Vraag

Iphone 4


  • Doet lekker mee
  • 1 reactie
Beste lezers,

Ik heb een vraag over een reparatie van mijn Iphone 4.
Ik heb een aantal weken geleden mijn Iphone 4 opgestuurd via de tmobile shop voor een reparatie. Probleem: hij lade niet meer op.
na een aantal dagen kreeg ik een mailtje dat het niet binnen de garantie viel, zonder oorzaak of probleem bood tmobile een gereviseerd toestel voor 216 euro. Ik ben naar de Tmobile shop gegaan en gevraagd waarom het niet binnen de garantie viel en waarom ik niet meer informatie heb ontvangen via de mail.
Het duurde even en toen konden ze me vertellen dat het vocht schade was. Ik ben altijd zuinig geweest op mijn telefoon en het toestel is nooit in direct aanraking gekomen met vocht.


Ze adviseerde mij om een rapport aan te vragen en dat heb ik gedaan.


Ik kreeg een paar dagen later een mail met informatie. Hier was helemaal niets duidelijker aan dan in de eerste mail! Er zat een foto bij die onscherp was en waarop ik niet eens iets van een telefoon of onderdeel zou herkennen en geen voorbeeld foto van hoe het er uit zou moeten zien. Na aanleiding van deze mail heb ik een brief gestuurd naar Tmobile. Hierin heb ik mijn vraag om uitleg van de schade en de mogelijke oorzaak gevraagd. Via de mail kreeg ik het vermoeden dat ze hem gerepareerd terug hadden gestuurd (Hierbij informeren wij u dat de reparatie van uw mobiele telefoon is afgerond. De kosten van deze reparatie kunt u voldoen bij ontvangst van het toestel. Indien de resterende duur van uw garantietermijn langer is dan 3 maanden dan blijft deze periode van kracht, anders heeft u 3 maanden garantie op het gerepareerde defect.) maar heb hem omdat ik geen toestemming gegeven heb voor reparatie ongeprepareerd terug ontvangen.


Via de telefoon ben ik gebeld en heb ik uitgelegd gekregen dat ze geen rapport kunnen maken of verduidelijken en dat ze niet over de specificaties van het genoemde bedrag hebben. Ik voel me behoorlijk machteloos tegenover tmobile en hoop dat iemand hier misschien dezelfde ervaring heeft en een tip heeft, verder vraag ik me af of ik door dit incident mijn contract kan openbreken? Ik ben al mijn hele leven tevreden klant bij tmobile maar ga snel opzoek naar een nieuwe provider!

8 reacties

Is er iemand die mij Info kan geven?


Alvast bedankt!
Beste BSG,

Ik heb precies het zelfde gedoe gehad. Heb mijn Iphone pas 6 maanden! opladen moest een paar keer per dag, geluid bij filpmjes deed het niet en nog een paar dingen. Ook ik heb zo'n email gehad dat het buiten de garantie valt en dat ik 218 kan betalen om te repareren!! ik heb T-mobile gebeld en gevraagd waarom dit buiten de garantie valt want dat was uit de mail niet duidelijk. Ik kreeg te horen dat het vochtschade zou zijn, want dat valt heel toevallig buiten de garatie. Je begrijpt dat ik hier niet mee akkoord ga. Er werd zelfs gezegd stuur de iphone naar Appel voor een second opnion. Ook hierbij heb ik aangegeven dat ik de telefoon bij t-mobile heb gekocht en niet bij Apple. Er werd totaal niet meegedacht of alternatieven geboden voor een oplossing. Na 2 dagen ben ik gebeld dat ik voor het gemak 50€ zou kunnen krijgen als tegemoetkoming!! Ik heb de hoorn erop gegooid. Ik heb in het forum rond gekeken en vond een persbericht van T-mobile zelf van 7-2-2011 waarin heel DUIDELIJK staat dat als er vochtschade geconstateerd is T-mobile dit laat repareren en de kosten ook!! Het ergste is ik heb hier 3 mensen over gesproken die dit allemaal niet wisten!! Blijkbaar wordt het beleid niet opgepikt door de werkvloer. De laatste medewerker moest ik zelf vertellen hoe ze dit persbericht moest opzoeken want ze wist niet waar ze dit kon vinden op de website!!!!!! het moet niet gekker worden. Ik zou er het niet bij laten zitten en meteen bellen en verwijzen naar het persbericht van 7-2-2011.
Ik heb dit ook voorgehad.
Heb zelfs rechtsbijstand erbij gehad en een advocaat erop gezet.


