Beantwoord

Sony Xperia SP, zeer warm toestel, batt. super snel leeg etc.etc.

Op 24 januari jl. ontving ik mijn nieuwe Sony Xperia SP. Op 1 februari ben ik dit toestel gaan gebruiken. Dit toestel was na een paar dagen defect: zeer snel (binnen een paar uur) was de batterij leeg, opladen duurde ca. 5 uur, verbinden met computer ging niet etc. Hierop ben ik op 10 februari naar de T-Mobile shop in 's-Hertogenbosch geweest en hebben zij ervoor gezorgd dat ik een vervangend toestel kreeg op 17 februari.
Dit tweede toestel zorgde al gauw voor dezelfde problemen, waarna ik de fabrieksinstellingen heb gereset. Toen deed hij het naar behoren. Echter sinds afgelopen vrijdag werd de batterij wederom erg warm en was het toestel binnen een paar uur leeg, terwijl ik het nauwelijks had gebruikt.

Toen ik de Klantenservice belde, werd mij verteld dat ik geen recht meer had op een vervangend toestel, omdat ik die al eens had gehad en dat mijn toestel ter reparatie aangeboden kon worden, waardoor ik min. 2 weken mijn toestel kwijt zou zijn. Hier was ik het natuurlijk niet mee eens, dus heb een klacht ingediend.

Vandaag kreeg ik de volgende reactie: U geeft aan het niet eens te zijn met de manier van handelen met betrekking tot uw toestel. Ik snap dat het vervelend is wanneer ook uw tweede toestel niet naar behoren werkt. Graag kijk ik met u mee naar een gepaste oplossing. Ik vind het fijn te lezen dat u weet dat T-Mobile niet bewust een defect toestel heeft geleverd maar dat het gaat om een Sony toestel, waar Sony dus ook verantwoordelijk voor is. Omdat T-Mobile het toestel geleverd heeft kunnen wij het toestel gaan repareren. Het toestel zal dan eerst opgestuurd moeten worden. Daar wordt beoordeeld of het toestel te repareren is of dat u nogmaals een vervangend toestel ontvangt. Het toestel dat u ontvangen heeft is inderdaad een retour toestel zonder seal. Dit zijn verschillende soorten toestel. Bijvoorbeeld een toestel dat in de foutieve kleur is geleverd of iemand die binnen 7 dagen toch van de bestelling afziet. Er kunnen gebruikssporen op zitten maar het toestel moet wel aan de normale eisen voldoen. Ik adviseer u toch het toestel ter reparatie aan te bieden. Omdat ik het vervelend vind dat u dit is overkomen heb bied ik u graag een eenmalige korting aan voor uw abonnement van 15,00 euro. Deze zult u op uw volgende factuur in mindering krijgen.

Hier ben ik het natuurlijk niet mee eens! Word ik weer afgescheept met een lullig bedrag en het advies om het toestel ter reparatie aan te bieden, waarbij ik weer een paar weken mijn telefoon kwijt ben. Ik heb geen vertrouwen meer in dit Sony model na 2 toestellen met exact dezelfde klachten. Wil daarom een ander toestel ontvangen, maar niet meer van het merk Sony!

Beste Forum-gebruikers, wat adviseren jullie mij om nu te doen?
icon

Beste antwoord door JohnH 18 maart 2014, 10:41

Gewoon ter reparatie aanbeiden en wellicht in het vervolg voor een ander merk kiezen....

Hoe vervelend het ook is, Sony heeft het de plicht het toestel na te kijken en te repareren. De verkoper (in dit geval T-Mobile) zorgt daat dit gebeurt maar kan natuurlijk niet zelf voor nieuwe toestellen gaan zorgen in een dergelijk situatie. De korting is al een heel riant gebaar aangezien de dienst die T-Mobile levert niet het probleem is...

Je kunt gewoon domme pech hebben en twee keer een slecht toestel krijgen. Ik ben niet bekend met Sony maar wellicht komt dit vaker voor met dit model toestel... (google?)  Als je een verzekering hebt krijg je meestal ook een vervangend toestel gedurende de reparatie.

Je zult helaas toch nog een keer moeten laten repareren en ik hoop van harte dat dan het probleem opgelost is..   zo niet zal Sony vast met een pasende oplossing komen....  ze moeten natuurlijk wel de kans hebben het toestel te repareren.... zelfs als het een tweede keer is.....

Bekijk origineel

18 reacties

Gewoon ter reparatie aanbeiden en wellicht in het vervolg voor een ander merk kiezen....

Hoe vervelend het ook is, Sony heeft het de plicht het toestel na te kijken en te repareren. De verkoper (in dit geval T-Mobile) zorgt daat dit gebeurt maar kan natuurlijk niet zelf voor nieuwe toestellen gaan zorgen in een dergelijk situatie. De korting is al een heel riant gebaar aangezien de dienst die T-Mobile levert niet het probleem is...

