Beantwoord

Toegang IP cam via 4g

• 7 augustus 2017
  • 11 reacties
  • 1384 Bekeken

Ik wil mijn bestaande Mobotix camera's aansluiten op een 4g router en via mijn gsm benaderen. Er wordt een hoop gezegd over wisselende ip-adressen, DHCP instellingen, etc etc.

Is dit wel of niet mogelijk zonder telkens het ip-adres aan te passen?
icon

Beste antwoord door tmoesel 7 augustus 2017, 15:47

Nee niet mogelijk, minimaal 1x per 24h verandert het IP adres.

Je kan in onderstaande topic veel meer detail en achtergronden vinden:

https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

11 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Nee niet mogelijk, minimaal 1x per 24h verandert het IP adres.

Je kan in onderstaande topic veel meer detail en achtergronden vinden:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716
Ik lees het inderdaad.

Hele APN verhaal geldt ook alleen voor "4g thuis" wat weer niet voor zakelijke klanten (ben ik) op gaat. Dus daar zit mijn tweede probleem met T-mobile?

Of haal ik 2 dingen door elkaar?
Reputatie 1
Indien je toevallig ook een Synology router o.i.d. gebruikt (voor de opslag) zou je gebruik kunnen maken van hun quick connect service. De NAS zorgt ervoor dat het ip adres in de account "up to date" blijft.

Zo werkt het bij mij prima iig.
Ik dacht aan de Huawai router... Maar er is nog niets gekocht.
Reputatie 1
Sorry, bedoel Synology NAS. Met een router die dyndns of no-ip ondersteunt zou het ook kunnen.
Naar mijn idee zou het wel moeten kunnen met de eerder genoemde service dyndns.
Reputatie 6
Badge +11
@Micha83
Zoals @rjgeers al aangeeft, je kan het probleem van wisselend ip adres oplossen/omzeilen dyndns service. Voor zover ik zie doet/heeft Synology ook en dergelijke service. Verder hebben o.a. Foscam IP camera's ook een ingebouwde DynDNS service en account.

4G voor Thuis is er maar in 1 versie zelfde voor zakelijk en consument. Bij zo'n abo kan je een compleet open APN gebruiken, maar bij andere data abo's kanje ook de deels open APN internet gebruiken, die heeft een aantal veelgebruikte standaardpoorten open.

Een bijkomend nadeel van veel 4Gmodemrouters (o.a. Huawei, afgeleid van MiFi kastje) is dat ze geen statische LAN IP adressen kunnen uitdelen, dus na herstart kunnen de adressen veranderen. Dan is de portforwarding tabel niet meer correct. Je kan DHCPserver negeren/uitzetten en zelf vaste LAN ip adressen toewijzen als workaround.

Het kan ook zijn dat jouw camera's kunnen werken zonder (deels) open APN. Als er een smartphone app bij die camera's zit, kan het zijn dat zowel camera's als smartphone app contact leggen met een STUN server van het camera bedrijf en zo een directe stream van camera naar smartphone mogelijk maken. Dan heb je het probleem van variable LAN adressen en APN niet.
Onderstaand kan ik instellen in mijn camera's:

Enable or disable the client for the Dynamic DNS service. A Dynamic DNS service points a fixed host name to your ISP-assigned dynamic IP address, allowing your camera to be accessed from various locations on the Internet without knowing the camera's current IP address. The client sends the camera's IP address to the server of the Dynamic DNS service every time it changes so that your camera is accessible using the fixed host name while it is online.
@Micha83
4G voor Thuis is er maar in 1 versie zelfde voor zakelijk en consument. Bij zo'n abo kan je een compleet open APN gebruiken, maar bij andere data abo's kanje ook de deels open APN internet gebruiken, die heeft een aantal veelgebruikte standaardpoorten open.

4G thuis is volgens mij niet zakelijk beschikbaar... Wanneer ik mijn postcode invul voor 4G thuis staat er zelfs dat het niet beschikbaar is. Vandaar dat ik naar een gewoon Unlimited abo kijk.

@Micha83Een bijkomend nadeel van veel 4Gmodemrouters (o.a. Huawei, afgeleid van MiFi kastje) is dat ze geen statische LAN IP adressen kunnen uitdelen, dus na herstart kunnen de adressen veranderen. Dan is de portforwarding tabel niet meer correct. Je kan DHCPserver negeren/uitzetten en zelf vaste LAN ip adressen toewijzen als workaround.

Select On to configure the Ethernet interface automatically with values provided by a BOOTP/DHCP server on your local network. Ask your network administrator if BOOTP/DHCP is available!
BOOTP/DHCP will be tried first and, if successful, will overwrite previous settings. If it fails, the given or factory default values are used.
Note: When using BOOTP/DHCP client mode, the Default Route always uses the Ethernet interface and the Default Gateway will be set automatically.

Begrijp ik het goed dat mijn camera's beide problemen dus kunnen omzeilen?
Reputatie 6
Badge +11
@Micha83
"If it fails, the given ... default values are used." geeft aan dat je met handmating ingestelde LANadressen van de camera's kan werken. Dus dan kan portforwarding stabile werker na 1 keer instellen.

DynDNS client zit dus in de camera, dus dan aleen nog een account regelen bij 1 van de diverse providers.

Blijft nog het 'mobile netwerk' probleem over van een bruikbare APN. Met APN internet staat o.a. poort 8080 open, dat werkt b.v. als je 1 IP Webcam app op een smartphone laat draaien met die poort als toegangspoort. Maar als je meer camera's tegelijk wilt, zul je andere poorten, b.v. die voor Microsoft RDP moeten (mis)bruiken enz. Het erg gekunsteld en de kans is zeer groot dat ergens in de keten iets niet voldoende flexibel configureerbaar is en dan blijft alleen 4GvT met open APN mogelijkheid over. Je hebt dan ook niet een 5GB limit per dag. De falende postcode check kun je met T-Mobile sales bepraten, het kan zijn dat kwa capaciteit op die locatie het eigenlijk geen probleem is. Je kan 4GvT zakelijk gebruiken. Unlimited abo is bedoeld voor interactie ter plekke voor je neus, dat heb je met een smartphone, niet met een camerasysteeem op afstand.
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik begin het nu te snappen haha

Volgende stap is idd gewoon T-Mobile bellen en te vragen of ze het uberhaupt willen aanbieden op die locatie.
Dat zou ivm de testperiode het fijnste zijn. Er zal namelijk ook een antenne bij moeten komen (niet voor de signaalsterkte buiten maar puur om het signaal van buiten naar binnen te krijgen...dikke muren etc) en icm met een router en abo wordt het toch een redelijk duur iets. Zou zonde zijn als ik het dan toch niet draaiend krijg.