Second opinion aanvragen heeft geen zin. Bij mij heeft Apple netjes onderzocht en de vochtschade was niet aanwezig. Apple heeft hier netjes een rapport over gemaakt en daarin staat als conclusie dat mijn iPhone een fabricagefout bevat en er zeker GEEN vochtschade is.
Ik heb Tmobile hiervan op de hoogte gesteld en zij hebben mij gezegd dat de second opinion van een Apple Premium Reseller (repair afdeling) niet voldoende is en dat de enige die een second opinion kan doen, hun zelf zijn!


Ik ben ontzettend onbeschoft behandeld door Tmobile aan de telefoon, ben erg beledigd door Tmobile repair team en een aantal van hun hebben zomaar de hoorn erop gehangen en mij echt onbeschoft te woord gestaan.
Na een lange discussie waarin ik dus samen met mijn advocaat mijn rechten had uitgezocht heb ik Tmobile in gebreke gesteld.
Omdat ik de kosten van een vervangend toestel (218 euro) niet geaccepteerd heb is mijn toestel teruggestuurd naar mijn huis adres. Hij zat in een simpel kartonnen verpakking zonder bescherming en is met de reguliere post meegekomen! Met alle gevolgen van dien is de iPhone letterlijk overal op het RVS beschadigd. Tmobile gaf hier als reactie op: Hij is toch al kapot door waterschade, vraag eerst maar een second opinion aan. Ze wilde niet uitzoeken wie hier schuldig aan was.


Vandaag belde Tmobile mij op om te vertellen dat mijn second opinion niet grondig verklaard wordt en dat zij er niks aan doen. De reden? Omdat ik het bij iCentre heb laten onderzoeken en schijnbaar is dit volgens Tmobile geen officiele Reseller repair centrum. Ik heb hun gebeld, dit zijn ze wel degelijk! Ik ben ontzettend boos geworden en hun verteld dat ik altijd (8 jaar) klant ben geweest en nooit een rekening te laat betaald heb en altijd fijne service heb ondervonden van Tmobile tot dit indicent.
Ze hebben nadat ik zat te trillen op mijn telefoon 15 minuten overlegd en mij in de wachtrij gezet. Na 15 minuten kwam de uitkomst:
Wij gaan voor 1 keer een extreem hoge uitzondering maken en vervangen je toestel door een gebruikt toestel.
De manier waarop dit werd verteld voelde alsof ik schuldig was en voel me daar rot over. Ik ben namelijk van geen fout bewust, er is namelijk helemaal geen waterschade en dan maken ze nu een uitzondering? Waarom? Terwijl ik geen waterschade heb? En mijn garantie dan? Stopt die nu na mijn vervangend toestel? Hoe weet ik wat de voorgeschiedenis van dit toestel is? Allemaal onbeantwoorde vragen.
Ik weet dat ik nu een vervangend toestel krijg, meer kan ik niet krijgen.. en nog wordt er mij een schuldgevoel aangepraat. Ik ben nu tevreden met de oplossing, als de iPhone er is (hij moet nog worden aangeboden, nog geen bevestiging of mail gehad hierover). Hopelijk is de iPhone onbeschadigd.

