Beantwoord

Update Lollipop Xperia Z1 Compact

dag allemaal,

ik ben benieuwd waarom de twee telefoons van dit merk die wij in huis hebben , andere versie van android hebben. het zijn beide toestellen gekocht ism met T-mobile

android 4.4.4 build 14.4.A.0.157
android 5.0.2 build 14.5.A.0.270

en hoe kan ik dat oplossen? als ik via de Pc vraag om een update geeft het toestel aan dat het de recentie software al heeft...

alvast dank,

henk
icon

Beste antwoord door kurkdroog 1 juni 2015, 22:26

Hoi, beiden geen logo, terwijl de telefoon die lolipop heeft Incl recente bugfix, wel aangekocht is bij jullie. De andere via studenten mobiel. Heb jij een verklaring?

De telefoon via studentmobiel is geen toestel met T-mobile firmware maar waarschijnlijk met een andere welke nog niet vrijgegeven is. Je kan het controleren door dit in te voeren in je dialer:

*#*#7378423#*#*

Dan Software info en dan zie je in de bovenste regels onder File system version iets staan. Kan je een screenshot maken of dit hier typen?

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hey Henk,

Goed dat je dit even navraagt! :)

Zijn het allebei branded toestellen van T-Mobile? Als je ze opstart, krijg je dan een T-Mobile logo in beeld? Voor de branded versie is de update namelijk nog niet beschikbaar, het verschil zou daar dus in kunnen zitten. In dat geval is er helaas nog geen oplossing voor, dan is het nog afwachten tot de update beschikbaar is.

Ik ben benieuwd naar je antwoord en als je nog vragen hebt, laat het dan weten!
Hoi, beiden geen logo, terwijl de telefoon die lolipop heeft Incl recente bugfix, wel aangekocht is bij jullie. De andere via studenten mobiel. Heb jij een verklaring?
Reputatie 3

De telefoon via studentmobiel is geen toestel met T-mobile firmware maar waarschijnlijk met een andere welke nog niet vrijgegeven is. Je kan het controleren door dit in te voeren in je dialer:

*#*#7378423#*#*

Dan Software info en dan zie je in de bovenste regels onder File system version iets staan. Kan je een screenshot maken of dit hier typen?
Euro_lte 14.4.a.0.157
Dit heb ik ook in mijn telefoon staan, wat houd dit precies in met betrekking tot de update?
Reputatie 3
Nee, niets. Dat het een Europese is. Ik heb daar zelf global staan. Eigenlijk gaat het om de code erboven waarop het uitrollen gebaseerd is. Bijvoorbeeld had ik 1278 maar rolde Sony eerst 1275 uit ipv alles tegelijk. Ik neem aan dat deze 2 wel verschillen bij die 2 toestellen onderling. Ik zou toch gewoon geduld hebben, hij komt vanzelf.
Ik wacht al maanden op een update van mijn z1 compact naar Android Lollipop (aangeschaft via smartphoneshop.nl van coolblue) met T-mobile abonnement. Ik vind het echt een slecht verhaal dat er nog altijd geen update beschikbaar is of na al die tijd tenminste een duidelijke releasedate wanneer dan wel. Zou een mooi verhaal zijn als ik een stukje software moet opleveren en gewoon geen opleverdatum bekend maak. 2 Maanden geleden maakte Sony al bekend dat er een 5.0.2 update was voor de z1 compact....eindresultaat? Noppes nada. Nogmaals: Slecht verhaal.
En nog altijd geen update. Ik heb inmiddels de hoop opgegeven dat ik een OTA update krijg naar lollipop voor mijn Xperia Z1 Compact. Eentje om te onthouden als ik mijn abonnement weer ga verlengen...
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Ronald,

Begrijpelijk dat je zo snel mogelijk de update wilt hebben! Helaas hebben wij geen zicht op deze software, omdat via Coolblue geen T-Mobile branded toestellen worden geleverd. Wij hebben alleen zicht op branded software. Het kan zijn dat deze toestellen uit het buitenland zijn geïmporteerd, uit een land dat nog geen Lollipop update aanbiedt. Je kunt dit het beste even navragen bij Sony zelf.

Heb je al gekeken of de update wel beschikbaar is als je je toestel aansluit op je computer? Het komt nog wel eens voor dat de update via je computer wel beschikbaar is.

Als ik je nog ergens bij kan helpen, stel gerust je vragen!
Alsof mijn gebeden zijn verhoord, kreeg ik vanochtend zowaar een mogelijkheid om te updaten naar versie 270! Na een aantal maanden onzekerheid, nu toch over naar Lollipop. Ben benieuwd en dank voor het antwoord!
Reputatie 6
Badge +16
Hi Ronald,

Dat is goed om te horen. 😉

Bedankt voor het doorgeven en veel plezier met de update!
Hallo ik heb een z1 compact Met de nieuwe lollipop maar sinds de update opent me telefoon van alles zelf als ik whatsapp wil sturen gaat googlechrome open als ik gebeld worden kan ik niet opnemen omdat me telefoon van alles opent
Reputatie 5
Hoi Trotsepapa,

Dat is vreemd. Heb je het toestel al een keer opnieuw opgestart? Kijk even of je toestel dan weer naar behoren werkt en laat het me weten!
Toestel al meerdere keren opnieuw gestart maar zonder resultaat hellaas
Reputatie 4
Zou je dan een backup willen maken en het toestel willen terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Het kan namelijk zo zijn dat de update niet goed samenwerkt en dat hij op die manier even alles op de juiste manier goed zet.
Nou ik moet ook helaas terugkomen op mijn enthousiasme over de lollipop update (5.0.2). Het blijkt dat mijn mobiel (Xperia Z1 compact) bizar gedrag vertoont met de batterijduur. Soms kan de batterij binnen 5 minuten van 15% naar 0 terugschieten en heb zelfs ook al gehad dat deze van 50% direct naar 0 doorschoot, zichzelf uitschakelde en na het opladen herstarten weer binnen een minuut op 50% stond??? WTF.

