[REVIEW] Oppo Find X3 Lite 5G

  • 11 May 2021
  • 1 reactie
  • 209 Bekeken

Reputatie 6
Badge

Onlangs mocht ik enkele weken een van de nieuwe telefoons van Oppo testen, namelijk de Find X3 Lite 5G! Het toestel is verkrijgbaar in drie kleuren: Azure Blue, Starry Black en Galactic Silver.

 

Plus- en minpunten

V Prijs

V Vingerafdruk onder het scherm

V Design

V Dedicated Macro lens

 

X Heb al eens betere camera’s gebruikt

X Textuur achterkant

X Gigantisch oplaadblok

X OS hapert af en toe

 

De Oppo naast mijn iPhone 11 Pro

 

Wat krijg je allemaal

Het eerste wat mij opviel toen ik het toestel binnen kreeg, is hoe onzettend groot de verpakking is. De nieuwe verpakkingen van Samsung en Apple zijn behoorlijk dun geworden door het weglaten van de oplader, maar zelfs de verpakking van mijn iPhone 11 Pro, die wel nog met oplader geleverd werd is zeker de helft dunner. Eenmaal het doosje open gemaakt kom je erachter waardoor dit komt. Het oplaadblokje dat meegeleverd wordt is het grootste blokje dat ik ooit bij een telefoon geleverd heb zien worden! Zelfs het blokje dat je bij een iPad krijgt is minder groot. Ik vraag mij dan ook af of dit nodig is, ook al is het een snellader. Ik heb al meerdere snelladers voor telefoons gezien die aanzienlijk Kleiner zijn.

Het gigantische blokje naast het toestel​​​​

 

Iets dat ook meegeleverd wordt, wat je bij andere merken zoals Apple en Samsung niet ziet, is een doorzichtig hoesje. Het is slechts een dun hoesje dat niet bijzonder veel bescherming zal bieden tegen vallen, maar het is mooi mee genomen, zeker aangezien ik voor het test toestel geen hoesje zou gaan kopen.

 

Display

Aan de voorkant van het toestel valt niet veel op te merken. Het is een ontwerp dat we bij veel Android toestellen zien tegenwoordig, inclusief de “perforatie” voor de selfie camera in de linker bovenhoek van het scherm. Het scherm is een 6.4 inch AMOLED scherm van 90Hz. Hierdoor voelen animaties op het toestel soepeler aan dan wanneer je een scherm hebt van 60Hz, zoals mijn iPhone 11 Pro dat heeft. 120Hz zoals bijvoorbeeld de Samsung S21+ dat heeft die ik een tijdje terug mocht uitproberen is nog net wat lekkerder, maar ook deze 90Hz is zeker niet verkeerd.

Zoals we mogen verwachten van een AMOLED scherm zijn de kleuren mooi en levendig, en ook het contrast is top. Ook is het scherm mooi en scherp met een resolutie van 1080x2400 en een dichtheid van ongeveer 410 ppi. De Oppo heeft een iets kleiner scherm dan de S21+ met dezelfde resolutie, waardoor deze dus toch net wat scherper aanvoelt. Mijn iPhone is echter nog wat kleiner én heeft een hogere resolutie, waardoor ik dat scherm nog altijd het prettigst vindt, maar je mag zeker niet klagen bij de Oppo!

Onder het scherm zien we de vingerafdruk lezer. Ofja, hij zit er, maar je ziet hem niet 😉. Deze lijkt van een iets oudere generatie te zijn dan wat ik had in de S21+, aangezien nu wel het scherm op de plek van de lezer zeer fel oplicht om je afdruk te kunnen lezen. Vooral in een wat donkerdere ruimte vond ik dit niet altijd even fijn, maar dat is persoonlijke smaak. Wel heb ik het gevoel dat de lezer in de Samsung iets sneller was met ontgrendelen.

Oppo (links) naast iPhone (rechts)

 

Achterkant telefoon of schuurpapier?

