[REVIEW] OPPO Find X2 Pro

  • 20 March 2020
  • 1 reactie
  • 2979 Bekeken

Welkom bij deze review van de OPPO Find X2 Pro. Deze smartphone van het relatief onbekende merk OPPO neemt het op tegen de topmodellen van de gevestigde merken, zoals bijvoorbeeld de Galaxy S20 Ultra van Samsung. Dit toestel valt dan ook in het “Ultra high-end” segment van smarthones. De prijs reflecteert dit ook met een vanafprijs van €996,00. De non-Pro versie kost €816,00, maar heeft in ruil voor deze verminderde prijs de helft van de opslag en een camera die maar vijf keer in plaats van tien keer in kan zoomen.

Doos van OPPO Find X2 Pro

Ik heb het genoegen gehad om het Pro-model een week te testen. Hieronder zal ik mijn bevindingen met jullie delen, te beginnen met de specificaties.

Specificaties

Scherm

6.7 inches
OLED
3168*1440 (2K+ QHD+)
120Hz refresh rate, met 240Hz touch sampling rate
Corning®️ Gorilla®️ Glass 6

Geheugen

12 GB RAM
512 GB ROM

Processor

Qualcomm Snapdragon 865

Batterij

4260 mAh
SuperVOOC 2.0 Flash Charge 65W

Connectiviteit

Wi-Fi 6 met 2x2 MIMO
Bluetooth 5.1
NFC

Camera's

48MP + 48MP + 13MP aan de achterkant
32MP selfiecamera

 

OPPO Find X2 Pro net uit de doos

Eerste indruk

Bij het uitpakken van de doos kreeg ik gelijk de indruk dat ik met een high end toestel te maken had. In de doos krijg je standaard een hoesje meegeleverd, wat een mooi gebaar is. Ook krijg je een setje degelijke oortjes en een oplader die net zo vee Watt levert als die voor mijn laptop.

SUPERVOOC 2.0 snellader en oordopjes
Meegeleverde hoesje

Beeld en geluid

Het eerste wat je opvalt als je dit toestel bekijkt is het scherm. Met een grootte van 6,7” valt deze overigens ook niet te missen. Het scherm heeft een resolutie van 1440p en een verversingssnelheid van 120Hz en anders dan de Samsung Galaxy S20 kunnen deze ook tegelijk werken.

Het scherm is een verademing! De combinatie van de grootte, resolutie en verversingssnelheid zijn uniek en geven een indruk die je niet snel zal vergeten. Scrollen door je feed heeft nog nooit zo vloeiend gevoeld, je Netflix serie heeft er nog nooit zo levendig geweest en je mobiele games nog nooit zo meeslepend.

Echt, dit scherm is waar je deze OPPO voor koopt! Helaas is er in mijn ogen wel een minpuntje te vinden. Het scherm heeft afgeronde hoeken aan de zijkanten. Dit is heel mooi vanuit het design gezien, maar praktisch is het minder handig. Ik heb er me aan gestoord, maar misschien vind jij het wel mooi en heb je er geen last van.

De Find X2 heeft stereo speakers. Het zijn geen “echte” front-facing stereo speakers zoals de Google Nexus 6p en de HTC One M9 dat hebben, maar een mono speaker aan de onderkant en een grotere “oor-speaker”. Desalnietemin kom er toch behoorlijk goed geluid uit dit ding. Als je het nu nog moet doen met enkel de mono speaker aan de onderkant van je smartphone, dan is dit een upgrade die je zeker gaat merken. Plus, als je gebeld wordt, dan denkt het luchtalarm: “Dat moet ik ook hebben!”.

Waar de Find X wat mij betreft de meeste punten laat liggen is bij het weglaten van de headphone jack. Er zit op dit toestel geen koptelefoonaansluiting om je oortjes of aux-kabel op aan te sluiten. Je zult dus noodgedwongen gebruik moeten maken van verloopstekkertjes, USB-C oortjes of Bluetooth.

Snelheid

Bloedsnel. Meer hoef je niet te weten. Deze trouwe Find zal je niet teleurstellen als het op snelheid aankomt. Alles reageert bijna direct, hij start snel op en multitasken is een droom met zo overvloedig veel RAM geheugen. Kortom, over de snelheid hoef je je niet druk te maken.

Batterijduur en opladen

Waar de fabrikant veel aandacht aan besteed heeft bij dit toestel is de batterij, tot vervelends aan toe. Er zijn heel veel instellingen voor de batterij om deze het zo lang mogelijk uit te laten houden. Er is zelfs een “Batterij Optimalisatie” in waarmee je de instellingen met één klik zo optimaal mogelijk kan instellen. Is je batterijniveau onder de 20%, dan word je opgedragen met een melding om direct de oplader aan te sluiten.

Met zo’n overkill scherm kan ik begrijpen dat je jezelf afvraagt wat voor impact dit heeft op het scherm. @Waqqas stelt hieronder de vraag al terecht in hoeverre de verversingssnelheid de batterijduur beïnvloed.

