Beantwoord

LG G4 voor 3e keer aangeboden ter reparatie, hoe nu verder?

• 5 september 2016
  • 6 reacties
  • 414 Bekeken

Daar ben ik weer,
Mijn toestel LG G4 heb ik vrijdag een week terug weer opgehaald voor de 3e maal. En helaas is hij alweer stuk. Weer geen wifi en hij wordt warm en loopt weer vast. En dan ook goed vast.
T-mobile wil niets doen hieraan. En reken maar dat ik heb gebeld gemaild enz enz enz. Met de rug tegen de muur moet ik nu toch juridische stappen ondernemen tegen T-mobile. Wat je eigenlijk niet wil. Maar ze weigeren een duurzame oplossing te bieden.

Ik heb exact hetzelfde probleem, Toestel gekregen februari 2016.
Toestel na 1e reparatie meegekregen, na 5 maand ging het 2 week geleden weer mis. Ik heb wel WIFI maar hij wordt snel erg warm en loopt weer vast, dag erna toestel voor 2e keer ingeleverd ter reparatie. afgelopen donderdag kon ik hem ophalen. toen ik thuis kwam was het na nog uur alweer gebeurd. en nog erger dan eerste 2 x, het toetsenbord reageerde niet, strepen door het scherm, snel warm worden batterij, om vervolgens zichzelf opnieuw op te starten, en dat keer op keer. Ik baalde er goed van en ben direct teruggegaan naar de Tmobile shop in Hoogeveen, aardige en dezelfde medewerker vond het erg vervelend en ging hem weer direct opsturen, voor de 3e keer…ik ben nog in afwachting wanneer ik hem weer kan ophalen.

Zelf heb ik een maand geleden bij bol.com een nieuwe originele batterij gekocht voor mijn LG g4 in de hoop dat hij minder snel warm zou worden, helaas had dit nauwelijks invloed op het warm worden en de prestaties.

Ik heb er een hard hoofd in dat het goed gaat komen maar dat terzijde,

PS: Ik heb geen verzekering voor mijn LG, Als ik inlog in via mijn account op www.lg.com staat er onderstaand vermeld.

G4 (H815)
Garantie-informatie
Onderdelen :2 jaar / Arbeid :2 jaar

Serienummer (of IMEI/MEID)359872064940…:
Aankoopdatum27/02/2016:
Plaats van aankoop Hoogeveen

Nu kreeg ik vandaag een mail van Tmobile met de status van de reparatie.

Datum: 05-09-2016
Betreft: Jouw T-Mobile reparatie
Jouw IMEI-nummer: 35987206494……
Reparatiereferentie: iRMATMOB14066857

Beste klant,

Wij ontvingen jouw toestel en/of accessoire(s). Je hebt je toestel bij ons aangemeld voor reparatie. In onze administratie zien wij dat jouw toestel/accessoire al eerder bij ons was. Dat vinden wij uiteraard vervelend. Wij proberen het defect nu definitief voor je op te lossen. Vanaf nu volg je de reparatie heel eenvoudig op My T-Mobile.
Omdat jouw toestel eerder bij ons aangemeld is geweest, weet je misschien al meer over het vervolg van de reparatie. Graag geven wij je in deze e-mail toch nog wat informatie.
De eerste stap is een grondig onderzoek door onze gecertificeerde technici. Zij achterhalen hiermee wat exact de oorzaak is van het defect. Ook bekijken zij of reparatie binnen of buiten de garantie van je leverancier valt.
Is de reparatie gedekt door de garantie, dan repareren wij je toestel volledig gratis.* Wij streven ernaar jouw toestel binnen twee weken gerepareerd naar je terug te sturen.
Als het defect niet binnen garantie valt, dan ontvang je van ons een prijsopgaaf voor reparatie. Ga je akkoord met deze prijsopgaaf, dan repareren wij alsnog jouw toestel. Wil je dit niet, dan betaal je alleen de onderzoekskosten en sturen wij je toestel ongerepareerd naar je terug.