Dit voorval duurt nu al 4 weken, ik voel me rot hoe er met mij omgegaan is. Dit verhaal als bovenstaande is nog paar een puntje van de ijsberg. Als alles achter de rug is ben ik benieuwd hoe Tmobile haar excuus aan mij gaat aanbieden. Mijn gevoel op dit moment is heel negatief en na mijn contract geen Tmobile meer, niet zoals er nu wordt omgegaan met mij.
Reputatie 2
Hey Remco,
Ik had je verhaal al op Twitter gevolgd. Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn homeknop werkte niet goed en heb de iPhone 4 daarvoor laten opsturen. Ook het bekende verhaal "vochtschade". Heb meerdere keren gebeld en gemaild. Maar ze weigeren mij te helpen. De foto die ze als bewijs sturen zegt helemaal niks, een vage foto waar niks op te zien is. Het laat ook niet de "onherstelbare schade" zien waar T-Mobile het over heeft. Daarnaast vind ik het ook vreemd dat er vochtschade geconstateerd is terwijl de daarvoor bedoelde vochtindicatoren niet verkleurd zijn. Ik zou ook graag een onderbouwing zien waarom geen verkleuring is opgetreden. Maar ze weigeren hier antwoord op te geven en volgens hun is de discussie zelfs gesloten. Zie onderstaande reactie op mijn mail:
Vriendelijk bedankt voor uw e-mailbericht. Ik geef hierop graag de volgende reactie.U komt nogmaals terug op de schade aan uw mobiele telefoon. U heeft een iPhone ingeleverd ter reparatie. De reparatiedienst heeft vochtschade geconstateerd. De foto is beoordeeld door een specialist van T-Mobile die heeft bevestigd dat er sprake is van waterschade. De forto is ook aan u gestuurd. De discussie over de schade aan het toestel is hiermee gesloten.
Ik begrijp dat u liever een andere reactie zou ontvangen. Ik begrijp ook dat u teleurgesteld bent in de diagnose van het reparatiecentrum. Ik kan echter niets meer voor u betekenen en sluit bij deze de mailwisseling over de schade aan uw toestel. Verdere e-mails over de geconstateerde waterschade zal T-Mobile niet meer in behandeling nemen. Ik vertrouw erop u hiermee naar voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,Geerteke Athmer
T-Mobile Klantenservice BV

Te belachelijk voor woorden dit. Ik schrik ook erg van jou verhaal Remco. Zodra mijn contract afgelopen is stap ik over naar een andere provider. Hoe het met mijn iPhone moet, geen idee. Ik voel me machteloos.
Machteloos is inderdaad het woord.
Niet normaal hoe je behandeld wordt. Als je mij een DM stuurt via Twitter kan ik je eventueel helpen.


Second opinion aanvragen zal ik wel doen, voor Tmobile heeft het geen zin, maar het laat wel zien dat je in je recht staat, wat voor eventuele verdere stappen belangrijk is.


Ik vind het jammer dat Tmobile niet wat behulpzamer is. Ook de betreffende Geerteke Athmer heeft mij geholpen en uiteindelijk het nieuwe toestel aangeboden, (gebruikte toestel) waarvan ik tot op heden helaas nog geen AMP bericht over gehad heb. Ben dus een beetje bang nog voor het verdere verloop.


