Beantwoord

Scherm werkt niet goed - Sony Xperia XA1

• 14 oktober 2017
  • 22 reacties
  • 6428 Bekeken

Hi,

Aan de linker- en rechterkant van mijn toestel doet de touchscreen het niet of nauwelijks.

Daarnaast kan ik niet van boven naar beneden swipen om bijvoorbeeld wifi aan te zetten.
icon

Beste antwoord door Hajar 16 oktober 2017, 15:24

Hi I82,

Balen dat je toestel kuren vertoont. Sinds wanneer ervaar je dit probleem? Heb je onlangs een software update uitgevoerd? Heb je je toestel al geforceerd opgestart? Merk je dan verschil? Op deze pagina staat stapsgewijs uitgelegd hoe dat moet. Mocht dat niet werken dan kun je een fabrieksreset uitvoeren. Maak wel eerst een back-up van je gegevens!

Laat je even weten of het werkt?
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi I82,

Balen dat je toestel kuren vertoont. Sinds wanneer ervaar je dit probleem? Heb je onlangs een software update uitgevoerd? Heb je je toestel al geforceerd opgestart? Merk je dan verschil? Op deze pagina staat stapsgewijs uitgelegd hoe dat moet. Mocht dat niet werken dan kun je een fabrieksreset uitvoeren. Maak wel eerst een back-up van je gegevens!

Laat je even weten of het werkt?
Hi Hajar, dankjewel! Het geforceerd opstarten helpt helaas niet. Ik ga straks de reset even proberen.
Hi Hajar,

Ik heb zojuist een fabrieksreset gedaan. Helaas is er geen enkele verbetering. Vanochtend heb ik een software update uitgevoerd.

De linker en rechterkant van het scherm zijn nog steeds niet te gebruiken. En van boven naar beneden swipen lukt ook niet. Het vreemde is dat dit wel gewoon wil als de telefoon vergrendeld is.

What to do?
Reputatie 7
Badge +9
Heb je na de fabrieksreset meteen de backup terug gezet?

Zou je eens kunnen proberen of het wel werkt in veilige modus?

1. Schakel het apparaat uit.
2. Houd de aan-uitknop ingedrukt.
3. Als het Xperia™️-logo verschijnt, laat de aanuit-knop los en hou vervolgens de volume-omlaagtoets ingedrukt totdat Veilige modus op het scherm verschijnt.

(Start het apparaat opnieuw op om de Veilige modus te verlaten.)
Hi ShadowLea,

Dankjewel voor je reactie!

Ik heb na de reset eerst getest en daarna pas de back-up teruggezet.

Ik heb net de veilige modus geprobeerd en helaas geen verandering
Reputatie 7
Badge +20
Hi I82,

Als niets werkt dan wil ik je toch adviseren om je toestel ter reparatie aan te melden. Je bent je toestel dan even kwijt, maar krijgt hopelijk een gerepareerd toestel terug. Op deze pagina vind je er meer informatie over.
Laat nu mijn bijna gloednieuwe Xperia xa1 dezelfde kuren vertonen... Scherm linksboven doet het nauwelijks meer, lijkt me dat dit toestel een fabrieksfoutje bezit. Zijn er nog meer meldingen?
Mijn wifi en Bluetooth doen het ook niet meer en mobiel internet ook nauwelijks. Mijn man heeft exact dezelfde telefoon en heeft geen enkel probleem. Ik heb geprobeerd de telefoon aan te melden voor reparatie, maar krijg steeds een technische fout error.

Blijkbaar zijn er veel mensen met connectiviteitsproblemen: https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-XA1/Wifi-Signal-dropping-on-XA1/td-p/1234257/page/5
Als je bij sony kijkt naar klachten omtrent dit toestel dan explodeert internweb zo ongeveer, bekende problemen met dit model... Ik wil iets anders, sony zuigt
Reputatie 7
Badge +20
Hi,

Ik wil jullie beide adviseren om contact op te nemen met Sony Support. Wellicht hebben zij een oplossing voor deze problemen en is er misschien een nieuwe update beschikbaar. Je kan op deze pagina contact met ze opnemen.

@I82; je geeft aan dat je problemen ervaart met aanmelden voor reparatie. Probeer je dat via My T-Mobile? Op deze pagina staat stapsgewijs uitgelegd hoe je je toestel kan aanmelden voor reparatie.

