Sticky Beantwoord

Sony software update topic - stel je vragen aan de expert!

Toon eerste reactie

975 reacties

Reputatie 1
Inmiddels rolt overal de Oreo update voor de XZ uit... Hebben jullie deze al getest en is er bekend wanneer deze in NL beschikbaar is? Thanks!
Reputatie 1
Zou fijn zijn als de Oreo update voor de XZ uitgerold gaat worden.
Wat mij betreft mogen providers sowieso hun branded versie verliezen en dat de fabrikant direct naar alle toestellen kan uitrollen zonder tussenkomst van een provider.
Als dit eenmaal gedaan is alleen nog de laatste stap en dat is alle Android updates direct nadat Google ze beschikbaar hebt kunnen downloaden, dus een stock Android waar de fabrikant ook niet een vertragende factor is. (Zoals het Android One programma)
Probleem met die laatste paar regels is dat Google dan de firmware moet schrijven voor de hardware van anderen.... Dus totdat geheel Android anders wordt opgebouwd, zal je geen PC stijl updates kunnen krijgen.

Voor de rest, ik heb ooit een half jaar mogen genieten van een werkende telefoon terwijl collega's een unbranded versie hadden ontvangen met fouten er in. Dus de eenzijdigheid van dat providers met hun branded versies slecht zijn, gaat niet altijd op 😉
Is er al meer bekend wanneer android 8 oreo uit uitgerold word.

Het zou fijn zijn als klanten zelf kunnen kiezen of versie van de provider of van de fabrikant willen ontvangen. De tussenkomst van de providers vind ik sowieso al belachelijk.
Reputatie 1
Waarom blijft, naast de update zelf, ook een reactie hier uit?
Reputatie 7
Badge +20
Hi Shiva_gold en 06pieter,

We hebben nog geen verwachte datum van uitrol voor deze update. Wanneer deze er is, dan krijg je hier een melding van en delen we het ook in dit topic.
Reputatie 1
Ha David, thanks voor de update... Is er ook een reden waarom Nederland achterblijft bij vrijwel alle Europese regio's, inclusief alle T-MOBILE regio's?
Reputatie 7
Badge +20
Hi Pieter,

Dat heeft o.a te maken met de software die we eerst moeten testen en goedkeuren voordat deze beschikbaar kan worden. Hopelijk kunnen we de uitrol snel verwachten! We houden je op de hoogte in dit topic.
Reputatie 1
Zijn er hier ook Xperia XZ gebruikers die sinds de update van Oreo naar de laatste patch van 1 januari zijn geupdate ook dat het toestel erg traag is? Ik heb op meerdere internationale fora dat er ook over dit probleem geklaagd wordt. Sony Xperia support komt alleen met standaardantwoorden en zegt dat er geen sprake is van een bug... 😕
Hoi hoi me Sony xperia xz geeft al een paar weken aan dat er een update is, maar zodra ik hem via de telefoon wil updaten dan geeft ie aan is gestopt. Nu ben ik de update vanmorgen gaan doen via de laptop. En nu wilt de telefoon niet meer goed starten. Enigste wat hij doet is aangaan me schermpatroon teken dan geeft hij aan Android opstarten. En na 1 minuut valt de telefoon weer uit en wilt die weer opnieuw gaan starte en zo de hele tijd hetzelfde ritueel. Wat kan ik hier aan doen???? Via uitknop en volume knop samen in gedrukte heb ik hem al uitgezet en zo ook proberen te starten maar het blijft het zelfde
Reputatie 3
Badge +11
Hey Elambo,

Ai, dat gaat niet helemaal zoals het hoort! Als ik het goed begrijp blijft jouw Sony Xperia XZ dus hangen in een 'loop' nadat je hem hebt geüpdatet? Waarschijnlijk is er dan iets niet helemaal goed gegaan tijdens het updaten.. Ik ben meteen het internet voor je ingedoken en daar ben ik dit artikel van Sony tegen gekomen. Heb je een backup van je bestanden? Dan kun je namelijk de telefoon repairen via Xperia Companion. Zorg ervoor dat de telefoon is uitgeschakeld doormiddel van het ingedrukt houden van de "Power-key" en de "Volume Up-key", waarna je de onderstaande stappen kunt doorlopen.