De hulp van rechtbijstand was voor mij de manier om erachter te komen dat ik wel degelijk recht heb op een nieuw toestel. Ik weet dat Tmobile niet zelf de reparaties doet en dat ook zij niet zelf onderzoeken of de iPhone waterschade heeft, dit doet namelijk Dynafix. Misschien moet je nog verwijzen naar het feit dat ze in hun eigen persbericht schrijven voortaan verder kijken dan alleen de vochtindicatoren. Echter is dat juist apart want mijn vochtindicatoren zijn gewoon wit, nooit water bij geweest. Zoals ik bij jou kan lezen zijn ook die van jou gewoon wit.
Reputatie 2
Hoi Remko,
Ik heb je een DM gestuurd.
Ik moest voor 5 augustus laten weten of ik akkoord ging met het omruilen van het toestel voor 216,85. Hier ben ik uiteraard niet mee akkoord gegaan en heb ik ook niet op gereageerd. In de tussentijd ben ik geen haar verder gekomen met de T-Mobile klantenservice. Maar ik kan dus binnen een paar dagen mijn ongerepareerde iPhone terug verwachten. Een second opinion ga ik dan ook zeker laten doen.
Het persbericht heb ik gelezen. Dat ze inderdaad verder kijken dan alleen de vochtindicatoren. Maar inderdaad, die van mij zijn ook beiden nog wit.
Ik ben zelf nu 3 jaar T-Mobile klant. Had sinds de release de iPhone 3G. En heb in al die jaren nooit problemen gehad. Wel last gehad van de bekende haarscheurtjes bij de iPhone 3G, maar dit is na opsturen ter reparatie netjes opgelost. Maar momenteel krijg ik van de T-Mobile klantenservice via telefoon, mail en twitter te horen dat ze me niet verder kunnen helpen. Kennelijk vindt T-Mobile hun klanten helemaal niet belangrijk.
Hoi beste mensen,

Beetje saai wordt het, maar ik heb eenzelfde ervaring op het moment. Mijn iPhone4 was uitgevallen tijdens een software update en daarna niet meer aan te krijgen. Reden defect volgens T-Mobile: vochtschade en niet te herstellen.

Uiteraard ga ik hier niet mee akkoord en wil ik graag meer weten van de vochtschade. Ik weet van het persbericht, wat mijn rechten zijn etc. etc. Bij de klantenservice ben ik uiteindelijk geholpen door iemand die voor mij de foto's en het rapport op zou vragen bij Dynafix (ook het bedrijf dat genoemd staan in de brief waar mijn telefoon gerepareerd zou zijn). Dit zou een tot twee werkdagen duren. Inmiddels een week verder heb ik maar weer eens gebeld en werd ik door iemand anders te woord gestaan. Volgens deze medewerker staan hier vijf werkdagen voor. Ik verwacht dus morgen een mail.Alleen, volgens deze medewerker ligt mijn iPhone nu bij SolidVision. Ik vroeg hoe dit mogelijk was aangezien in de brief en door iemand anders Dynafix was aangegeven als reparateur. Nu blijkt dat mijn telefoon eerst bij Dynafix is terecht gekomen, ze er daar niks mee gedaan hebben ('dat mogen ze niet'), en daarna door is gestuurd naar SolidVision voor controle. Op vele fora staat dat Dynafix na de uitzending door Kassa en het persbericht de reparatie van SolidVision heeft overgenomen. Niet dus? Op mijn vraag hoe dit zit had men geen antwoord.
Ik ben nu in afwachting van het rapport en foto's van de vochtschade. Ik ga sowieso geen 216 euro betalen voor de zogenaamde vochtschade aangezien dit geen verband heeft met het defect van mijn toestel. De kans acht ik daarom groot dat ik een second opinion ga aanvragen. Als ik jullie verhalen lees is er nog een lange weg te gaan.

Je probeert rustig te blijven, maar door medewerkers word je van het kastje naar de muur gestuurd. Pas als je laat blijken kennis van zaken te hebben, krijg je een specialist aan de lijn. Er zijn nu twee weken voorbij en ik weet nog niets anders dan dat er vochtschade is vastgesteld. Binnen enkele dagen wordt mijn toestel verplicht ongerepareerd retour verzonden, waar je nog voor betaald ook. Het zal nog minstens even lang duren voordat ik mijn gelijk heb gehaald. Ik dacht dat de service verbeterd was sinds het persbericht, maar ik vind hem ver te zoeken. Ik ben al tien jaar klant en heb nog nooit problemen gehad, maar dit zou voor mij reden zijn om over te stappen.

Ik ga gewoon door om mijn gelijk te krijgen. Waar kan ik een iCentre vinden die een 'geldige' second opinion uitvoeren waar jullie het over hebben? En is het belangrijk dat je bezwaar aantekent bij T-Mobile alvorens je de second opinion laat uitvoeren? Of kan je dit laatste gewoon doen en dan middels het rapport bezwaar aantekenen?