Laat je weten of het lukt?
Hallo,

Ik heb mijn XA1 sinds juli, in het begin ervaarde ik nog niets van precies dezelfde problemen, maar na ongeveer 2 maanden begon het bij mij ook. Het wordt naar mijn idee ook steeds erger. Het begon ermee dat hij af en toe de 'p' niet wilde typen, maar nu pakt die hem zelfs niet meer als ik er overheen swipe. Ook kan ik niet meer naar beneden swipen om naar mijn meldingen te kijken. Er staan dus constant een hele rij aan icoontjes bovenin mijn beeld.

Ik zit op dit moment in Portugal voor mijn studie en deze problemen begonnen uiteraard net toen ik deze kant op vloog. Over 3 weken zal ik weer terugkeren. Wat kan ik het beste doen? Ik heb namelijk al eens geprobeerd alles opnieuw te installeren, maar dat heeft niet gewerkt. Langs de T-mobile winkel gaan?
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Tirza,

Zonde dat ook jouw Sony kuren begint te vertonen, dat is nooit leuk natuurlijk! :S

Je geeft al aan dat je hebt geprobeerd om opnieuw te installeren, had je dat via bovenstaande instructies gedaan? Had je ook al de suggesties van ShadowLea geprobeerd op jouw toestel? Als de fabrieksreset en veilige modus niets opleveren, dan zal ook jouw toestel gerepareerd moeten worden. Persoonlijk zou ik je dan aanraden om jouw toestel aan te melden voor een reparatie wanneer je weer in Nederland bent. In Portugal zijn we niet actief en een reparatie bij een derde partij zorgt voor verval van de garantie van jouw telefoon. Daarnaast is het wellicht ook lastig om dit allemaal snel geregeld te krijgen in Portugal.

Als je in Nederland bent kun je dit wel direct regelen in de T-Mobile Shop bij jou in de buurt. Je kunt dan kijken of zij het probleem wellicht ter plekke herkennen en zo niet, kun je het toestel gelijk afgeven om ter reparatie opgestuurd te worden. Zorg er dan sowieso eerst voor dat je een goede back-up hebt gemaakt, zodat je niets aan gegevens verliest. In de tussentijd kun je misschien ook, zoals Hajar al aankaartte, even contact opnemen met Sony om te kijken of zij wellicht nog een optie voor je hebben om dit direct op te lossen. Dan weet je in ieder geval dat je alles hebt geprobeerd!

Laat je ons weten of je verder bent gekomen? Als je nog vragen hebt, dan horen we dat ook graag van je! Succes met je studie in Portugal!
Mijn wifi en Bluetooth doen het ook niet meer en mobiel internet ook nauwelijks. Mijn man heeft exact dezelfde telefoon en heeft geen enkel probleem. Ik heb geprobeerd de telefoon aan te melden voor reparatie, maar krijg steeds een technische fout error.

Blijkbaar zijn er veel mensen met connectiviteitsproblemen: https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-XA1/Wifi-Signal-dropping-on-XA1/td-p/1234257/page/5

het probleem met wifi en bluetooth heb ik ook, zojuist gegoogled en las toen dat bij dit toestel wifi en bluetooth niet tegelijkertijd gebruikt kan worden. ik heb bluetooth even uitgeschakeld, en tot nu toe heb ik wifi
Reputatie 7
Badge +20
Hi Esmobile,

Top dat je jouw bevindingen even met ons deelt! Altijd welkom! 😃
Zelfde probleem hier met het niet functioneren van de zijkanten van het scherm. Ook na alle informatie uit dit topic uitgeprobeerd te hebben geen verbetering. Lijkt mij inderdaad dat dit gebrek een productiefout van het model is. Overigens kan ik wel wifi en bluetooth tegelijkertijd hebben.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi ThirzaK,

Spijtig om te lezen dat alle instructies en tips geen effect hebben gehad op jouw probleem! Je hoopt natuurlijk altijd dat er een gouden tip tussen staat die helpt.