Je kunt gewoon domme pech hebben en twee keer een slecht toestel krijgen. Ik ben niet bekend met Sony maar wellicht komt dit vaker voor met dit model toestel... (google?)  Als je een verzekering hebt krijg je meestal ook een vervangend toestel gedurende de reparatie.

Je zult helaas toch nog een keer moeten laten repareren en ik hoop van harte dat dan het probleem opgelost is..   zo niet zal Sony vast met een pasende oplossing komen....  ze moeten natuurlijk wel de kans hebben het toestel te repareren.... zelfs als het een tweede keer is.....
Reputatie 4
@ Loulou22

Ik kan me voorstellen dat dit een vervelende situatie is! Ik adviseer je ook om een reparatie te starten, dit is de enige mogelijkheid om het probleem momenteel op te lossen. Via onze website vind je alle informatie over deze procedure en over de garantie-bepalingen die van toepassing zijn.

Mocht je nog vragen hebben, dan horen we dat graag!
Loulou 22 ik heb het zelfde probleem ik heb het toestel nu 5 weken hij wordt heel warm en heel snel leeg hij zeker 2x per dag aan de oplader, terwijl ik alleen maar af en toe bel of een whatsup berichtje stuur, ik heb al van alles geprobeerd en ook gereset, ik heb ook contact gehad met een medewerkster van T-mobile die zei dat ik hem te reparatie aan moest bieden, ik kan geen mobiel missen, mijn andere mobiel heb ik helaas verkocht, ik moet altijd bereikbaar zijn ivm met de nierziekte van onze kleinzoon.
ik heb gevraagd of ik de telefoon niet kon terugsturen en een ander merk kon krijgen, en was niets bespreekbaar en notabene drukte ze me gewoon weg. daar zat ik  zonder antwoord, en heb opnieuw gebeld en het anwoord van de jongeman was het zelfde gewoon te reparatie aanbieden, ik vind het niet kunnen dat zoveel mensen problemen met de toestellen van Sony hebben en dat ze nog stedds worden aangeboden door T-mobile.
Voor mijn is de service ver te zoeken helaas zit ik nu weer 2 jaar vast aan T-mobile, maar nu ook voor de laatste keer.
@zoomm,

Er zijn net als met bijvoorbeeld Samsung wat problemen met een aantal Sony toestellen....   als je kijkt hoeveel er verkocht zijn zijn de klachten relatief weining.

En men kan zich natuurlijk altijd informeren voordat je een keuze maakt om een bepaald toestel aan te schaffen. Als verkoper moet in dit geval T-Mobile zorgen dat men een toestel bij een reparatie afdeling krijgt, het afhandelen van die reparatie is een zaak van Sony....  als dat nite juist afgehandeld word is dat niet iets wat je de provider kan verwijten....   vergeet ook niet datr Sony bepaald welk bedrijf teostellen binnen de garantie mag repareren..  T-Mobile kan een defect toestel niet naar een willekeurig bedrijf sturen.

Mensen die een verzekering afsluiten krijgen tijden een reparatie een leentoestel, wil de geen verzekering moet je het toestel missen en zelf voor vervanging zorgen. Als je tv defect is krijg je meestal ook geen andere mee uit de winkel... 

Het is en blijft heel erg vervelend als je toestel al zo snel moet worden gerepareerd maar daar kan in de regel de provider nooit wat aan doen...  providers zitten echt niet te wchten op het extra werk wat het met zich meebrengt en als toestellen en te vaak terug komen worden ze ook uit het arsortiment gehaald...

Kijk dus voor je een toestel koopt altijd of er op het internet veel klachten zijn over dat type....  Neem als voorbeeld Samsung met de S4....  je weet dat als je er een koopt er een kans is dat er een probleem met een accu zal ontstaan... ook al word dat heel netjes door Samsung opgelost het is informatie waar je wat mee kan voor de aankoop....   zie je over een bepaald toestel geen klachten loopt je gewoon minder risico....  Neem bijvoorbeeld de Nexus toestellen.....  daar hoor je zo goed als geen klachten over.....  maar ja, die moet je zelf aanschaffen en krijg je niet bij en contract helaas....
Is er al een datum voor de update naar de android 4.3 misschien zijn er dan veel problemen opgelost ?
Updates worden door Sony aangekondigd, heb je een branded toestel komt de T-Mobile update een maand of twee later vanzelf te voorschijn. Voor Sony is er ook een eigen topic waar je geinformeerd word over eventuele updates.

Volgens mij is de update voor unbranded toestellen vorige maand uitgekomen.
Hoe kan ik er acherkomen of het een unbranded toestel is
Heb je hem los gekocht?   of nog makkelijker   als je hem aanzet zie je dan een T-Mobile logo ?    zie je een logo is hij " branded" 
Je hebt dan het toestel waarschijnlijk in een abo gekregen. Koop je zelf een toestel is hij altijd " unbranded"  en krijg je dus ook veel eerder de updates.

