Beantwoord

Xperia Z5: Ruis bij geluid

Hoi

Als ik naar muziek (of andere geluiden) luister via mijn telefoon (Xperia Z5, software versie: 32.0.A.6.200 [Android 5.1.1]), dan is er bijna altijd een soort van achtergrondruis te horen. De ruis 'verdwijnt' als het geluid hard genoeg staat. Dus het is vooral vervelend bij de lagere volumes (welke soms eigenlijk al te hard zijn).

Daarnaast worden ook alle zachtere geluiden niet zuiver weergegeven. Ze worden vaak heel erg vervormd. Wat er te horen is, is een soort gekraak, die soms overheersender is dan de hardere geluiden.

Beide problemen komen voor bij meerdere apps, zoals PowerAmp, YouTube, Spotify, Sony's muziek app en Chrome. Verschillende instellingen op de telefoon zoals "DSEE HX" en "ClearAudio+" hebben geen invloed op bovenstaande problemen. Verder heeft het geen nut om een andere koptelefoon te nemen, omdat dit bij meerdere koptelefoons gebeurt (ook bij de meegeleverde oortjes).

Mijn vraag is dan of er oplossingen zijn voor deze problemen en wat deze dan zijn.
icon

Beste antwoord door Amy 14 maart 2016, 09:52

Hey Raymond,

Flink balen dat je hier last van hebt. Zo kun je natuurlijk niet relaxt muziek luisteren! Goed dat je zelf ook al een aantal dingen geprobeerd hebt. Hoor je de ruis ook als je geen oortjes of koptelefoon gebruikt?

Ik wil je adviseren om dit topic even door te nemen. Het staat vol met tips voor wanneer je toestel mogelijk defect is. Vaak kan bijvoorbeeld een fabrieksreset al de oplossing zijn. Zou je dat eens willen proberen?

Ik ben benieuwd naar de uitkomst Raymond, houd je ons op de hoogte hier? 🙂

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Hey Raymond,

Flink balen dat je hier last van hebt. Zo kun je natuurlijk niet relaxt muziek luisteren! Goed dat je zelf ook al een aantal dingen geprobeerd hebt. Hoor je de ruis ook als je geen oortjes of koptelefoon gebruikt?

Ik wil je adviseren om dit topic even door te nemen. Het staat vol met tips voor wanneer je toestel mogelijk defect is. Vaak kan bijvoorbeeld een fabrieksreset al de oplossing zijn. Zou je dat eens willen proberen?

Ik ben benieuwd naar de uitkomst Raymond, houd je ons op de hoogte hier? 🙂
Hoi,

Ik heb het gelinkte topic doorgenomen en een aantal dingen in het topic geprobeerd, waaronder een fabrieksreset. Dit heeft echter niet geholpen. Ook het opnieuw installeren van de software (via Sony PC Companion) heeft niet geholpen.

Verder heb ik gemerkt dat de problemen minder (bijna niet) aanwezig zijn wanneer het geluid op een ander apparaat wordt afgespeeld via Bluetooth of WiFi, maar wel wanneer een apparaat met een draad (3.5mm uitgang) is verbonden (koptelefoon, oortjes en externe speakers). Ook de telefoonspeakers hebben last van de ruis, maar ik weet niet of dit te maken heeft met eerder beschreven problemen of dat dit gewoon de kwaliteit van de speakers is.

Daarnaast merkte ik nog iets anders op: wanneer de muziek applicatie van Sony gebruikt werd in combinatie met de instelling "DSEE HX", dan leek de ruis minder (bijna niet) aanwezig te zijn (bij een bedrade koptelefoon). Hierdoor heb ik het idee dat (een fout in) de software ervoor zorgt dat het geluid niet helder wordt weergegeven en dat dit dus opgelost zou kunnen worden door middel van een software-update.
Voor zover ik weet is Sony op dit moment bezig met het uitrollen van Android 6.0. Weten jullie misschien wanneer deze update wordt vrijgegeven door T-Mobile en of deze update de problemen met geluid oplost?
Reputatie 7
Badge +15
Hey Raymond,

Balen dat het nog niet opgelost is 😞.

Helaas kan ik niet terug vinden of deze problemen met de volgende update opgelost zullen worden. Om op de hoogte te blijven van softwareupdates kun je het beste dit topic in de gaten houden. Helaas is de nieuwe Android versie laatst niet door de keuring gekomen maar we doen ons best om deze zo snel mogelijk uit te rollen. Ik stuitte net ook nog op deze pagina. Hopelijk heb je daar ook wat aan. 🙂

Je zou ook nog langs de T-Shop kunnen gaan en daar testen of de Z5 uit de winkel dezelfde problemen heeft. Zo kun je er in ieder geval achter komen of het misschien aan de kwaliteit van de speakers ligt of aan iets anders. Mocht het zo zijn dat het echt aan jouw toestel ligt dan zou je het toestel ook in de T-Shop meteen ter reparatie kunnen aanbieden. Er zitten twee T-Shops in Breda, niet al te ver van jou vandaan.

