Beantwoord

Garantie en consumentenrecht omgeruilde met iPhone

  • 18 September 2016
  • 24 reacties
  • 1921 Bekeken

Mijn iPhone is stuk gegaan en natuurlijk net buiten de garantietermijn, enkele maanden zelfs. Het toestel zelf was al een remanufactured en ca. 1 jaar oud, maar helaas, laadt niet meer op (en nee, het ligt niet aan de accu). Nu hebben we in Nederland het consumentenrecht, dat stelt dat een product weliswaar een garantietermijn heeft, maar daarnaast ook een verwachte gebruikstermijn. In het geval van een Apple iPhone (A-merk) en ervaringen met eerdere toestellen, zou dit toch een jaar of 4 moeten zijn en dus moet de leverancier ook buiten de garantietermijn een tegemoetkoming geven. Apple zelf had het toestel kosteloos geruild, maar ja, ik moet bij T-mobile zijn. Deze beroepen zich echter enkel op de garantietermijn en consumentenrecht heeft voor hen geen enkele waarde. Geen enkele wijze van reactie hierop, zoals ik helaas al veel lees is service geen onderdeel van het T-mobile pakket. Waarschijnlijk denken ze dat je er toch niet meer werk van zult maken. Ik heb al meer dan 10 jaar een abonnement bij T-mobiel maar het einde lijkt gekomen. Ook mijn kinderen zullen hier geen abonnement gaan nemen. Zeer teleurstellend.
icon

Beste antwoord door Thalina 23 September 2016, 10:00

Bekijk origineel

24 reacties

hallo Kim,
Erg vervelende kwestie en laten we hopen dat het opgelost kan worden.
Heb je hieriets aan?
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

ik heb nog even verder gelezen op het forum envolgens mij heb je gewoon twee jaar garantie,.
Kim,

Je hebt gelijk, het specifiek Nederlandse recht spreekt van een 'verwachte levensduur' en niet van 2 jaar EU of 1 jaar fabrieksgarantie. (toevallig onlangs met wat andere KE"s lopen uitzoeken ivm Apple zijn gedrag hierop).

Echter, onder normale omstandigheden wordt de 2 jaar wel als een redelijke richtlijn aangehouden. Ik weet niet hoe oud je toestel nu exact is (voor het contract, de werkelijke leeftijd is namelijk niet relevant voor de wet) en wat de extra periode over die 2 jaar is. Dat gezegd, je zal deze claim alleen bij je verkoper kunnen neerleggen (dus ter controle, je hebt direct bij T-Mobile gekocht) en voor alles meer dan de 2 jaar discussie, zal je een discussie aan moeten gaan.

Persoonlijk denk ik dat 4 jaar niet realistisch is, maar als je slechts kort over de 2 jaar bent én al spreekt over een refurbished waarbij je zou kunnen stellen dat je een nieuwe had moeten krijgen, dan is het mogelijk de moeite waard om met een advocaat / rechtsbijstand te gaan praten.

Veel andere opties zal je niet hebben denk ik...
Dank voor jullie reacties. Inderdaad is het toestel 3 maanden na de contractperiode van 2 jaar (dus ook de garantieperiode) stuk gegaan. Ik verwacht ook geen nieuw toestel (ook al had Apple mij die zelf wel gegeven als ik hem in de Apple store had gekocht). Ik verwacht van T-mobile meedenken, service, begrip en acceptatie van de Nederlandse wet. Ik houd nog steeds hoop dat de klantenservice het licht gaat zien.
Reputatie 5
Hey Kim-iPhone,

Welkom op het T-Mobile Forum. Goed dat je jouw verhaal hier doet. Wij (T-Mobile Moderators en andere forumleden) denken graag met je mee natuurlijk!

Ik snap dat je flink baalt dat je toestel niet meer wilt opladen! Even voor de zekerheid: maak je gebruik van een originele oplader en heb je ook al andere opladers gebruikt? :)

Voor alle toestel die door ons geleverd zijn geldt een garantietermijn van 2 jaar. Deze start op de leverdatum van het originele toestel. Wanneer je dus een omruiling hebt gehad, dan geldt de garantietermijn vanaf het eerste toestel. Wij kunnen het omgeruilde toestel natuurlijk wel aanmelden voor een reparatie.

Je hebt ook al contact met een aantal collega's gehad hierover en zij hebben je meer uitleg gegeven over de situatie. Ik zie ook dat er afgesproken was om de bewijzen door te sturen naar ons. Had je dit toevallig al gedaan?
Hallo Amy,

Dank je wel voor je reactie.