Het duurt bij "branded"  toestellen zo veel langer omdat de provider zijn eigen versie van de software maakt, kompleet met logo en nog meer bloatware.....  maar dat is dan ook de prijs die je betaald als je geen toestel los wilt kopen :)   Verder zijn ze precies hetzelfde en een eventueel probleem komt bij beide soorten gewoon voor helaas.
Heeft er iemand een tip hoe ik kan voorkomen dat mijn batterij van Xperia SP zosnel leegloopt, in een uur ben 27 procent al kwijt zonder dat ik bel of internet.
Minder apps op de achtergrond draaien...    Als je toestel ook wat warm aanvoelt is hij ergens heel erg druk mee bezig.   Je kunt eens een kijkje nemen bij de active apps in de apps setting  is geloof ik de tweede tab van rechts.

Ook het gebruik van veel widgets en geanimeerde wallpaers zuigen de accu leeg en als apps die gebruik maken van de sensoren in het toestel, bijvoorbeeld voor een smartcover en dergelijke.
@zoomm, dat is erg lastig. Kun je, bijv in een nacht, de batterij opladen als de gsm is uitgeschakeld? Als dat goed gaat, is er waarschijnlijk een app die extreem veel verbruikt. Je kan hier een programma downloaden om het batterijgebruik te controleren. Als je de boosdoener gevonden hebt kun je die verwijderen. Probeer anders om de gsm terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
een andere mogelijkheid is een slechte batterij. Is die nog netjes vlak of bolt die al? In dat laatste geval moet je de batterij absoluut niet meer gebruiken want deze kan bij extreme hitte ploffen.
ik heb een aantal apps verwijderd, nu kan ik de mobiel niet openen en krijg een melding geen simkaart, en dat allemaal voor een de maandelijkse abonnementgeld, van de problemen ligt tmobile niet wakker het geld komt toch wel binnen van mijn AOW, ik krijg er gewoon hartklachten van zo gefrusteerd wordt ik daarvan. snik snik
Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde apps verwijderd......  Hoewel echte systeemapps niet zomaar te verwijderen zijn.

Het meest wijze is nu toch echt om een fabrieksreset te doen, dan zou het toestel weer moeten zijn zoals hij uit de doos kwam.

Je kunt T-Mobile niet kwalijk nemen dat een toestel niet precies doet wat je wilt.....  als hij echt een defect heeft moet hij gewoon ter reparatie worden aangeboden, dat is vervelend maar wel de enige manier om een defect te verhelpen. Verkeerde instellingen zijn natuurlijk altijd aan de gebruiker maar bij een fabrieks reset worden ook die weer allemaal hersteld.
Hier staat hoe je terug kunt gaan naar de fabrieksinstellingen. Je kan daar ook komen door na inloggen te klikken op de link linksonder Toestelhulp. Na de fabrieksinstellingen zou je de gsm weer moeten kunnen gebruiken.
Ik heb via T-mobile ook een SP. Na recentelijke grote systeem update ook een ongewoon batterij verbruik en warm toestel. Apps uitzetten is maar tijdelijk. Staan bij eerste check allemaal weer aan. Ik vermoed dat systeem naar fabrieksinstelling terug zetten de beste optie is. Maar is enorm veel werk om alle Apps weer terug te zetten. Zijn er nog bruikbare tips?
Mijn Sony SP is nu in de reparatie hij is nu 2 maanden oud en die tijd heeft hij nog steeds niet goed gewerkt, van mij mogen ze het toestel zelf gaan gebruiken, ik heb er geen vertrouwen meer in. na de Update naar 4.3 ging het een week goed, en toen begon deze klachten weer opnieuw. ik kon in handtas mijn handen lekker verwarmen, en s' morgens stond de batterij op 100% rond 12.00 uur was het nog 23% zonder dat er iets mee was gedaan. dit is echt een miskoop, nu kan ik mijn simkaart niet gebruiken en de abonnements geld loopt gewoon door. of kan de maandelijkse betaling even stopgezetten tot het is opgelost. als het zo doorgaat ga ik het toch aankaarten bij Radar welke stappen ik kan ondernemen. ik heb maar een kleinpensioentje en heb een mobliel hard nodig om altijd klaar te staan ivm de Nierziekte van onze kleinzoon als weer eens acute moet wordt opgenomen.

Tonnie 
@JB4, het is een bittere pil maar terugzetten naar de fabrieksinstellingen is toch de beste manier. Daarna 1 voor 1 de apps erop zetten en controleren of alles goed werkt. Alleen op die manier kun je de fout vinden.
Ik heb het toch via omgekeerde weg gevonden. Apps die ik als eerste verdacht, heb ik verwijderd. De tweede app was clean master. Die blijkt bij mij de problemen te veroorzaken. Sinds deze app er af is, is alles weer in orde.

Reageer