Helaas staan de sony fora vol met dit soort ongein over de android 5.0.2 update. Ik had gehoopt dat T-mobile de kinderziektes had overgeslagen van de Lollipop updates en direct naar een stabiele versie zou overstappen, wat ook het lange wachten zou kunnen verklaren...

Helaas...... mijn toestel is gewoon een stuk minder bruikbaar geworden. Iedere dag is het een verrassing of hij het een half uur later nog doet als de batterij op 50 procent staat, tamelijk bizar.

1 tip: gebruik absoluut niet de Stamina modus: deze modus blijkt notabene zelf verantwoordelijk te zijn voor het nog sneller teruglopen van de batterijduur.

Slechte score voor Sony. Pffff. Met dit soort gekloot met android versies neig ik gewoon bijna om weer over te stappen naar Apple, wat een amateuristisch gedonder.
Ik heb ook een Xperia Z1 compact en hetzelfde probleem met de accu als Ronald hierboven. Zonder verklaarbare reden gaat mijn telefoon uit omdat de accu op zou zijn terwijl dat niet klopt. De accu gaat ook een stuk sneller leeg.
Ik kan gewoon totaal niet meer op mijn mobiel vertrouwen.

Het liefst zou ik de update ongedaan maken. Maar ik lees dat dat eigenlijk niet mogelijk is??
Reputatie 6
Badge +13
Wat ik lees op internet is dat de batterij problemen opgelost worden wanneer het gast account verwijderd wordt. Dat doe je door naar instellingen > gebruikersaccounts te gaan.

Laat maar weten of het wat geholpen heeft. 😉
Het is helaas niet mogelijk om het gastaccount te verwijderen, ik kan alleen 'Gesprekken toestaan' uitschakelen, er is geen andere optie.
Ik kreeg de optie 'gastaccount verwijderen' pas nadat ik er eerst eentje had aangemaakt en er naar was overgeschakeld. Nu nog de vraag of het daadwerkelijk impact heeft op de batterijduur..

In noodgevallen zou ik inderdaad ook graag teruggaan naar android 4.4.2. Kan toch niet zo zijn dat we nu weer een half jaar moeten wachten op een update en in al die tussentijd een onbetrouwbare telefoon hebben?

Alleen in de telefonie branch...
Helaas pindakaas, de batterijduur is nog altijd onbetrouwbaar. Hij lijk wel iets langer mee te gaan, hij gaat nu tenminste niet na 2 (!) uur als uit, echter nog altijd schiet hij regelmatig van 15 procent direct naar 0. Is er uberhaupt zicht op of er een update komt, of wordt Z1 compact in de steek gelaten en overgeslagen voor Android 5.1.1? Er wordt aangegeven dat er een update komt voor z2 en z3, maar rondom de z1 blijft het angstig stil...
Oh ik zie dat er in diverse landen al een nieuwe versie is uitgebracht: 14.5.A.0.283. Op dit moment heb ik de .270 versie waar diverse slechte verhalen over de ronde gaan.

De nieuwere versie is onder andere in Duitsland op half juni bij diverse providers. Gaat dit er nog van komen in Nederland?
Nog even een update. Ik heb via XDA forum nog wat tips nagelopen, zoals het uitzetten van google services, en het uitschakelen van Wifi luistermode in Lollipop, dacht ik een oplossing gevonden te hebben voor het bizarre batterijprobleem....

Helaas niks van dit alles....na halve dag was het weer uit met de pret. Batterij schiet met enige regelmaat van 70% direct naar 0% (binnen enkele seconden), of van 30 naar 0. Hoe dan ook volkomen onbetrouwbaar gebruik. Gemiddeld moet ik 3 tot 10 keer op een dag mijn mobiel opladen!!!!

En dat allemaal sinds Lollipop update. Van een geweldig apparaat naar vrijwel onbruikbaar prul met 1 enkele update :(

Alsjeblieft wees snel met de update naar 5.1.1 (dus niet 4 tot 5 maanden wachten), aangezien ik begrepen heb dat komende maand deze versie wordt geleverd ook voor de Z1 lijn.

En nee, ik ben zeker niet de enige, de diverse fora (op sony's site, xperiablog, XDA) praten over dit regelmatig voorkomende probleem bij 5.0.2 bij VEEL mensen.

Het voelt een beetje als een auto waarbij de motor is vervangen door een 'verbeterde' versie die je op willekeurige tijdstippen met panne langs de weg laat staan. Autofabrikanten zijn vaak gedwongen om hun product dan terug te halen (vaak bij softwareproblemen), bij mobiele telefoons gaat deze vlieger helaas niet op.
Ik ben het volledig met Ronald eens.
Ik heb nog steeds dezelfde problemen ondanks alle 'goede' tips en ik ben nu gewoon zwaar teleurgesteld.
Zelfde problemen hier! Iemand al goede oplossingen?

Vandaag de t-mobile helpdesk hierover aan de lijn gehad. Ik was geïnteresseerd naar de mogelijkheid voor een downgrade naar kitkat.

Ik kreeg de melding maar een niet t-mobile/stock kitkat ergens te zoeken en te gebruiken. En een mailtje met een link naar het 'xda-ontwikkelaars'-forum.

Nou stoei ik liever niet zelf met flashen en roms.

Is dit echt de enig werkbare oplossing?

Reageer