Houd je ons op de hoogte hier?
Bedankt voor het meedenken. Het is jammer dat de update niet goedgekeurd is. Misschien had deze het probleem kunnen oplossen.

De tweede link kan voor mij niet veel betekenen. Deze verwijst namelijk naar het onderdrukken van externe ruis/geluiden, terwijl mijn probleem meer te maken heeft met de geluidsweergave door de telefoon zelf. Daarnaast zorgt het weghalen van externe geluiden ervoor dat het geluid (en dus de ruis) van de telefoon beter merkbaar worden.

Ik heb zelf ook nog verder gezocht op het internet en ik kwam twee topics tegen die dezelfde problemen beschrijven: een op Reddit en een op het support-forum van Sony Xperia. Dit betekent dat (veel) meer telefoons problemen hebben met geluid. Hierin komt ook naar voren dat er nog geen oplossing gegeven is door Sony zelf. Verder worden op het laatste forum problemen met geluid genoemd nadat Android 6.0 is geïnstalleerd. Dit wijst erop dat de (meeste) problemen met het geluid door de software komt. (Daarnaast heb ik (nog) geen berichten gelezen dat er gevallen zijn dat er geen problemen zijn met het geluid.)
Hierdoor twijfel ik of het dan wel nuttig is om nu zelf andere exemplaren te testen of om mijn telefoon ter reparatie aan te bieden.

Zijn er bij jullie (of bij jullie reparateur) meer gevallen bekend, waarbij er (soortgelijke) problemen zijn met het geluid? En zijn deze problemen opgelost, door bijvoorbeeld een reparatie?
Reputatie 6
Badge +16
Hi Raymond,

Ah, je bent er intensief mee bezig geweest. Goed dat je het internet afstruint naar soortgelijke problemen.

Het is bij ons niet bekend of er (veel) soortgelijke reparaties bij het reparatie centrum binnenkomen. Wat we wel weten is dat wanneer jij je toestel ter reparatie aanbiedt, het reparatiecentrum jou een goed werkend toestel terugstuurt. Dit moet dus opgelost worden. Dit kan bijvoorbeeld ook gebeuren door middel van een omruiling.

Het aanbieden van je telefoon ter reparatie zou dus zeker een oplossing moeten bieden.
Hoi,

Het is al een tijdje sinds ik mijn probleem hier heb geplaatst. In de tussentijd heb ik getest met officieel ondersteunde oortjes. Ook met deze oortjes is de geluidsweergave helaas niet optimaal (eigenlijk zoals verwacht).

Daarnaast heb ik mijn telefoon ter reparatie aangeboden. Dit was ook zonder resultaat. Bij de eerste reparatie hebben ze het moederbord vervangen, met als resultaat een meer aanwezige achtergrondruis. Bij latere reparaties hebben ze niets kunnen vinden en dus niets gedaan.
Uiteindelijk is de telefoon door een T-Shop medewerker getest en die vond de problemen wel (meteen). Hierbij is de telefoon weer opgestuurd naar de reparateur, met het bericht dat er wél problemen zijn, en het toestel is vervangen door een nieuwe. Helaas heeft deze ‘nieuwe’ telefoon de zelfde problemen als de oorspronkelijke.

Nu is er wel een goed bericht: De nieuwe Android-update lost bij sommige mensen op het internet de problemen voor een groot deel op.

Weten jullie misschien wat meer over de nieuwe update? En hebben jullie anders nog andere ideeën?
Reputatie 6
Badge +17
Hi Raymond,

Wat balen om te horen dat je nog steeds problemen ervaart met de Xperia Z5 en dat zelfs het vervangen toestel kuren vertoont! 😞 Hopelijk zal de Android update inderdaad dit probleem oplossen! Ik heb je vraag over de software update even doorgezet naar onze software expert. Zodra ik meer weet, zal ik het met je delen in dit topic.
Reputatie 6
Badge +17
Hi Raymond,

De Android update zit eraan te komen. We zijn hem nog aan het testen. De vorige testronde was internationaal niet goedgekeurd vandaar dat het nog even duurt. Houd dit topic in de gaten voor eventuele updates.
Hallo,

Hierbij een laatste update.

