Afhandeling defecte Iphone 3gs


Inmiddels al een aantal weken in contact/discussie met T-Mobile over de afhandeling van mijn defecte Iphone 3GS die ik op het moment van defect gaan net een jaar in bezit had. Ik kreeg een melding die steeds storender werd, dat het assecoire niet geschikt was voor de Iphone en later nog één dat het niet geschikt was om op te laden o.i.d.
Na wat zoekwerk op internet kwamen we er al snel achter dat deze melding ook iets softwarematigs kon zijn maar dat er door bijna alle reperatiecentra een bericht terug komt dat de telefoon in contact is geweest met vocht en er daardoor vochtschade aan de telefoon is en deze niet meer te repareren valt.
Ook kwamen wij bij het filmpje van Kassa terecht en talloze topics op verschillende fora over deze slechte afhandeling van een defect waar je eigenlijk weinig tot niets aan kan doen.
De sensor in de Iphone zou aangeven dat de telefoon in contact is geweest met vocht. Vandaag stond in het mailtje dat ik ontving van T-mobile het volgende

Dit soort schade kan meerdere oorzaken hebben en heeft dus niet simpelweg te maken met regen of bijvoorbeeld een glas water. Elke mobiele telefoon is voorzien van een zogenaamde vochtdetector. Deze laat door middel van oxidatie/verkleuring zien, of het toestel in aanraking is geweest met (te veel) vocht.

Oorzaken van vochtschade kunnen bijvoorbeeld ook zijn: transpiratie (oor), damp/stoom (badkamerruimtes) of regen (met het toestel op een ogenschijnlijk droge plaats).

Vooral dat laatste moest ik toch wel om lachen. Ik kan inderdaad niet garanderen dat mijn telefoon niet in aanraking geweest is met transparatie ontstaan door telefoneren of dat er wellicht wat regendruppels op zijn gekomen. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat een telefoon tegen dergelijke zaken bestend is??
Anders zouden we niet meer kunnen telefoneren met een Iphone en zouden we deze op regenachtige dagen altijd thuis moeten laten.
Wat is dat voor een larie??

Maar goed, nadat ik de brief van T-Mobile kreeg dat mijn Iphone onherstelbaar beschadigd was en ik via T-Mobile webcare (twitter) idd bevestigd kreeg waar ik al bang voor was, namelijk dat het zou gaan om vochtschade, kreeg ik de keus mijn Iphone terug te laten sturen of om een refurbished model te mogen ontvangen á 220 euro bijbetaling.

Tevens gaf ik in mijn reparatiemelding aan dat de kleine haarscheurtjes die onderaan bij de connector waren ontstaan (mede Iphone 3 en 3gs bezitters weten vast wel waar ik het over heb) inmiddels uitgroeide tot toch wel serieuze scheuren, iets wat mij ook niet lijkt te mogen gezien het feit mijn Iphone altijd in een beschermhoesje zit en alleen opgeladen wordt met orginele Iphone opladers en enkel in contact komt met orginele Apple apparatuur.
Maar over deze scheurtjes en inmiddels scheur bij de connector wordt niet gesproken. Dit kan er namelijk ook toe leiden dat een Iphone deze melding geeft of dat er vochtschade is ontstaan.

Ik liet T-Mobile via een online formulier (bellen ging niet, want ik wilde bellen met een niet T-mobile nummer en kwam dus nooit bij de klantenservice terecht omdat de computer het nummer waarmee ik belde niet herkende als T-mobile abonnee en ik simpelweg niet doorverbonden werd) weten het niet eens te zijn met de afhandeling van de schade maar gaf wel aan dat ik best 220 euro wilde betalen maar dan wel in ruil voor een Iphone4 ipv een refurbished 3gs model. Op die manier dacht ik het goed op te lossen voor beide partijen.

Ik kreeg enkele dagen later reactie van T-Mobile dat ze mijn klacht door zouden sturen naar de afdeling service en reparatie en dat zij verder contact op zouden nemen. Maar tot mijn verbazing gebeurde dat helemaal niet en ontving ik in een lullig doosje mijn defecte Iphone 3gs terug.