Heb je nog vragen? Vind je antwoord dan snel op T-Mobile Klantenservice. We helpen je graag! Je kunt niet rechtstreeks reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groeten,
Hans van der Plas
T-Mobile klantenservice

Bij het dikgedrukte ga ik ervan uit dat dit een standaard bericht is?
En over welke garantie hebben we het? Die van T-Mobile of van LG?
Het zou toch de omgekeerde wereld zijn als mijn 2e reparatie niet juist of onvolledig wordt uitgevoerd, dat de problemen alleen maar zijn verslechterd en dat ik bij de 3e keer misschien moet betalen omdat het defect buiten de garantie valt?
En als ik daar niet mee akkoord ga krijg ik nog een trap na door dan “alleen” de onderzoekkosten te betalen?
Maar goed ik hoop niet dat het zover hoeft te komen 
Met vriendelijk groet,

Remco Jongenburger
icon

Beste antwoord door Trajh91 5 september 2016, 16:02

Je hebt inderdaad een standaardmail ontvangen. Het is namelijk niet te doen om voor iedere mogelijke situatie een mail te typen.

In dit geval zijn er meerdere garanties van toepassing, waar de reparatie allemaal onder kan vallen:
- Fabrieksgarantie van 2 jaar
- Garantie op de reparatie van 2 weken

In dit geval is de garantie op de reparatie van toepassing. Dat wil zeggen: blijkt binnen 2 weken na reparatie dat het probleem niet is hersteld, dan wordt je toestel wederom gerepareerd.

T-Mobile geeft overigens geen garanties af op een toestel. Dit is altijd de fabrikant zelf en deze bieden allemaal een garantie van 2 jaar op een toestel.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Je hebt inderdaad een standaardmail ontvangen. Het is namelijk niet te doen om voor iedere mogelijke situatie een mail te typen.

In dit geval zijn er meerdere garanties van toepassing, waar de reparatie allemaal onder kan vallen:

In dit geval is de garantie op de reparatie van toepassing. Dat wil zeggen: blijkt binnen 2 weken na reparatie dat het probleem niet is hersteld, dan wordt je toestel wederom gerepareerd.

T-Mobile geeft overigens geen garanties af op een toestel. Dit is altijd de fabrikant zelf en deze bieden allemaal een garantie van 2 jaar op een toestel.

Zo dat is snel 😃, Ja dat dacht ik al en is ook begrijpelijk.

Dan kost de reparatie mij niets als ik dit zo lees, dat is goed nieuws!

Dan hoef dus geen prijsopgave te verwachten en/of onderzoekskosten te betalen en hoop ik dat mijn toestel met succes gerepareerd is.

Mocht dit niet het geval zijn en blijkt dat binnen 2 weken het probleem niet is hersteld, dan geldt opnieuw deze Garantie op de reparatie van 2 weken neem ik aan?

Dat T-Mobile geen Garantie geeft op een toestel begrijp ik, maar waar ligt de scheidslijn tussen Garantie-Reparatie door T-Mobile en Fabrieksgarantie door fabrikant LG ?

Alvast bedankt voor u reactie,

Met vriendelijk groet,

Remco Jongenburger
Ik heb de wetgeving opgezocht en vond deze informatie, duidelijk verhaal lijkt mij.

Link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Welke garanties heb ik op een product?

Bij de aankoop van een product heeft u altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht heeft op een goed product. Daarnaast kunt u een fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebben. Soms kunt u ook een extra garantie bijkopen.

Wettelijke garantie: recht op goed product

De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Heeft u het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heeft u geen recht op gratis reparatie.

Wat is een goed product?

U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van:
informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet u ermee kunnen zwemmen);
het merk;
de prijs;
of het product nieuw of tweedehands.

Koopt u iets in de uitverkoop, dan heeft u ook recht op een goed product.

Wanneer is een product niet goed?

Een product is ondeugdelijk als:
het niet compleet is;
het beschadigd is;
het kapot is of het niet goed doet;
u er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.