Omdat het probleem nog niet was verholpen (na reparaties, omwisselingen en software updates), ben ik in het begin van september weer naar een T-Mobile shop geweest om te kijken wat er nog gedaan kon worden.
Omdat reparatie de enige aangeboden mogelijkheid was, is dat maar weer geprobeerd. Twéé keer zijn 'één of meer onderdelen vervangen'. Bij de derde (eigenlijk al zesde) keer hebben ze (Dynafix) niets gevonden, ondanks een uitgebreide klachtomschrijving via mail, dit omdat ze daarom vroegen.
Nu hebben medewerkers van de T-Mobile shops (via aftersales/Dynafix?) een vervangend toestel aangeboden. Omdat ze mijn model/toestel niet meer hadden, hebben ze een ander model gegeven. Dit nieuwe toestel heb ik gisteren ontvangen.

Het toestel lijkt goed te werken. Hetzelfde kan gezegd worden over het geluid. Het geluid lijkt ook goed te zijn.
Ik ervaar wel een probleem met een specifieke headset, de MDR-NC750. Het lijkt erop dat de functie "Digital Noise Cancelling" niet werkt en er is met deze headset een vervelende achtergrond-/witte ruis te horen als er geluid wordt afgespeeld. Dit lijkt een beetje op het eerder besproken probleem. De headset zelf werkt gewoon normaal bij mijn computer.

Omdat ik eigenlijk een beetje klaar ben met reparaties, verzendingen en omruilingen, laat ik het erbij en zal het toestel dan ook niet laten repareren (Ik heb niet het idee dat ze/Dynafix (dit) kunnen/willen repareren).

Mochten er nog tips zijn (buiten reboot, safe-boot, fabrieksreset, software-herstel...), dan hoor ik die graag.
Ik heb ondertussen ook contact gehad met (de klantenservice van) Dynafix. Bij het melden van de klacht is medegedeeld dat de problemen niet zijn opgelost na zes (6!) reparaties en dat de vervangende toestellen soortgelijke/dezelfde problemen vertonen. Er zijn nog/alweer problemen met geluid in combinatie met (alle) verschillende geteste headsets. Ook zijn er een aantal functies, met betrekking tot geluid, die niet werken, zoals DNC.

De mensen bij Dynafix willen niet uitleggen hoe het komt dat de problemen nog steeds aanwezig zijn (na verschillende reparaties en vervangingen). Wel wijzen ze er steeds (in veel van hun berichten) op dat ze zich aan de (reparatie)voorwaarden van de fabrikant moeten houden. De enige oplossing die zij (mede daarom) willen bieden is wéér een poging tot reparatie.

Dit lijkt mij een slecht idee, omdat de problemen bij de vorige zes reparaties niet zijn opgelost. Nu vroeg ik me af of jullie nog een idee hebben.
Reputatie 5
Badge +15
Hoi Raymond95,

Wat jammer om je toch weer hier in dit topic terug te zien!

Ik begrijp dat je dit probleem bij meerdere Sony toestellen heb ervaren. In dat geval denk ik dat reparaties überhaupt geen nut hebben, omdat het "standaard" in de hardware lijkt te zitten. Een reparatie lost het probleem dan niet op. Ik ben benieuwd of je ook al contact hebt gehad met de fabrikant en wat zij hierover zeggen?

De product pagina's van de Z5 (oorspronkelijk toestel en vervangend toestel) en XZs (vervangend toestel) vermelden dat beide toestellen goed geluid moeten kunnen geven en dat beide toestellen de headset in combinatie met Digital Noise Cancelling ondersteunen. Ik heb dan ook veel goede verhalen gehoord over het geluid van de Xperia Z-serie.
Het lijkt mij dan ook niet dat het standaard in de hardware zit. Wel zou het kunnen dat het standaard is voor refurbished en gerepareerde toestellen.

Verder heb ik eerder contact gehad met Sony Xperia Support Nederland. Na veel mails met standaardprocedures, was een toestelreparatie steeds de enige optie die zij konden bieden. Dit terwijl er al wel een aantal pogingen zijn gedaan.
Ik zou de problemen nog een keer voor kunnen leggen, maar ik denk dat ik het antwoord al weet. Of zou ik met een andere partij contact op moeten nemen?
Reputatie 5
Badge +15
Hoi Raymond95,

Ik heb nog even met een collega over dit probleem zitten praten om met jou mee te denken! Hij gaf aan dat hij dacht dat "ruis" juist wordt toegepast bij Noise Cancelling headsets om andere geluiden te kunnen uitsluiten. Dit heb ik meteen even verder uitgezocht en wat ik vrijwel direct tegenwam bevestigt deze gedachte. Ik zie bijvoorbeeld in deze reviews over een andere headset veel opmerkingen over ruis. Ook in dit artikel waar verschillende headsets behandeld worden, wordt gesproken over het ruisen van de noise cancelling. Bij de ene headset is de ruis sterker aanwezig dan bij de andere. Wellicht ervaar jij deze ruis van de noise cancelling als iets onprettigs. Ik ben hier natuurlijk geen expert in, maar zou het kunnen zijn dat je hierdoor dit probleem ervaart?