Ik dus weer via het formulier contact opgenomen met T-Mobile en de hele situatie nogmaals uitgelegd en vandaag ontving ik antwoord en wederom ben ik verbaasd over het feit dat men mijn klacht niet eens goed heeft doorgelezen en met een antwoord komt waar ik werkelijk niks mee kan.

"Ik begrijp uit uw e-mailbericht dat u uw toestel heeft opgestuurd voor reparatie en dat de reparatie niet onder garantie valt omdat er vochtschade is geconstateerd en dat u een refurbished toestel kunt ontvangen voor een bijbetaling van 220 euro."

Ja, en daarbij heb ik vermeld dat ik mijn toestel inmiddels ook alweer ongerepareerd terug had gekregen zonder dat T-mobile serieus is ingegaan op mijn klacht.


Ik kan me indenken dat dit vervelend is en geef u graag meer uitleg. Het kan voorkomen dat er door onderzoek wordt geconstateerd, dat er bij uw mobiele telefoon sprake is van 'vochtschade'. Dit soort schade kan meerdere oorzaken hebben en heeft dus niet simpelweg te maken met regen of bijvoorbeeld een glas water. Elke mobiele telefoon is voorzien van een zogenaamde vochtdetector. Deze laat door middel van oxidatie/verkleuring zien, of het toestel in aanraking is geweest met (te veel) vocht.

Oorzaken van vochtschade kunnen bijvoorbeeld ook zijn: transpiratie (oor), damp/stoom (badkamerruimtes) of regen (met het toestel op een ogenschijnlijk droge plaats).

Zoals ik hierboven al schreef is het te zot voor woorden dat een telefoon daadwerkelijk defect kan gaan door bijvoorbeeld transparatie van het oor door in contact te zijn met het toestel. Een telefoon is er toch voor gemaakt om orgineel tegen het oor te houden. We lopen niet 24/7 met onze hands-free set in en het is in Nederland ook niet altijd droog buiten.

Ik begrijp dat uw toestel nu ongerepareerd retour naar u komt. U kunt er voor kiezen om gebruik te maken van een second opinion. Dit houdt in dat u uw toestel kunt laten nakijken door een ander erkend reparatiecentrum.

Ook hier weer...niet goed gelezen. Ik heb mijn toestel al terug ontvangen en wil geen second opinion. Als mijn sensor daadwerkelijk kan verkleuren door o.a. contact met mijn oor vraag ik mij af of er uberhaupt wel een Iphone bestaat zonder verkleurde sensor. Dus wat heeft het voor nut om mijn telefoon nogmaals op te sturen, vervolgens weer een lange tijd te moeten wachten om te horen te krijgen dat de sensor inderdaad verkleurd is en vervolgens weer het aanbod te krijgen een refurbished model te krijgen met bijbetaling van 220 euro. Ondertussen heeft mijn toestel aan onderzoekskosten en verzendkosten al meer gekost dan simpelweg een andere sturen.

Indien u er alsnog voor kiest om u toestel in te ruilen tegen een bedrag van 220 voor een goed werkend(refurbished) toestel kunt u dit laten weten door te bellen met T-Mobile Klantenservice via telefoonnummer 06 - 2400 1200.

Voor 220 euro plus inlevering van mijn "oude" toestel wil ik enkel een Iphone4 (defecte Iphones gaan op marktplaats nog zo weg voor 100 euro dus dan zou T-Mobile 320 euro van mij krijgen omdat mijn telefoon defect is door iets waar ik zelf geen schuld aan heb)
Dus een beter aanbod wil ik graag accepteren, bijvoorbeeld voor dat bedrag een Iphone 4 of gewoon een gratis nieuwe 3GS.


Ik vertrouw erop u hiermee naar uiterste tevredenheid te hebben geïnformeerd en wens u een prettig weekend toe.

