Beantwoord

Garantie en consumentenrecht

• 15 mei 2017
  • 1 reactie
  • 919 Bekeken

Beste medewerkers van T-mobile,

Graag wil ik mijn teleurstelling delen over het volgende.
Op 01 december 2014 ben ik een 2-jarig abonnement aangegaan inclusief Iphone 6.
Januari dit jaar ben ik overgestapt naar Sim Only. Mijn toestel is nu precies 2.5 jaar oud.
Helaas heb ik problemen met de batterij, van 40 % slaat de telefoon uit of het percentage loopt ontzettend snel achteruit, als ik dan vervolgens een ORIGINELE iphone oplaadkabel in mijn Iphone 6 stop springt het percentage bijvoorbeeld van 10% ineens naar 28% batterij.
Vandaag ben ik langs geweest bij de Genius Apple in Den haag. Zij hebben de telefoon helemaal nagekeken en het blijkt niet een fout te zijn in de batterij maar in het moederboord / een chip in de telefoon.
Als ik de telefoon had gekocht bij Apple zelf hadden zij hem zo voor mij omgeruild, aangezien de telefoon is gekocht bij T-mobile kon ik alleen een ander exemplaar krijgen als ik zelf zou bijbetalen. Het advies was neem contact op met T-mobile zij kunnen jou vast en zeker helpen. Wij hebben in Nederland namelijk consumentenrecht, dat stelt dat een product weliswaar een garantietermijn heeft, maar daarnaast ook een verwachte gebruikstermijn. In het geval van Apple zou dit zeker 3 jaar moeten zijn ; zie website apple;

For the purposes of our assessment, years of use, which are based on first owners, are conservatively
modeled to be four years for macOS and tvOS devices and three years for iOS and
watchOS devices. Most Apple products last significantly longer, are kept current
through regular software updates, and are passed along, resold, or returned to
Apple by the first owner for others to use. More information on our product energy

En dus moet de leverancier ook buiten de garantietermijn een tegemoetkoming geven. Zoals eerder aangegeven zou Apple kosteloos het toestel omruilen, maarja ik moet bij Tmobile zijn. Deze beroepen zich enkel op de garantietermijn van 2 jaar en consumentenrecht heeft voor hen geen enkele waarde.
T-mobile wil dit alleen in behandeling nemen als ik mijn toestel als reparatie aanmeld en de kosten op mij zou nemen. Voor alle duidelijkheid het toestel is dus zes maanden buiten garantie ( maar valt dus nog wel binnen de verwachte gebruiksduur zoals vastgelegd in het consumentsrecht en door Apple zelf). Waartoe is T-mobile bereid om hieraan te voldoen en een vaste klant te behouden?!

Groet,

Loes
icon

Beste antwoord door David 16 mei 2017, 14:42

Hoi Loes,

Zonde dat jouw iPhone 6 deze kuren met de batterij vertoont! :S

Aan de garantie kan ik verder niets veranderen, die staat bij ons vast op 24 maanden en daar valt jouw toestel dus buiten. In dit geval heb je nog wel 2 andere alternatieven. De eerste is al besproken en dat zou een reguliere reparatie zijn. Dit wordt dan wel een reparatie zonder garantie, dus daar zitten dan kosten aan verbonden. Er wordt sowieso eerst een analyse uitgevoerd en daarna wordt er contact opgenomen met je om de uitkomst te bespreken. Als je niet akkoord gaat, dan krijg je jouw toestel ongerepareerd terug en betaal je alleen de onderzoekskosten. Dan houd je in ieder geval het overzicht qua kosten!

Het alternatief is Toestel flexibiliteit, hier kom jij ook voor in aanmerking. Jouw huidige Sim Only wordt dan omgezet naar een abonnement mét toestel. Het lopende contract wordt dan stopgezet en er gaat gelijk een nieuwe contractsperiode in. Op die manier heb je een nieuwe telefoon en zit je niet verbonden aan kosten voor een reparatie. Misschien is dit dan een beter alternatief?

Hopelijk kun je met deze opties uit de voeten! Als je hier nog meer informatie wilt hebben, dan horen we dat natuurlijk graag van je, Loes! 🙂
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +20
Hoi Loes,

Zonde dat jouw iPhone 6 deze kuren met de batterij vertoont! :S

Aan de garantie kan ik verder niets veranderen, die staat bij ons vast op 24 maanden en daar valt jouw toestel dus buiten. In dit geval heb je nog wel 2 andere alternatieven. De eerste is al besproken en dat zou een reguliere reparatie zijn. Dit wordt dan wel een reparatie zonder garantie, dus daar zitten dan kosten aan verbonden. Er wordt sowieso eerst een analyse uitgevoerd en daarna wordt er contact opgenomen met je om de uitkomst te bespreken. Als je niet akkoord gaat, dan krijg je jouw toestel ongerepareerd terug en betaal je alleen de onderzoekskosten. Dan houd je in ieder geval het overzicht qua kosten!

Het alternatief is Toestel flexibiliteit, hier kom jij ook voor in aanmerking. Jouw huidige Sim Only wordt dan omgezet naar een abonnement mét toestel. Het lopende contract wordt dan stopgezet en er gaat gelijk een nieuwe contractsperiode in. Op die manier heb je een nieuwe telefoon en zit je niet verbonden aan kosten voor een reparatie. Misschien is dit dan een beter alternatief?

Hopelijk kun je met deze opties uit de voeten! Als je hier nog meer informatie wilt hebben, dan horen we dat natuurlijk graag van je, Loes! 🙂

Reageer