Aan de achterkant van het toestel vinden we voornamelijk plastic. De S21+ had dit ook, en daar vond ik het totaal niet erg. Oppo heeft echter voor een vrij grove textuur gekozen, die naar mijn mening totaal niet prettig aanvoelt. Het is net schuurpapier. Ik raad zelf dan ook aan om er een hoesje omheen te doen. Zoals ik eerder al zei wordt er gelukkig een dunne doorzichtige cover meegeleverd, waar ik blij gebruik van heb gemaakt. De felblauwe kleur (Azure Blue) vind ik ook erg mooi en persoonlijk mijn favoriet van de beschikbare kleuren. De andere kleuren zijn Galactic Silver en Starry Black. Mijn iPhone 7 Plus was niet voor niets ook felrood 😊

 

Camera’s

Aan de achterkant vinden we ook het camera eiland. Oppo heeft gekozen voor welgeteld 4 sensors! Dit is bij de S21 alleen terug te vinden op het ultra model, maar deze is ook aanzienlijk duurder dan de normale S21, laat staan deze Oppo.

De hoofdcamera is 64MP. Ook zit er een ultrawide van 8MP op. Anders dan bij bijvoorbeeld Apple of Samsung, heeft Oppo niet gekozen voor een telephoto/zoom lens. In plaats daarvan is de derde camera een 2MP macro lens. De laatste camera is een 2MP “Monolens”. Deze wordt onder andere gebruikt om betere portretfoto’s te kunnen maken. Dit heb ik zelf echter niet getest. Foto’s met het toestel zijn dikke prima, kleuren zijn prima en alles is mooi scherp.

Video ben ik minder over te spreken. Het geluid van de video klonk erg gedempt, en ik hoorde voornamelijk mezelf ademen. Op de S21+ was er veel meer omgevingsgeluid te horen, zoals de lijn van de hond, de vogeltjes en verkeer dat kortbij langsreed etc. Waar dit precies aan lag weet ik niet, ik kwam er helaas pas achter nadat ik het toestel heb teruggestuurd, dus ik heb het niet kunnen uitzoeken. Ook de video kwaliteit ben ik minder over te spreken. Bij 30fps ziet het er prima uit, maar bij 60fps worden de kleuren naar mijn mening fletser en het beeld minder scherp. Bij 30fps vind ik dan weer de motion blur iets te sterk aanwezig, maar dat vind ik bij meer toestellen, waardoor ik standaard eigenlijk altijd met 60fps film.

Station Nijmegen

Under the hood

Het toestel wordt aangedreven door een Qualcomm Snapdragon 765G. Voor de meeste taken is deze chip prima. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het toestel iets wat ik wilde doen totaal niet aan kan. Wel haperde het toestel hier en daar met sommige animaties of met ontgrendelen, iets waar ik op de Samsung geen last van had. Op zich is dit niet erg, maar wel iets om rekening mee houden als je van plan bent zwaardere dingen te doen zoals games spelen.

 

Qua OS draait dit toestel op Android 11, met daaroverheen Oppo’s ColorOS 11.1. De standaard applicaties die met ColorOS meegeleverd worden zijn naar mijn mening prettiger dan die van Samsung.

 

De speaker op het toestel was ik minder over te spreken. De meeste toestellen gebruiken tegenwoordig de oorspeaker ook als luidspreker, waardoor er uit twee kanten van het toestel geluid komt. Oppo doet dit niet en gebruikt alleen de speaker aan de onderkant. Dit voelt naar mijn mening erg 2013 en is niet meer van deze tijd. De kwaliteit op zich is prima, maar het geluid voelt toch net wat voller als die tweede speaker erbij zit.

 

 

Conclusie

Al met al is dit een prima toestel, met slechts een paar minpuntjes. Wat wel belangrijk is om te onthouden is dat dit toestel slechts rond de 400 euro kost! (afhankelijk bij welke winkel je hem koopt) De S21 begint bij 700+! Voor die prijs verwacht je uiteraard ook meer. Voor de prijs van deze Oppo valt er dus zeker niks te klagen! Zoek je een toestel dat niet al te duur is, toch wel goed is en hoef je niet per se het beste van het beste te hebben, dan is dit toestel zeker een aanrader!

 


1 reactie

Reputatie 7
Badge +16

Mooie review @Gilbert! Beetje laat, maar deze heeft me geïnspireerd om toch weer voor een Oppo te gaan, thanks! 😄👍

Reageer