Beantwoord

Xperia Z3 onder water geweest

Ik ben met mijn Xperia Z3, 10 maanden oud, in het water geweest. Klepjes zaten goed (3x gecontroleerd), niet dieper dan 1 meter en voor 3 minuten het water in geweest. De telefoon ging hierna nog wel aan, maar er was geen beeld (ik hoorde WhatsApp geluiden). Na een uur of 3, kwam er weer beeld tevoorschijn, heel veel vreugde, alleen hierna viel mijn telefoon helemaal uit. Opgeladen en opnieuw geprobeerd, maar geen reactie.

Nu volgt mijn vraag, wat kan ik nu doen?

Met vriendelijke groet,
icon

Beste antwoord door Poco-Loco 22 mei 2015, 13:19

Ik mis wat feest emoticons voor je!

Gefeliciteerd dat het allemaal onder je garantie is verlopen!

Overigens, er zijn wel opmerkingen van anderen dat na reparatie de waterdichtheid minder goed is. Ik zou even goed kijken en overwegen of dat dus nog wel iets is wat je wil proberen.
Bekijk origineel

22 reacties

Laat het waterdichtheid maar zitten, heb er al genoeg problemen mee gehad. Ik mag blij zijn dat alles goed is verlopen. Zelfs nieuwe screen protectors bijgekregen 😃.
Ik mis wat feest emoticons voor je!

Gefeliciteerd dat het allemaal onder je garantie is verlopen!

Overigens, er zijn wel opmerkingen van anderen dat na reparatie de waterdichtheid minder goed is. Ik zou even goed kijken en overwegen of dat dus nog wel iets is wat je wil proberen.
Heel erg bedankt van Sony en T-Mobile, alles is goed gekomen. Het duurde wel even, maar het was het toch waard.

Dit kreeg ik in mijn mailbox:
Op 08-05-2015 ontvingen wij jouw toestel ter reparatie. Graag informeren wij je over de uitgevoerde werkzaamheden.
Onze gecertificeerde technici hebben jouw toestel grondig nagekeken, getest en gerepareerd. Wij hebben in dit specifieke geval het
complete moederbord vervangen. Ook hebben we direct de nieuwste softwareversie voor je geïnstalleerd. Je profiteert nu direct van
verbeterde functies en gebruiksgemak. Je toestel voldoet nu weer aan de hoge eisen die je eraan mag stellen.
Omdat je toestel binnen garantie valt, is deze reparatie volledig gratis.
Telefoon afgegeven aan T-Mobile. Eerder gebeld met Sony en die raadde mij aan om hem af te geven aan T-Mobile. Nu wachten op het resultaat...
We zijn niet nieuwsgierig ofzo, maar na 15 dagen.. al een antwoord gehad?
Reputatie 7
Badge +9
Mijn Z kwam ooit ook terug van Dynafix en bij de zijkant zat een gigantische kier. Vertrouwen in Dynafix zou ik dan ook nooit hebben. Maar als jij de klepjes dicht had en er verder geen schade aan de rubbertjes op de klepjes is te zien of valschade dan kunnen zij daar bij Dynafix en anders bij Sony wel de waterdichtheid testen en het eventuele lek vinden.

Ik hoor graag wat hun reactie is hier.

Moest wel 'ff gniffelen om jouw naam gezien het onderwerp van 't topic.... :P

Ik hoor inderdaad ook eigenlijk alleen maar slechte verhalen over Dynafix. Tot Kassa aan toe. Nee, ik koop mijn toestellen wel los, dan gaan ze tenminste naar de fabrikant.
Reputatie 3
Mijn Z kwam ooit ook terug van Dynafix en bij de zijkant zat een gigantische kier. Vertrouwen in Dynafix zou ik dan ook nooit hebben. Maar als jij de klepjes dicht had en er verder geen schade aan de rubbertjes op de klepjes is te zien of valschade dan kunnen zij daar bij Dynafix en anders bij Sony wel de waterdichtheid testen en het eventuele lek vinden.

Ik hoor graag wat hun reactie is hier.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Kazann,

Ik ben nu wel erg benieuwd en denk ook velen met mij, aan de activiteit op dit topic te zien! ;)

Hou ons op de hoogte!
Telefoon afgegeven aan T-Mobile. Eerder gebeld met Sony en die raadde mij aan om hem af te geven aan T-Mobile. Nu wachten op het resultaat...
Nouja, ShadowLea... Dat wil niet zeggen dat Dynafix nu niet verantwoordelijk is voor het niet deugdelijk herstellen naar oorspronkelijke staat ;)

Ik denk dat het echt een situatie "vecht met Dynafix" want zoals je hier ziet zijn de meningen niet eenzijdig over of het wel of niet onder je garantie gaat vallen.

