Beantwoord

Xperia Z3 Compact: geen bereik en batterij supersnel leeg

Ik heb de laatste dagen meestal slechts 1 streepje ontvangst, of zelfs helemaal geen. Er zijn geen storingen en de dekking in mijn woonplaats is nooit eerder een probleem geweest. Volgens de dekkingskaart zou ik op mijn werk vol bereik moeten hebben, maar ook daar kan ik niet gebeld worden. Mensen krijgen meteen mijn voicemail, ik krijg daar geen gemiste oproep sms van. Ik kan zelf meestal wel bellen.

Daarnaast is mijn batterij heel erg snel leeg. Ik zat vanmorgen om 11u op 49%, terwijl ik normaal aan het eind van de middag nog op 80 op werkdagen (waarbij ik mijn telefoon weinig gebruik).

Ik heb een aantal dagen geleden de nieuwe versie van android geïnstalleerd. Kan het daar iets mee te maken hebben?
icon

Beste antwoord door Amy 3 juni 2016, 08:36

Goedemorgen Salamanda,

Goed dat je dit topic bent gestart. Ik help je graag verder hier. 🙂

Ik zie dat je gisteren ook via de chat contact hebt gehad. Ben je toevallig nog langs een T-Shop geweest om een kruistest uit te voeren (jouw sim in een ander toestel en andersom)? Je geeft aan dat je voornamelijk op 2 plaatsen problemen hebt. Merk je op andere locaties wel een beter netwerk? In dit topic vind je meer informatie over de oorzaken van netwerkproblemen. Omdat je al een tijdje gebruik maakt van de simkaart die je nu hebt heb ik je kosteloos een nieuwe simkaart toegestuurd. Je ontvangt deze binnen 3 werkdagen en je kunt hem dan gemakkelijk zelf activeren. Ik ben erg benieuwd of de nieuwe simkaart het probleem wegneemt. Laat je het aan ons weten hier?

Het kan zijn dat er met de update verschillende instellingen zijn aangepast waardoor je batterij sneller leeg gaat. Ik wil je dan ook adviseren om dit topic over Android batterijduur goed door te nemen. Je vindt daar allerlei tips om je batterijduur te verlengen.

Ik zie overigens dat je nog geen gebruik maakt van T-Mobile Samen. Met T-Mobile samen kun je gratis een groep vormen met minimaal 2 en maximaal 5 personen. Iedereen in de groep kan onderling gratis met elkaar bellen en je krijgt iedere maand een leuk cadeautje, bijvoorbeeld 500MB extra of factuurkorting. Op deze pagina lees je er meer over.

Houd je ons op de hoogte hier? :8
Bekijk origineel

15 reacties

Beste Hajar,

Dank je voor het welkom en bedankt voor de snelle reactie. Ik heb inderdaad een week of 2 geleden een software update uitgevoerd naar android 6.0.1. Ik weet niet exact of ik direct na de update het batterij probleem had, ik heb het idee dat het iets later was. De apps die ik onlangs heb geïnstalleerd heb ik een paar dagen geleden al verwijderd (alhoewel de telefoon aangaf dat deze niet heel veel energie verbruikten). Ik gebruikte voorheen de stamina modus niet en de doze modus gebruik ik nu ook niet. Ik heb niet het idee dat mijn bereik ook echt wegvalt maar zeker weet ik het niet.
Ik hoop dat je/jullie wat kunnen met deze informatie. Alvast bedankt.
Reputatie 6
Badge +16
Hi Remco,

Bedankt voor je duidelijke reactie. We adviseren bij problemen na een update altijd om je toestel één keer helemaal terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Dat is 9 van de 10 keer de oplossing. Vergeet niet om eerst een volledige back-up te maken van al je gegevens.

Instructies vind je op onze toestelhulp pagina.