Bewijslast bij ondeugdelijk product

Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Fabrieksgarantie en verkopersgarantie

Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

Extra garantie bijkopen

Soms kunt u bij een product een extra garantie kopen. Dit heeft alleen zin als u hierdoor meer rechten krijgt dan u al heeft volgens de wettelijke garantie. Lees de voorwaarden voordat u garantie bijkoopt.

Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.

De motor van uw wasmachine of koelkast gaat bijvoorbeeld al na 2 jaar kapot. Dan heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. U moet het apparaat dan wel op een normale manier hebben gebruikt. Maar gaat het lampje van uw koelkast na een paar jaar kapot, dan moet u dit zelf vervangen.

Nog even over het laatste wat je vermeld. dit mag T-Mobile wettelijk gezien niet doen:

https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/ondeugdelijk-product

• Wat kan ik doen als de verkoper naar de fabrikant verwijst?
In de praktijk verwijst de verkoper vaak naar de fabrikant.
De verkoper mag dit niet doen. De fabrikant is namelijk niet degene met wie de koopovereenkomst is gesloten.

Waarop u recht heeft, hangt af van het soort product, wat er is afgesproken en wat er mis is met het product.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Shenn07,

Welkom op ons Forum!

Wat balen dat je toestel alweer ter reparatie aangeboden moet worden. Lijkt mij inderdaad vervelend als je toestel nog maar een half jaar oud is. Ik zie dat je toestel op dit moment bij ons reparatiecentrum en dat deze nu wordt onderzocht door een technicus. Ik zie ook dat Trajh91 jou meer duidelijkheid heeft gegeven over de garantieprocedure. De e-mail die je hebt ontvangen is inderdaad een standaard e-mail. Je kan in jouw geval het beste de reactie van het reparatiecentrum aftwachten. Ik heb daar namelijk op dit moment nog geen inzicht in.

Ik verwacht dat je binnen 2 weken een reactie zult ontvangen. Je kan in de tussentijd je reparatiestatus in de gaten houden zoals het in de mail wordt aangegeven.

Mocht je in de tussentijd andere vragen hebben, laat het mij dan weten.
Reputatie 3
Badge +7

Nog even over het laatste wat je vermeld. dit mag T-Mobile wettelijk gezien niet doen:

https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/ondeugdelijk-product

• Wat kan ik doen als de verkoper naar de fabrikant verwijst?
In de praktijk verwijst de verkoper vaak naar de fabrikant.
De verkoper mag dit niet doen. De fabrikant is namelijk niet degene met wie de koopovereenkomst is gesloten.

Waarop u recht heeft, hangt af van het soort product, wat er is afgesproken en wat er mis is met het product.

T-Mobile wijst ook niet direct naar de fabrikant. T-Mobile neemt jouw toestel ter reparatie aan en verstuurt deze vervolgens naar Dynafix, haar partner voor het repareren van toestellen. Hierin voldoet T-Mobile aan alle voorwaarden waaraan zij moet doen. Dynafix heeft vervolgens 2 mogelijkheden: zelf het toestel repareren of het toestel doorsturen naar de fabrikant, waarna deze het toestel repareert. In het geval van de LG G4 wordt ondertussen het laatste gedaan, is mij opgevallen. De fabrikant neemt in deze ook voor 100% de verantwoordelijkheid voor de problemen die zijn ontstaan. Je hoeft echter zelf niet aan te kloppen bij de fabrikant, dit doen T-Mobile en Dynafix voor je.

Overigens nog even een extra dingetje, aangezien ik met hetzelfde probleem zit als jij (en zelfs mijn G4 bij dezelfde winkel ingeleverd heb): in dit geval gelden er iets andere bepalingen met betrekking tot garantie. Omdat bewezen is dat een deel van de toestellen ondeugdelijk is uitgeleverd, blijft LG verantwoordelijk voor de correcte werking van het toestel, zelfs buiten de garantieperiode, mits aangetoond kan worden dat de werking benadeeld is door de betreffende productiefout. Het is een lastige, maar het betekent eigenlijk niets meer dan dat je het toestel over 10 jaar eigenlijk nog steeds mag inleveren ter reparatie wanneer hij niet meer wil opstarten.

Reageer