Nee sorry dat heeft u dus niet en mijn weekend wordt er ook niet beter op. Het zou fijner zijn als T-Mobile de klachten beter door leest en beter geïnformeerd naar de klant zou reageren.
Ik word hier echt niet vrolijk van en zal dan ook verder kijken wat mijn opties hierin zijn, desnoods schakel ik ook andere media in als dat nodig blijkt te zijn, wat ik overigens niet hoop.
Vooral het zinnetje van de transparatie e.d. blijft door mijn hoofd spoken. Wellicht zou een sensor in de Iphone nodig zijn om het type vocht waar deze dan mee in aanraking gekomen zou zijn en wat het defect heeft veroorzaakt, te herkennen.

Voor de duidelijkheid, mijn Iphone kan nog gewoon aan, alleen kun je er niets meer mee zonder constant deze melding te krijgen. Tijdens het bellen is dit geen probleem want het gesprek wordt niet afgebroken, maar je kunt geen enkele app meer draaien op fatsoenlijke wijze.
Er moet toch wel een manier zijn dit te verhelpen zonder gelijk tot drastische conclusies te komen als "onherstelbaar beschadigd"

Vriendelijke Groet,

Franke Telgenhof

2 reacties

Reputatie 5
@Ftelgenhof
Ik vind het vervelend dat er misverstanden zijn omtrent de reparatie van je iPhone 3gs. Wanneer er vochtschade wordt geconstateerd heb je de mogelijkheid om de iPhone, met bijbetaling, om te ruilen tegen eenzelfde iPhone. Een andere mogelijkheid is om een second opinion te laten doen. Helaas heb ik geen andere opties voor je.
Ftelgenhof schreef:

Inmiddels al een aantal weken in contact/discussie met T-Mobile over de afhandeling van mijn defecte Iphone 3GS die ik op het moment van defect gaan net een jaar in bezit had. Ik kreeg een melding die steeds storender werd, dat het assecoire niet geschikt was voor de Iphone en later nog één dat het niet geschikt was om op te laden o.i.d.
Na wat zoekwerk op internet kwamen we er al snel achter dat deze melding ook iets softwarematigs kon zijn maar dat er door bijna alle reperatiecentra een bericht terug komt dat de telefoon in contact is geweest met vocht en er daardoor vochtschade aan de telefoon is en deze niet meer te repareren valt.
Ook kwamen wij bij het filmpje van Kassa terecht en talloze topics op verschillende fora over deze slechte afhandeling van een defect waar je eigenlijk weinig tot niets aan kan doen.
De sensor in de Iphone zou aangeven dat de telefoon in contact is geweest met vocht. Vandaag stond in het mailtje dat ik ontving van T-mobile het volgende

Dit soort schade kan meerdere oorzaken hebben en heeft dus niet simpelweg te maken met regen of bijvoorbeeld een glas water. Elke mobiele telefoon is voorzien van een zogenaamde vochtdetector. Deze laat door middel van oxidatie/verkleuring zien, of het toestel in aanraking is geweest met (te veel) vocht.

Oorzaken van vochtschade kunnen bijvoorbeeld ook zijn: transpiratie (oor), damp/stoom (badkamerruimtes) of regen (met het toestel op een ogenschijnlijk droge plaats).

Vooral dat laatste moest ik toch wel om lachen. Ik kan inderdaad niet garanderen dat mijn telefoon niet in aanraking geweest is met transparatie ontstaan door telefoneren of dat er wellicht wat regendruppels op zijn gekomen. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat een telefoon tegen dergelijke zaken bestend is??
Anders zouden we niet meer kunnen telefoneren met een Iphone en zouden we deze op regenachtige dagen altijd thuis moeten laten.
Wat is dat voor een larie??

Maar goed, nadat ik de brief van T-Mobile kreeg dat mijn Iphone onherstelbaar beschadigd was en ik via T-Mobile webcare (twitter) idd bevestigd kreeg waar ik al bang voor was, namelijk dat het zou gaan om vochtschade, kreeg ik de keus mijn Iphone terug te laten sturen of om een refurbished model te mogen ontvangen á 220 euro bijbetaling.

