[REVIEW] OnePlus 8: Dunner, lichter en mooier dan de Pro

• 22 september 2020
  • 1 reactie
  • 278 Bekeken

Reputatie 2

Na de aankondiging van de OnePlus 8-familie een paar maanden geleden. En de OnePlus 8 Pro eerder hebben beoordeeld, is het nu tijd om onze aandacht te richten op zijn niet-Pro-broer of zus, de OnePlus 8.

Vanaf €699 is dit absoluut de meeer betaalbare versie van de OnePlus 8-serie, waarbij dingen als draadloos opladen en een vernieuwingsfrequentie van 120 Hz op het scherm ontbreken.  Het is echter nog steeds best interessant met een 90Hz OLED-scherm en bijzondere kleuren.

Specs
 CPU Snapdragon 865
 GPU Adreno 650
 Scherm 6,55 inch, 1080x2400, 402ppi, vloeistof AMOLED, 20: 9, 90Hz
 Afmetingen: 160,2x72,9x8 mm, 180 g
 Camera 48 MP f / 1.75 met OIS, 16 MP f / 2.2 ultrabreed, 2 MP f / 2.4 macro, voorzijde - 16 MP f / 2.45
 Video-opname 4K - 60fps, Voorkant - 1080p - 30fps
 RAM 8 GB / 12 GB LPDDR4X
 Opslag 128 GB / 256 GB UFS 3.0 2-LANE
 Batterij 4300 mAh, Warp Charge 30T
 Kleuren Glacial Green, Onyx Black Interstellar Glow, Polar Silver
 Prijs €699 / €799

Ontwerp
Qua design is de OnePlus 8 naar mijn mening superieur aan de Pro.  Laten we direct uit de poort beginnen met de kleur.  De OnePlus 8 wordt geleverd in een diverse kleuren waaronder de kleur Interstellar Pro.

Merk op dat als je van de Glacial Green houdt waarin de Pro wordt geleverd, je die ook kunt krijgen. Interstellar Glow is een gespiegelde kleur met een regenboogkleurig verloop, dat verandert op basis van hoe het licht erop wordt gereflecteerd. Zelfs de reflecties zien er prachtig uit.

Ja, het is een vingerafdrukmagneet, en nee, de matte Glacial Green is dat niet. Dat is een kwestie van voorkeur. Je zou uiteindelijk ook een hoesje kunnen gebruiken, zoals de nieuwe Glacial Green Sandstone-hoes die OnePlus aanbiedt.

Het is echter niet alleen de kleur waardoor ik het ontwerp beter vind.  De camerabobbel is veel kleiner. Als je geen hoesje op de Pro gebruikt, steekt deze eruit als een pijnlijke duim.  Op de OnePlus 8 is de camerabobbel iets subtieler.  Ook heeft de handset als geheel een iets kleinere voetafdruk, waardoor hij gemakkelijker vast te houden is. Het is ook dunner en 19 gram lichter. Soms zoeken we naar kracht, cameraprestaties, sexy beeldschermen en batterijduur zonder te kijken naar wat dat doet met de algehele vormfactor. Het is de moeite waard om nu over te praten, want met de OnePlus 8 is het misschien wel een goede balans.

Aan de onderkant van het aluminium frame bevindt zich een USB Type-C-poort om op te laden, een luidsprekerrooster en een dubbele nano-simkaartsleuf met dualsim.

Aan de rechterkant van het apparaat bevindt zich een aan / uit-knop en een schakelaar om het geluid in of uit te schakelen. Er zijn drie instellingen: aan, trillen en stil. Het is een leuke en gemakkelijke manier om dit aan te passen, iets wat OnePlus al jaren doet. Buiten de Android-wereld heb ik deze functie alleen van Apple gezien, en ik zou willen dat meer OEM's het deden.

Ten slotte bevindt de volumeknop zich aan de linkerkant van het apparaat.  Er valt daar niet veel over te zeggen 

90Hz vloeistof AMOLED-display

OnePlus gebruikte een 6,55-inch 90Hz FHD OLED-scherm, in tegenstelling tot het 6,78-inch 120Hz QHD OLED-scherm dat in de Pro te vinden.

Het goede is dat ik denk dat er geen merkbaar verschil is tussen 90Hz en 120Hz, of tussen FHD en QHD.  We zijn al jaren gewend aan 60Hz-schermen en de vloeiende animaties op hogere verversingsfrequenties zorgen voor een prettige ervaring, maar ik vind 90Hz echt prima. OnePlus is eigenlijk de eerste die de functie ook populair heeft gemaakt met de OnePlus 7 Pro van vorig jaar.  En zoals ik al zei, ik denk niet dat iemand echt het verschil kan zien tussen FHD en QHD op zo'n klein scherm.

OnePlus bracht de vernieuwingsfrequentie van 90 Hz naar de niet-Pro-serie met de 7T, maar dat scherm was plat.  Nu zijn de randen gebogen, dus als je een fan bent van platte schermen, zoals veel mensen tegenwoordig lijken te zijn, heb je pech.