1. Zorg ervoor dat Xperia Companion geinstalleerd is op jouw PC of Mac.
2. Open het programma Xperia Companion op de computer en klik op "Sofware repair" op het hoofdscherm
3. Volg de instructies die op het scherm worden weergeven om de software opnieuw te installeren en de repair te voltooien.

Ik hoop dat je hierdoor snel weer gebruik kunt maken van je telefoon! 😃
Reputatie 1
Hallo T-Mobile!

Inmiddels iedereen aan de Oreo, maar vraag blijft waarom T-Mobile Nederland systematisch security updates voor de XZ blijft overslaan. Inmiddels lopen we 2 maanden achter, terwijl alle omringende landen al een (T-Mobile/Telekom-) update hebben ontvangen
Hoe zit dat?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Pieter!

Sorry dat het zo lang duurde voordat ik je van een antwoord voorzie. Het was wèl voor een goed doel, namelijk dit voor jou navragen bij een collega, zodat ik je van een helder antwoord kan voorzien!

Ik heb mijn collega dus nog eventjes achter zijn broek aangezeten (hij was vrij op het moment van vragen, dus ik kan het hem niet helemaal kwalijk nemen 😛 ).

Wat ik van hem heb vernomen, is dat we de Xperia XZ niet branded hebben geleverd, we hebben alleen de XZ Premium branded geleverd. Updates voor de ‘gewone’ XZ gaan dus niet eerst langs ons. De landen die de XZ wel hebben genomen hebben de update in week 47 van 2017 getest. Android O is dus al sinds ongeveer december beschikbaar.

Omdat duidelijk is dat jij de update nog niet hebt gehad, heeft hij me gelijk een tip voor jou meegegeven. Wat vaak wil helpen, is een factory reset. Let er wel op dat je even een back-up maakt voordat je deze uitvoert, zodat je niks kwijtraakt wat nu op jouw toestel staat. 🙂 De kans is groot dat je na zo'n reset wel een update kunt downloaden!

Laat je weten of dat is gelukt Pieter? Ik ben nu natuurlijk ook benieuwd naar de uitkomst en mocht het niet lukken, dan helpen we jou natuurlijk verder!
Reputatie 1
Hoi Pieter!

Sorry dat het zo lang duurde voordat ik je van een antwoord voorzie. Het was wèl voor een goed doel, namelijk dit voor jou navragen bij een collega, zodat ik je van een helder antwoord kan voorzien!

Ik heb mijn collega dus nog eventjes achter zijn broek aangezeten (hij was vrij op het moment van vragen, dus ik kan het hem niet helemaal kwalijk nemen 😛 ).

Wat ik van hem heb vernomen, is dat we de Xperia XZ niet branded hebben geleverd, we hebben alleen de XZ Premium branded geleverd. Updates voor de ‘gewone’ XZ gaan dus niet eerst langs ons. De landen die de XZ wel hebben genomen hebben de update in week 47 van 2017 getest. Android O is dus al sinds ongeveer december beschikbaar.

Omdat duidelijk is dat jij de update nog niet hebt gehad, heeft hij me gelijk een tip voor jou meegegeven. Wat vaak wil helpen, is een factory reset. Let er wel op dat je even een back-up maakt voordat je deze uitvoert, zodat je niks kwijtraakt wat nu op jouw toestel staat. 🙂 De kans is groot dat je na zo'n reset wel een update kunt downloaden!

Laat je weten of dat is gelukt Pieter? Ik ben nu natuurlijk ook benieuwd naar de uitkomst en mocht het niet lukken, dan helpen we jou natuurlijk verder!

Ha Jaimy!
Dank voor de uitgebreide uitleg en het navragen. Als je mijn bericht nogmaals leest staat er dat ook ik op Oreo zit 🙂 Mijn vraag ging over het uitblijven van de security updates van Februari en Maart.
Toevallig kwam de update van April vandaag beschikbaar voor de XZ in Nederland!
Blijft de vraag waarom we hier in NL soms enkele maanden overslaan, terwijl de ons omringende landen netjes elke maand de nieuwste 'patch' krijgen?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Pieter,

Je hebt gelijk, oeps! Op de maandelijkse security updates hebben we niet echt invloed (tenzij we er een grove fout in vinden tijdens een steekproef), voor de branded versies worden die enkel steekproefsgewijs getest als er een vermoeden is dat er iets niet goed gaat. Normaal gesproken krijgen die een redelijk automatische goedkeuring. Voor de unbranded versies hebben we zo goed als geen invloed op het updatebeleid!