Om die vraag te beantwoorden kan ik zeggen dat het me reuze mee viel. OPPO waarschuwt je netjes voordat je het scherm instelt op 120Hz en 1440p, en terecht volgens mij. Het zal ongetwijfeld batterijduur vreten als je het maximale vraagt van het scherm en de processor, maar zelf heb ik er geen last van gehad. Ik kon makkelijk de dag doorkomen op een volle lading en bij sporadisch gebruik zelfs de volgende ochtend nog een paar uur. Zit je Netflix te streamen dan is het na een uur of 3 wel gedaan met de pret, maar voor de gemiddelde dag hoef je echt niet je scherm op op lagere resolutie of verversingssnelheid te zetten.

Mocht je het risico nemen en je toestel ‘s nachts niet aan de oplader leggen, dan kun je vertrouwen op de VOOC snellaad techniek van OPPO.Als je tijdens je ontbijt deze smartphone aan de oplader legt, dan kun je de rest van de dag makkelijk overbruggen, want in slechts een minuutje of 15 heb je er 40 procent bijgeladen.

Deze indrukwekkende snelheid met opladen bereikt OPPO door in essentie twee batterijen in het toestel te plaatsen die tegelijk op kunnen laden. OPPO is al tijden een voorloper wat oplaad technieken betreft en met deze nieuwe revisie maken ze weer een sprong voorbij de concurrentie.

Software

Van een Chinees toestel had ik verwacht dat de software erg kleurrijk, maar niet erg praktisch zou zijn. Dat eerste is waar gebleken, maar dat tweede niet. De software ziet er gelikt uit en zit bomvol met best wel handige toevoegingen.

OPPO voegt over de Android 10 die er standaard op staat zijn eigen skin: ColorOS. Ik beschouwde mezelf altijd als een “pure Android guy”, maar na een weekje met dit toestel sta ik daar anders in. Weliswaar niet alle toevoegingen vond ik even handig, maar er zitten genoeg functies op die ik wel met plezier gebruikt heb.

Denk bijvoorbeeld aan een brightness slider in Netflix en een hele goeie file-manager. Voor de rest kun je hem naar hartenlust instellen en aanpassen aan je eigen smaak.

Camera

Zelf ben ik niet zo van de camera’s. Voor alle details over sensors en diafragma's moet je niet bij mij zijn. Wat ik je wel kan vertellen is dat de camera van deze smartphone gewoon erg goed is. Foto's van de natuur, van mensen, dieren en objecten zien er prachtig uit. Kleuren zijn mooi en de witbalans is prima. Er zitten ook alle toeters en bellen op van zoomen tot portret functies, tot ultra wide-angle tot filmen in 4K, dus tekort komt je echt niet. Je foto op Instagram van je ultra luxe ontbijtje om je vrienden te imponeren heeft er nog nooit zo goed uitgezien.

Hieronder een aantal foto's om een klein beeld te geven.

Foto van het uitzicht vanaf onder de Urker vuurtoren
Foto door het hek van de Urker hobbyvelden
Foto met 60x zoom, wederom vanaf onder de vuurtoren
Artistieke creatie van vrienden die de camera uitproberen

Overige bevindingen

Tijdens het navigeren in de auto, op volle helderheid, tijdens het opladen en in de volle zon werd het toestel te heet. Ik kreeg een melding in beeld dat hij oververhit was en af moest koelen. Na het klikken op de OK-knop ging de schermhelderheid naar beneden in een poging om af te koelen. Ik heb even snel gevoeld en hij was inderdaad flink warm. Voor de zekerheid heb ik maar even de oplader eruit gehaald en het scherm uitgezet. Na een minuutje of 10-20 was hij weer een stuk koeler en heb ik de navigatie weer aangezet.

Tijdens het bellen gaat het scherm niet op zwart. Eerst dacht ik dat er geen proximity sensor in het toestel zat (iets wat je soms ziet omdat er gewoonweg geen ruimte voor is), maar na het installeren van een app die sensoren test bleek dat deze er wel op zit. Waarschijnlijk een bug in de software.

Als je de achtergrond instelt op de zwarte variant, dan kun je door te vegen mooie vlammende kleuren in beeld toveren. Als je dit toestel aan gaat schaffen of al hebt, dan moet je dit gedaan hebben.

 

Conslusie

Alles bij elkaar opgeteld kom ik uit op een 8,5.

Met dit toestel zit je op de eerste rij wat betreft technologische ontwikkeling, alleen mis je wel een stukje oude techniek die vandaag de dag nog steeds veelgebruikt wordt en moet je kunnen leven met afgeronde schermranden.

Pluspunten

+ Uitstekend scherm
+ Nieuwste, beste en snelste hardware
+ Redelijke accuduur i.c.m. snelladen
+ Camera die meer kan dan ik er recht aan kan doen

Minpunten

- Afgeronde schermranden
- Gemis van de headphonejack

Aandachtspunten

| Geen mogelijkheid om draadloos te laden
| Toestel is met 6,7” aan de grote kant

 


1 reactie

Reputatie 7
Badge +15

@jibbewillem 

Hoe ervaar je het 120 Hz scherm? Ik heb gelezen dat bij de Samsung Galaxy S20 series het 120 Hz scherm 20% van de batterij verbruikt.

Reageer