Laat ons wel weten! Ik ben namelijk wel benieuwd naar het eindresultaat.
Reputatie 7
Badge +9
Dat is waarschijnlijk wel de oorzaak. Zie het als een horloge, zodra je die open maakt is die nooit meer waterdicht. Tenzij je dit laat doen door de originele fabrikant, die hem weer sealed met de tools van de productie.

Dynafix is alles behalve de fabrikant. Dat is de prijs die je betaald voor je toestel op afbetaling van een provider. Koop je hem van een onafhankelijke dealer (MediaMarkt, etc), dan gaat hij terug naar Sony.

Een minuscuul deukje door de tools die worden gebruikt om hem open te maken en het is afgelopen. Daarom krijg je altijd andere testresultaten in een lab, want gebruik tast de soliditeit van het toestel ook aan. Een krasje van 1/10e van een millimeter is al voldoende om water door te laten.
Nou, gezien je beschrijving van wat er mis ging (beeldscherm wat overleed) ja...

Als het scherm niet goed dicht zat zou dit én het wegvallen beeld én het later overlijden (kortsluiting in scherm) als antwoorden geven. Of je dit bij Dynafix er doorheen krijgt... Daar heb ik geen verstand van, maar als dit wel het resultaat is dan mag er echt een enorme warning label komen dat na reparatie de Z3 niet gegarandeerd waterdicht meer is....
Nee, er is geen zichtbare schade. Wat mij wel nu op het gedachte brengt, ik heb mijn telefoon een tijd terug laten vallen en is toen de beeldscherm stuk gegaan. Hierna heb ik mijn telefoon bij T-Mobile(Dynafix) laten maken. Voordat ik mijn telefoon liet maken ben ik wel vaker het water in gegaan met mijn telefoon. Na dat het gemaakt was, heb ik weer in het water geprobeerd, dit keer met een slechte resultaat. Zou het fout bij Dynafix kunnen liggen, i.v.m. niet juist afgesloten van mijn telefoon?
Reputatie 6
Kortste eind moet uiteraard langste zijn.
Reputatie 6
'Niet verkeerd gebruikt' is wel een heel breed opvatbaar key woord. Wat wij onder normaal gebruik verstaan, kan en zal een verzekering / reparatiecentrum vaak als abnormaal verstaan. Het is dan ook vaak een onbegonnen discussie met deze firma's daar ze toch meestal aan het kortste eind trekken. Geheel objectief zullen ze dan ook niet zijn.

En yip, ik weet hoe het werkt bij deze bedrijven. Kan een boek schrijven over bv Dynafix. Wel jaren geleden, maar zal weinig veranderd zijn.
Uw garantie dekt geen schade of defecten als gevolg van hardhandig of verkeerd gebruik van uw apparaat (waaronder gebruik in omgevingen waarin de relevante IPcodebeperkingen worden overschreden). Mocht u nog vragen hebben over het gebruik van onze producten, neem dan contact op met onze klantenservice voor hulp. Raadpleeg voor garantie-informatie ook de Belangrijke informatie via de Instellingengids op uw apparaat. (vond de tekst handiger dan pdf doorspitten)

Al moet ik wel zeggen dat de key-woorden hier in zijn voordeel zullen zijn. Als de mobiel dus geen zichtbare schade heeft én niet verkeerd is gebruikt is, zou het onder de garantie horen te vallen... De vraag is dan, heb je zichtbare schade / is het erg / is het tegendeel door de reparatiedienst te bewijzen?
Reputatie 5
Badge +13
Op pagina 134 van de handleiding staat uitgelegd wat wel en niet mag in combinatie met water.
Er staat te lezen dat het toestel in zoet water maximaal 1,5 meter onder water kan.
Uiteraard staat er ook vermeld dat onjuist gebruik buiten de garantie valt.
Het probleem is dat smartphones vaak te 'dicht' zijn en dat je het vocht er moeilijk uit krijgt.

Om dit toch voor elkaar te krijgen zijn er een paar trucjes. 1 is de cyclus van opwarmen en afkoelen waardoor door expansie van lucht er vocht verplaatst wordt. Uiteindelijk kun je, mits geen corrosie zoals kme ook aangeeft, dan weer een werkende mobiel overhouden. Dit principe (en venturi) is hoe auto-koplampen zowel vocht opnemen (na rijden koelen ze af en nemen ze buitenlucht op) als initieel vocht uitblazen. Daarom duurt het altijd een paar dagen bij mooi weer voordat een koplamp 'droog' is als je in de ochtend je auto ziet.

