Beantwoord

Nieuwe Iphone werkt niet naar behoren (consumentenrecht claimen)

Mijn Iphone 5 voldeed aan de voorwaarden voor het vervangingsprogramma voor de batterij. Het vervangen van mijn batterij is echter misgegaan en apple heeft mij daarom een nieuw toestel gegeven. Echter dit nieuwe toestel werkt niet naar behoren. Het geluid gaat altijd via de koptelefoon (ook als er geen koptelefoon in zit). Ik ben al een aantal malen naar een Apple store of iCentre geweest om navraag te doen. Eerst wat praktische tips ontvangen (oa. schoonmaken koptelefoon ingang), daarna de Iphone op advies volledig hersteld via itunes, maar helaas bleek niks te helpen. Nu zit ik met de gebakken peren omdat volgens de medewerkers van Apple er geen garantie zit op het nieuwe toestel. De garantie van het oude toestel (wat eigenlijk prima werkte) is namelijk tellend en al verlopen. Apple heeft dus de batterij vervanging verprutst waardoor ik een nieuw toestel kreeg, maar nu het nieuwe toestel niet blijkt te werken heb ik mooi pech. Een klacht indienen kan niet bij apple, ze verwijzen mij naar Tmobile waar ik mijn consumentenrecht moet gaan claimen. Weet iemand hoe te handelen.
icon

Beste antwoord door Poco-Loco 22 juli 2015, 14:41

Hallo Verlinden,

Leuke verwijzing naar T-Mobile, maar er zijn twee verschillende zaken aan de hand.

Garantie is 2 jaar op elektronica en verloopt via T-Mobile, mits via T-Mobile aangeschaft, inderdaad.
Een ondeugdelijke reparatie is tellend op het tijdstip van aanmelding reparatie en niet 'nu' omdat het mooi uitkomt.

Apple is hier gewoon diegene die jou een, wederom, nieuw toestel zal moeten verschaffen of in ieder geval de telefoon moet repareren. Voor dit 'niet werkende conflict' geld zelfs niet alleen de datum dat zij jou deze telefoon hebben gegeven, maar de datum van eerste aanmelding reparatie (van jouw oorspronkelijke telefoon) omdat dat specifieke probleem dus nog steeds niet adequaat is verholpen.

Er zijn wel wat zaken als dat je niet eerst maanden met de kapotte telefoon moet hebben rondgelopen, maar als ik je zo lees lijk je direct terug te zijn gegaan.

Je kan, als je telefoon onder de 2 jaar valt, de telefoon via de reparatie-service wel opsturen, maar dat kost een 2 weken (zo niet meer) en wat je verteld is gewoon Apple's probleem. Ook leuk dat ze 'consumentenrecht' zeggen, die heb je bij hun ja ;)

http://www.judex.nl/rechtsgebied/consumentenrecht/garantie-en-ruilen/artikelen/986/welke-garantie-heb-ik-als-ik-een-product-koop_-.htm

Bekijk origineel

11 reacties

Hallo Verlinden,

Leuke verwijzing naar T-Mobile, maar er zijn twee verschillende zaken aan de hand.

Garantie is 2 jaar op elektronica en verloopt via T-Mobile, mits via T-Mobile aangeschaft, inderdaad.
Een ondeugdelijke reparatie is tellend op het tijdstip van aanmelding reparatie en niet 'nu' omdat het mooi uitkomt.

Apple is hier gewoon diegene die jou een, wederom, nieuw toestel zal moeten verschaffen of in ieder geval de telefoon moet repareren. Voor dit 'niet werkende conflict' geld zelfs niet alleen de datum dat zij jou deze telefoon hebben gegeven, maar de datum van eerste aanmelding reparatie (van jouw oorspronkelijke telefoon) omdat dat specifieke probleem dus nog steeds niet adequaat is verholpen.

Er zijn wel wat zaken als dat je niet eerst maanden met de kapotte telefoon moet hebben rondgelopen, maar als ik je zo lees lijk je direct terug te zijn gegaan.