Laat ons weten of dit bij jou het probleem heeft verholpen. Anders gaan we graag met je op zoek naar een andere oplossing.
Reputatie 7
Badge +15
Goedemorgen Salamanda,

Goed dat je dit topic bent gestart. Ik help je graag verder hier. 🙂

Ik zie dat je gisteren ook via de chat contact hebt gehad. Ben je toevallig nog langs een T-Shop geweest om een kruistest uit te voeren (jouw sim in een ander toestel en andersom)? Je geeft aan dat je voornamelijk op 2 plaatsen problemen hebt. Merk je op andere locaties wel een beter netwerk? In dit topic vind je meer informatie over de oorzaken van netwerkproblemen. Omdat je al een tijdje gebruik maakt van de simkaart die je nu hebt heb ik je kosteloos een nieuwe simkaart toegestuurd. Je ontvangt deze binnen 3 werkdagen en je kunt hem dan gemakkelijk zelf activeren. Ik ben erg benieuwd of de nieuwe simkaart het probleem wegneemt. Laat je het aan ons weten hier?

Het kan zijn dat er met de update verschillende instellingen zijn aangepast waardoor je batterij sneller leeg gaat. Ik wil je dan ook adviseren om dit topic over Android batterijduur goed door te nemen. Je vindt daar allerlei tips om je batterijduur te verlengen.

Ik zie overigens dat je nog geen gebruik maakt van T-Mobile Samen. Met T-Mobile samen kun je gratis een groep vormen met minimaal 2 en maximaal 5 personen. Iedereen in de groep kan onderling gratis met elkaar bellen en je krijgt iedere maand een leuk cadeautje, bijvoorbeeld 500MB extra of factuurkorting. Op deze pagina lees je er meer over.

Houd je ons op de hoogte hier? :8
Hallo, ik heb dit fenomeen ook sinds een week of 2. Ben benieuwd of het probleem opgelost is met een nieuwe sim kaart. Mijn vrouw heeft een iphone 5 op het tmobile netwerk en ervaart geen verandering in ontvangst of batterijduur, maar de iphone moest sowieso elke dag aan de lader
Reputatie 7
Badge +20
Hi Ivan,

Ervaar jij problemen met het netwerk of met je batterij? Een netwerk probleem kan inderdaad soms al opgelost worden door een nieuw simkaart. Als het bijvoorbeeld gaat om een verouderde of defecte simkaart.

In dit topic vind je tips om de batterij-duur van je iPhone te verbeteren. Misschien heb je hier wel wat aan.
Hey Hajar, ik weet niet of het toestel of netwerk gerelateerd is. Wou even afwachten of het probleem bij Salamanda opgelost is met een nieuwe sim kaart. Het is wel eigenaardig dat de batterij meestal 3 tot 4 dagen meeging en nu soms maar 1,5 dag. Gisteravond had het toestel nog 60% en deze morgen 15%. Ik had wel gemerkt dat het toestel was overgeschakeld op een Belgische provider terwijl het onverplaatst op de kast lag.
Reputatie 7
Badge +15
Hey Ivanv,

Salamanda heeft eigenlijk 2 problemen. Een netwerkprobleem en een probleem met de batterijduur. Ik zie dat jij sinds kort ook minder lang doet met je batterij. Nou moet ik zeggen dat ik bijna nooit 1,5 dag met mijn batterij doe 😉. Bij de meeste smartphones is het niet gek dat je hem 's avonds weer moet opladen. Had je het topic dat Hajar mee had gestuurd nog doorgenomen? Het is mij niet helemaal duidelijk of het nu om een iPhone of een Android toestel gaat.. in dit topic vind je in ieder geval nog een hele boel tips voor Android toestellen. Zou je de tips eens door willen nemen? Ik ben benieuwd of het gaat helpen om de batterijduur te verlengen!

Verder is het natuurlijk super onhandig dat je toestel overschakelt naar het netwerk van onze zuiderburen. Gelukkig kun je met jouw type abonnement ook bellen en internetten uit je bundel en onbeperkt sms'en in het buitenland. Je zal dus niet snel kosten maken mits je een Travel & Surf-pas aanschaft.Maar ik snap dat het onhandig kan zijn!

Veel mobiele telefoons zijn standaard zo ingesteld dat ze automatisch het sterkste netwerk oppikken. Je kunt in dit geval het beste 'roaming' uitzetten in je instellingen. Mocht je het niet kunnen vinden in de instellingen wil je dan laten weten van welk type toestel je gebruik maakt? Dan kunnen we je wat gerichter helpen. Wanneer je roaming uit hebt staan hoeft je toestel ook niet meer te 'zoeken' naar het sterkste netwerk en dit zal ook in de batterijduur gaan schelen!

