Beantwoord

Reparatie LG G4 Bootloop Issue

• 4 april 2016
  • 8 reacties
  • 4711 Bekeken

Ik heb mijn LG G4 toestel via een t-mobile service winkel ter reparatie opgestuurd wegens een fabricagefout.

Het blijkt namelijk dat alle LG G4 toestellen waarvan het serienummer begint met 504 t/m 507 een fabricagefout hebben waarbij een aantal contacten niet goed verbonden zijn met elkaar waardoor het toestel in een bootloop terecht komt.

zie: http://www.androidauthority.com/lg-admits-g4-bootloop-problem-hardware-fault-669603/
en http://pocketnow.com/2016/01/26/lg-g4-bootloop voor meer duidelijkheid

Het serienummer van mijn eigen toestel begint met 505, dus valt daarmee onder de defecte oplage en vertoont exact de geadresseerde symptomen.

In deze artikelen worden ook aangegeven dat LG dit probleem heeft erkend en ieder defect toestel met dit probleem zal repareren.

Naar aanleiding van het opsturen van mijn toestel ter reparatie kreeg ik een prijsopgaaf teruggestuurd met onderstaande conclusie.

--------------------------------------------------------------------------------------------

"Onze gecertificeerde technici hebben de mobiele telefoon grondig nagekeken en getest. Uit dit onderzoek blijkt dat jouw toestel gebruik maakt van software toepassingen die niet door de fabrikant geautoriseerd zijn. Dit valt niet binnen de garantievoorwaarden."

---------------------------------------------------------------------------------------------

De reparatiekosten hiervoor bedragen €230,43.

Er staat vervolgens nergens beschreven wat er specifiek kapot is, en wat er aan reparatie uitgevoerd moet worden.

Tenzij het defect aan mijn toestel een direct gevolg is van de ongeautoriseerde software zou dit in principe geen invloed moeten hebben op de herstelrecht van het toestel binnen de garantievoorwaarden.

Daarnaast is mij persoonlijk in de winkel verzekerd dat deze ongeautoriseerde software van geen invloed zouden zijn op mijn recht op garantie, tenzij deze software de directe oorzaak is van de schade, wat dus met 99% zekerheid niet het geval is.

Het komt er op neer dat ik een defect toestel heb gekregen waarvan het defect als fabricagefout erkend wordt door LG, maar omdat ik een eigen besturingssysteem geïnstalleerd heb, zelf de kosten moet opbrengen van de fabricagefout..

Dit vind ik onterecht en zou dit graag verholpen zien.

Mvg,
Fabian
icon

Beste antwoord door Sam- 5 april 2016, 15:25

Hallo Fabian,

Allereerst van harte welkom op het T-Mobile Forum! Leuk om te zien dat je hier je vraag stelt. De reden waarom is natuurlijk minder leuk.

Goed dat je dit navraagt bij ons. Ik kan me goed voorstellen dat je hier duidelijkheid over wilt hebben.

Onze excuses dat je door onze collega's in de T-Mobile Shop niet goed bent ingelicht. Wanneer je jouw toestel root, oftewel handmatig andere software installeert dan komt de garantie te vervallen. Dit betekent dat alle defecten die daarna ontstaan of geconstateerd worden, niet onder garantie worden gerepareerd. Hetzelfde geldt voor val-, duw- of waterschade. Wanneer dit wordt geconstateerd bij een reparatie, dan wordt er niet gekeken naar het defect zelf. De telefoon valt dan direct buiten de garantie.

Je hebt nu dus de mogelijkheid om je toestel tegen een betaling te laten repareren of je toestel ongerepareerd terug te laten sturen. Wanneer je er voor kiest om je toestel ongerepareerd terug te sturen dan worden er wel onderzoekskosten van €36,- in rekening gebracht. Ik heb je een privébericht gestuurd met meer informatie.

Ik kan me voorstellen dat dit niet het antwoord is waar je op hoopte, maar ik hoop wel dat mijn uitleg duidelijk is! Als je nog aanvullende vragen hebt dan weet je ons te vinden, we helpen je graag verder.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5
Badge +17
Hallo Fabian,

Allereerst van harte welkom op het T-Mobile Forum! Leuk om te zien dat je hier je vraag stelt. De reden waarom is natuurlijk minder leuk.

Goed dat je dit navraagt bij ons. Ik kan me goed voorstellen dat je hier duidelijkheid over wilt hebben.

