Beantwoord

Virusmelding op smartphone

• 28 juli 2016
  • 9 reacties
  • 2428 Bekeken

Op mijn smartphone (Sony Xperia Z5 Compact/ Android) krijg ik opeens de volgende meldingen:
“Who wants this app XYZ Sony waarschuwing! (2) virussen ontdekt”
“Als je nu niets onderneemt zijn je simkaart en contactgegevens in gevaar”
Google Chrome is niet meer raadpleegbaar en daaronder heb ik alleen nog de mogelijkheid om de app “Go Security is the complete solution for your device” te installeren.
Ik heb nog maar 4 minuten de tijd om dit te doen, volgens de melding.
Wat moet ik doen om dit probleem op te lossen?
icon

Beste antwoord door Kaassausje 2 augustus 2016, 16:27

Dit is een zogeheten 'browser hijacker'.

Kun je de app terugvinden onder Instellingen -> Applicatiebeheer -> Gedownload -> Hier moet 'whowantsthisapp' dan tussen staan. Als die daar staat, druk er dan op en klik op verwijderen.

Werkt dat niet, zoek dan in het instellingenmenu 'beveiliging' op, wat staat er allemaal aan onder 'apparaatbeheerders'?
Staat 'onbekende bronnen' aan onder beveiliging? (Die kan sowieso uit als je alleen via de google play store apps downloadt.)

Ga ook via Instellingen -> Applicatiebeheer -> Alle apps -> Chrome en klik hier op 'verwijder gegevens' en daarna op 'geforceerd stoppen'. (Start je telefoon even opnieuw op als het niet lijkt te werken.)

Laat je weten of 1 van deze tips geholpen heeft?
Bekijk origineel

9 reacties

Probeer even via de multi-app button naar gewoon startscherm te komen... Naar playstore te gaan en de laatste nieuwe app te verwijderen... Gewoon een full screen virus appje/advertentie dat graag wil dat je nog meer installeert...

Over het algemeen is dat meegekomen met wat je als laatste hebt geïnstalleerd, dus waar je ook mee bezig was.. dat even verwijderen. Mp3 appje / spel appje ofzo?
Reputatie 7
Badge +15
Hey Oplossing gezocht,

Oei, ik snap dat je hier van schrikt! Had je de tip van Poco-Loco hierboven al gezien?

Ik ben benieuwd of zijn tip de oplossing is geweest. Mocht dat niet het geval zijn laat het ons dan even weten, we zullen je dan uiteraard verder helpen hiermee!
ik heb hier ook last van. telkens als ik mijn chrome opstart dan krijg ik deze melding heb inmiddels al verschillende apps verwijderd maar het gebeurt nog steeds?? zijn er nog andere oplossingen??

ik heb een samsung s4 gti9505
Reputatie 7
Badge +20
Hey Sandrahoffman70,

Dat klinkt niet best! Had je de meeste recente apps verwijderd? Of vanaf het moment dat je problemen begon te ervaren?

Heb je precies dezelfde melding als Oplossing Gezocht? Krijg je dit bij bepaalde websites of echt elke keer wanneer je Chrome opstart? Je zou ook nog een fabrieksreset kunnen uitvoeren, zonder de apps gelijk terug te zetten. Als dan blijkt dat het virus niet meer naar voren komt, dan lijkt het toch in één van je apps te zitten. Zorg er wel voor dat je een back-up van je gegevens maakt.

Mocht je nog vragen hebben of ons van meer relevante info kan voorzien, dan helpen we je graag verder!
Hey Sandrahoffman70,

Dat klinkt niet best! Had je de meeste recente apps verwijderd? Of vanaf het moment dat je problemen begon te ervaren?

Heb je precies dezelfde melding als Oplossing Gezocht? Krijg je dit bij bepaalde websites of echt elke keer wanneer je Chrome opstart? Je zou ook nog een fabrieksreset kunnen uitvoeren, zonder de apps gelijk terug te zetten. Als dan blijkt dat het virus niet meer naar voren komt, dan lijkt het toch in één van je apps te zitten. Zorg er wel voor dat je een back-up van je gegevens maakt.

Mocht je nog vragen hebben of ons van meer relevante info kan voorzien, dan helpen we je graag verder!
ik heb al een aantal apps verwijderd maar hij doet het nog steeds whowantsthisapp.xyz geeft hij aan
en om nu heel mijn telefoon weer te resetten .....is er geen andere oplossing?
Dit is een zogeheten 'browser hijacker'.

Kun je de app terugvinden onder Instellingen -> Applicatiebeheer -> Gedownload -> Hier moet 'whowantsthisapp' dan tussen staan. Als die daar staat, druk er dan op en klik op verwijderen.

Werkt dat niet, zoek dan in het instellingenmenu 'beveiliging' op, wat staat er allemaal aan onder 'apparaatbeheerders'?
Staat 'onbekende bronnen' aan onder beveiliging? (Die kan sowieso uit als je alleen via de google play store apps downloadt.)

Ga ook via Instellingen -> Applicatiebeheer -> Alle apps -> Chrome en klik hier op 'verwijder gegevens' en daarna op 'geforceerd stoppen'. (Start je telefoon even opnieuw op als het niet lijkt te werken.)

Laat je weten of 1 van deze tips geholpen heeft?
hallo klant expert ik heb die laatste oplossing toegepast en volgens mij heeft t gewerkt
dank je wel
Graag gedaan. 🙂

Reageer