Ik hoop dat je hier genoeg informatie aan hebt! Wil je aan de bel trekken als je nog vragen hebt? We helpen je hier graag!
Met de nieuwe sim-kaart lijk ik een klein beetje meer bereik te hebben. Ik zit nu op een plek waar ik vol bereik zou moeten hebben en ik heb 1 streepje, dus het is nog niet zoals het hoort, maar ik ben in ieder geval weer bereikbaar. 🙂

Het batterijprobleem was alleen de dag dat ik het openingsbericht plaatste, ik denk dat mijn telefoon toen zo snel leeg was omdat ie de hele dag netwerk aan het zoeken is geweest.

Bedankt voor de sim-kaart! Super service!
Reputatie 7
Badge +20
Hi Salamanda,

Dankjewel voor de terugkoppeling. Fijn dat de nieuwe simkaart werkt. Bij een 4G verbinding is 1 streepje heel normaal en al voldoende om een goede verbinding te hebben. Ook goed om te horen dat je batterij probleem een eemmalig iets was. Mocht je in de toekoms weer zoiets ervaren dan kun je de tips uit dat topic gebruiken die Amy met je heeft gedeeld.

Ook namens Amy bedankt voor je compliment. Wij voorzien je graag van goede service. Mocht je nog andere vragen hebben, laat het ons weten! 😉
Reputatie 6
Ik zit nu op een plek waar ik vol bereik zou moeten hebben en ik heb 1 streepje, dus het is nog niet zoals het hoort, maar ik ben in ieder geval weer bereikbaar. 🙂

En waar is dat? En hoe weet je dat je daar 'vol' bereik moet hebben? 'Streepjes' zeggen namelijk niks bij 4G. Voor 'vol' bereik moet je heel dicht bij de mast staan, zijn.

Let us know!
Hi Amy, bedankt voor de reaktie. Het betreft een Sony xperia z3 compact. Mijn vrouw heeft een iphone 5 op jullie netwerk dus kan ik vergelijken kwa ontvangst. Zoals jij ook aangeeft in je reaktie zorgt de roaming voor een deel van het probleem. Sinds internet in het buitenland deels van de eigen bundel kan bij jullie heb ik sinds 2 weken roaming continu aanstaan. Ik denk inderdaad dat het toestel zo constant naar netwerken zoekt. Heb het nu afstaan thuis en wifi opstaan om even te kijken of dit scheelt in batterijduur. Ook heeft de sony sinds 1 week de android 6 update gedaan en dit heeft ook een andere batterij spaar functie dan de stamina functie die het toestel had bij de vorige android versie. Bij de stamina functie kon je instellen per app hoe het toestel moest omgaan met de batterij wanneer het scherm was uitgeschakeld. Dit had ik dan ook volledig ingesteld per app. In de nieuwe android 6 is de stamina functie verdwenen en vervangen door de Doze functie van android. Dit komt er op neer dat bijna alle apps in een slaap modus gaan wanneer het toestel in rust is, dit wil zeggen scherm uit en geen beweging meer (via de g sensor). In de Doze functie kun je alleen aangeven of je een app wil optimaliseren naar accuduur of niet. Google bepaalt zelf hoe de Doze functie met elke app omgaat.
Kort samengevat denk ik dus dat de verminderde accu tijd te maken heeft met enerzijds de roaming en anderzijds de verdwenen stamina functie.
Mag ik jullie nog bedanken voor het meedenken. Top service van het tmobile team.
Reputatie 7
Badge +15
Hey Ivanv,

Goed dat je roaming uit hebt gezet. Ik ben benieuwd of dit ook daadwerkelijk veel scheelt qua batterijduur. Het schakelen tussen netwerken kan namelijk veel batterij kosten.