Gr, Kees
Reputatie 2
En dan nu mijn verhaal.

Ik had een tijd last van wegvallende gesprekken, gesprekken die mislukten, gemiste oproepen zonder dat mijn telefoon is over gegaan etc. etc. Contact met tmobile gehad en ze zeiden dat het wellicht aan me sim-kaart zou kunnen liggen. Met weinig vertrouwen ingestemt om een nieuwe sim-kaart op te laten sturen. Zoals verwacht heeft het niks opgelost. Weer contact met tmobile en dit keer lag het aan mijn Iphone. Ik heb toen zelf al aangegeven dat het gewoon aan hun netwerk ligt maargoed, dat kon niet volgens de medewerker. Ik moest mijn telefoon opsturen voor reparatie.

Omdat de netwerkproblemen minder werden heb ik de telefoon maar niet opgestuurd (gek, telefoon die zichzelf repareert). Ongeveer 2 maanden later kreeg ik last van de home-knop, die het maar moeilijk deed. Af en toe moest ik nogal hard op de knop drukken anders pakte hij het niet. Goed, dat is een probleem waar ik niet mee kan leven dus naar de T-Shop. Bovenstaande 2 problemen uitgelegd en kreeg te horen dat ik binnen 10 werkdagen mijn telefoon terug kreeg, uiteraard gerepareerd. Vier weken later had ik nog steeds niks ontvangen. Diverse telefoontjes gepleegd en kreeg van de medewerker als een soort excuses eenmalig 100% korting op me maandabbonement. Laat een ding duidelijk zijn dat ik dit echt goed vond van haar, en T-Mobile, omdat ze dus toch nog aan me denken.

Maargoed, krijg ik uiteindelijk 4 dagen geleden een email waarin het volgende staat:

U heeft uw toestel bij T-Mobile aangeboden ter reparatie.
Uw toestel is inmiddels geinspecteerd door onze technici en deze hebben geconstateerd dat het defect buiten de fabrieksgarantie valt. Wij kunnen u aanbieden uw toestel tegen betaling te repareren.

In het bijgevoegde pdf bestand stond het volgende:

Op 20 juli 2011 is uw mobiele telefoon door T-Mobile ontvangen voor reparatie. Uw mobiele telefoon is inmiddels geïnspecteerd door onze technici en deze hebben geconstateerd dat uw mobiele telefoon onherstelbaar beschadigd is. Om deze reden kan het defect niet kosteloos binnen de garantie gerepareerd worden.

Omdat reparatie niet mogelijk is, kan T-Mobile uw mobiele telefoon wel tegen betaling buiten de garantie laten omruilen. Hiervoor brengt T-Mobile dan kosten in rekening van € 216,85 (incl. btw). Voor dit bedrag wordt uw mobiele telefoon omgeruild waarbij de nieuwste beschikbare software op dit omgeruilde toestel geïnstalleerd is. Op deze omgeruilde mobiele telefoon geven wij standaard drie maanden garantie.

Direct naar T-Mobile gebeld en de een en ander uitgelegd dat ik het niet mee eens ben. De mevrouw zei dat ik op het aanbod van Dynafix 'Nee' moest kiezen en nadat ik mijn telefoon ongerepareerd terug heb gekregen gaan ze me (of ik hun) bellen om een omruilafspraak te maken. Ik maak dan een afspraak met een koerier waar ik mijn oude telefoon moet inleveren en een nieuwe toestel krijg.

Met een omweg krijg ik dus toch nog een nieuwe toestel. Dat moet dan naar mijn verwachting aankomende week gebeuren. Mocht het zijn dat dit dus ook echt gebeurd vindt ik het toch wel netjes hoe T-Mobile het bij mij heeft opgelost.

Jammer dat het bij jullie anders is gegaan. Ik laat het nog wel weten hoe het afgelopen is.

PS: Diagnose van Dynafix was ook vochtschade...

Reageer