Tevens gaf ik in mijn reparatiemelding aan dat de kleine haarscheurtjes die onderaan bij de connector waren ontstaan (mede Iphone 3 en 3gs bezitters weten vast wel waar ik het over heb) inmiddels uitgroeide tot toch wel serieuze scheuren, iets wat mij ook niet lijkt te mogen gezien het feit mijn Iphone altijd in een beschermhoesje zit en alleen opgeladen wordt met orginele Iphone opladers en enkel in contact komt met orginele Apple apparatuur.
Maar over deze scheurtjes en inmiddels scheur bij de connector wordt niet gesproken. Dit kan er namelijk ook toe leiden dat een Iphone deze melding geeft of dat er vochtschade is ontstaan.

Ik liet T-Mobile via een online formulier (bellen ging niet, want ik wilde bellen met een niet T-mobile nummer en kwam dus nooit bij de klantenservice terecht omdat de computer het nummer waarmee ik belde niet herkende als T-mobile abonnee en ik simpelweg niet doorverbonden werd) weten het niet eens te zijn met de afhandeling van de schade maar gaf wel aan dat ik best 220 euro wilde betalen maar dan wel in ruil voor een Iphone4 ipv een refurbished 3gs model. Op die manier dacht ik het goed op te lossen voor beide partijen.

Ik kreeg enkele dagen later reactie van T-Mobile dat ze mijn klacht door zouden sturen naar de afdeling service en reparatie en dat zij verder contact op zouden nemen. Maar tot mijn verbazing gebeurde dat helemaal niet en ontving ik in een lullig doosje mijn defecte Iphone 3gs terug.

Ik dus weer via het formulier contact opgenomen met T-Mobile en de hele situatie nogmaals uitgelegd en vandaag ontving ik antwoord en wederom ben ik verbaasd over het feit dat men mijn klacht niet eens goed heeft doorgelezen en met een antwoord komt waar ik werkelijk niks mee kan.

"Ik begrijp uit uw e-mailbericht dat u uw toestel heeft opgestuurd voor reparatie en dat de reparatie niet onder garantie valt omdat er vochtschade is geconstateerd en dat u een refurbished toestel kunt ontvangen voor een bijbetaling van 220 euro."

Ja, en daarbij heb ik vermeld dat ik mijn toestel inmiddels ook alweer ongerepareerd terug had gekregen zonder dat T-mobile serieus is ingegaan op mijn klacht.


Ik kan me indenken dat dit vervelend is en geef u graag meer uitleg. Het kan voorkomen dat er door onderzoek wordt geconstateerd, dat er bij uw mobiele telefoon sprake is van 'vochtschade'. Dit soort schade kan meerdere oorzaken hebben en heeft dus niet simpelweg te maken met regen of bijvoorbeeld een glas water. Elke mobiele telefoon is voorzien van een zogenaamde vochtdetector. Deze laat door middel van oxidatie/verkleuring zien, of het toestel in aanraking is geweest met (te veel) vocht.

Oorzaken van vochtschade kunnen bijvoorbeeld ook zijn: transpiratie (oor), damp/stoom (badkamerruimtes) of regen (met het toestel op een ogenschijnlijk droge plaats).

Zoals ik hierboven al schreef is het te zot voor woorden dat een telefoon daadwerkelijk defect kan gaan door bijvoorbeeld transparatie van het oor door in contact te zijn met het toestel. Een telefoon is er toch voor gemaakt om orgineel tegen het oor te houden. We lopen niet 24/7 met onze hands-free set in en het is in Nederland ook niet altijd droog buiten.

Ik begrijp dat uw toestel nu ongerepareerd retour naar u komt. U kunt er voor kiezen om gebruik te maken van een second opinion. Dit houdt in dat u uw toestel kunt laten nakijken door een ander erkend reparatiecentrum.