Ik ben nog wat verder gaan kijken naar de stamina en de Doze-functie. De Doze functie zou eigenlijk juist moeten zorgen voor een besparing van de batterijduur. Zoals je aangeeft werkte de Stamina functie ook als het toestel niet in stand-by staat en in dit artikel op Androidworld zag ik dat de accuduur sinds de update naar Android 6.0 vaak toch minder is. In het artikel is ook te lezen dat de stamina functie waarschijnlijk weer terug komt, wanneer is helaas niet duidelijk. Mocht je op de hoogte willen blijven van Sony software updates dan kun je dit topic in de gaten houden. 🙂

Ik ben blij dat je blij bent met onze service! Daar doen we het voor! 😉 Laat je het weten als je verder nog vragen hebt?
Reputatie 6
Hi Amy, bedankt voor de reaktie. Het betreft een Sony xperia z3 compact. Mijn vrouw heeft een iphone 5 op jullie netwerk dus kan ik vergelijken kwa ontvangst.
Een veel gemaakte fout. Deze twee toestellen kun je qua bereik niet vergelijken daar zij andere waarden hanteren icm het aantal 'streepjes/bolletjes'.

Zoals jij ook aangeeft in je reaktie zorgt de roaming voor een deel van het probleem. Sinds internet in het buitenland deels van de eigen bundel kan bij jullie heb ik sinds 2 weken roaming continu aanstaan. Ik denk inderdaad dat het toestel zo constant naar netwerken zoekt. Heb het nu afstaan thuis en wifi opstaan om even te kijken of dit scheelt in batterijduur.
Je woont heel dicht bij een mast, het zou dus raar zijn dat wanneer je op je thuisnetwerk zit het toestel zoekt naar 'roaming netwerken'. Maar het zou kunnen.

Ervaar je de problemen alleen thuis op wifi? Een slecht/zwak wifisiginaal vreet namelijk ontzettend veel batterij. Nog meer dan een slecht mobiel signaal.

Ook heeft de sony sinds 1 week de android 6 update gedaan en dit heeft ook een andere batterij spaar functie dan de stamina functie die het toestel had bij de vorige android versie. Bij de stamina functie kon je instellen per app hoe het toestel moest omgaan met de batterij wanneer het scherm was uitgeschakeld. Dit had ik dan ook volledig ingesteld per app. In de nieuwe android 6 is de stamina functie verdwenen en vervangen door de Doze functie van android. Dit komt er op neer dat bijna alle apps in een slaap modus gaan wanneer het toestel in rust is, dit wil zeggen scherm uit en geen beweging meer (via de g sensor). In de Doze functie kun je alleen aangeven of je een app wil optimaliseren naar accuduur of niet. Google bepaalt zelf hoe de Doze functie met elke app omgaat.
Kort samengevat denk ik dus dat de verminderde accu tijd te maken heeft met enerzijds de roaming en anderzijds de verdwenen stamina functie.

Ik heb nooit gebruik gemaakt van de Stamina functie en toch ervaar ik momenteel (met de Android 6) een langere batterijduur.

Wanneer je dus problemen blijft houden zou ik dus eens naar je wifi bereik gaan kijken, wellicht dat 6.0 er iets anders mee omgaat. Als de problemen blijven, dan zou je ook een reset kunnen overwegen. dat wordt zowiezo aangeraden na een systeemupdate.

Succes!
Ik zou graag ook even willen inhaken op deze discussie aangezien ik ook sinds kort problemen heb met mijn accuduur. Ik heb nu ongeveer een jaar een xperia z3 en al die tijd deed ik 2 dagen met de accu maar sinds kort haal ik meestal net iets meer dan een dag. Wat mij opvalt is dat de bereik streepjes die in deze discussie ook genoemd worden bij mij sinds kort continu even wegvallen en meteen weer terugkomen, ik kan me voorstellen dat dit veel van de accu vraagt maar wat kan de oorzaak zijn?
Reputatie 7
Badge +20
Hi Remco73,

Welkom op ons Forum!

Goed dat je ook even inhaakt. We denken natuurlijk graag met je mee voor een oplossing.

Heb je onlangs een software update uitgevoerd? Zo ja, ervaar je dit batterij duur probleem sinds de update? Maakte jij netals Ivan voorheen ook gebruik van de stamina modus en nu dus de Doze modus? Heb je onlangs een app geïnstalleerd dat misschien veel batterij verbruikt? Je geeft aan dat je bereik weg valt heb je dan ook echt geen service of vallen alleen de streepjes weg en heb je verder wel goed bereik?

Dit zijn een hoop vragen maar zo kunnen we achterhalen waar het probleem aan ligt. Ik hoor graag weer van je zodat we samen naar een oplossing kunnen kijken. 🙂

Reageer