Een andere is simpelweg agressief ontvochtigen. Omdat osmose een relatief sterk proces is, zal als de omgevingsvochtigheid beduidend lager is, er een verplaatsing van vocht plaats vinden.
http://www.omega.com/temperature/z/pdf/z103.pdf Dus als je aan LiCl2 kan komen, ben je zeer goed bezig want dat zit rond de 11% RH bij kamertemperatuur... Zeer sterke ontvochtiger dus.

Omdat niet iedereen een pot LiCl2 of MgCl2 in de keuken heeft staan, is rijst een zeer goede vervanger, maar... bij te veel vocht zal je het én tijd én meerder cycli moeten geven én vervangen. Dan is het enige wat je niet weet "heb ik corrosie op mijn printplaat / batterij".

Nu valt waterschade niet onder de verzekering en je zal gegarandeerd het antwoord krijgen "ja, dan heeft u óf de boel niet goed afgesloten óf bent u dieper gegaan dan mogelijk is". Dus laten we even duimen dat je drooglegging gaat werken.
Reputatie 4
Badge +5
@ShadowLea.

Ip 67 waardig is mijn telefoon, een half uur metertjuh diep. Zegguh ze....en stofdicht, stootvast.
Je kunt er zelfs met een loader overheen , zeiden ze in de winkel, kannie af.
En idd de loader kan het af. 😛
Reputatie 6
Lees DIT artikel maar eens. Weinig hoop voor je toestel. Zeker wanneer de printplaat al geoxideerd is, kun je hem zowiezo weggooien.

Succes ermee.
Reputatie 7
Badge +9
Minimaal 3 dagen in een bak rijst gooien. Als de batterij er uit kan, doen. Ook in de bak rijst gooien.

Als je toestel van binnen nat is geworden mag je deze nooit aan zetten of opladen! Dames en heren, we hebben allemaal op de basisschool gehad wat water+electriciteit doet. Waar denkt men dat een telefoon op draait, suiker? Nee. Electriciteit.

Waterschade valt NOOIT onder de garantie. Ook niet bij toestellen die zogenaamd 'waterdicht zijn'.

Dit omdat mensen denken dat 'Waterdicht' betekent dat ze met het toestel kunnen gaan zwemmen. En dan komen ze vrolijk bij de fabrikant aan zetten 'Ik ging er mee douchen, en nou issie kapot...'

Het is een telefoon, geen onderzeeër.

'Waterdicht' betekent 'Hij kan tegen een beetje water, maar het feit dat wij dit in een laboratorium hebben getest met een perfect nieuw toestel betekent niet dat jullie dit thuis moeten herhalen.'
Daar wil ik nog iets aan toevoegen. Het gaat hier hopelijk om voornamelijk vocht (het was geen zout water?) dat nu voor wat storing zorgt. En vocht heeft wat leuke eigenschappen.

Zet hem niet aan de lader en in een bak rijst doet al wonderen. Dit omdat het vocht aantrekt (hygroscopisch heet dat), maar je kan dit proces ook nog bevorderen... Zet de bak met rijst op de verwarming of (gezien het huidige weer) in de zon (pak dan een zwarte schaal/pan met deksel of zo). Zorg dat het op de warmste én droogste plek staat van je huis. Aangezien rijst t.o.v. de telefoon niet heel duur is, verwissel dat ook na een dag of wat met nieuwe droge rijst. Betere spullen dan rijst zijn bijvoorbeeld Magnesium Chloride (die gaat tot een lagere luchtvochtigheid door, maar dat hebben mensen niet snel op voorraad... Gewoon keukenzout is lang niet sterk genoeg).

Als je mazzel hebt onttrek je zo het vocht in een dag of 2-3 (al zou ik naar 3 dagen neigen).

Lukt het niet, dan zal je een reparatieshop moeten gaan aanspreken, MAAR controleer vooraf of het überhaupt onder garantie zal vallen voordat je vrolijk inspectiekosten, reparatiekosten en andere gelden mag gaan ophoesten...
Reputatie 4
Badge +5
Frutjuh to the rescue.:)

Je kunt 2 dingen doen.
Naar China reizen, of de telefoon een tijd lang in de rijst. 🆒
De tijd zal het zegguh. Ik zou het enkele dagen doen.
http://electronica.infonu.nl/telecom/52855-red-je-in-het-water-gevallen-telefoon.html

Reageer