Ook hier weer...niet goed gelezen. Ik heb mijn toestel al terug ontvangen en wil geen second opinion. Als mijn sensor daadwerkelijk kan verkleuren door o.a. contact met mijn oor vraag ik mij af of er uberhaupt wel een Iphone bestaat zonder verkleurde sensor. Dus wat heeft het voor nut om mijn telefoon nogmaals op te sturen, vervolgens weer een lange tijd te moeten wachten om te horen te krijgen dat de sensor inderdaad verkleurd is en vervolgens weer het aanbod te krijgen een refurbished model te krijgen met bijbetaling van 220 euro. Ondertussen heeft mijn toestel aan onderzoekskosten en verzendkosten al meer gekost dan simpelweg een andere sturen.

Indien u er alsnog voor kiest om u toestel in te ruilen tegen een bedrag van 220 voor een goed werkend(refurbished) toestel kunt u dit laten weten door te bellen met T-Mobile Klantenservice via telefoonnummer 06 - 2400 1200.

Voor 220 euro plus inlevering van mijn "oude" toestel wil ik enkel een Iphone4 (defecte Iphones gaan op marktplaats nog zo weg voor 100 euro dus dan zou T-Mobile 320 euro van mij krijgen omdat mijn telefoon defect is door iets waar ik zelf geen schuld aan heb)
Dus een beter aanbod wil ik graag accepteren, bijvoorbeeld voor dat bedrag een Iphone 4 of gewoon een gratis nieuwe 3GS.


Ik vertrouw erop u hiermee naar uiterste tevredenheid te hebben geïnformeerd en wens u een prettig weekend toe.

Nee sorry dat heeft u dus niet en mijn weekend wordt er ook niet beter op. Het zou fijner zijn als T-Mobile de klachten beter door leest en beter geïnformeerd naar de klant zou reageren.
Ik word hier echt niet vrolijk van en zal dan ook verder kijken wat mijn opties hierin zijn, desnoods schakel ik ook andere media in als dat nodig blijkt te zijn, wat ik overigens niet hoop.
Vooral het zinnetje van de transparatie e.d. blijft door mijn hoofd spoken. Wellicht zou een sensor in de Iphone nodig zijn om het type vocht waar deze dan mee in aanraking gekomen zou zijn en wat het defect heeft veroorzaakt, te herkennen.

Voor de duidelijkheid, mijn Iphone kan nog gewoon aan, alleen kun je er niets meer mee zonder constant deze melding te krijgen. Tijdens het bellen is dit geen probleem want het gesprek wordt niet afgebroken, maar je kunt geen enkele app meer draaien op fatsoenlijke wijze.
Er moet toch wel een manier zijn dit te verhelpen zonder gelijk tot drastische conclusies te komen als "onherstelbaar beschadigd"

Vriendelijke Groet,

Franke Telgenhof





Hallo,



Idd vervelend van T-mobile....
Mijn iphone 3gs had in februari last van de batterij (liep te snel leeg), vervolgens 2,5 week gemist en een refurbished gekregen!
Begin juni liep het REFURBISHED toestel weer snel leeg!
Het een en ander getest en idd, het was weer precies hetzelfde... Opgestuurd en daarna kreeg ik mijn iphone terug.... Uw toestel is binnengekomen met de klacht: Toestel laad niet op.... Heb ik dus mijn iphone voor niks gemist en is er NIET goed naar de klacht gekeken! Hij was weer 2 weken weg.
Ik heb hem nu voor de 3e keer moeten opsturen.... Hij staat nu al 4 dagen op dezelfde status, morgen 5.... Hoe dit gaat aflopen.... Ik ben benieuwd, ik hoop niet op een 4e keer, reken maar uit: 2 weken x 4 = 8 weken ( 2 maanden x 30 euro ) 60 Euro, ik heb 200 euro voor het toestel betaald en 150 euro voor het simlockvrij maken van mijn iphone binnen 3 maanden.... 350: 24 = 14,5 euro ook x 2 = 29 euro + 2 mnd abbo 60 = 89 EURO!!!!!!
Echt belachelijk
De vochtsensoren van een iphone zitten in de 30 pin dock connector en in de hoofdtelefoon aansluiting.
Ik heb wel een tip voor je maar die ga ik niet op het forum zetten .... mail me even op davevanbeeten@gmail.com

Reageer