Vraag

refurbished toestel retour

• 3 september 2019
  • 5 reacties
  • 2441 Bekeken

Goede avond T-mobile,

In Juli heb ik mijn Iphone Xs door jullie laten opsturen ter reparatie.
Mijn toestel vertoonde kuren zoals een vastlopende camera, vastlopende meldingen en hij belde naar contacten via whatsapp.

Na een week kon ik mijn telefoon weer ophalen maar helaas was het nog steeds niet goed en heb ik weer mijn telefoon ter reparatie aangeboden.

Na de 2e keer is mijn eigen toestel, zonder overleg vervangen voor een refurbished toestel.
Hiermee ben ik niet akkoord gegaan.

Ik heb namelijk betaald voor een nieuw toestel, niet voor een niet naar behorende werkende of refurbished toestel. Ook heeft dit alles te maken met wat de wetgeving voorschrijft, je moet er vanuit kunnen gaan dat het toestel minimaal de gehele garantietermijn blijft werken.

Op grond van artikel 7.17 van het burgerlijk-wetboek, moeten jullie je aan de overeenkomst voldoen.

Via de winkel melden ze mij, mij niet te kunnen helpen. Ik heb aanvraag gedaan tot het ontbinden van mijn koopovereenkomst.
Het zou jammer zijn als het zover moet komen en jullie hierdoor ook nog een tevreden klant verliezen.

Graag hoor ik van jullie een oplossing conform wetgeving.

Mvg,
N. Wieringa

5 reacties

Hallo Mitch,

Zoals al vaker aangegeven is een deugdelijk product/toestel niet voldoende. Ik neem aan dat dit uit de procedure van T-mobile komt dat niet conform wetgeving is. In de onderstaand link kunt u hier meer over vinden (https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/iphone-kapot-vodafone-geeft-tweedehands-vervanger/). Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Graag hoor ik van je.

@Hakuin dank voor je bericht/steun. Na een enkele google zoekopdracht kom je erachter dat dit helaas een veelvoorkomend probleem is. Ik zit nu al 4 weken met een oude telefoon. Jammer dat zulke grote bedrijven de wet aan hun laars lappen en er zelfs op fora,via de klantenservice en in de winkel als deze er onderuit proberen te komen. Ik wacht nu al 2 weken op bericht over het ontbinden van mijn koopovereenkomst.

Ps: Ik heb inderdaad al contact met juristen over verdere stappen maar ik moet T-mobile er op wijzen dat dit tegen de wet is.
Er zijn gerechtelijke uitspraken gedaan en de klant heeft recht op zijn eigen gerepareerde toestel of af die niet gerepareerd kan worden, heeft de klant recht op een nieuw toestel of zijn of haar geld terug.
Anders een gevalletje van je rechtsbijstand of rechtswinkel inschakelen, dan gaat tmobile zo op zijn knieën.
Het is jammer dat mitch en tmobile zulke onzin blijft verkopen.
Een refurbished toestel is gewoon een tweedehands toestel. Als ik met mijn gekochte auto de showroom uitrijdt is die gelijk een stuk minder waard en tweedehands.
Reputatie 4
Badge +4
Hoi @Natasja123,

Ik vermoed dat er enige onduidelijkheid is. In geen enkel geval concludeerde ik dat het een reparatie betreft vanwege verkeerd, abnormaal of onkundig gebruik en dat het geen fabricagefout zou zijn. Die passage had slechts een inleidend karakter. Indien er een defect is aan een toestel dat onder de garantie valt wordt een reparatie kosteloos uitgevoerd. Vanwege het uitblijven van een prijsopgave is de simpele conclusie dat het zou gaan om een defect dat onder de garantie valt. In eerste instantie zou dat dan een kosteloze reparatie betekenen. Het toestel wordt (kosteloos) omgeruild (en daarmee voorzien in het recht op een deugdelijk product/toestel) indien de kosten van een reparatie een omruiling ontstijgen of het niet meer kan worden gerepareerd.

Hopelijk biedt het zo (alsnog) meer duidelijkheid.
Hallo Mitch,

Dank voor je reactie. Ik begrijp hier uit dat je concludeert dat het een reparatie door verkeerd, abnormaal of onkundig gebruik betreft en geen fabricagefout. Als dat het geval is zou ik hoogstwaarschijnlijk een factuur ontvangen met de gemaakte kosten. Daarnaast is mij in de winkel uitgelegd dat deze reparatie's afgehandeld worden via de verzekering. In de mail van Dynafix is aangegeven dat het toestel onder garantie behandeld is maar vervangen word. Voor zover mij duidelijk is valt verkeerd, abnormaal of onkundig gebruik niet onder de garantie. Daarom verwijs ik u nogmaals naar artikel 7.17 van het burgerlijk-wetboek en zal een deugdelijk of "zo goed als nieuw" toestel niet voldoen maar enkel een nieuw toestel.

Graag hoor ik weer wat van je.
Reputatie 4
Badge +4
Hoi @Natasja123,

Natuurlijk zeer ongelukkig dat je toestel een defect vertoont. Het conformiteitsvereiste betreft inderdaad dat een product aan de (koop)overeenkomst dient te beantwoorden, zoals beschreven in artikel 7:17 BW. In beginsel betekent dit dat wij je dienen te voorzien van een deugdelijk toestel. Bij een (aangemelde) reparatie laten we de analyse doen door een onafhankelijk reparatiecentrum, waaruit een conclusie volgt of het defect een gevolg is van een fabricagefout of door verkeerd, abnormaal of onkundig gebruik. In het eerste geval wordt een reparatie kosteloos uitgevoerd, immers is dat een voortvloeisel vanuit de wettelijke garantie. Met een reparatie wordt getracht om jou weer te voorzien van een deugdelijk toestel. Indien een reparatie niet meer mogelijk is of de kosten van een omruiling ontstijgen, wordt er voorzien in de behoefte van een deugdelijk toestel middels een omruiling.

Wat achtergrond wat betreft een refurbished toestel; dit zijn veelal toestellen die terugkomen vanwege een retourprocedure als gevolg van de veertien dagen bedenktijd vanuit een online/telefonische verkoop of vanwege het aangaan van een toestelkrediet (waar ook een bedenktijd van veertien dagen uit voortvloeit). Of het zijn toestellen die binnen acht dagen een defect vertonen. In zo'n geval wordt bijvoorbeeld een onderdeel uit toestel B gehaald om A volledig werkend te krijgen. Deze toestellen zijn dan zo goed als nieuw en dienen te voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen als een nieuw toestel. Overigens is ieder toestel op enig moment in elkaar gezet. Indien je het toestel al enkele maanden hebt is het verre van ondenkbaar dat je een nieuwer toestel ontvangt, ook al heeft deze het denkbeeldige etiket van 'refurbished'.

Reageer