Het toestel is 3 maanden na de contractperiode van 2 jaar defect geraakt (dus 3 maanden na de garantieperiode). Wij hebben het toestel laten checken bij de Apple genius bar in Amsterdam en het is een intern defect aan de laadregelaar.
Op aanraden van de klantenservice ben ik naar een T-mobile winkel gegaan met de papieren. Echter omdat het toestel buiten de garantieperiode valt wilde de winkel enkel dit in behandeling nemen als het als een reparatie zou worden gemeld en ik dan ook de kosten op mij zou nemen. Dit is natuurlijk onzin. Laten we het nu eens makkelijk maken voor elkaar. Ik heb een rapport van Apple van het toestel dat deze defect is en niet gerepareerd kan worden. Tevens is het toestel 3 maanden buiten de garantie (maar valt dus nog wel binnen de verwachte gebruiksduur zoals vastgelegd in het consumentenrecht). Waartoe is T-mobile bereid om hieraan te voldoen en een klant (met gezin) te behouden? Het heen en weer redeneren zijn we volgens mij allemaal klaar mee.
Reputatie 5
Hoi Kim,

Ik begrijp dat dit een vervelende situatie is. Ik heb daarom jouw verhaal intern doorgezet en er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen om samen te kijken naar een mogelijke oplossing.

Als ik in de tussentijd iets voor je kan betekenen, laat het gerust weten!
T-mobile klantservice heeft contact met mij opgenomen en ik kan zeggen dat het naar volle tevredenheid is opgelost. De service van T-mobile verdient hiermee een pluim.
Reputatie 5
Hoi Kim,

Wat fijn om te horen dat je tevreden bent met de oplossing! 🙂 En bedankt voor de pluim! Ik zal het ook doorgeven aan mijn collega waarmee je contact hebt gehad.

Als je nu of in de toekomst nog eens een vraag hebt, dan weet je ons te vinden!
Beste Kim en Thalina,

Ik zit momenteel met precies hetzelfde probleem, alleen is de antenne van het toestel het gaan opgeven, uit het niets: buiten garantietermijn. Zowel telefonisch via het klantenservice nummer en via de chat is geen één medewerker die mij hier bij wilt/kan helpen. @Thalina is het mogelijk dat mijn probleem hier wel intern wordt doorgezet?

Ook ik ben vandaag naar de Apple Genius Bar in Amsterdam geweest waarin is vastgesteld dat de telefoon defect is door kapotte antennebanden, zonder val-, stoot-, of waterschade (wat dus door de gebruiker kan komen). Het toestel moet vervangen worden, en via het consumentenrecht heb ik daar recht op via degene die mij het product heeft gekocht: T-Mobile dus.

Wij hebben momenteel meerdere contracten lopen bij T-Mobile en zijn al jaren trouwe klant, waar is T-Mobile gebleven als je ze nodig hebt?

Ik hoop graag op jullie reactie!

Met vriendelijke groet,
Chadia Hounchou
Reputatie 3
Hey Chadia,

Ik heb je een privebericht gestuurd met wat meer informatie! 😃

Beste Kim & Thalina,

 

Ook ik heb precies hetzelfde. Vanuit Apple doorverwezen naar T-Mobile. Hier ligt de telefoon nu ter reparatie maar zonder iets van uitleg krijg ik de optie om € 686.37 te betalen terwijl ik met de reparatie zwart op wit heb meegestuurd dat het moederbord defect is verklaard door Apple en dat ik graag wil dat er naar mijn consumentenrecht gekeken wordt.

 

Zelf ook al lang klant van T-Mobile. Nu al een maand aan het proberen bij de juiste persoon te komen om goed geholpen te worden maar dit is helaas nogsteeds niet gelukt.

 

Groet,

Tess

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Tessmollerus 

Ik kijk graag met je mee. Kun je mij een privébericht sturen met je 06nummer, naam, geboortedatum, volledige adres, laatste 4 cijfers van je IBAN en je IMEI nummer? Ik kijk dan graag wat ik voor je kan betekenen.

Hi @Hajar ,

 

Ik heb nu al twee keer een privé bericht gestuurd maar tot nu toe niets ontvangen.

Morgen is de deadline dat ik aan het reparatiecentrum door moet geven wat ik ermee wil. Kan je me hiermee helpen?

