Beantwoord

Refurbished telefoon retour binnen garantietermijn


2,5 weken geleden heb ik mijn iPhone 6s ( geen refurbished)voor reparatie opgestuurd.
Gisteren ontving ik per post een nieuwe telefoon retour in een zakje.
Ik wist meteen dat ik het hier ging om een refurbished telefoon.

Vandaag telefonisch contact gehad met de klantenservice. De vrouw die ik sprak begon zeer vriendelijk en gaf meteen te kennen dat ik een refurbished retour heb gekregen. Ik heb meteen aangegeven dat ik het hier niet mee eens was. Ze is gaan overleggen en na enkele minuten kwam ze terug met een totaal onvriendelijke stem en de volgende mededeling: ik heb contact gehad met de reparatie afdeling en u heeft een goed werkend refurbished telefoon terug gekregen. Wij hebben aan onze plicht voldaan.

Door haar onvriendelijkheid ben ik geïrriteerd geraakt en heb ik haar gewezen op eerdere jurisprudentie. Tmobile kan niet eenzijdig beslissen om binnen de garantietermijn en refurbished telefoon te leveren. Binnen de garantietemijnheb je als consument recht op een nieuw toestel en geen refurbished als je eigen telefoon niet gemaakt kan worden. Ze had er geen maling aan en liet mij niet uitpraten. Ze zei zelfs; een discussie voeren hierover is nutteloos! Met andere woorden ; waarom zeik je? U heeft toch een werkend toestel!

Ik ben het niet eens met de oplossing die door tmobile eenzijdig is besloten. Ben al jaren klant van tmobile en wens op een klantvriendelijke manier geholpen te worden! Wie heeft dit ook meegemaakt? Ik wil een oplossing voor dit probleem!
icon

Beste antwoord door Hajar 12 november 2017, 12:12

Hi Hanane,

Balen dat jouw toestel niet meer te repareren valt! Ik zie dat mijn collega heeft geprobeerd om jou meer uitleg te geven over refurbusished toestellen. Wat betreft het refurbished toestel: zo'n toestel is kort gebruikt, maar verkeert in nieuwstaat en het toestel functioneert ook zo. Vaak is een refurbished toestel een toestel dat retour is gekomen via de Wet Koop op Afstand. Dit betekent dat zo'n toestel dus door de vorige eigenaar gebruikt kán zijn, maar nooit meer dan 14 dagen. Deze toestellen worden volledig nagekeken, gereset en ontdaan van alle data van een vorige gebruiker.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +17
Hi Hanane,

Balen dat jouw toestel niet meer te repareren valt! Ik zie dat mijn collega heeft geprobeerd om jou meer uitleg te geven over refurbusished toestellen. Wat betreft het refurbished toestel: zo'n toestel is kort gebruikt, maar verkeert in nieuwstaat en het toestel functioneert ook zo. Vaak is een refurbished toestel een toestel dat retour is gekomen via de Wet Koop op Afstand. Dit betekent dat zo'n toestel dus door de vorige eigenaar gebruikt kán zijn, maar nooit meer dan 14 dagen. Deze toestellen worden volledig nagekeken, gereset en ontdaan van alle data van een vorige gebruiker.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt.
Hai Hajar,

Jouw collega was zeer onvriendelijk en belerend. De definitie van refurbished is mij bekend.

Een refurbished telefoon krijgt als telefoon een tweede leven. Wie garandeert mij dat deze telefoon niet langer dan 14 dagen is gebruikt? Het kan ook een refurbished zijn die samengesteld is uit onderdelen van kapotte telefoons.

Juridisch gezien sta ik in mijn gelijk. Binnen de garantie termijn mag tmobile geen refurbished telefoon als vervangend telefoon leveren. Er is hier volop jurispundentie over. Tmobile had dit vooraf met mij moeten bespreken. Ik vraag tmobile dan ook om tot een oplossing te komen en anders zal ik een officiële klacht indienen met verdere stappen.

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2016:4197

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2017:2519
Reputatie 1
Hajar schreef:

Hi Hanane,

Balen dat jouw toestel niet meer te repareren valt! Ik zie dat mijn collega heeft geprobeerd om jou meer uitleg te geven over refurbusished toestellen. Wat betreft het refurbished toestel: zo'n toestel is kort gebruikt, maar verkeert in nieuwstaat en het toestel functioneert ook zo. Vaak is een refurbished toestel een toestel dat retour is gekomen via de Wet Koop op Afstand. Dit betekent dat zo'n toestel dus door de vorige eigenaar gebruikt kán zijn, maar nooit meer dan 14 dagen. Deze toestellen worden volledig nagekeken, gereset en ontdaan van alle data van een vorige gebruiker.



dit verhaal klopt niet :
Verschillen tussen refurbished

In de regel zijn refurbished smartphones zo goed als nieuw. Het grote voordeel is dat deze toestellen vaak een stuk goedkoper zijn dan de gloednieuwe exemplaren, terwijl ze in werkelijkheid nauwelijks van elkaar verschillen. Ook mag je doorgaans een goede garantie verwachten.

Als je interesse hebt in een refurbished toestel, moet je wel even goed kijken naar de verschillende condities die deze apparaten kunnen hebben. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen zogenaamde pre-owned toestellen en factory refurbished apparatuur. Dit heeft invloed op de prijs en de kwaliteit van het product. Ga bij de verkopende partij na in welke staat het gereviseerde toestel zich bevindt om teleurstellingen te voorkomen.

dus je weet nooit wat je krijgt bij een refurbished toestel kan van 1 week tot 1jaar oud zijn
bron
https://www.iphoned.nl/begrippen/betekenis-refurbished/

hier kun je info vinden over je foon
http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html
Reputatie 6
Badge +17
Hi Hanane,

Je hebt je toestel bij ons gerepareerd en tijdens de reparatie wordt deze via Apple omgeruild. Wij houden de fabrieksgarantie van Apple aan en dat is een goedwerkend toestel aan je terug te sturen en het toestel dat je nu hebt ontvangen is goedwerkend. Ik weet dat je op een ander antwoord zat te wachten, maar meer kan ik er niet van maken.

Reageer