Wat betreft de functies die niet werken voor geluid: als het niet in de software zit en Sony kan je hier ook niet bij helpen, dan leidt het logischerwijs toch weer tot een reparatie óf het opnieuw contact opnemen met Sony. Er is niet méér wat ik daarin voor je kan doen.
Hoi,

Bedankt voor de reactie, dit is een stuk beter dan de standaardantwoorden van Dynafix en Sony Xperia Support Nederland.

Bij een Noise Cancelling headset wordt inderdaad een antigeluid gegenereerd als noise cancelling is ingeschakeld. Dus in het geval van een extern monotoon geluid wordt hetzelfde geluid met een tegengestelde fase gegenereerd door de headset, hierdoor krijg je destructieve interferentie en wordt het externe geluid dus weggefilterd.
Nu is dus een van de problemen dat noise cancelling niet werkt (met de XZs en destijds met de Z5), terwijl dat in het geval van een XZs (en Z5) en een mdr-nc750* wel zou moeten. Dit merk ik dan in de bus en in de trein. In het beste geval zou dan een groot deel (productpagina’s zeggen 98%) van de geluiden van de bus of trein onderdrukt moeten worden. Dit lijkt echter niet het geval, want er wordt niets weggefilterd. Ook heb ik het met de Z5 in een vliegtuig geprobeerd. Ook daar had de noise cancelling geen effect.

Daarnaast was het oorspronkelijke probleem met de Z5, dat geluid regelmatig kraakte en dat er een (interne) ruis te horen was. Met andere woorden: de audioweergave was gewoon slecht. Dit was onafhankelijk van de type headset: het was namelijk aanwezig bij alle geteste headsets, waaronder de meegeleverde oortjes, de mdr-1r en uiteindelijk ook de mdr-nc750 (met noise cancelling aan en uit). Dit soort interne ruis wordt vaak veroorzaakt door een interne (productie)fout of onbeschermde (interne) kabels en connectoren. Dit zou dan dus gerepareerd moeten worden door een reparatiebedrijf, zoals Dynafix.
De XZs heeft soort gelijke problemen. In dit geval is er ook een (interne) ruis te horen met verschillende headsets (mdr-1r, mdr-nc750…), wel minder goed merkbaar, maar de ruis is wel aanwezig. Deze ruis is overigens weg als er een aantal seconden geen geluid wordt gemaakt door de telefoon. Om deze reden, en het feit dat de headsets gewoon normaal werken met de meeste andere apparaten, denk ik niet dat er iets mis is met de headsets zelf.

Mijn conclusie met betrekking tot de noise cancelling was dan dat het niet werkte omdat de audioweergave van de telefoon slecht was. Er was namelijk ruis en krakend geluid te horen. En voor noise cancelling is het handig om het externe geluid na te kunnen doen. Daarom wilde ik het ruis/kraak probleem als eerste opgelost hebben.

Verder ga ik waarschijnlijk aan het eind van deze week nog een keer contact opnemen met Sony (moet ik contact opnemen met Sony Xperia Support Nederland of een andere partij?). Al verwacht ik van hun (en van Dynafix) niet veel meer dan standaardantwoorden.

* De headset mdr-nc750 is trouwens wel iets anders dan ‘normale’ noise cancelling headsets. Deze heeft namelijk geen processor om de antigeluiden te genereren. Dit gebeurt door de telefoon. Daarom was het belangrijk om de compatibiliteit te controleren, maar in combinatie met de Z5 en XZs zou de headset moeten werken.
Reputatie 5
Badge +15
Het lastige hierin vind ik dat ik je supergraag verder wil helpen, maar onze kennis heeft een limiet. Als Sony of Dynafix het probleem niet vindt, ofwel constateert dat het toestel werkt zoals het zou moeten werken, dan is het moeilijk om hierin verder komen. Ik (en mijn naaste collega's) hebben niet genoeg technische kennis om aan te wijzen welk onderdeel precies vervangen zou moeten worden, daar zijn de monteurs voor. Gelukkig begrijp ik uit je verhaal dat jij dat ook snapt, maar dat maakt het niet minder jammer dat je hierin niet verder komt. Sony zou wellicht bij hun technische experts meer informatie kunnen opvragen - hoewel ik natuurlijk niet weet hoe nauw hun klantenservice samenwerkt met andere afdelingen.