 

Groet

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Tessmollerus 

Ik heb bericht ontvangen vanuit jouw forum account. Kun je mij een privébericht sturen met je 06-nummer, naam, geboortedatum, volledige adres, laatste 4 cijfers van je IBAN en je IMEI nummer? Ik heb echt al deze gegevens nodig anders kan ik je niet verder helpen. Ik zie je bericht graag tegemoet. 

Hi Hajar, 

ik heb zojuist weer een privé bericht gestuurd, want u heeft mijn gegevens nodig om @Tessmollerus verder te helpen. 
ik zie uw reactie graag tegemoet. 
 

Groetjes Shannon

Reputatie 7
Badge +9

Hi @ShnYC 

Ik heb gereageerd op je privébericht. 

@Hajar - op jouw aanraden heb ik een klacht gestuurd naar het Postbus van T-Mobile met een stapel gevraagde documentatie. Dit is inmiddels bijna twee maanden geleden. Kan het kloppen dat @ShnYC  of ik hier nogsteeds geen reactie van hebben ontvangen?

 

Groet,

Tess

Reputatie 7

Hoi @Tessmollerus,

Ik weet niet exact wat er in de privéberichten besproken is en Hajar is op dit moment met verlof. Twee maanden is echter wel lang geleden, dus het kan zijn dat de post niet goed is aangekomen. 

Heb je het naar dit adres verzonden? 
T-Mobile Klantenservice BV, Postbus 16272, 2500 BG Den Haag

Je kunt me ook een privébericht sturen met de gegevens die Hajar hier eerder heeft opgevraagd. Ik moet deze gegevens wel van jou ontvangen, aangezien het om jouw case en telefoon gaat, dus ik kan dit niet van iemand anders in behandeling nemen.

Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik het graag!

Goededag,

 

Ik heb een Iphone XS die het perfect deed totdat ik vanmorgen wakker werd. Mijn iphone zit in een zogenaamde Bootloop waarbij die niet meer kan opstarten. Ik heb toen meerdere malen contact gehad met Apple waarnaar een een afspraak werd gemaakt bij een apple authorized reseller. Hier kwamen ze erachter dat het een moederbord probleem is. Ik heb toen contact gezocht met Apple over de consumentenwetgeving, die stuurde mij toen door naar Tmobile want dat is mijn provider. Alleen het probleem is dat mijn telefoon 1 maand buiten de garantie is, en het laten repareren van dit probleem al gauw over de 600 euro kost. Is er iemand die mij kan helpen aub?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Derogija , welkom bij de community.

De fabrieksgarantie is , zeker met Apple, nogal strikt.

Bedoel je dat je toestel nu dus 25 maanden oud is? Dan zou inderdaad een reparatie niet meer (volledig) onder garantie plaatsvinden. Maar je kan wel een prijsopgave laten maken, want €600 euro klinkt toch wel heel duur. Op deze pagina vind je daar meer over.

 

Hoi @Derogija , welkom bij de community.

De fabrieksgarantie is , zeker met Apple, nogal strikt.

Bedoel je dat je toestel nu dus 25 maanden oud is? Dan zou inderdaad een reparatie niet meer (volledig) onder garantie plaatsvinden. Maar je kan wel een prijsopgave laten maken, want €600 euro klinkt toch wel heel duur. Op deze pagina vind je daar meer over.

 

Hey Eric,

 

Ja dat klopt. Ik had een afspraak gemaakt via Apple bij een apple authorized reseller, waar ik te horen kreeg dat ze er dan een hele nieuwe moederbord in zouden moeten installeren waardoor de kosten zo duur zijn. Ik vind het gewoon belachelijk dat ik zo’n bedrag moet betalen en anders heb je maar pech, terwijl het een hardware probleem is.

Reputatie 7
Badge +14

Tja, maar de hardware heeft blijkbaar 25 maanden goed gewerkt? Wel zonde van zo'n toestel.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Derogija 

Heb je hier ook geen oplossing kunnen vinden?

https://nl.fonelab.com/resource/solve-iphone-stuck-in-boot-loop.html

https://www.iculture.nl/tips/bootloop-iphone-ipad/

Hey Waqqas,

 

Ik heb echt alles geprobeerd maar het is een moederbord probleem, waarbij die opengemaakt moet worden. Ik heb contact gehad met de klantenservice van Tmobile waarbij ik te horen heb gekregen dat ze niks voor me kunnen doen omdat ik 1 maand buiten de garantie val:sob: . Ik heb 2 jaar lang een abbo gehad van 70 euro, en de maand dat het voorbij is werkt mijn telefoon niet meer en kan ik ook niet geholpen worden wat ik wel jammer vind maarja.

Reageer