Onze excuses dat je door onze collega's in de T-Mobile Shop niet goed bent ingelicht. Wanneer je jouw toestel root, oftewel handmatig andere software installeert dan komt de garantie te vervallen. Dit betekent dat alle defecten die daarna ontstaan of geconstateerd worden, niet onder garantie worden gerepareerd. Hetzelfde geldt voor val-, duw- of waterschade. Wanneer dit wordt geconstateerd bij een reparatie, dan wordt er niet gekeken naar het defect zelf. De telefoon valt dan direct buiten de garantie.

Je hebt nu dus de mogelijkheid om je toestel tegen een betaling te laten repareren of je toestel ongerepareerd terug te laten sturen. Wanneer je er voor kiest om je toestel ongerepareerd terug te sturen dan worden er wel onderzoekskosten van €36,- in rekening gebracht. Ik heb je een privébericht gestuurd met meer informatie.

Ik kan me voorstellen dat dit niet het antwoord is waar je op hoopte, maar ik hoop wel dat mijn uitleg duidelijk is! Als je nog aanvullende vragen hebt dan weet je ons te vinden, we helpen je graag verder.
Beste Issam,

Normaalgesproken zou ik dit logisch vinden. Maar in dit uitzonderlijke geval kan ik het er helaas niet mee eens zijn.

LG heeft zelf geconstateerd en erkend dat dit defect bij alle toestellen met mijn serienummer plaatsvind. Het toestel is dus ''defect'' aan mij verkocht. Onderstaand kunt u de statement van LG zelf vinden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LG Electronics has been made aware of a booting issue with the LG G4 smartphone that has now been identified as resulting from a loose contact between components. Customers who are experiencing booting issues with their LG G4 should contact their local carrier from where the G4 was purchased or a nearby LG Service Center (www.lg.com/common) for repair under full warranty.

Customers who purchased their G4 devices from non-carrier retailers should contact an LG Service Center with the understanding that warranty conditions will differ. LG Electronics is committed to providing the highest standards of product quality and customer service and apologizes for the inconvenience caused to some of our customers who initially received incorrect diagnoses.

bron: http://www.androidauthority.com/lg-admits-g4-bootloop-problem-hardware-fault-669603/
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het feit dat een toestel defect aan mij verkocht wordt en daar zelf de kosten voor moet dragen vanwege het installeren van een eigen besturingssysteem, kan ik het niet mee eens zijn.

Mvg,
Fabian
Reputatie 7
Badge +20
Hi Fabian,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb je gegvens erbij gepakt en zie dat onze technische afdeling jou heeft geprobeerd te bellen gister. Je zou in dit geval een second opinion kunnen aanvragen bij bijvoorbeeld Solid Version. Als bij de second opinion wat anders constateert dan neemt T-Mobile de onderzoekskosten van de second opinion en de reparatie voor haar rekening. Als de second opinion leidt tot dezelfde conclusie, dan zijn de kosten van de second opinion en de reparatie voor jou.

Ik hoop dat je nu meer duidelijk hebt.
Beste Hajar,

Het reparatiecentrum waar mijn toestel op dit moment gerepareerd zou worden, heeft na het constateren van mijn eigen besturingssysteem überhaupt niet verder gekeken naar waar de daadwerkelijke oorzaak van de schade ligt.

Dit is telefonisch bevestigd door uw klantenservice.

In principe zijn zij dus gewoon prima in staat om dit specifieke probleem te bevestigen of te ontkrachten, maar weigeren dit vanwege een eigen besturingssysteem en sturen vervolgens een prijsopgaaf voor een reparatie dat gebaseerd is op?

Daarnaast heb ik in een ander topic gelezen met uw eigen reactie notabene, dat dit probleem met de LG G4 toestellen bekend is bij T-Mobile.

Ook is dit probleem nogmaals erkend bij LG, met de belofte om álle toestellen met dit defect te repareren zoals eerder is aangegeven.

Mvg,
Fabian
Reputatie 3
Badge +7
Als je tekst die je zelf quote goed leest, zie je dat LG aangeeft het probleem onder garantie te repareren. Echter geeft LG bij aanschaf van het toestel ook direct aan dat het vervangen de software op het toestel (het zgn. "rooten") ervoor zorgt dat je automatisch geen garantie meer hebt op het toestel. Het toestel wordt dan door fabrikant niet meer gezien als in originele staat. In dit geval zal een reparatie als deze dus ook niet onder garantie worden uitgevoerd.