Ik zie dat je bij ons een PrePaid-aansluiting hebt, dus ik ben ook benieuwd waar je jouw toestel hebt aangeschaft? Is dit wel bij ons geweest of heb je de telefoon elders gekocht? Als je het toestel bij ons hebt gekocht, kun je de telefoon ook direct via ons ter reparatie aanmelden. De reparatiedienst gaat jouw probleem dan nader onderzoeken en oplossen.

Mocht je de telefoon ergens anders hebben gekocht, dan raad ik je aan om terug te gaan naar deze winkel en via hen het toestel aan te bieden. Zij kunnen je dan informeren over de volgende stappen en garantievoorwaarden.

Hopelijk is mijn uitleg zo helemaal helder. Mocht je echter toch nog met vraagtekens zitten, laat het dan alsjeblieft weten, want dan helpen we je daar natuurlijk verder bij!
Hallo!!
Bedankt voor de reactie. Helaas komt de telefoon van de pre-order op bol.com
Dus nu even uitzoeken waar ik dus mijn telefoon kan laten repareren ja.
Zo als ik lees hebben dus velen hier last van ook En ben ik niet de enige dus. Met dit rot probleem die zo wat met een hamer het touchscreen moet bedienen Voor mij dus nooit meer een Sony. Gelukkig dat ik nog mijn oude Huawei mobiel heb liggen.
ik lees dat ik dus niet de enige ben. heel vervelend dat ik weer mijn toestel ter reparatie moet aanbieden. ook al zijn ze snel en goed met de service, ik moet eerst backup maken en daarna alles weer opnieuw erop zetten. kost zoveel tijd.... pffff. ik denk dat ik maar wacht tot ik nieuwe kan krijgen.

wellicht kan tmobile hier een reactie op plaatsen wat er dan gerepareerd wordt en waar het probleem dus vandaan komt. gezien er veel meer mensen zijn met het probleem
Reputatie 7
Badge +20
Hi Eltojo,

Het is voor ons vanaf hier lastig te zeggen waar de problemen door ontstaan en wat er gerepareerd dient te worden, dit kan per toestel en persoon verschillen. Wanneer je het toestel ter reparatie aanbiedt, zal de reparatiedienst het onderzoek en de analyse ook met je delen. Op die manier weet je gelijk waar het door komt in jouw geval. 🙂

Als je nog andere vragen hebt, let us know!
Hoi grapjassen van T-mobile,

Ben ik weer, eerder al problemen gehad met dit toestel, nadrukkelijk om een ander type toestel gevraagd, toch weer een XA-1 gekregen en guess what... Precies hetzelfde gedoe, touch screen werkt niet meer aqn de randen, wifi en bluetooth tegelijkertijd kan niet, reageert slecht.... echt een ruk toestel, waarom halen jullie het niet van de markt en geven jullie de gebruikers van dit drama ding een solide compensatie?

Sony heeft na slechts anderhalf jaar of zo dit ding al uitgefaseerd, waarschijnlijk omdat ze inzagen dat het een stel serieuze ontwerp fouten bevat. Ik wil graag als klant niet in het ootje genomen worden, als de producent zijn vertrouwen in zijn eigen product al heeft opgezegd, en ik bij herhaling de zelfde gebreken aan het toestel krijg, enkel nu niet meer onder garantie, zijn jullie aansprakelijk voor het in omloop brengen van een ondeugdelijk product.

Ik wil van dit K-toestel af, maakt me niet uit welk ander merk maar nooit meer Sony! Het is aan jullie, t-mobile, om te kijken of jullie mij als klant willen houden of niet. Kom met een fatsoenlijk toestel, geef eerlijk toe dat dit echt een flop is en stel Sony aansprakelijk ipv je klanten op te zadelen met een defect product en maar proberen het onder het kleed te schuiven.

Ben heel erg boos, volgende mail gaat naar kassa en de consumentenbond.

Oh, voor als jullie denken dat jullie het weer onder de mat kunnen schuiven: https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-XA1/Oreo-update-issues-touch-screen/td-p/1314373/page/18

https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-XA1/Anyone-having-issues-with-the-side-of-the-screen-not-working/td-p/1229867/page/45
Reputatie 7
Badge +20
Hi Crasharr,

Erg jammer om te lezen dat, ondanks de omruiling van jouw vorige Sony, het huidige toestel ook niet naar behoren functioneert. Ik wil hierin graag met je meedenken en stuur je een privébericht met wat meer informatie!

Reageer