Beantwoord

Loop disease IPhone 7

Beste,

Op 24-4-2019 is mijn dochter met haar kapotte iphone 7 naar de ICentre shop in Groningen gegaan. Daar kreeg ze te horen dat ze naar de reseller moest gaan (t mobile) omdat Apple maar 1 jaar garantie geeft op haar producten. Dit is de eerste fout omdat het twee jaar is via het Europese consumenten recht. Ook wisten ze haar te vertellen dat het waarschijnlijk aan het audio chip ligt, een bekend probleem bij de iphone 7.

Bij t mobile kreeg zie te horen dat ze maar moest proberen om het toestel te resetten maar dat de kans van slagen klein was. Ook kon ze geen gebruik maken van de garantie omdat de twee jaar termijn overschreden is (gekocht op 14-04-2017). Na even op internet gezocht te hebben is dit fout twee; na de garantie termijn mag een consument een langere levensduur verwachten van het toestel en het onderdeel langer dan 2 jaar, ook gezien de prijs van het toestel. Op internet zijn artikelen te vinden waaruit het lijkt dat Apple zelf het audiochip probleem heeft erkend (hardware/designfout). Sommige artikelen op internet spreken zelfs van een defecte audiochip epidemie bij dit type toestel. Aangezien consumenten recht hebben op een deugdelijk product lijkt het mij dat T Mobile en/of Apple de verantwoordelijkheid voor een passende oplossing moeten dragen.

Graag reactie van T Mobile.
icon

Beste antwoord door David 3 mei 2019, 11:52

Hi @ml van veen,

Zonde dat de telefoon van jouw dochter kapot is gegaan en dat zo vlak na de verstreken garantieperiode bij ons.

Apple houdt er inderdaad zelf een andere garantietermijn op na en daarin zou je aan moeten tonen dat het defect buiten de schuld van jouw dochter om is ontstaan. Ditzelfde geldt voor garantie buiten de 24 maanden die wij vanuit T-Mobile aanbieden. Als je hier bewijs van hebt, dan is dat natuurlijk top. Het kan echter erg lastig zijn om aan te tonen dat een defect dat na meer dan 2 jaar is ontstaan een fout in de iPhone zelf is. Voor de garantie buiten de termijn is bij zowel Apple als T-Mobile bewijs van een productiefout nodig.

Je kunt het toestel sowieso ter reparatie bij ons aanmelden, eventueel met bewijs van de productiefout. Onze reparatiedienst pakt dit dan verder op en zal ook contact opnemen naar aanleiding van de analyse die zij hebben uitgevoerd. Zij zullen dan ook een prijsopgaaf geven voor de reparatie. Je kunt dan zelf besluiten of je hier akkoord mee gaat of niet. Zo niet, dan betaal je enkel de onderzoekskosten en krijg je het toestel ongerepareerd terug.

Mocht je hier nog verdere vragen over hebben, dan horen we dat natuurlijk graag van je!
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi @ml van veen,

Zonde dat de telefoon van jouw dochter kapot is gegaan en dat zo vlak na de verstreken garantieperiode bij ons.

Apple houdt er inderdaad zelf een andere garantietermijn op na en daarin zou je aan moeten tonen dat het defect buiten de schuld van jouw dochter om is ontstaan. Ditzelfde geldt voor garantie buiten de 24 maanden die wij vanuit T-Mobile aanbieden. Als je hier bewijs van hebt, dan is dat natuurlijk top. Het kan echter erg lastig zijn om aan te tonen dat een defect dat na meer dan 2 jaar is ontstaan een fout in de iPhone zelf is. Voor de garantie buiten de termijn is bij zowel Apple als T-Mobile bewijs van een productiefout nodig.

Je kunt het toestel sowieso ter reparatie bij ons aanmelden, eventueel met bewijs van de productiefout. Onze reparatiedienst pakt dit dan verder op en zal ook contact opnemen naar aanleiding van de analyse die zij hebben uitgevoerd. Zij zullen dan ook een prijsopgaaf geven voor de reparatie. Je kunt dan zelf besluiten of je hier akkoord mee gaat of niet. Zo niet, dan betaal je enkel de onderzoekskosten en krijg je het toestel ongerepareerd terug.

Mocht je hier nog verdere vragen over hebben, dan horen we dat natuurlijk graag van je!
Hallo David,
Bedankt voor je reactie.

Het kan niet zo zijn dat Apple er eigen regels op na houdt, het lijkt me dat ze zich gewoon aan de Europese wetgeving moeten houden.

Jij schrijft dat ik bewijs moet leveren dat het hier om een productie fout gaat maar dat is natuurlijk voor een gewone consument onmogelijk. Wij zullen niet de enige zijn met dit zelfde probleem en op internet is voldoende bewijs, ook van Apple zelf, dat het hier gaat om een productie fout. Apple heeft alleen nog geen structurele actie ondernomen. Dat ik het toestel aan kan bieden ter reparatie was mij al duidelijk en wat ongeveer de kosten zullen zijn ook. Deze liggen zo hoog dat het toestel afgeschreven kan worden en dat kan toch niet waar zijn! Van een toestel van deze prijs mag je toch verwachten dat het een langere levensduur heeft dan twee jaar.

Ik ga er dus van uit dat er een fatsoenlijke oplossing geboden wordt door t-mobile!

Met vriendelijke groeten.
M.L. Van Veen
Reputatie 7
Badge +20
Hi @ml van veen,

De garantiebepalingen van Apple en de manier waarop zij omgaan met productiefouten, dat ligt geheel aan hen en wij kunnen daar verder weinig aan doen. Je kunt natuurlijk, met de informatie die je gevonden hebt over het defect, nogmaals bij Apple aankloppen.

Vanuit T-Mobile kan ik alleen aangeven wat ik hierboven heb gedaan en dat is het opsturen ter reparatie, met het risico dat er kosten aan verbonden zitten. Als je het niet eens bent met de conclusie van een reparatieonderzoek kun je ook altijd een second opinion laten uitvoeren, maar dit moet bij een erkende partij en dat is eigenlijk altijd de fabrikant zelf.

Ik snap dat je gehoopt had op een ander antwoord, maar in dit geval kan ik er jammer genoeg niets anders van maken.

Als je nog andere vragen hebt, dan horen we dat natuurlijk graag van je!

Reageer