Hopelijk geeft dat wèl antwoord op jouw vraag, haha. 😃
Hallo

Wanneer krijgt the xz2 een update naar de juni patch met eind buildnr 225 ? Het is namelijk al uitgerold maar ik heb nog steeds geen update melding.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi A.Frankot,

Ik heb het idee dat je staat te popelen om de update! Je hebt je vraag namelijk een aantal keer gesteld op Facebook én in dit topic. We hebben je inmiddels op Facebook en in dat topic ook al antwoord gegeven, dus het is niet nodig je vraag te herhalen. Mocht je andere vragen hebben, dan mag je ons natúúrlijk benaderen en dan helpen we je er graag mee!
Reputatie 1
Goedemorgen!
Terwijl andere regio's nog altijd maandelijks security Updates krijgen, zit Nederlands (en Benelux) al maanden te wachten. Hoe zit dat eigenlijk?
https://xpericheck.com/device/F8331
Sony Xperia XZ

Groet!
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Pieter,

Ik heb dit meteen nagevraagd bij mijn collega die hier álles vanaf weet en ik kreeg razendsnel antwoord. Hij geeft aan dat wij hier ook geen idee over hebben, omdat wij hier 0,0 invloed op hebben. Dit ligt dus echt bij de andere partijen!
Reputatie 1
Ha, ok. Welke partijen zijn dit dan en enig idee waar ik die kan bereiken? Gek genoeg geven jullie bij andere Sony toestellen wel meer info (zie eerdere vragen in dit topic)?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Pieter,

Ik heb eerder het volgende aangegeven: "Op de maandelijkse security updates hebben we niet echt invloed (tenzij we er een grove fout in vinden tijdens een steekproef), voor de branded versies worden die enkel steekproefsgewijs getest als er een vermoeden is dat er iets niet goed gaat."

Je zou dus contact kunnen opnemen met Sony. Hopelijk hebben zij meer duidelijkheid hierover en kunnen ze je vertellen waarom dit niet maandelijks is gebeurd de laatste tijd. Ben benieuwd!
iemand tips voor een vastlopende XZ3 ?ook ontvang ik geen 4G meer

al 3x een factory reset uitgevoerd en heeft helaas niets geholpen. zal dit aan de update liggen?

mijn laatste update is:
BUILD-NUMMER: 52.0.A.3.202
Reputatie 7
Badge +19
Hoi 2xuq773pps,

Ik ben geen software expert, maar dit zou natuurlijk niet moeten gebeuren. Heb je al een kruistest gedaan om het 4G probleem te testen? Doet 4G het wel als je de simkaart in een ander toestel stopt?

Daarnaast kun je denken aan een reparatie, omdat je aangeeft dat het toestel constant vastloopt en dit niet wordt opgelost door de reset. Als je nog binnen de garantietermijn zit en het toestel heeft geen gebruikersschade, dan zal een reparatie kosteloos zijn.

Ik hoop dat je er zo uitkomt, laat je het weten als ik je verder kan helpen?
Hoi 2xuq773pps,

Ik ben geen software expert, maar dit zou natuurlijk niet moeten gebeuren. Heb je al een kruistest gedaan om het 4G probleem te testen? Doet 4G het wel als je de simkaart in een ander toestel stopt?

Daarnaast kun je denken aan een reparatie, omdat je aangeeft dat het toestel constant vastloopt en dit niet wordt opgelost door de reset. Als je nog binnen de garantietermijn zit en het toestel heeft geen gebruikersschade, dan zal een reparatie kosteloos zijn.

Ik hoop dat je er zo uitkomt, laat je het weten als ik je verder kan helpen?

hoi Jaimy,

in een ander toestel werkt deze wel.. ik zit te twijfelen over een reparatie omdat ik me toestel niet 2 weken kan missen en helaas ben ik daarvoor ook niet verzekerd. Ik heb de XZ3 sinds januari.
Reputatie 7
Badge +19
Dan lijkt het inderdaad wel iets hardwarematigs te zijn! Hmm eens even denken. Heb je niet toevallig nog een oud toestel liggen, of kun je van een vriend(in)/kennis/buurman/familielid een oude telefoon lenen? Het zou zonde zijn om zo'n nieuw toestel niet meer te kunnen gebruiken!

Reageer