kenmerkend voor dit merk; er wordt daadwerkelijke geluisterd naar de klant. Dat maakt dat dit merkt snel aan populariteit wint. Niet te vergeten; ook de stevige specificaties in combinatie met een scherpe prijs helpen daar natuurlijk bij.

Locked

Of eigen unlocken van het scherm. Je wilt natuurlijk dat jouw foto's, apps en andere gegevens veilig zijn, maar wel vliegensvlug erbij kunnen. Uiteraard heb je de klassieke pincode, wachtwoord of patroon. Er zijn ook geavanceerdere, biometrische methoden beschikbaar; vingerafdruk en gezichtsherkenning. Die eerste zich achter het scherm. Dus geen geklier op de achterzijde via een onhandige opnening in de bumper of net te dicht bij de cameralens. Niemand wil dat die lens vet wordt, waardoor een onvergetelijk moment vaag wordt weergegeven op de foto. OnePlus 7 heeft de vingerafdrukoptie achter het scherm zitten. Eerlijkheidshalve ben ik er niet kapot van. We hebben twee afdrukken opgeslagen. Mijn ervaring is dat de afdruk niet lekker herkend werd. Dit werkte niet fijn. De gezichtsherkenning werkt daarentegen als een zonnetje. Het scherm werd razendsnel, zonder extra handelingen unlocked. Erg fijn. Zo kon ik snel verder met testen of een e-mail inzien.

Say cheese...

De camera doet zijn werk. Hier is gekozen voor 3 camera’s aan de achterzijde en een selfiecamera aan de voorzijde. Deze is in de vorm van een druppel zichtbaar en wordt door de software zo goed mogelijk verborgen bij het gebruik van het scherm. Bijvoorbeeld door het onderdeel te laten zijn van de informatiebalk, waarin de provider, bereik en accustatus zichtbaar is. Bij filmpjes wordt de balk zwart, waardoor de druppel niet in beeld valt en verborgen is.


Ik ben snel tevreden met de foto’s. Op mijn OnePlus 3 maak ik voornamelijk 4K resolutie foto’s met HDR, waardoor contrast, helderheid en kleur een boost krijgen. Deze zien er in mijn ogen prima uit. Ook als ik de foto’s bijvoorbeeld naar mijn TV cast. Dit is in de basis niet anders bij de OnePlus 7. Ook deze telefoon levert een prima gevoelige plaat. Belangrijke nieuwe feature is een groothoeklensperspectief. Al lees ik dat de meer gevorderde fotografen issues ervaren, die in volgende updates zouden moeten worden opgelost. Ook dit onderschrijft het oplossend vermogen van het merk.

Accu leeg

De accu heeft een capaciteit van 3.700mAh. Beduidend meer dan mijn huidige telefoon. Daar tegenover staat dat het scherm ook groter is. Een grote accu als deze is ook nodig om de dag door te komen. Hoewel accu’s grotere capaciteit krijgen betekent dit niet per sé dat de telefoon ook langer te gebruiken is. In mijn geval ging de telefoon geruime tijd mee. 4K HDR filmpjes of games slurpen meer energie en dan gaat de accu een heel stuk sneller leeg, maar over het algemeen kon ik hem makkelijk een dag zijn werk laten doen. Zonder dat ik in de zenuwen hoefde te zitten of ik onderweg nog voldoende accu zou hebben. Nee, ik heb geen powerbank. Bij minder gebruik redde de telefoon het een ruime 2 dagen, voordat bijtanken nodig was. Wat mij betreft een prima resultaat. Al kan ik niet echt benchmarken met andere high end smartphones, zoals de S10 of de iPhone X.

Opladen is met Fast Charge razendsnel, zoals ik eigenlijk niet anders gewend ben van de voorloper Dash. Het heeft eigenlijk geen invloed of je de telefoon tijdens het gebruik laadt. Ook dan is het laden van de accu supersnel. Handig als ik de telefoon nog een boost wil geven, voordat ik wil gaan hardlopen of op de fiets spring naar mijn werk.

En nu?

OnePlus timmert met de OnePlus 7 ook weer stevig aan de weg. De telefoon is weer een mooie stap vooruit. Het toestel is snel, kijkt goed weg en het prachtige Optic Amoled en wordt voortdurend bijgeschaafd met updates. Met name de snelheid, beter stabiliteit van bluetooth en het scherm brengt mij erg aan het twijfelen om te upgraden. Al blijf ik het druppelprincipe van de selfiecamera niet mooi vinden. Het is ze vergeven. Overall is het een mooie telefoon, die zich prima kan meten met de concurrerende telefoons, zoals een Samsung Galaxy S10. Ga ik overstappen? Ik neig ernaar, maar dan misschien toch de OnePlus 7 Pro? Het maakt me in ieder geval erg nieuwsgierig naar de ervaring naar dat toestel. Te meer door de nog krachtigere specificatie.

Wat is er top?

V Kracht en snelheid
V Oxygen is een fijne, relatief schone versie van Android
V Scherm en weergave
V Geluidsweergave via bullets
V Ondersteuning en updates

Wat kan er beter?

X Niet optimaal qua camerafirmware (volgt waarschijnlijk nog)
X Geluidsweergave speaker
X Druppel voorzijde

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hele nette en duidelijk review. Je / jullie hebben er zo te zien uitgebreid de tijd voor genomen om het toestel aan enkele grondige tests te onderwerpen. Ik vind het ook goed dat je enkele voor en nadelen goed voor potentiële klanten in kaart hebt gebracht. Een mooi toestel en leuk om de mobiele ontwikkelingen vanaf de zijlijn te volgen.
Reputatie 7
Badge +4
Thanks @Seccie. We hebben hem gebruikt met de eisen die we voor ons dagelijks gebruik stellen (en een klein beetje meer). Perfect is het toestel niet, maar dat is geen enkel toestel. 😉
Reputatie 7
Super review! Ik wacht nog op je volgende review van de OnePlus 7 Pro. 😁

Reageer