Je kan, als je telefoon onder de 2 jaar valt, de telefoon via de reparatie-service wel opsturen, maar dat kost een 2 weken (zo niet meer) en wat je verteld is gewoon Apple's probleem. Ook leuk dat ze 'consumentenrecht' zeggen, die heb je bij hun ja ;)

http://www.judex.nl/rechtsgebied/consumentenrecht/garantie-en-ruilen/artikelen/986/welke-garantie-heb-ik-als-ik-een-product-koop_-.htm
Reputatie 7
Badge +15
Hi Verlinden,

Wat een verhaal zeg! Super onhandig natuurlijk dat je nu van het kastje naar de muur gestuurd wordt! Je kunt in dit geval je toestel alsnog wel via ons ter reparatie aanbieden. Je kunt dit het beste te doen via de T-Shop. Je hebt hiervoor wel bewijs nodig van Apple voor de omruiling. Bij ons is nu namelijk je oude IMEI nummer nog bekend en we hebben natuurlijk ook jouw nieuwe nodig.

Alle informatie over reparaties en garanties vind je op deze pagina.

Laat je het weten als je nog vragen hebt? We denken graag met je mee! 😉
Beste Amy,

Het probleem is juist dat mijn twee jaar garantie is verlopen omdat de garantie van het oude product tellend is. Ik blijf dit krom vinden omdat ik een niet goed werkend nieuw product heb gehad. Ik kan een omruilbewijs aanleveren, maar nemen jullie mijn nieuwe Iphone dan in reparatie zonder dat hier extra kosten aan verbonden zitten? Dit zou mijn probleem inderdaad oplossen en eindelijk een stop zetten op het kastje/muur verhaal.

Groet, Eva
Reputatie 6
Badge +13
Beste Verlinden volgens mij zitten er op refurb toestellen 3 maanden garantie tenzij eigen garantie langer loopt.

Heb je al contact gehad via Apple op de site van hun?
En dan kiezen voor de optie dat jouw service onder garantie valt.
https://getsupport.apple.com/Issues.action
De 3 maanden zijn inmiddels ook al voorbij door al dit gezeur. Ben wel al drie keer naar de apple store geweest, maar ben steeds weggestuurd met praktische tips die uiteindelijk allemaal niet hielpen. Morgenmiddag heb ik daar weer een afspraak. Laatste poging wagen. Ik neem de informatie hierboven allemaal mee.
Reputatie 6
Badge +13
Echt een vervelende situatie geworden zo idd...
En probeer anders vandaag een bel afspraak in te plannen via dat linkje wat ik gaf.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Eva,

Zonde dat het nieuwe toestel niet gelijk naar behoren werkte! :S

Hoe is het je gisteren bij de Apple Store vergaan? Hebben ze het nu wel weten op te lossen? Daar zijn we natuurlijk erg benieuwd naar en hopelijk is het nu rechtgezet!

Wij kunnen helaas niet de reparatie kosteloos voor je uitvoeren, dit valt namelijk niet meer onder de garantie zoals je zelf ook aangeeft. Hier kunnen wij helaas niets in betekenen voor je.. Daarom hoop ik des te meer dat het uiteindelijk toch opgelost is in de Apple store!

Laat het even weten en als wij nog ergens bij kunnen helpen, dan horen we dit ook graag! 🙂
Dag allen,

Dank voor al jullie hulp. Met name de reactie van Poco-Loco en de link naar de website heeft erg geholpen. Ik heb mijn consumentenrecht geclaimd.
Apple bleef van mening dat het consumentenrecht bij Tmobile geclaimd moest worden, maar.....omdat ik van kastje naar de muur werd gestuurd en omdat ik alle communicatie met Apple, Tmobile en het artikel op judex.nl liet zien, hebben ze me uiteindelijk gratis een nieuw toestel geleverd!

Ik ben zeer blij dat het alsnog is opgelost.

Groet, Eva
Reputatie 6
Badge +13
Wat fijn Eva hopelijk heb je nog lang plezier van je toestel!
De aanhouder in dit geval heeft gewonnen!
Nice, netjes van Apple, ondanks een wat nare start, om het zo netjes af te ronden.

Gefeliciteerd met je nieuwe toestel 😉
Reputatie 7
Badge +20
Hey Eva,

Mooi om te zien dat het uiteindelijk toch nog goed is gekomen! :D

Hopelijk heb je ons voorlopig even niet nodig, maar we staan natuurlijk altijd voor je klaar!

Reageer