Beantwoord

Garantie en consumentenrecht met iPhone

• 19 augustus 2019
  • 6 reacties
  • 2592 Bekeken

Beste T-mobile,

Ik heb in april 2017 een nieuwe iphone aangeschaft. Deze is echter nu stuk gegaan, hij gaat de heletijd aan en uit maar het is geen software probleem. ik heb met apple gebeld en zij zeggen dat ik hem kan opsturen en kan laten nakijken aangezien het een probleem kan zijn met de hardware. Ik zit alleen niet meer in de garantie periode. de garantie periode is nu 4 maanden voorbij.

Nu hebben wij in nederland consumentenrecht, dit zegt dat je mag verwachten dat een product een bepaalde levens duur heeft. de consumentenbont heeft dit voor een mobiele telefoon vastgesteld op 2,5 jaar en apple zelfs op 3 jaar. het consumentenrecht zegt dat je verkoper een gratis reparatie of vervanging moet aanbieden als het product binnen deze levensverwachting kapot buiten eigenschuld om.

ik heb hierover met t mobile gebeld maar de klanten service zegt dit recht gewoon weg te negeren. ze willen hem wel ter reparatie opsturen als ik voor de kosten betaal. mijn telefoon is nu 2 jaar en 4 maanden oud en valt dus nog binnen de levensverwachting volgens de consumentenbond, hierom zou ik mij gewoon moeten kunnen beroepen op mijn consumentenrecht en met t mobile tot een betere overeenstemming moeten komen dan dit.

waarom is t mobile niet bereid om te voldoen aan mijn wettelijke recht.

groet,
jorrn

consumenten bond consumentenrecht

consumenten bond levensduur
icon

Beste antwoord door Mitch 20 augustus 2019, 13:48

Hoi @jornvanlangeveld,

Natuurlijk zeer ongelukkig dat je toestel defect lijkt te zijn. Hetgeen waaraan je refereert is de uitkomst van enkele vragen aan consumenten. Hoewel dat enig inzicht zou kunnen geven is het niet per definitie een leidraad. Het klopt inderdaad dat de wettelijke garantie binnen Nederland niet onderhevig is aan een in beton gegoten termijn. Vanuit Europese richtlijnen is deze termijn gesteld op 24 maanden. Deze termijn is niet onredelijk geacht en is de garantietermijn die door alle verkooppunten van smartphones wordt gebruikt, althans, ik heb nog niet gezien dat een verkoper een andere termijn hanteert.

Indien een toestel buiten de garantietermijn wordt aangemeld ter reparatie dan volgt er inderdaad een prijsopgave. Uiteraard lost het niet het probleem op, maar gezien het tijdsbestek zou je ook moeten kunnen verlengen met een nieuw toestel. Hopelijk biedt het zo in ieder geval meer achtergrond.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Hoi @jornvanlangeveld,

Natuurlijk zeer ongelukkig dat je toestel defect lijkt te zijn. Hetgeen waaraan je refereert is de uitkomst van enkele vragen aan consumenten. Hoewel dat enig inzicht zou kunnen geven is het niet per definitie een leidraad. Het klopt inderdaad dat de wettelijke garantie binnen Nederland niet onderhevig is aan een in beton gegoten termijn. Vanuit Europese richtlijnen is deze termijn gesteld op 24 maanden. Deze termijn is niet onredelijk geacht en is de garantietermijn die door alle verkooppunten van smartphones wordt gebruikt, althans, ik heb nog niet gezien dat een verkoper een andere termijn hanteert.

Indien een toestel buiten de garantietermijn wordt aangemeld ter reparatie dan volgt er inderdaad een prijsopgave. Uiteraard lost het niet het probleem op, maar gezien het tijdsbestek zou je ook moeten kunnen verlengen met een nieuw toestel. Hopelijk biedt het zo in ieder geval meer achtergrond.
@Mitch ,

dankjewel voor je reactie. maar ook volgens europeese richtlijnen heb ik recht op een deugdelijk product. ik mag verwachten dat mijn telefoon 2,5 jaar mee gaat bij normaal gebruik. de telefoon is zomaar stuk gegaan zonder mijn toedoen.

ik snap niet waarom t mobile hierin niet aan een wettelijke bepaling hoeft te voldoen. hebben jullie daar een goeie uitleg voor?
Nu zit er aan dat recht een addertje onder het gras, in de wettelijke 24 maanden garantie moet de verkoper aantonen dat het defect door jou veroorzaakt als die niet wil repareren, nu is het aan jou om aan te tonen dat het niet aan jou ligt dat die stuk is gegaan.
Dus als je dat kan bewijzen moet het toestel door de verkoper gerepareerd worden, en dat is niet de fabrikant, dat moet de verkoper weer oplossen met hun.

@Mitch , Nokia was vroeger heel soepel met garantie, de toestellen werden na 2.5 jaar gewoon kosteloos gerepareerd als ze er netjes uitzagen, verschillende keren meegemaakt.
Gewoon je rechtsbijstand of rechtswinkel inschakelen. Tmobile weet donders goed hoe de wet in elkaar zit.
Pionnen zoals Mitch worden gebruikt door tmobile om klanten af te poeieren om geld uit te sparen.
Ik zou mij schamen als ik mitch was om klanten zo voor te liegen.
Reputatie 4
Badge +4
@jornvanlangeveld

Hey Jorn,

Uiteraard heb je - in ieder geval - gedurende de garantietermijn recht op een deugdelijk product. Dat wordt ook niet betwist. Hetgeen waaraan je refereert mist validiteit rondom de vraag wat de garantieperiode is. Deze is gesteld op 24 maanden. Uiteraard is dat niet uit de lucht komen vallen en is dat overeenstemmend met het conformiteitsvereiste.

@Doornekamp33

Ik kan mij voorstellen dat het heel fijn was dat Nokia destijds een ruimere invulling van de garantie had dan wat vanuit de wet voortvloeide. Een fabrikant kan altijd zelf bepalen om een ruimere termijn toe te passen.
@Hakuin

Hey Hakuin, uiteraard mag je zeer zeker kritisch zijn. Ik kan mij echter niet onttrekken aan de gedachte dat mijn bericht niet de doorgaans als afpoeierende karakteristieken heeft. Immers is dat ook nooit het doel van een bericht van mij of van collega's. Daarnaast moet ik bekennen dat je bericht, gezien de inhoud, de schijn wekt van enige afwezigheid van de feiten en omstandigheden. Verder gunnen we eenieder een (kosteloze) reparatie en als daar recht op is dan zou je kunnen stellen dat dat ook niet meer dan normaal is.
@jornvanlangeveld
Gewoon je rechtbijstand inschakelen of rechtwinkel. Een brief van een advocaat is meestal voldoende om tmobile op de knieën te krijgen.
Er zijn al meer mensen op het forum die het zo vol elkaar hebben gekregen. Tmobile houd dat stil, omdat ze anders bang zijn dat andere mensen die topic aan gaan refereren.
Zou mij niks verbazen als mijn reactie verwijderd wordt.

Reageer