Het lijkt me dat contact opnemen via de supportpagina van Sony Mobile daarbij het handigst is. Ik zie trouwens dat zij ook een forum hebben. Is wel in het Engels, maar soms is er net iets meer kennis/expertise op het forum te vinden!
Hallo,
Hierbij een kleine update.

De problemen met de Xperia Z5 heb ik (eerder) op het forum van Sony Mobile gevonden (en in één van mijn reacties geplaatst). Voor de Xperia XZs kon ik een soortgelijk probleem vinden. Hun advies hiervoor was contact opnemen met ‘local support’.

Ondertussen heb ik weer contact gehad met de support van Sony Mobile NL. Ik heb hierbij gewoon alle eerdere en huidige problemen vermeld. De eerste reactie was helaas wéér om het toestel opnieuw te laten repareren, ondanks alle niet-gelukte reparatiepogingen.
Na nog een keer duidelijk te hebben gemaakt dat ik na (te) veel reparatiepogingen nog steeds problemen ervaar, gaan ze een intern onderzoek starten. Als ik hun mail goed begrijp, dan zal dit worden gedaan door hun klachtenafdeling. Wel moet ik mijn toestel weer opsturen {waarschijnlijk volgende week} en zal ik hem dus voor een tijdje kwijt zijn.

Zijn er nog dingen waarop ik zou moeten letten? Het toestel had ik immers bij T-Mobile gekocht.
Reputatie 5
Badge +15
Hoi Raymond95,

Wat fijn om te lezen dat er nu eindelijk wat beweging inzit! Goed dat ze nu een onderzoek gaan starten. Ik hoop van harte dat het hiermee voor jou wordt opgelost!

Wat ik je vooral aanraadt is om weer een goede back-up te maken, zodat je niets kwijtraakt. Verder ga ik er vanuit dat Sony hier netjes mee omgaat en dat je je geen zorgen hoeft te maken. 😃
Helaas heeft een reparatie weer niet geholpen, zoals eigenlijk wel verwacht. Bij de reparatie hebben ze het toestel meteen weer omgeruild. Het vervangende toestel heeft helaas dezelfde problemen, misschien wel erger.

De support van Sony zegt dat dit een “nieuw” toestel is (dit kan ik overigens niet zelf controleren). Om deze reden hebben ze bij de klachtenbehandelaar de case/het onderzoek gesloten (zonder resultaat). Ook lijkt het alsof ze me niet verder willen helpen, onder andere door de woorden “wij kunnen niets anders voor u betekenen” in elke mail te zetten. Verder reageren ze niet (goed) op vragen. Wel hebben ze de klachten doorgegeven (aan wie wordt niet gezegd), maar op korte termijn gaat er niets gebeuren.

Omdat ik binnenkort mag verlengen en dus een ander toestel kan nemen, had ik ze vragen gesteld over de problemen, waaronder de vraag of het toeval is dat ik meerdere ‘slechte’ toestellen heb gehad en de vraag of de problemen vaker voorkomen. Op veel vragen heb ik geen of geen duidelijk antwoord gehad, omdat (het lijkt dat) ze de vragen proberen te ontwijken en omdat ze steeds maar weer hetzelfde zeggen.

En op een gegeven moment kwam er iets merkwaardigs. Na de reparatie/vervanging van het toestel, werd opeens gezegd dat de problemen niet opgelost konden worden, “omdat het gaat om een compatibiliteitsissue”. Ze willen echter niet vertellen om welke producten het precies gaat; in plaats daarvan blijven ze vaag.

Aan de meeste personen bij de support van Sony heb ik dus niet veel gehad. Ze zijn niet duidelijk, ze verzinnen dingen die niet kloppen, helpen niet echt en kunnen niet veel meer dan standaardprocedures en -antwoorden.

Ik ga binnenkort dus verlengen, hoogstwaarschijnlijk met een ander toestel, dat hopelijk wel voldoet.
Reputatie 5
Badge +15
Hoi Raymond,

Jammer dat hierin uiteindelijk echt geen oplossing gevonden is, zeker na alle moeite die je hebt gedaan. Ik zie dat jouw abonnement tot 20 april 2018 loopt, dus je kunt inderdaad bijna verlengen met een ander toestel. Ik hoop dat je een model kunt vinden waarbij alles helemaal naar jouw wens werkt!

Laat je tegen die tijd nog even weten welke het is geworden? Ik ben er na al onze berichten in dit topic natuurlijk wel benieuwd naar! 🙂

Reageer