Dat het reparatiecentrum van T-Mobile (Dynafix) in dit geval niet meer verder kijkt op het moment dat ze niet-originele software constateren, is omdat zij dit simpelweg niet mogen. Op het moment dat zij constateren dat het toestel niet onder garantie gerepareerd kan worden, hebben ze toestemming nodig van de opdrachtgever om verder te gaan zoeken naar een mogelijke reparatie en om de kosten daarvoor in rekening te brengen. Wanneer het toestel wel onder garantie gerepareerd zou worden, hebben ze deze toestemming niet nodig, omdat de kosten direct op de fabrikant verhaald worden.

Een second opinion zou in dit geval ook niets oplossen. Zou je je toestel afgeven bij een ander reparatiecentrum, zullen zij logischerwijs tot dezelfde conclusie komen en de reparatie ook niet uitvoeren.

Je enige oplossing is misschien nog de Turk met de hobbyshop op de hoek, die toevallig ook hier en daar een reparatie uitvoert. Dit scheelt je in de kosten, maar ook aardig in de kwaliteit. Plus dat je dan nóg een reden hebt om geen garantie meer te hebben op je toestel.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Fabian,

De toevoeging van Trajh91 klopt als aanvulling op de antwoorden van mijn collega's, verder kan ik hier ook niet veel meer aan toevoegen.

Door het rooten van de software vervalt de garantie automatisch, dat het probleem door LG erkend is verandert hier verder niets aan. Het probleem is inderdaad bekend bij ons en LG, maar valt niet onder de garantie na het rooten. Je zou eventueel nog contact op kunnen nemen met LG zelf, maar ik kan niet garanderen dat zij een ander antwoord zullen geven dan wij.

Zoals Trajh91 kun je ook langs bij een zelfstandige winkel waar ze reparaties uitvoeren, maar dan ben je geheel afhankelijk van de garantie die zij daar leveren op hun reparaties.

Niet het antwoord waar je op zat te wachten, maar helaas kan ik er ook niets anders van maken. Als je echter nog vragen hebt, laat het dan even weten.
@ Fabian, welke stappen heb jij ondernomen na de laatste reactie? Ik krijg een soortgelijk bericht van de reparateur. Bij mij wordt er niet eens aangegeven waarom er geen garantie is. Mijn telefoon heeft ongeveer een half jaar terug een aantal seconden water geraakt. Slechts een klein gedeelte van het toestel, enkel de bovenrand tot aan het cameragedeelte en het toestel werkte daarna ook naar behoren. Ik kan me indenken dat Dynafix het toestel daarom niet repareert als ik jouw reacties goed begrijp. Pas na een software update van een week geleden volgde de bootloop. Ik kon ook geen back-up maken, omdat het toestel niet meer verder komt dan het opstartscherm met het LG logo. Ik heb gechat met een medewerker en gevraagd of ik mijn toestel kosteloos kon laten maken omdat dit een bekend fout is. Ik zit niet te wachten op de €36,50 voor een toestel dat niet werkt. De kosten voor reparatie zijn net zo hoog als een nieuw toestel, echt belachelijk! Net wat jij zei, het toestel is defect geleverd en het defect wordt later zichtbaar. De producent is hiervoor product aansprakelijk. Er is mij ook niet aangegeven in de chat met de medewerker, dat water schade mag je het niet eens noemen, ervoor zorgt dat de garantie vervalt. Als ik dat geweten had, dan had ik het toestel niet aangetekend opgestuurd voor €8,60 om het vervolgens defect retour te krijgen voor € 36,50 extra. Dan had ik LG wel rechtstreeks benaderd voor deze klacht. Ik ben benieuwd wat jij hebt gedaan.
Het bootloop probleem schijnt alleen van toepassing te zijn op serie nrs die beginnen met 504 t/m 507.
Het is dus een LG ontwerp/productie fout waar T-mobile ook niks aan kan doen.

Waar je wel gebruik van kan maken is de inmiddels zwaar aangetaste reputatie van de LG G4. Ze kosten tweede hands rond 100 euro, omdat niemand ze meer wil hebben. Ik heb er een genomen met een serie nr buiten de genoemde reeks en zo voor heel weinig geld een heel leuk toestel. En hij doet het nog steeds. Dus gewoon je oude toestel weggooien en voor een habbekrats een nieuwe halen, en daarbij natuurlijk wel even op het serie nr letten.

Reageer