Het scherm is mooi, net als dat op de Pro. Het heeft levendige kleuren, echt zwart en vloeiende animaties.  Het slechte is alleen dat het een beetje buggy lijkt te zijn. Als je de nachtmodus inschakelt, zijn er enkele echte scrolproblemen. Tekst is onmogelijk te lezen, pictogrammen zien er vervormd uit bij het scrollen door de app-lade, en meer. Dit gebeurt zelfs bij langzaam scrollen.

Het neemt echt weg van het soepele scrollen en de animaties die ik verwacht van een 90Hz-scherm, en van wat er feitelijk gebeurt als de nachtmodus is uitgeschakeld.

Er is ook niet altijd een display, wat echt jammer is. Als je de telefoon opheft, ziet je een gebruikersinterface zoals hierboven, wat betekent dat u niet op de aan / uit-knop hoeft te drukken om de in-display vingerafdruksensor te gebruiken.

Ik wil herhalen dat het toestel een ingebouwde vingerafdruksensor heeft, een van de snelste en meest nauwkeurige op de markt. Dit is belangrijk omdat premium smartphones van Apple en Google alleen gezichtsherkenning hebben, wat tegenwoordig onbruikbaar is als je de hele tijd een masker moet dragen.

Camera
De OnePlus 8 heeft een camerasysteem met drie lenzen, maar is inferieur aan de OnePlus 8 Pro. De hoofdsensor is een Sony IMX586 met 48 megapixels, en hoewel deze hetzelfde diafragma van f / 1.75 heeft, is de sensor kleiner. Dat betekent dat de prestaties bij weinig licht niet helemaal vergelijkbaar zijn met de Pro. Er is ook geen telelens, maar wel een 2 MP macrolens. En tot slot is er een 16 MP ultrabrede sensor.

De hoofdsensor ondersteunt 4K-video-opname met 60 fps, maar er is geen 8K-video-opname zoals we tot nu toe dit jaar op verschillende Snapdragon 865-apparaten hebben gezien. Dit komt waarschijnlijk omdat OnePlus quad pixel binning wilde gebruiken voor betere prestaties bij weinig licht. De camera aan de voorkant is nog steeds beperkt tot 1080p bij 30 fps. De camera belooft wel 2x verliesloze zoomlens, ook al is er geen 2x zoomlens. Dat is gewoon wat je krijgt van zo'n sensor met hoge resolutie.

Prestaties en batterijduur
Zoals altijd bij OnePlus toestellen zijn de prestaties solide.  De OnePlus 8 bevat de beste Android-chipset op de markt, de Snapdragon 865, samen met tot 12 GB RAM en tot 256 GB UFS 3.0-opslag.

Het bevat ook een Snapdragon X55-modem voor 5G-connectiviteit, hoewel de meeste modellen alleen sub6 5G ondersteunen.  Eerlijk gezegd merk je op dit moment geen enorm verschil tussen dit en 4G, maar het zou na verloop van tijd beter moeten worden.

De levensduur van de batterij is redelijk goed en komt de dag zonder problemen door bij matig gebruik.  Het is duidelijk dat het minder wordt als je het toestel veel gebruikt, en wat ik bedoel als je een paar uur achter elkaar games op je telefoon speelt, je het voor het einde van de dag moet opladen.

Warp Charge 30T is geweldig.  Een half uur opladen houdt je een tijdje bezig.  De echte schande is dat er geen draadloos opladen is. Zelfs als hij niet het prachtige 30 W draadloze opladen had dat beschikbaar is op de 8 Pro

Conclusie 
Ik geloof dat de OnePlus 8-serie twee telefoons bevat die momenteel de beste op de Nederlandse markt zijn. Apple's iPhones en Google's Pixels zijn niet-starters zonder een vingerafdruksensor, en ik kon de software of camera van Samsung echt niet uitstaan.

Als je het mij vraagt, is de echte beslissing tussen de OnePlus 8 en de OnePlus 8 Pro. De Pro kost €200 meer voor vergelijkbare specificaties.  Het kost respectievelijk €699 en €799 voor 8 GB / 128 GB en 12 GB / 256 GB op de OnePlus 8 en €899 en €999 voor de OnePlus 8 Pro. Wat je krijgt voor die extra €200 is 30W draadloos opladen (10W als het niet de eigen oplader van OnePlus is), een betere camera met een telelens en een 120Hz-scherm.

Of die extra specificaties het waard zijn, is aan jou, maar ik vind de OnePlus 8 echt leuk. Sterker nog, ik vind hem bijna leuker, ongeacht de prijs. Het is dunner, lichter en heeft een kleinere voetafdruk. Het is mooier met zijn Interstellar Glow-kleur, en het heeft een kleinere camerabobbel.

Eerlijk gezegd, als je voor een van beide opties kiest, denk ik niet dat je er spijt van zult krijgen.Als je de OnePlus 8 wilt bekijken, kun je deze vinden op de T-Mobile.nl of OnePlus.nlfigure widgetfigure widget

1 reactie

Reputatie 7
Badge +5

Tof dat je een review geschreven hebt! Mooie review. :)

Reageer